Joi, 14.02.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
"Gojira, Gojira, Gojira". E tot ce mi-am zis vreme de câteva zile, de fiecare dată când am apăsat butonul de Start. Îmi aduceam aminte de urletele unor japonezi înspăimântaţi de Godzilla, în debutul filmului cu acelaşi nume, din 1998.
De această dată însă, acţiunea nu se petrece în Japonia şi nici monstruozitatea nu este una din Ţara Soarelui Răsare. E cât se poate de europeană, însă rage la fel de puternic precum monstrul artificial din filmul lui Roland Emmerich.
Construit la Munchen, omologul pe patru roţi al Godzillei cinematografice se numeşte BMW X6 M50d şi promite onomatopee atât de lungi pe cât îi este numele.
BMW X6 M50d (2012-2014)
3.0 M50d auto
- Pret de pornire 90.768 €
- Pret model testat 111.860 €
- Taxa auto 602 €
Motor / Transmisie
În pântecul SAC-ului din landul bavarez stă ascuns un experiment devenit realitate: un diesel tri-turbo. Gata să impresioneze prin concept şi resurse, noul diesel german a fost clădit pe o fundaţie solidă, asigurată de un best-seller: motorul cu şase cilindri în linie, de 3.0 litri. Unitatea e ca un Robert de Niro pe care nu te saturi să-l vezi jucând în orice filme, mai bune sau mai slabe. E prezent în aproape toata gama BMW şi acum dă naştere unei capodopere a tehnicii.
Dieselul tri-turbo vine cu cifre greu de egalat. Sunt 381 de cai putere ce se înhamă alături de tine la puseuri de adrenalină şi 740 de Nm care solicită la maxim fiecare fibră a muşchiului sternocleidomastoidian când capul este împins cu putere în tetieră.
Cei şase cilindri creează un fundal sonor baritonal permanent. Ai crede că te afli înconjurat de ei. Explozia lor generează însă furnicături pentru cei cu auzul fin şi sensibil la octavele unui model sportiv. Sunetul creează dependenţă şi orice altă maşină ţi se va părea mult prea tăcută.
Bineînţeles, există şi reversul medaliei. Unii pot considera sâcâitor sunetul baritonal constant.
Despre cutia cu automată cu opt trepte nu trebuie să spunem decât că este mereu liniară, chiar şi atunci când retrogradează violent pentru a-ţi oferi doza de putere necesară. Pentru reacţii prompte e însă nevoie de apăsarea butonului Sport.
Consum
Dieselul este de obicei sinonim cu economia de carburant. În această ecuaţie, însă, cantitatea de combustibil înghiţită este deloc relevantă. Vorbim de un model de performanţă, care are nevoie de o alimentaţie consistentă pentru a fi demn de litera M de pe hayon.
Chiar şi aşa, simţi că motorul aparţine familiei dieselurilor când vezi că în oraş consumul nu urcă mai sus de 14 litri/100 de kilometri, iar în afara lui te poţi opri la 9 litri/100 km.
Cifrele oficiale arată un consum mediu de 7.7 litri (9.0 litri urban şi 7.0 litri extraurban). Este suficient pentru ca bavarezul să se dovedească mai zgârcit decât conaţionalii săi: Porsche Cayenne V8 diesel (8.3 litri/100 km) şi Audi Q7 4.2 TDI (9.2 litri/100 km).
Performanţe
Când te gândeşti la ursul brun, probabil ai în minte imaginea unui animal greoi, cu sute de kilograme. Puţini ştiu însă că animalul poate atinge chiar şi viteze de 50 km/h.
Când vezi un X6 M50d şi te gândeşti la cele peste două tone ale sale poţi fi la fel de uşor indus în eroare. X6 M50d accelerează de la 0 la 100 de km/h în doar 5.3 secunde, adică mai puţin decât îţi va lua ţie să citeşti numele ”kilometric” al versiunii, înscris pe hayon.
Şi pentru a realiza că bavarezii au făcut o treabă excelentă este suficient să vă zic că X6 M50d este mai rapid decât un Porsche. Mai exact, decât un Porsche Cayenne V8 diesel, care ajunge la 100 de km/h în 5.7 secunde.
Viteza maximă se opreşte la 250 de km/h.
Interior
Artificiile de sub capotă, nu îşi au corespondent dincolo de ea, cu atât mai puţin în interior. Aici, totul stă sub semnul zodiacal al balanţei. Echilibrat. Fără exagerări, fără explozii de culoare sau materiale care să provoace trăiri senzoriale intense.
Plasticul folosit este moale, însă dă o senzaţie de rigiditate, de răceală, astfel încât interiorul lui X6 M50d pare mai degrabă mansarda neîncălzită a unui vechi castel. Mai salvează situaţia elementele diviziei M, cum ar fi volanul, pragurile, schimbătorul şi ceasurile de bord. Şi fiindcă tot am ajuns la instrumente, trebuie să precizăm că ele sunt destul de conservatoare.
Pe cât de terne şi puţin atrăgătoare sunt elementele bordului, pe atât de bine gândită este ergonomia. Comenzile nu necesită o acomodare îndelungată, în vreme ce sistemul iDrive este bine structurat şi destul de prietenos. De altfel, sistemul multimedia şi al său ecran de 10 inch mai înviorează atmosfera habitaclului. Şi, dacă optaţi pentru o configuraţie similară celei testate de noi, o pată de culoare într-un habitaclu conservator va fi tapiţeria roşie Nevada Vermilion.
Spaţiul interior este suficient de generos pentru picioarele pasagerilor faţă şi spate. Dacă decideţi să călătoriţi însă pe locurile din spate trebuie să aveţi grijă la cap, pentru că silueta de coupe nu lasă prea mult spaţiu la acest nivel.
Preţ de achiziţie
Ajungem şi la preţ. Un capitol care ar putea să-i pună pe gânduri pe cei care nu au fost impresionaţi de capitolul anterior. Pentru primul diesel tri-turbo din istoria BMW şi pentru 381 de cai hrăniţi cu motorină, clientul român trebuie să scoată din buzunar începând cu 90.768 de euro.
Însă ştim cu toţii că socotelile abia acum încep. Imediat ce o listă de echipamente opţionale prinde contur, eticheta se măreşte şi sare de pragul de 100.000 de euro. În cazul versiunii testate de noi, şirul lung de echipamente alese a făcut ca preţul final să ajungă la 111.860 de euro.
Dacă ne uităm la rivalul din curtea Porsche, actualul Cayenne V8 S Diesel pleacă de la 86.367 de euro, deci sensibil mai puţin decât X6 M50d. Dacă îl luăm în calcul şi pe Audi Q7 4.2 TDI, socotelile încep de la 77.520 de euro, însă performanţele nu sunt nici pe departe similare lui X6 M50d.
Siguranţă
Din toată seria modelelor 4x4 cu indicativul X produse de BMW, X6 este singurul care nu a fost testat de EuroNCAP. Judecând însă după rezultatele fraţilor săi, X6 şi versiunea de performanţă X6 M50d dispun de ADN-ul necesar obţinerii celor 5 stele.
SAC-ul de la BMW (e posibil să fie pleonasm până când primeşte un rival adevărat) vine echipat cu airbaguri frontale, laterale şi cortină, centuri pretensionate, tetiere active şi o mulţime de sisteme de siguranţă activă dintre care cele mai populare sunt DTC, ABS şi EBD.
Ţinută de drum
Să aşezi pe şosea un SUV de 2.2 tone cu un cuplu motor de 740 Nm poate fi la fel de greu ca aşezarea oaselor dinozaurului Deinotherium în holul Muzeului Antipa. Când te cheamă BMW şi ai în spate o tradiţie îndelungată scenariul devine însă ceva mai uşor de pus în scenă.
Inginerii bavarezi aştern foarte bine cuplul motor pe şosea. Atât de bine încât nici un strop din cei 740 de Nm nu este irosit aiurea. Tracţiunea integrală xDrive are puteri magice. Ea face ca aderenţa să se păstreaze câtă vreme nu renunţaţi la sistemele electronice. Repartiţia cuplului între cele două punţi este acea trăsătură de care nu sunteţi conştient, dar care vă asigură o rulare în siguranţă.
De asemenea, ruliul este estompat excepţional pentru un model de asemenea dimensiuni. Rigiditatea structurală face ca în fiecare viraj, X6 M50d să îţi ofere impresia unei maşini extrem de bine închegate.
Pachetul este completat de o suspensie rigidă, cu trăsături sportive, ce va face deliciul pasionaţilor pe un asfalt ca-n palmă. Pentru străzile pline de gropi din Bucureşti, va fi însă un coşmar.
Vizibilitate
BMW X6 este dovada clară a compromisului făcut de ingineri în favoarea designerilor. Pentru a obţine silueta unui coupe 4x4, germanii au fost nevoiţi să altereze suprafaţa vitrată a maşinii.
Luneta este incredibil de îngustă pentru o maşină de asemenea dimensiuni. Montanţii posterior sunt mari şi estompează mult vizibilitatea posterioară. Practic, luneta este doar o fereastră prin care pătrunde lumina.
Din fericire oglinzile laterale sunt suficient de mari pentru a cuprinde dimensiunile SAC-ului.
Tehnologie
BMW s-a asigurat că orice puseu de adrenalină însoţit de urme de sudoare va fi calmat de o ajustare simplă a sistemului de climatizare pe două zone regăsit pe X6 M50d.
De asemenea, bavarezii au creat ambientul perfect pentru cei care apasă pedala acceleraţiei în funcţie de ritmul pe care îl aud în boxe. Sistemul audio de înaltă fidelitate, cu suport pentru diferite medii de stocare, se asigură că găseşti melodia preferată pentru depăşirea vitezei legale pe orice USB, iPod sau MP3 Player.
Iar pentru cei care sunt încercaţi de fiori reci pe şira spinării, de fiecare dată când merg dincolo de limitele fizice ale maşinii, scaunele încălzite pe trei niveluri le vor fi aproape.
Scaunele electrice vin cu aceleaşi setări numeroase, dintre care, cea mai importantă în cazul unui model sportiv, cea de reglare a suportului lateral.
Nu în ultimul rând, sistemul de navigaţie profesional găseşte cele mai frumoase trasee virajate din ţară, fiind pus la punct cu drumurile asfaltate şi nu prea.
Design
La capitolul design, X6 păstrează acea frumuseţe megalomanică a Casei Poporului. Nu poţi să nu întorci capul după el pe stradă, dar nici nu poţi spune că este al doilea cel mai bun tablou al lui Leonardo da Vinci după Monalisa.
Versiunea X6 M50d plusează şi cu un hayon încărcat de cifre şi litere. Pentru mulţi va părea aplicat o treabă de mântuială, făcută cu câteva litere cromate cumpărate dintr-un magazin de piese auto de către un băiat cu imaginaţie.
Pasionaţii nu vor avea însă nevoie de prezentări speciale. Vor şti că sub hainele banale, dar nonconformiste ale Sport Activity Coupe-ului se ascunde cel mai puternic diesel de 3.0 litri din lume. Sincer, discreţia lui BMW X6 M50d îmi place.
Ne-a placut
- Puterea motorului
- Sunetul baritonal
- Tracţiunea integrală xDrive
Nu ne-a placut
- Designul interior conservator
- Preţul piperat
Date tehnice - BMW X6 M50d (2012-2014) 3.0 M50d auto | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
Intrebare (retorica): dc ar mai fi existat imperiul roman ( aici fac referire la afinitatea italienilor pt instalatii de gaz) ati fi toti fani de GPL cu sau fara N-spe turbine?...
@Ivanoff
Cine spune ca este varf de gama? Motoarele M pe benzina sunt varfuri de gama, dar nu se pot ignora performantele acestui diesel.
Ce rol poate avea o masina care...
- nu e sport dar consuma mult
- are doar teoretic 4 locuri si spatii vitrate mici insa cintareste 2,2 tone
- este un mamut inalt insa e dedicat autostrazilor si mersul pe "străzile pline de gropi din Bucureşti, va fi însă un coşmar".
Nemtii astia au dus pragmatismul marketingului lor la un nivel foarte avansat: au creat niste masini care sa insufle imaginea pe care cumparatorul sa o doreasca in ochii celorlalti.Pe scurt, o masina total inutila care sa scuture snobii de bani cit mai multi.De statut, cum ar zice clientii romani.
PS: poate n-ar fi rau ca dupa citirea articolului sa afle si cei mai putin avizati ce e aia SAC si la ce se refera "tri-turbo".
In rest, numai bine si in curand vor apare cei de la Audi cu quatro-turbo probabil si cu un cuplu de 800 Nm, ca sa nu fie mai prejos.
Pentru ce se investeste atat in dezvoltarea motoarelor din ce in ce mai puternice puse pe masini de serie cu care ai voie sa circuli pe drumuri publice ??? Mi se pare mie sau se incurajeaza condusul agresiv si cu viteze mari ?
Masina e vedeti-ma lume si face bine ce-si propune. Da, nu e de scos in afara soselei insa cine da 100.000 euro pe o masina poate oricand sa-si ia un Rubicon sa-l hartaneasca in off-road.
Iar consumul e minuscul pentru ce performante are la tonajul respectiv (acum 5-6 ani erau masini pe benzina la 1.4 care consumau atat si aveau 1.1 tone)
Pe tine parca "te cunosc", esti fan Volvo si vezi doar "bmw-uri prin santuri" , nu? Pai pentru ce mai exista super masini de 700 de cai care circula pe drumurile publice, chiar de ce?? De ce nu se da o lege pt limitarea puterii de maxim 100 de cai si 80 km/h si prima marca care sa initieze asa ceva sa fie chiar Volvo. Daca mergi cu-n XC 90 cu 130 la ora si se baga un "istet" cu Bmw sa zicem, ca astia asa se baga, asa din scurt, o sa te ajute siguranta activa sau pasiva de la Volvo? Eu zic ca aia pasiva te va ajuta:)
Deci intrebarile ironice despre tehnica si cum te ajuta turbinele sa franezi nu-si au rostul zic eu, iar textele pe care le-am auzit in ultima vreme , ori de la tine sau de la altii..."Volvo si-ar pastra clientii cu siguranta daca s-ar limita puterea si viteza maxima" sunt doar texte, singura dovada ca sunt exagerari este chiar faptul ca insusi oficialii Volvo nu sunt convinsi de aceasta "certitudine", altfel chiar ar face acest lucru si-ar oferi puteri maxime de 100 de cai pt "fanii Volvo de pe forum", ca cei din realitate n-ar mai cumpara asa ceva, acum toate masinile pot depasi 200 la ora, sau majoritatea, deci viteze oricum ilegale, ce chestie:).
Se stie ca BMW minte cu nerusinare atunci cand vine vorba de acceleratia oferita de acest motor triturbo, pe cand cei de la Porsche ofera intotdeauna valori mai slabe decat in realitate.
Pentru cel de sus care lega' turbinele de sistemul de franare ii dau ceva dreptate( este greu sa opresti o masina grea care are garda la sol destul de ridicata ) dar te rog sa te urci la volan si sa vezi atunci exact cum se opreste si cum sta pe sosea, ca la 130 prin viraje puternice a reusit sa se opreasca foarte repede si chiar pe trasa pe care urma sa execut virajul, lucru mai putin regasit pe multe dintre masinile din ziua de azi.
Pt. cine vrea neaparat X6 exista varianta second si se gasesc in stare foarte buna. Iar de restu banilor mai cumpei o masina noua premium de niste zeci de mii de euro bune. Nu mai enumar ce poti cumpara cu 100 de mii de euro second...de la Porsche 911, Ferrari 456 GT, 360 Modena pana la Lamborghini Murcielago.
Asa ca X6 are un pret nejustificat de mare.
Da' cand ai Bemveu cu sute de cai putere si tri-turbo, ce-ti mai trebuie semnalizare ... esti oricum cel mai tare din parcare si le rupi capul la toti care comenteaza ceva la adresa ta..
Oricum sa ai grija cand traversezi pe la trecerea de pietoni, ca astia cu BMW au liber sa faca ce vor in trafic si cand vor mucschii lor fac si drifturi pe acolo.
@dan_grc: cei care-si iau Volvo nu au nevoie de 300 CP pentru ca nu fac curse. Sunt in general mai linistiti, iar daca exista exceptii sunt exact opusul celor cu BMW. Adica cati bezmetici conduc Volvo, atatia oameni linistiti isi iau BMW. Doar nu-ti iei BMW X6 pe care sa dai 110.000 euro ca sa mergi cu el cu 120 km/h. Trebuie sa ai ceva probleme la mansarda ca sa faci asta. Si cu Loganul mergi cu 140 km/h si dai doar 10.000. Deci ti-l iei clar pentru ca te consideri mai smecher si vrei sa arati asta.
P.S. Nu mai compara Volvo cu BMW pentru ca nu prea se pot compara. Iti pot trimite sute de linkuri cu articole despre BMW-urile care iau foc fara vreun impact sau cum ai zis si tu ajung prin santuri si pomi. Mai grav e ca omoara si oameni nevinovati, insa asta-i viata si tehnologia. Daca asta se cere - cai putere si motoare tri-turbo pentru drumuri publice - atunci asa ne trebuie. Oricum diferentele sunt enorme.si intre masini si intre cei care le conduc.
Si pentru ca nu ai raspuns la intrebare iti trimit un link pe care sa-l discuti cu prietenii tai BMW-isti (din pacate e in engleza si nu stiu cati vor intelege, ca nu-ti trebuie liceu si BAC luat din cate am vazut, ca sa conduci BMW): http://www.rotr.ie/rules-for-driving/speed-limits/speed-limits_stopping-distances-cars.html
La care intrebare sa-ti raspund, daca franeaza mai bine cu 3 turbine? Mai bine raspunde tu de ce are si Volvo masini care depasesc lejer 200 la ora, stii cumva cat avea fostul S60 R? Daca nu stii, sa te interesezi, daca esti fan Volvo ar trebui sa stii. Uite de aia a ajuns Volvo pe mana chinezilor, c-a fost "sustinut" de fani ca tine, iar cei care chiar isi permiteau un Volvo au ales alte marci, la Saab a fost si mai grav, am citit pe aici de "superioritatea nordicilor" care nu viseaza cai verzi pe pereti ca vesticii, ei sunt realisti si cumpara Volvo, nu "ghermane", f bine, dar unde au fost cand marcile suedeze au avut nevoie de fani adevarati si constanti, au disparut subit cei cu studii superioare, de aia au avut probleme, nu? Iar prietenii mei Bmw-isti nu sunt semi-analfabeti si nu sunt nici ipocriti sau snobi, s-ar putea ca tu sa te incadrezi in a 2-a categorie.
@Dane, nu conteaza ''amice'' cati cai are fiecare si cati km /h prinde fiecare .Conteaza realitatea '' amice'' conteaza ca la stiri apar mai multe BMW-uri in pom decat Volvo si chestia este ca mai ucid si oameni nevinovati.Acum o saptamana chiar a aratat la stiri un BMW care s-a rupt in doua la 200 km/h ,de unde doar un adolescent de 17 a scapat ,desi a ajuns in stare grava la spital.Roata masinii sari-se intr-o curte iar parbrizul ajunsese pe gard.Deci cauza? Inconstienta si anturajul ca ''am marca de renume'' cand colo ea este o marca de cacao care copiaza de la altii.Ba mai mult ati auzit ce vor acum cei de la BMW? Vor motoare hybrid Toyota.Ce haios :)).Dupa ce ca au copiat tot dupa Volvo ,in principal sisteme de siguranta acum vor ceva de calitate si fiabilitate japoneza? Nu-i de mirare.Le-ar mai trebui sa faca un decret in care sa scrie toate activitatile si inovatiile luate de la cei mai buni producatori.Odata ca au inovat si au adaugat pe masinile lor cele mai bune tehnologii de siguranta si o data ca vor mai adauga una dintre celew mai fiabile si economice inventii al unui constructor mondial.
@Mihai iti respect opinia burlacule.Vezi tu chestia este ca nu are cum sa vezi masini Volvo in pomi sau multe accidente cu masini Volvo ,cum vezi BMW-uri rasturnate in santuri sau intrate in parapeti.De ce? Fiindca oricat ai vrea sistemele de siguranta volvo reactioneaza mult mai rapid decat cele de pe BMW.In plus Volvo are sistem pe baza de mercur care il impiedica sa se rastoarne.
@dan_grc
nu te mai lua tu de volvo ca nu ajungi acolo, de fapt toata atitudinea ta e asemanatoare unei pisici care unde nu ajunge ii pute.
Modelul testat costa 111.860 eur, cu tva sau nu numai conteaza.
I-as gasi o mie de cusururi acestui model raportat la cat costa.
Interiorul are 4/5? La banii astia i-as da maxim 2/5. Acele plastice le gasesti acum si la modele de 20 000 eur.
Daca ai sti ceva fizica probabil ai sti si ca distanta pe care franeaza o masina nu are legatura cu masa ei ... se simplifica prin formule ;)
... mie asta mi se pare la fel de atractiva ca un cotet pe roti cu volan si scaun (aici nu ma refer la logan) ... masina de oameni fara oO :)
O alta problema este asocierea accidentelor facute de cretini cu calitatea masinilor de sub posterioarele acelor cretini ... mi se apre mie ca aici apare o mica "rautate" si dorinta de a asocia tot ce se poate mai rau cu marca BMW si asta nu este tocmai bine. Daca identifici masina cu idiotul din scaunul soferului inseamna ca nu ai primit si imbusul de la IKEA cand ai cumparat mobila la mansarda ...sau este pur si simplu o rautate gratuita menita a "demonstra" o afirmatie ce nu prea se poate demonstra altfel.
"Referitor la faptul ca X6 M50d ar fi mai rapid ca si Cayenne V8 S Diesel... era o vorba veche, nu tot ce zboara se mananca.
Se stie ca BMW minte cu nerusinare atunci cand vine vorba de acceleratia oferita de acest motor triturbo, pe cand cei de la Porsche ofera intotdeauna valori mai slabe decat in realitate."
Cine nu ma crede pe cuvant poate cauta niste teste realizate cu motorul triturbo de la BMW si astfel va vedea ca valorile de pe hartie date de bavarezi sunt cu 0.3 - 0.4 mai optimiste decat in realitate.
In ceea ce priveste Porsche, din nou, Google face minuni!
Asta pentru cei care stiu sa foloseasca Google bineinteles, lucru care pare a nu fi valabil in cazul fanilor BMW.
Cine ce are cu iubitorii onesti si consecventi de BMW? Eu, de pilda, am ales Buick (automat si GMC), desi nu m-ar putea convinge nimeni ca este "cea mai tare", deoarece, in realitate, nu straluceste la niciun capitol: nici cea mai rapida, nici cea mai frumoasa, nici cea mai fiabila, nici cea mai sigura, si totusi......cea mai aproape de inima mea. Asa vad eu tabloul ideal al fanului autentic. Eu nu sunt unul fiindca, desi Buick-Pontiac-GMC nu m-a dezamagit niciodata, eu n-am facut mare lucru pentru companie. Dar sunt fericit datorita certitudinii ca niciodata nu va fi prea tarziu :)
1. cu masinile puternice nici nu-mi doresc sa le am. In general au consum ridicat de carburant (nejustificat de mare), motoarele se strica frecvent si nu stiu de ce mi-ar trebui un demaraj atat de mare ca sa ajung la 100 km/h in 5 secunde. Pentru mine e suficient si in 10-15 secunde.
2. cu fizica m-am descurcat binisor in liceu si am reusit cu bine sa termin si o facultate tehnica de 5 ani + un master de 2. Insa ai fi avut dreptate daca mi-ai fi spus ca pe super Bemveul asta nu sunt frane ca la Logan si ca e posibil ca cele 2 masini sa franeze pe aceeasi distanta, chiar daca intre masa lor e diferenta de vreo tona. Conteaza si forta de frecare, insa si masa care determina inertia unui corp. Deci mai citeste fizica pentru la BAC. Se pare ca tu nu ai ajuns nici pana acolo. Inertia si forta de frecare a unui corp se invata in clasa a IX-a parca.
@dan_grc: nu mai fi asa de suparat. Oricum Volvo va da faliment pentru ca nu produce motoare tri-turbo. Nu ma pricep prea bine la masini si vanzari, insa ce cerere a avut Volvo pentru S60 R ? Eu nu am vazut pana acum niciunul pe strazi.
Imi cer scuze daca ti-am jignit p rietenii, insa eu categoria asta am vazut-o pe la TV dand interviuri si facand accidente.
Cred ca atitudinea unora este sa conteste ideea ca un fan Volvo este neaparat inteligent si super educat iar un fan Bmw este automat un analfabet, deci nu stiu cine se ia de anumite marci mai mult, fanii Bmw sau fanii Volvo sau de Lexus care cred ca sunt superiori doar din acest motiv:). Eu nu cred ca e vorba aici de "ce acri sunt strugurii", e vorba doar de ipocrizia unora. Plus ca unii chiar conduc marca preferata, altii viseaza la marca preferata, depinde cum o privesti, nu sunt fan Bmw( imi plac totusi anumite modele), gasesc atragatoare multe marci, inclusiv Volvo, dar marca mai urata si mai contestata ca Bmw in Romania, tara tuturor expertilor, n-am mai vazut, o chestie absolut exagerata si cautata cu lumanarea parca. Ramai arogant in continuare c-o faci f bine.
http://www.stiridecluj.ro/social/smecher-cu-bmw-x6-parcat-pe-doua-locuri-cu-handicap-la-baumax-pe-calea-turzii-foto
http://www.4tuning.ro/bloguri/ganduri-octanice/2013/01/22/cioricosanul-de-16-ani-din-strehaia-care-merge-cu-200kmh/
http://marlani.ro/tag/bmw-x6/
http://topulmarlanilor.oradesibiu.ro/topul-marlanilor-cu-x6-parcat-in-locul-ambulantelor-ce-vin-la-urgernta-la-spitalul-judetean-sibiu/
http://www.stiridecluj.ro/social/pitipoanca-cu-bmw-x6-a-parcat-pe-memorandumului-si-a-intrat-intr-un-magazin-foto
Numai vedetele au asa topuri frumoase.
Felicitari celor de la BMW si sa o tina tot asa. Au vanzari asigurate in Romania pentru urmatorii 20-25 de ani.
spre deosebire de cei mai multi care ajung sa isi ridice in slavi masina pe care o au, desi poate este o petarda gen clio sau logan, iar altii ridica in slavi vreo amrca sau alta pt ca au auzit ei in curtea scolii ca aia e amrca cea mai tare ( gen BMW, AUDI ) fara sa stie o iota despre masini
Eu, arogantul, intai m-am interesat sa vad care sunt cele mai bune masini si apoi am inceput sa le ridic in slavi, si in cele din urma sa imi si cumpar una din marcile pe care le ridic in slavi. Deci cumpar masinile care imi plac, nu am ajuns sa imi placa , fortat, masina pe care o am.
Imi plac Volvo, Honda si Mercedes, desi mercedes m-a cam dezamagit in ultima perioada.
Detin volvo S40, deci da, spre deosebire de multi altii de pe forum , am masina care imi place, nu salivez dupa himere gen M5, Q7.
Iar masina dupa care salivez eu acum este noul S60, si in vreo 2 ani poate chiar o sa imi permit sa o si cumpar, deja ar fi a doua masina pe care intai mi-am dorit-o si apoi o si am, oare cati baietei de aici de pe forum au BMW-ul visurilor lor.
si da, ADOR sa fiu arogant, obisnuiti-va cu asta.
@Jorje - este 100%adevarat - factorii ce intra in calcul la franare sunt multi si foarte diferiti de la masina la masina. O masina prost echilibrata nu va pune aceiasi forta de franare pe fiecare roata (nici macar forte egale pe puntile fata si spate). Pneurile pot fi sau nu din acelasi lot - deci coeficienti de frecare diferiti, chiar si cu putin dar diferiti. Si tot asa ...
Interventia ABS este vitala - exista doua tipuri de forte de frecare: aia pe care o iau toti de buna, in care pneul se duce târâș pe asfalt si formula este "simpla", si o forta de frecare de aderenta, forta care apare pana in momentul in care cele doua "obiecte" incep sa se miste unul fata de celalalt.Forta de aderenta tine de dimensiunile suprafetei de contact si de forta de apasare dintre cele doua materiale, de caracteristicile celor doua materiale, de imperfectiunile suprafetelor etc. si calcularea ei este practic imposibila (poate un model teoretic... dar nu 100% similar cu realitatea). Aderenta este mai mare decat forta de frecare ce apare ca la carte - din acest motiv avem ABS. Sistemul ABS face ca pneul sa nu alunece pe asfalt si astfel creste forta cu care masina franeaza. Este (cred) cunoscut faptul ca o masina cu rotile in miscare franeaza mai repede decat una cu rotile blocate - cred ca ai auzit povesti ale "batranilor soferi de Dacia 1300/1310" care relatau frane puse "bine", "lucrate in pedala" etc. in care soferul a reusit sa opreasca masina intr-o distanta corespunzatoare si nu a blocat rotile ca sa se duca sanie intr-un pom.
Revin la afirmatia lui Mihai, cum ca X6 si Loganul ar frana pe aceiasi distanta daca masele nu ar intra in ecuatie. Afirmatia este 100% valida in conditiile in care pneurile au exact aceiasi compozitie si masinile au rotile blocate pe timpul franarii -- dar ignorand orice alte forte din realitate. Este la fel ca exemplul cu pana si ciocanul aruncate pe luna (in vid) - amandoua cad la fel de repede pe sol. In realitate orice dezechilibru, orice forta suplimentara, orice diferenta de pneu, ABS etc. vor duce la rezultate diferite.
apropo' de cititul pentru BAC (al meu a fost acum 14ani...) forta de frecare este Ff=masa*acc.grav.*coerf.frecare iar forta necesara opririi masinii este F=masa*acceleratia .... de unde acceleratia necesara opririi este cam "acc.=acc.grav.*coef.frecare" .. fara masa...
.. inca nu inteleg de ce imi bat capul cu expertii...
faptul ca tu nu poti intelege ceva nu transforma imediat acel ceva intr-o idiotenie ... asta-i semn clar de limitare intelectuala gragule ;)
Totusi e bine sa existe cat mai multe modele pt cati oameni si gusturi...
Din pacate lucrurile nu sunt tocmai roz pt toti constructorii si "nordicele" au inceput sa dispara usor - usor din peisaj...
Daca exista posibilitatea ca nr intelectualilor din Romania sa se fi redus in ultimul timp, nu cred ca afirmatia este valabila la nivel global...
Ceea ce incearca sa demonstreze unii pe aici ce au "facultati + mastere" sunt de fapt niste aiureli ieftine ce demonstreaza cunostinte auto minime.
Apreciez in general tot ceea ce este bun, inovator si nu ma pot cobori la niste comparatii stupide (calitate om - calitate masina)!
Pana la urma cioara are aripi si zboara, vede ce i bun 'colo si dincolo si alege ceva din "germanica" pt ca, totusi, cam toti se invart in "automotive" si nu numai dupa nemti!
Numai ca neuronul tau nu pricepe la la franare se iau in calcul toate fortele nu doar acceleratiile!
Deci, apelativul sta in picioare: esti idiot.
Ia zi tu care sunt celelalte forte (sau acceleratii) care intra in calucul. Sa ne luminam si noi, ca poate unii dintre noi am sarit peste fizica la liceu si mai suntem si idioti din nastere (apropo' "idiot" este altceva decat "persoana care nu are cunostinte intr-un domeniu")
@automarket - faceti un pustiu de bine si stergeti comentariile mele de pe acest subiect, promit ca ma rezum la monosilabice de acum incolo
no offense dar ai cam spus niste tampenii.
1. In primul rand, forta de frecare NU depinde de marimea suprafatei de contact.
2. Cu cat un obiect are masa mai mare cu atat e mai greu de oprit. Asta e chiar destul de intuitiv nici nu trebuie sa fi facut prea multa scoala.
Energia cinetica a obiectului e mv2/2 deci direct proportionala cu masa si patratul vitezei. Franarea inseamna de fapt disiparea energiei cinetice prin intermediul fortei de frecare.
0. invata sa-mi scrii numele "de scena" corect, pentru ca ma ofensez usor :)
1. Nu imi aduc aminte sa fi spus ca forta de frecare depinde de suprafata de contact - am spus ca Aderenta depinde de suprafata de contact .... sau poate crezi ca aia la Formula 1 pun pneurile alea de juma de metru latime pentru ca nu au ce face cu cauciucul.
2. Cu cat un obiect are masa mai mare cu at mai mare este energia necesara opririi -- dar la fel de direct proportionala este fi forta de franare (cel ce spune ca sunt idiot a reusit sa identifice formula in care masa se inmultea cu acc. grav. si coef. de frecare...). Disiparea energiei nu se face printr-o forta - energia se transforma in caldura, caldura ce este preluata de drum, pneu si discurile de frana.
Alte argumente in favoarea afirmatiei ca spun tampenii mai ai ? pentru ca eu am o afirmatie in pentru a sustine ca spui tampenii - vezi punctul 2 si apoi ia o carte de fizica in mana.
1. Citez dintr-o postare de a ta de mai sus "Forta de aderenta tine de dimensiunile suprafetei de contact si de forta de apasare dintre cele doua materiale" . Tema ptr acasa: de ce totusi pneurile mai late au aderenta mai buna?
2. Transformarea energiei cinetice in energie termica se face printr-o FORTA si anume cea de frecare dintre placute si discuri: "When surfaces in contact move relative to each other, the friction between the two surfaces converts kinetic energy into heat" (wiki friction).
Unde intervine aici masa masinii??
O mica parte din Ec este intradevar disipata prin frecarea rotilor de carosabil si aici ajuta o masa mai mare ptr ca avem Normala la suprafata mai mare, dar este doar o f mica parte din Ec.
Astfel ca la masini cu masa mare constructorii pun discuri ventilate cat mai mari cu un coeficient de frecare cat mai optim care sa compenseze Energia cinetica mare a automobilului.
Maare ti-e gradina Doamne! :))))))
@Asta de mai sus - da frate, ai dreptate, ca tine este ...
se pare ca te-am cam supraestimat.
"frecarea transforma" ECHIVALEAZA cu "forta de frecare face transformarea"
"frecare" se refera la "forta de frecare", macar atata lucru credeam ca intelegi...