de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Joi, 12.11.2009
-
-
Trimite pe:
Sfarsitul celui de-al doilea Razboi Mondial a fortat nume mari din industria aviatica, recunoscute pentru motoarele avioanelor de vanatoare, sa se reprofileze rapid. Tendinta generala a fost aceea de a se orienta catre industria auto, creand astfel puternice branduri in domeniu, de a caror existenta ne bucuram si astazi. Saab este dovada pura a ambitiei scandinave, care si-a dorit excelenta si intr-un alt domeniu decat cel aviatic. Infiintat in 1937, constructorul nordic a ajuns sa se identifice treptat cu traditia unei tari populare pentru vikingi, telefoanele Ericsson, trupa Abba si legalizarea homosexualitatii. Alaturi de rivalii de la Volvo, Saab si-a creat o reputatie puternica in materie de siguranta, protectia mediului, tractiune integrala exceptionala si motoare turbo.
Motor / Transmisie
Am vrut sa ne convingem de ceea ce face un Saab special, drept pentru care am turat vreme de cateva zile motorul unui 9-3. Si pentru ca esenta scandinavilor se simte pe motoarele turbo am incercat capacitatile unei unitati cu patru cilindri de 2.0 litri, recunoscute pentru puterea generoasa si cuplul suficient. Cilindreea de 1998 cmc este capabila sa ofere, multumita "magiei turbo", o putere totala de 210 cai, resimtita la 5300 de rotatii, adica acolo unde habitaclul este patruns de sunetul armonios al unui motor bine inchegat, recunoscut pentru fiabilitate si robustete. Chiar daca avem de a face cu o versiune alimentata de benzina, cuplul pe care inginerii suedezi l-au pregatit este suficient chiar si pentru gurmanzii obisnuiti cu capacitatile dieselurilor. In plus, plaja de turatii (2500-4000 rpm) se dovedeste a fi destul de generoasa, apropiata de cea a motoarelor diesel, trasatura care confera o permanenta senzatie de control si resurse mereu suficiente. Propulsorul dovedeste ca dispune de suficienta putere pentru a face din sedanul suedez o masina sportiva, gata sa satisfaca pretentiile unui familist care nu are nevoie de exagerari de fiecare data cand se urca la volan. Unitatea este cuplata la o transmisie automata cu sase rapoarte, care impresioneaza nu atat prin raspuns cat prin liniaritate, reusind sa faca din fiecare drum o experienta confortabila. Cutia schimba putin peste 2000 de turatii incercand sa pastreze o valoare decenta a consumului, insa reactia tarzie a urcarii in trepte are efecte negative asupra acestei valori. In plus retrogradarile nu se fac atat de rapid pe cat ti-ai dori insa nici nu te fac sa priveste orice depasire mai riscanta cu reticenta. Transmisia dispune si de un mod Sport, ce poate fi activat de pe plansa de bord si poate declansa un comportament neasteptat. Reactiile motorului se ascut, cutia schimba in zona rosie, cilindrii "urla" necontrolat iar acul vitezometrului urca rapid dar lin spre valori cu trei cifre. Raportandu-ne la rivalii din segment, observam ca Audi A4 ofera, cu aceeasi capacitate cilindrica, un motor mult mai generos, mai economic si mai performant. Nu vorbim de BMW, care impresioneaza la capitolul performante.
Consum
Consumul nu este tocmai un capitol cu care suedezii sa se poata lauda. Spunem asta pentru ca motoarele pe benzina pleaca din start cu un handicap la acest capitol. Daca mai luam in calcul si o cutie automata, ecuatia se complica deja prea mult. Saab anunta un consum urban de 14.9 litri/100 de km si o valoare de 7.1 litri/100 km in afara oraselor aglomerate. Un trafic de weekend, cu o vreme mohorata si o menajare a pedalei de acceleratie ne-a adus la o valoare de 14.5 litri/100 de km, deci mai putin decat fisa tehnica. Am incercat si o schimbare manuala a treptelor de viteze, lucru care a avut efecte benefice asupra consumului, care a scazut undeva sub 14 litri/100km. In mod cert un trafic inregistrat la orele de varf ale Bucurestiului ar fi urcat probabil consumul undeva la peste 15 litri/100 de km. In afara orasului, o viteza maxima de 110 km/h ne-a asigurat o valoare a consumului de 8.9 litri/100 de kilometri, cu mult peste ceea ce redactasera scandinavii in cartea tehnica. Raportat la valorile anuntate de ceilalti rivali din segment, in special la cei germani care se prezinta si cu generatii ceva mai noi, valorile sunt exagerat de mari, suedezii fiind fortati sa umble la motorizarile urmasului, planuit sa debuteze in 2011.
Interior
Pentru ca vorbim de segmentul premium este si normal sa ne ridicam in picioare si sa aplaudam munca celor care au lucrat la interiorul lui 9-3. Avem de a face cu un habitaclu in care pasesti cu acelasi respect ca intr-un muzeu de arta, pentru ca si aici covorasele, materialele si finisajele iti inspira senzatia de calitate, de lucru bine facut. Plasticul este moale si prietenos, insertiile cromate nu lipsesc la nivelul portierelor si gurilor de ventilatie in timp ce pielea fina imbraca fetele usilor si cele cinci locuri privilegiate. Nu va asteptati insa la o ploaie de culoare si de lumini calde in interiorul unui Saab. Ca si in cazul Volvo, verdele domina fiecare particica a bordului, creand o senzatie de monotonie combinata cu una de seriozitate, atitudinea definitorie a oricarui client Saab. Scaunele sunt deosebit de confortabile, fiind capabile sa relaxeze pe deplin soferul, indiferent de distanta pe care acesta alege sa o parcurga. Combinatia materialelor de piele cu textil, in zona sezutului, nu este deloc deranjanta ca in cazul altor modele, ideea fiind chiar una ingenioasa, menita sa mai invioreze putin habitaclul. Chiar daca vorbim de monotonie la nivelul afisajului Saab surprinde placut prin ergonomia complet noua, neobisnuita, care se observa de la pozitia gurilor de ventilatie pana la contactul amplasat intre scaune. Sedanul nu se zgarceste nici atunci cand vine vorba de spatiu, pasagerii de pe locurile din spate beneficiind de foarte mult loc pentru picioare si la nivelul capului. In plus, pasagerii de pe locurile din fata vor avea la dispozitie un torpedou generos si o multime de spatii de depozitare la nivelul consolei centrale si al portierelor. Desi in interior dimensiunile sunt generoase pentru toti pasagerii, portbagajul este rezultatul unui compromis, capacitatea sa totala fiind de numai 425 de litri. Daca stam sa luam in calcul modele compacte ca Fiat Bravo si Renault Megane, care depasesc 400 de litri la acest capitol, putem spune ca Saab 9-3 are ceva lacune. In segment, Seria 3 si A4 promit cu pana la 60 de litri in plus.
Preţ de achiziţie
Noul Saab 9-3 se pozitioneaza la intrarea in segmentul premium, drept pentru care pretul sau este ceva mai mic decat concurenti consacrati ca Audi A4, BMW Seria 3 sau Mercedes C-Klasse. Rivalul sau direct ar putea fi considerat chiar conationalul Volvo S60. Noul Saab 9-3 pleaca de la 19.990 de euro fara TVA, adica 23.788 de euro, pentru versiunea de baza, echipata cu propulsorul de 1.8 litri si 122 de cai putere si nivelul de echipare Linear. Momentan Saab ofera o promotie pentru editia speciala 9-3 Nordic Edition, care pleaca de la 15.990 de euro fara TVA, ceea ce inseamna o reducere de 5000 de euro si extraoptiuni in valoare de 3100 de euro fara TVA. Raportandu-ne la segment observam ca Volvo S60 pleaca de la 26.894 de euro cu TVA pentru versiunea de 2.4 litri si 140 de cai putere, Audi A4 percepe 25.942 de euro pentru exemplarele echipate cu motorul 1.8 TFSI de 120 de cai putere in timp ce BMW 316i de 122 de cai scoate din buzunarele clientilor 26.656 de euro. In prezent si Audi beneficiaza de o promotie de sarbatori pentru varianta Business Edition, in versiunea de 1.8 litri si 120 de cai, evaluata la 19.770.
Versiunea testata de noi a modelului Saab 9-3, cea de 210 cai putere si 300 de Nm, echipata cu sistemul de tractiune integrala XWD si cu transmisia automata cu sase rapoarte, in echiparea Vector, porneste de la 32.790 de euro. Pretul nu este unul exagerat in comparatie cu concurenta care se situeaza ceva mai sus. Astfel, un Volvo S60 de 210 de cai cu tractiune integrala si cutie automata ajunge la 36.593 de euro in cazul nivelului de echipare mediu. Audi A4 1.8 TFSI de 211 cai si tractiune integrala quattro ajunge pana la 38.139 de euro, deja cu peste 5000 de euro mai mult decat Saab 9-3. In cele din urma, BMW Seria 3 in versiunea 325i cu xDrive completeaza topul cu un pret de 40.401 euro cu TVA, cu mult peste rivalul scandinav. In concluzie, suedezul testat de noi castiga detasat lupta la capitolul pret atunci cand vine vorba de versiuni superioare.
Siguranţă
Atunci cand a fost testat la EuroNCAP, 9-3 a reusit sa obtina cinci stele, semn ca traditia scandinavilor in materie de siguranta se confirma. Saab a incercat sa ofere varful tehnologiei sale pe modelul premium, inghesuind un arsenal de airbaguri si o multime de sisteme de siguranta vitale. Avem ABS, sistem electronic de distributie a fortei de franare, sistem de control automat al fortei de franare in viraje, sistem de control al tractiunii, sistem de control al stabilitatii si axa spate activa in viraje. Pe scurt, multe sisteme care incearca sa evite orice tip de accident. La toate acestea se adauga airbagurile frontale inteligente, airbagurile laterale si cortina, centurile pretensionate cu prindere in trei puncte si tetierele active.
Ţinută de drum
Saab a fost apreciat vreme de multi ani pentru calitatile sistemului sau de tractiune integrala. Chiar si in prezent suedezii sunt adevarati maestri in ceea ce priveste stabilitatea pe orice tip de drum, zapada, gheata sau carosabil umed. Reactiile sistemului XWD sunt activate imediat ce soferul a calcat ambreiajul sau, in cazul nostru, a comutat in treapta D. Sistemul se asigura ca intregul cuplu motor este distribuit uniform rotilor pentru o accelerare lina si confortabila. Datele problemei se schimba insa atunci cand incerci sa fortezi limitele masinii intr-un viraj mai accentuat, dispozitivul de transfer al cuplului actionand la timp pentru a preveni pierderea aderentei. Practic sasiul si suspensiile se combina cu sistemele de siguranta (ESP) pentru a forma o combinatie de succes. In plus, suspensia multilink pe spate asigura un contact mai bun cu suprafata de rulare. Cum probabil multi intuiau, exista si o senzatie de ruliu, care se estompeaza insa rapid si nu este atat de inconfortabila pe cat s-ar putea crede. Pe portiunile de drum fara pretentii, in care soferul isi doreste doar viteza si nimic mai mult, senzatia de siguranta se mentine, tractiunea integrala facandu-si datoria. In cazul carosabilului umed aderenta se poate rupe dupa lungi incercari, insa sistemul ESP readuce lucrurile pe fagasul lor normal si traiectoria corespunzatoare este restabilita fara prea mari probleme. Desi tinuta de drum a modelului scandinav este buna, trebuie sa tinem cont ca in segment mai activeaza sisteme ca xDrive si Quattro. Suprematia tehnologiilor nemtesti ar putea fi pusa in pericol insa de o noua generatie a sistemului de tractiune Haldex care se va regasi probabil pe viitorul 9-3.
Vizibilitate
Saab 9-3 se dovedeste o masina de familie sigura, trasatura inspirata si de vizibilitatea buna de care se bucura soferul in aproape orice situatii. Oglinzile laterale sunt intr-adevar cam mici insa o reglare buna le poate "calibra" perfect pentru filtrarea informatiilor posterioare. Oglinda retrovizoare centrala este suficient de mare pentru a favoriza manevrele cu spatele. Luneta este si ea suficient de generoasa iar grosimea montantilor nu reprezinta un dezavantaj decat in virajele foarte stranse. Pe timp de noapte 9-3 are grija ca orice portiune de drum sa fie cercetata cu atentie de "ochii" cu xenon, adaptivi, bine orientati.
Tehnologie
Un model care isi propune sa satisfaca clientii din segmentul premium isi ia intotdeauna angajamentul de a fi pus la punct si cu cele mai noi gadget-uri in materie de confort si siguranta. Pasagerii sunt tratati regeste cu un sistem de ventilatie automat, pe trei zone, cu un sistem audio de calitate marca Boose, generos, capabil sa inghita pana la 6 CD-uri si sa serveasca la desert si o conexiune auxiliara pentru orice tip de iPod sau MP3. Sa mai spunem ca sunetul este de calitate si pastreaza notele inalte ale melodiei preferate indiferent de volum. Soferul urca si coboara zambind de la volan multumita functiilor menite sa-i usureze sarcinile: comenzile de pe volan, cruise control-ul, cu un raspuns bun la decelerare, scaunul cu reglare electrica si doua pozitii de memorare (optiuni valabile si pentru pasager), oglinzile rabatabile si incalzite, farurile adaptive cu xenon si senzorii de ploaie si parcare. Pentru iernile friguroase pasagerii de pe locurile din fata vor fi tratati regeste cu o functie de incalzire a scaunelor pe doua niveluri. Raportandu-ne la segmentul premium, aceste optiuni sunt relativ medii, rivalii germani oferind publicului o lista mai bogata de accesorii, drept pentru care suedezul nu poate primi o nota foarte mare la acest capitol.
Design
Desi este un sedan conservator, care se inspira din industria aviatica in materie de design, noul 9-3 reuseste sa pastreze un spirit sportiv. Grila cromata, jantele de 17 inch din aliaj, evacurarile duble cromate, ornamentele blocurilor optice fata si spate si pragurile pronuntate sunt detaliile care traseaza personalitatea sedanului suedez, revizuit de curand. Judecand dupa directia de design inaugurata de fratele mai mare 9-5, putem spune ca Saab se indreapta spre o filosofie originala. Senzatia de originalitate se pastreaza si pe modelul actual, ceea ce ne indreptateste sa oferim modelului o nota mare, chiar daca exista deja de mult timp pe piata.
Ne-a placut
- Pret mic in segment
- Design original
- Tinuta de drum buna
Nu ne-a placut
- Raspuns lent al cutiei
- Oglinzi laterale mici
- Consum mare
Volvo S40 nu s-a comparat niciodata cu A4, Seria 3, Mercedes C si Saab 9-3.
Pentru toate astea volvo a pregatit S60ul. Comparati si voi putin
Poate ar fi interesant sa scrieti in fiecare test -drive cu cine comparati modelul respectiv...
Si la mazda Cx7 ... nu are nici o treaba cu Outlanderul. Este o versiune mai ieftina a lui XC60.
Outlander e cu tiguan, Citroenul nou cel oribil C-crosser. Pana si mazda e mult peste C-crosser.
Pretul dicteaza nu impresile fiecaruia
Aaa ca S40 e putin deficitar la spatiu interior, e alta problema, dar compenseaza pe alta parte.
Ganditi-va ca lumea asta e condusa de politica banului, si nu cred ca cineva isi permite sa faca masini de 2 ori mai scumpe decat concurenta doar pt a stapani setea de calite a fanilor.
Sa nu se inteleaga ca am ceva cu Volvo, din contra chiar mi se par masini foarte reusite pt targetul lor, cu o calitate a finisajelor deosebita. Ca sa nu mai vorbesc de XC60 care mi se pare de departe cea mai reusita din clasa ei, sau C70 care este un cabriolet superb.
O seara buna tuturor! Si scuze pt offtopic
Incercati.
Pentru Patrick, care se considera fan Volvo: daca ai fi fan Volvo,asa cum pretinzi, ai sti si care e treaba cu S40 si Ford Focus. Daca ai ajuns sa le compari inseamna ca nu ai urcat in ele, de mers nici nu poate fi vorba. Masinile impart platformele tehnice (sti ce inseamna asta?), cateva motorizari pe benzina si doar 2 diesel (interesant, nu?)-D5-urile nu sunt pe niciun Ford si nici motoarele Turbo. Iar daca te incalzeste cu ceva, Focus RS are la baza motorul T5 de la Volvo, modificat de americani. De ce e S40 mai scump? Pentru ca masina este modificata in proportie de aprox. 80% in Suedia (la Goteborg) si in Belgia (la Gent), pentru a fi la standardele Volvo. Ce inseamna asta? Calitate a fabricatiei mai buna, siguranta mai buna, iar motoarele cele care sunt si pe Ford, sunt modificate, desi "in esenta" sunt la fel (gen raportul de compresie si materialele din care sunt facute sunt diferite). Daca vei desface un 2.0 D de pe un S40 si un TDCI 2.0 de le Focus vei vedea ca pe motorul lui Volvo gasesti inscriptia Volvo, nu Ford (nu cum gasesti si pe SAAB si pe Opel inscriptia GM). Interesant, nu? Si mai sunt multe diferentieri, insa aste sunt cele mai... vizibile. :)
F buna masina.
Acum,
Baietii care va certati pe marginea claselor:
Da, S40 si 9-3 se bat cu Focus cu golf cu A4, cu seria 3 sau c klasse.
sunt clasa compacta. toate
ps: te rog sa-ti masori cuvinele pentru ca eu nu te-am jignit!
Din setul de fotografii nu trebuie să lipsească următoarele:
-pedalierul
-schimbătorul de viteze
-retrovizoarele laterale
-oglina retrovizoare din habitaclu
-schimbătorul de viteze
-scaunele faţă
-scaunele spate
-volan+detalii
-indicatoarele de bord+detalii
-detalii portieră
-consola centrală (ansamblu+detalii)
-motor
-roţi
-detalii jantă
-detalii sistem de frânare
-faruri, semnalizatoare
-portbagaj
După ce avem astea facem compoziţiile de ansamblu: faţă, lateral, trei-sferturi, spate, maşina în mişcare.
La final, pasul 3: filtre in Photoshop.