Joi, 21.11.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Peugeot a tras tare şi a schimbat complet modelul 308. Până la nume, mai precis. Avem o platformă nouă, un interior inspirat din cel pe care l-am găsit în 208 şi 2008, iar design-ul merge în direcţia lansată de Concept 5 by Peugeot, prezentat la Geneva în 2010. Toate modificările de mai sus au rolul de a-l transforma pe 308 într-un model care să rupă marea hatchback-urilor compacte din Europa în două pentru ca modelul din Sochaux să ajungă pe podium la capitolul vânzări.
Rezultatul este o compactă modernă, cu o propulsie diesel testată de noi eficientă şi rafinată, alături de un interior curajos. Asta pentru că habitaclul a fost simplificat la maximum, multitudinea de butoane de pe consola centrală fiind înlocuită de şase butoane mari şi late. Restul comenzilor? Pe touchscreen. Efectul: un interior curat şi simplu de utilizat.
Să vedem însă cum se mişcă noul Peugeot 308 în compania motorul HDi de 1.6 litri şi 115 CP.
Peugeot 308 (2013-2017)
1.6 e-HDi 115CP MT6 Allure
- Pret de pornire 14.365 €
- Pret model testat 22.772 €
- Taxa auto 51 €
Motor / Transmisie
La momentul lansării, noul Peugeot 308 vine cu o gamă de cinci motorizări, aceasta urmând să fie completată cu încă patru unităţi începând cu anul viitor. Noi am încercat cel mai puternic diesel oferit în prezent alături de 308, un e-HDi de 1.6 litri şi 115 CP. Acesta asigură puterea maximă la 3.600 rpm şi livrează cuplul maxim, de 270 Nm, încă de la 1.750 rpm. Resursele sunt gestionate de o manuală cu şase trepte care angrenează roţile din faţă. Dacă vă sună cunoscut, vă spunem că Ford şi PSA au dezvoltat împreună motoarele diesel şi găsim această motorizare şi pe Volvo-ul V40 cu care Mircea face un test de anduranţă.
După cum ne arată deja cifrele, nu avem de a face cu cel mai puternic diesel de 1.6 litri din segment. Dar, deşi nu este o rachetă sol-sol, vom vedea la capitolul Performanţe că vorbim de cea mai rapidă alternativă diesel compactă din această zonă de putere. Punctul forte al acestui motor este însă rafinamentul şi reprizele potrivite pentru nivelul de putere oferit. Timoneria a fost îmbunătăţită semnificativ, fiind eliminată senzaţia de rezistenţă la intrarea în treaptă pe care ţi-o lăsau transmisiile manuale de la PSA, chiar şi la modelele recente. Cursa schimbătorului a fost şi ea redusă, marcând o îmbunătăţire faţă de predecesorul său, cu toate că nu este pe atât de scurtă pe cât mi-aş fi dorit.
Motorizarea este foarte rafinată, iar acest lucru se simte atât la ralanti, cât şi la viteză. Nu ai nevoie să urci prea sus în ture ca să atingi o viteză de autostradă, iar acest lucru se reflectă în mod pozitiv asupra consumului de carburant. Din păcate pentru 308, Peugeot nu oferă încă motorizări diesel mai puternice, urmând să pună la dispoziţie abia la anul două HDi-uri mai puternice, implicit un 2.0 de 150 CP. Mai departe de atât, oferta de transmisii automate este zero la această oră, doar două motoare urmând să fie oferite în această formă. Şi asta doar de la anul.
Consum
Pentru această motorizare, Peugeot anunţă un consum mixt de 3.8 litri la sută. Remarcabil de puţin. Există, de altfel, o singură compactă care să consume mai puţin la nivel mixt, respectiv Honda Civic 1.6 i-DTEC, cu ai săi 3.6 litri la sută. Fratele său de la Citroen, C4 1.6 e-HDi, anunţă acelaşi consum mixt, după cum o face şi Volkswagen Golf 1.6 TDI. Celelalte compacte 1.6 diesel din comparaţia noastră consumă undeva între 4.1 şi 4.5 litri la sută, aici fiind încadrate Focus, Astra, i30, Cee'd sau Megane.
În cadrul testului nostru, am obţinut un consum mediu de 5 litri la sută într-un regim alert de condus. Traseul stabilit în prealabil de cei de la Peugeot la testul naţional de lansare a inclus localităţi, autostradă şi drumuri naţionale, oferind un mix destul de elocvent pentru a demonstra capacităţile lui 308 la acest capitol.
Printre secretele acestui model se numără şi etajarea treptelor de viteză, motorizarea diesel având puţin peste 2.000 rotaţii pe minut la rularea în treapta a şasea cu 130 km/h.
Performanţe
Versiunea testată de noi are nevoie de 10.2 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate să atingă o viteză maximă de 196 km/h. Observăm astfel cu sprânceana ridicată că vorbim de cel mai rapid model diesel compact din această zonă de putere. Bravo francezilor.
Între rivalii cu motoare diesel de 1.6 litri, Peugeot 308 îl întrece chiar şi mai puternicul Civic 1.6 i-DTEC până la sută, deşi cel din urmă poate să atingă o viteză maximă superioară.
Secretul performanţelor bune oferite de 308 este reducerea masei totale prin schimbarea platformei şi optimizarea materialelor folosite. Francezul ajunge să fie cu până la 140 kilograme mai uşor decât precedesorul său, iar asta se simte la toate capitolele. E ca şi cum doi bărbaţi de dimensiuni medii ar fi coborât din maşină între generaţii.
Există competitori cu diesel-uri mai puternice, dar aceştia au deja motoare de cilindree mare şi 10 sau chiar 15 cai putere în plus. În plus, dacă nu vă ajung cei 115 CP ai lui 308, în 2014 vom vedea la lucru un HDi de 2.0 litri care va fi oferit în compania unei transmisii manuale sau automate cu şase trepte.
Interior
Am regăsit pe 308 ideile de interior pe care Peugeot le-a introdus în prima fază pe 208. Francezii au învăţat însă din lucrurile care n-au ieşit perfect pe fratele mai mic şi au putut să elimine sentimentul că ţii volanul pe genunchi pe care-l ai pe 208. În plus, acum poţi vedea indicatoarele de bord fără niciun fel de problemă, spaţiul dintre acestea şi volan fiind mărit sensibil.
Ne-a plăcut materialul din care este făcut bordul: o spumă foarte moale la atingere şi cu o textură plăcută. Feţele de uşi sunt şi ele îmbrăcate într-un material de calitate, dar nu putem să spunem că am întâmpinat această senzaţie când am atins partea inferioară a consolei centrale, care nu a primit atenţia pe care o merita în materie de calitate percepută. Totuşi, această zonă a fost simplificată la maximum, toată senzaţia plăcută de simplitate de la interiorul lui 308 fiind dată de faptul că designerii francezi au eliminat aproape toate comenzile de pe consola centrală. Au fost păstrate câteva funcţii de bază, cât să le numeri pe degetele de la o mână. Cei de la Audi au făcut ceva similar pe A3, însă niciun alt constructor nu a ajuns să simplifice atât de mult o zonă care la alţii musteşte de butoane care îndeplinesc zecile de comenzi de care ai nevoie pe o maşină a anului 2013. Deci se poate!
În rest, tapiţeria este de calitate şi vine cu un design plăcut, iar pielea de pe volan este şi ea de nivel ridicat. Apropo de volan, dimensiunile acestuia sunt încântătoare. Maneta schimbătorului de viteze se termină într-o nucă metalică finisată interesant.
Scaunele sunt confortabile, cu toate că nu excelează la suport lateral. Câţiva centimetri în plus în fiecare parte şi am fi avut un set de scaune faţă cu un format perfect. Turometrul necesită o scurtă perioadă de adaptare, deoarece acul acestuia urcă invers, de la dreapta la stânga. Bancheta din spate este suficientă pentru doi pasageri mai corpolenţi, cu toate că nu le oferă foarte multă libertate pentru picioare. Al treilea pasager s-ar simţi însă înghesuit. Partea bună e că spaţiul a fost redistribuit portbagajului, care se mândreşte cu 470 litri, record absolut în segmentul hatchback-urilor compacte, acolo unde foarte puţine maşini trec de 400 de litri.
Preţ de achiziţie
Preţul de listă al celui mai ieftin Peugeot 308 în România este de 14.400 euro cu TVA inclus (13.500 printr-o promoţie pe care Peugeot o derulează la momentul lansării şi al redactării acestui text), iar cea mai ieftină versiune 1.6 e-HDi a lui 308 costă 18.200 euro cu TVA inclus pentru nivelul de echipare de bază Access. Noi am testat versiunea de top din gama 308, care pleacă de la 21.800 euro (21.300 cu promoţia mai sus menţionată), dotările suplimentare ale exemplarului din imagini urcând preţul cu încă 1000 de euro.
Dacă ne uităm la preţul celei mai ieftine versiuni de echipare 1.6 e-HDi, 308 este competitiv, însă preţul echipării de top testate de noi, Allure, ajunge să-l depăşească pe cel al versiunilor la fel de bine echipate din gamele Citroen C4, Ford Focus, Volkswagen Golf, Opel Astra, Chevrolet Cruze Hatchback, Hyundai i30, Kia Cee'd şi Renault Megane.
De ce această poziţionare de preţ? Ei bine, Peugeot susţine că noul 308 a crescut în calitate atât de mult în echipările superioare, încât se bate nu doar cu adversarii din zona accesibilă a segmentului, ci şi cu cei din zona premium. Adică BMW Seria 1, Audi A3, Mercedes-Benz A-Klasse sau Volvo V40. Lăsăm piaţa să decidă dacă noua logică Peugeot e una corectă.
Siguranţă
Noua creaţie a inginerilor din Sochaux a primit cinci stele la testele de siguranţă EuroNCAP. Peugeot 308 vine în standard cu şase airbag-uri. Vorbim despre airbag-uri frontale şi laterale pentru pasagerii din faţă şi de încă două airbag-uri cortină, pentru pasagerii din faţă şi din spate. Gama de sisteme de siguranţă activă include ESP cu ASR, control dinamic al stabilităţii, ABS cu AFU şi repartiţie electronică a forţei de frânare.
Pachetul de asistenţă a şoferului include un sistem de alertă în cazul riscului de coliziune şi un sistem automat de frânare de urgenţă pentru reducerea vitezei cu maximum 20 km/h faţă de momentul în care a fost detectat riscul unui impact iminent. Gama de echipamente include şi un sistem de monitorizare a unghiului mort şi un tempomat inteligent, care permite reglarea intervalului de timp dintre 308 şi vehiculul din faţă la viteza prestabilită de şoferul Peugeot-ului.
Ţinută de drum
Peugeot a avut ocazia să facă cea mai manevrabilă compactă de volum din Europa. Pentru asta, a tăiat 140 kilograme din vechiul 308 şi l-a făcut pe cel nou, construit pe o nouă platformă modulară. Maşina asta putea să fie dinamică precum un hot-hatch şi în acelaşi timp foarte confortabilă la drum lung. Dar pentru că studiile de piaţă indicau asta, francezii s-au concentrat în final pe o abordare care să-i mulţumească pe cei care vor mai mult confort decât sportivitate.
Şi partea asta le-a ieşit. Jos pălăria şi bilă albă din partea celor care îşi doresc o rulare în confort de vârf.
Însă nu suntem încântaţi de feeling-ul oferit de sistemul de direcţie, care - deşi exact - nu oferă feedback-ul pe care îl regăsim la vârfurile segmentului din acest punct de vedere: VW Golf, Ford Focus şi Mazda3. În plus, suspensia spate este semi-independentă, ceea ce înseamnă că 308 nu va fi cea mai manevrabilă compactă la abordarea virajelor. În momentele în care devii sportiv cu noul 308, maşina se comportă previzibil, iar tu poţi doar să te conformezi şi să nu o bruschezi.
Vizibilitate
Noua generaţie a lui 308 le-a permis francezilor să redeseneze suprafeţele vitrate şi oglinzile. Aşadar, 308 oferă un nivel bun de vizibilitate, având geamuri laterale mari şi oglinzi de dimensiuni corecte. Deşi spatele maşinii este relativ înalt, luneta ne este folositoare şi oglinzile sunt completate de un set de senzori de parcare spate.
Montanţii A nu sunt deranjanţi, fiind peste media segmentului la capitolul ergonomie. Montanţii C te pot încurca în unele situaţii, cum ar fi ieşirea din parcările în spic, dar aici este ceva general pentru toate hatchback-urile. Am fi vrut să vedem şi o cameră pentru marşarier integrată standard pentru versiunea testată de noi, deoarece discutăm despre vârful gamei. Ea este disponibilă însă opţional.
Tehnologie
Francezii de la Peugeot i-au montat lui 308 un touchscreen de 9.7 inch. Acesta se ocupă de sistemul audio, de climatizare şi de computerul de bord. În plus, începând cu anul viitor, clienţii vor putea accesa aplicaţii dedicate, care folosesc internetul pentru a-i oferi şoferului informaţii despre călătoria sa, indicaţii privind restaurantele şi parcările de la destinaţie şi multe altele.
Satelitul de comandă al unităţii audio a fost eliminat de pe coloana de direcţie, lăsând acolo, în partea stângă, doar comenzile sistemului Cruise Control. Cei de la Peugeot au muncit din greu pentru a face interfaţa multimedia intuitivă şi uşor de folosit. Puţinele ore pe care le-am petrecut la bordul maşinii nu ne-au convins 100% de acest aspect, dar am coborât din 308 cu o impresie plăcută pe partea de ergonomie. Nu ne-a plăcut faptul că versiunea de top a modelului nu avea un sistem de navigaţie, care probabil ar fi fost la locul său pe un ecran de aproape zece inch.
Design
Când a apărut Peugeot 307, îl recunoşteai de la distanţă mare şi te uitai lung la el. Arăta diferit şi era frumos în felul lui, parcă mai frumos decât celelalte compacte oferite atunci pe piaţă. Faţă de 306, era navetă spaţială. Următoarea maşină care a avut acest impact a fost a opta generaţie a lui Honda Civic, proaspăt înlocuită de un model cu un design mai cuminte.
Între timp, a doua generaţie a lui Peugeot 308 nu mai vine cu aceeaşi personalitate puternică, având un aspect ceva mai cuminte decât predecesorul său. Totuşi, designerul şef al mărcii Peugeot spune că a desenat noul 308 bazându-se pe trei linii cheie, care să facă modelul uşor de identificat şi să-i confere personalitate.
Problema lui 308 la acest capitol este că segmentul compact este mai populat ca niciodată de modele tocmai retuşate care au succes pe piaţă. Rămâne de văzut dacă abordarea blocuri optice nonconformiste - linii clasice e restului caroseriei va avea succes la clienţi.
Nu ştiu cum vi se pare vouă, dar eliminarea siglei din grilă face maşina să pară fără personalitate şi nu o ajută în niciun fel din punct de vedere estetic. Versiunile de top mai salvează aparenţele, având blocuri optice Full-LED care prezintă un aspect agresiv.
Ne-a placut
- Portbagaj spaţios şi interior cu nivel superior de calitate faţă de generaţia precedentă
- Motorizare eficientă şi rafinată
- Sistem multimedia care înlocuieşte mai mult de 90% din comenzile clasice de pe consola centrală
- Cea mai uşoară maşină din segment
Nu ne-a placut
- Design exterior mai şters decât precedenta generaţie
- Aranjamentul ceasurilor de bord necesită o scurtă perioadă de adaptare
- Lipsă sistem navigaţie standard pe versiunea de top
- Direcţia nu impresionează prin feedback
Date tehnice - Peugeot 308 (2013-2017) 1.6 e-HDi 115CP MT6 Allure | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
Interiorul in schimb e fantastic si gandit fix dupa logica simplitatii. De fapt, interiorul şi exteriorul parca sunt facute de designeri care s-au dusmanit in secret, scoliti la universitati care predau designul complet diferit.
Ciudate gusturi mai aveti :) ...eu zic ca e unul dintre cele mai frumoase masini de la Peugeot. Incomparabila cu modelul vechi.
Francezii stiu sa fabrice masini frumoase si confortabile. Daca ar ridica mai mult nivelul calitatii materialelor ar putea concura direct cu unele modele de la nemti sau japonezi. Au evoluat mult si Peugeot si Citroen. Acum chiar merita sa cumperi unul. Au masini frumoase in gama la un pret decent.
m-am urcat in ea la un salon auto, mi-a palcut in general dar timoniera e tot din secolul trecut...nu inteleg de ce nu-si cauta un furnizor mai bun ptr treaba asta.
Dupa am incercat timoniera noii mazde 3, care era din alt film...mult mai buna.
- masa foarte scazuta
- volumul enorm al portbagajului
Poate e doar o impresie, insa seamana destul de mult cu Golf, mai ales linia laterala si montantul C.
http://www.youtube.com/watch?v=JoTP2iBWBEk
Din cate stiu Peugeot tot timpul a experimentat cu blocurile optice nu vad motivul sa-si schimbe strategia. Iar liniile simple de care vorbea un antevorbitor....hmm....in afara de VW restul "mustesc" in zdranganele de ordin estetic.
Ciudata si disparitia leului. Cand erau mai pe val leul ala devenise un laitmotiv acum parca vor sa se confunde cu germanul din top.
Interiorul mi se pare reusit, se merge pe simplitatea aparuta odata cu noua generatie de Clio. Nu stiu cum ni se va parea un astfel de bord peste 6-8ani. Poate anost?
De partea tehnica nu am ce spune...dupa un test drive.
Mie mi se pare o masina foarte tare, iar daca pui in balanta avantajele si dezavantajele, aceasta masina isi are locul ei pe piata. Daca ne gandim la volumul portbagajului, mi se pare incredibil. Este la nivelul clasei medii sau aa break-urilor compacte.
Si eu m-am urcat in masina asta si i-am gasit o slabiciune de care AM nu a spus: linia laterala mai dinamica si sportiva, care lasa impresia si de masina mai "scunda" (dar care si face ca masina sa arate bine), face ca vizibilitatea laterala de pe locurile din spate sa fie ceva mai slaba in cmparatie cu Golf sau Astra.. In plus nici spatiul pentru cap si genunchi nu este unul foarte mare. Iar cel din mijloc nu va sta prea confortabil la un drum de cateva sute de km. Nu zic, nu este neaparat un punct, insa unii poate ca nu se vor simti in largul lor in aceste conditii.
In concluzie ma bucur foarte mult pentru ca Peugeot incet, incet incepe sa-si revina. Primul 308 a fost o masina buna, iar daca fiabilitatea va fi cel putin la fel de buna, plus personalitatea aparte a acestei masini, designul interior si motoarele rafinate pot face din 308 un concurent puternic pentru Golf si Focus. Bravo Peugeot si succes cu aceasta masina deosebita! :)
Astept o asemena evolutie si la clasa mini. Acum aproape 10 ani ati proiectat cu cei de la Toyota o masinuta din care concurenta s-a inspirat si acum crede ca au cea mai buna masina de clasa mini.
atunci 1.6dci de pe renault megane si 9,8 sec/100 km cate stele ii mai dati ??
la design francezii stau destul de bine , dar peugeot este tipul acela de masina care atunci cand este noua este o printesa si esti super incantat ...iar dar dupa 5-6 ani devine o baba zbarcita si-ti dai seama ca a fost este cea mai mare dezamagire si vrei sa scapi de ea .
Aici intevine dezamagirea totala deoarece vezi pretul ei a scazut si cu 80% , si daca ai dat pe ea 18 mii ..acum o poti vinde cu 3-4 mii maxim.
motor cam mic pentru o cutie de viteze asa lunga .. parerea mea :) (care probabil o sa se schimbe la vara, cand o sa dam o tura cu 2.0eHDI 180cp)
@Automarket - in vremuri imemoriale cand publicul era ceva mai restrans... si media de IQ ceva mai mare ... se practica si o oarecare filtrare a comentatorilor pe baza de IP ... cred ca acum este cazul.
de ce credeti ca nu au integrat dezaburirea parbrizului si a lunetei in tableta?
...de frica
Din cate stiu eu, cei de la Peugeot au pastrat doar comutatoarele obligatorii d.p.d.v. legal.
In alta ordine de idei, peugeoturile pe care le-am condus pana acum chiar nu aveau nimic in comun cu ceea ce poate fi descris drept "chinezarie". Ba chiar dimpotriva as putea spune; chiar exceleaza la anumite capitole (cum ar fi motoarele diesel de exemplu).