Luni, 02.05.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Te gândeşti la un concediu pe timpul verii şi cauţi o companie aeriană low-cost care să te avantajeze. Găseşti cel mai bun preţ de pe piaţă, rezervi repede două bilete şi te bucuri de alegerea făcută. Compania aeriană îţi rezervă însă şi alte surprize plăcute. Ajuns în avion constaţi cu stupoare că serviciile se ridică la nivelul celor de pe linii aeriene cu renume, cum sunt Cathay Pacific sau Singapore Airlines. Absurdul situaţiei se poate repeta şi atunci când vorbim despre maşini. Te gândeşti la un model familist, cel mai sigur din segment, te decizi să-l cumperi şi eşti gata să plasezi comanda. În gamă stă însă ascunsă o surpriză: o versiune sportivă, foarte puternică, capabilă să combine siguranţa cu performanţa. Sentimentul acesta de încântare l-am trăit şi noi atunci când am descoperit Volvo V60, în versiunea T6. Ne aşteptam la o sumedenie de sisteme de siguranţă, însă am descoperit un break nervos, cu ceva muşchi sub caroserie.
Volvo V60 (2010-2013)
3.0 T6 304CP Kinetic AWD auto
- Pret de pornire 29.760 €
- Pret model testat 47.616 €
- Taxa auto 956 €
Motor / Transmisie
Cea mai puternică versiune din gama break-ului suedez este pusă în mişcare de un motor turbo pe benzină, cu şase cilindri. Ecuaţia se traduce prin indicativul T6, un logo discret, care trădează însă, pentru cunoscători, prezenţa unei herghelii de fix 304 cai putere, gata să galopeze la unison atunci când acul turometrului atinge 5600 de rotaţii. Unitatea de 3.0 litri este, poate, cea mai plăcută surpriză din gama de motorizări Volvo. Ea oferă, pe lângă puterea generoasă, şi un cuplu motor din abundenţă, respectând astfel promisiunea suedezilor de a oferi Nm în abundenţă. Motorul distribuie ambelor punţi un moment motor de 440 Nm, cel mai mare din segment, resimţit destul de devreme. Bagajul de cuplu începe să îşi intre în drepturi chiar de la 2100 de rotaţii, fiind distribuit uniform pe o plajă de turaţii foarte generoasă, care se întinde până la 4200 de rotaţii. Cum se traduc aceste cifre în viaţa reală? Cu o senzaţie de resurse mereu suficiente, inepuizabile, gata să îi fie livrate oricând celui de la volan. Fie că vorbim de o depăşire la limită sau de ieşirea dintr-o curbă strânsă, ceea ce ascunde Volvo sub capotă constituie o surpriză nebănuită de mulţi. Impulsul pe care îl simţi la fiecare acceleraţie este extrem de plăcut şi poate deveni uşor un drog de care te îndrăgosteşti. Deşi resursele sunt transmise ambelor punţi, senzaţiile sunt suficiente pentru a-ţi creşte nivelul de adrenalină, ori de câte ori calci voiniceşte pedala de acceleraţie, iar evacuarea începe să sune plăcut. Capacităţile motorului sunt exploatate de o transmisie cu şase rapoarte, corect etajate, care se succed rapid şi pe nesimţite, fără pierderi de cuplu. Liniaritatea cutiei va fi apreciată de cei care caută confortul. Răspunsul este de asemenea bun, însă doar atunci când se alege rularea în modul Sport. Ne-am fi dorit totuşi ceva mai multe trepte de viteză pentru a reduce consumul, soluţie pe care o adoptă majoritatea constructorilor premium din segment.
Consum
La capitolul consum, Volvo V60 T6 nu se va dovedi acel break economic la care soţia probabil că se aştepta. Cei 14.8 litri/100 de kilometri, promişi în oraş de cartea tehnică, se transformă, în regim real, în peste 17 litri/100 de kilometri, o valoare care vă va trimite destul de des la benzinărie. În afara oraşului suedezii promit 7.5 litri, însă va fi greu să scădeţi sub 9 litri, chiar şi atunci când mângâiaţi pedala de acceleraţie. În mod cert însă, nu veţi rezista tentaţiei celor 304 cai şi veţi începe să-i biciuiţi la fiecare porţiune de drum liber. Aceste excese vor face ca valorile consumului să sară de 10 litri/100 de km. Concluzia este relativ simplă şi are legătură cu matematica: pe T6, rata de evaporare a celor 68 de litri de benzină din rezervor este direct proporţională cu viteza. Comparat cu rivalii din segment, break-ul suedez se poate dovedi cea mai lacomă alternativă, chiar dacă diferenţele sunt de cel mult 0.5 litri.
Performanţe
304 cai putere şi 440 de Nm sunt o ecuaţie periculoasă, dar extrem de frumoasă. Totul capătă sens atunci când călcaţi pedala de acceleraţie, iar acul vitezometrului urcă de la 0 la 100 de km/h în doar 6.2 secunde. Valoarea se traduce prin acel impuls puternic despre care vă vorbeam la capitolul motor. Prezenţa unui cuplu generos îşi pune amprenta asupra capacităţilor break-ului, care poate provoca la duel BMW 335i Touring sau Mercedes C350 Estate. Cu toate acestea, campion rămâne bavarezul.
Interior
Interiorul scandinav a inspirat întotdeauna sobrietate şi respect, sentimente la care se aşteaptă orice client atras de segmentul premium. Planşa de bord şi consola centrală sculptată păstrează filosofia de design simplistă, care a consacrat brandul de-a lungul timpului. Materialele alese de designerii nordici par a fi rupte dintr-un manual al habitaclului perfect, moi la atingere, cu o textură plăcută şi o îmbinare perfectă. Finisajele amintesc de obsesia japonezilor pentru perfecţiune, iar combinarea elementelor din inox şi piele îţi amintesc de o logică nescrisă, pe care toţi ar trebui să o respecte. Chiar dacă suedezii ar putea fi acuzaţi de monotonie, ordinea spartană pe care o găseşti la interior te face uneori să fii adeptul lucrurilor simple, punctuale şi intuitive. Aceste trăsături sunt valabile pentru toate produsele constructorului suedez. Pielea, fină sau cu aspect granulat pe scaune, îţi aduce aminte că te afli în segmentul premium de fiecare dată când foloseşti volanul sau îţi găseşti poziţia confortabilă. Pe locurile din spate spaţiul este la limita decenţei, fiind suficient pentru doi adulţi de dimensiuni normale. Nu vă aşteptaţi la prea multe de la modelul scandinav la acest capitol. Nici măcar portbagajul nu salvează aparenţele, capacitatea sa (430 de litri) fiind cea mai zgârcită din segment.
Preţ de achiziţie
Chiar dacă nu impresionează la capitolul spaţiu interior, Volvo V60 are toate şansele să-i lase pe toţi cu gura căscată atunci când vine vorba despre preţ. În condiţiile în care versiunea de bază a break-ului este mult mai ieftină decât cele ale rivalilor germani, nici vârful de gamă nu putea face excepţie. Versiunea T6 pleacă de la 47.616 euro cu TVA. Pentru acest preţ, piperat la prima vedere, clientul primeşte 304 cai, tracţiune integrală şi un nivel de echipare Kinetic. Pentru cei care ţintesc cea mai bogată listă de dotări, nivelul Summum, cel mai înalt din gama Volvo, trebuie să spunem că preţul mai urcă cu încă 5022 de euro. Dacă ne uităm în segment, suedezul nu are rival. BMW 335i Touring xDrive pleacă de la 50.158 de euro cu TVA, la care se adaugă întotdeauna o listă lungă de opţionale. Şi în cazul lui Mercedes C350 BlueEfficiency lucrurile stau la fel. Preţul de pornire pentru versiunea de 305 cai putere este de de 50.220 de euro cu TVA. Chiar dacă dispune de o versiune ceva mai slab motorizată, un V6 de 3.2 litri şi 265 de cai putere, Audi A4 Avant poate fi luat în calcul de către clienţi. Break-ul din Ingolstadt pleacă, în această versiune, de la 48.894 de euro cu TVA, un preţ puţin mai ridicat decât cel al lui V60.
Siguranţă
Volvo a fost întotdeauna un etalon în materie de siguranţă, ceea ce face ca V60 să nu se dezmintă. Break-ul vine cu un pachet deosebit de atractiv la acest capitol, versiunea standard asigurând viaţa şoferului şi a pasagerilor cu o mulţime de sisteme. Echiparea standard oferă clienţilor ABS cu distribuţie electronică a forţei de frânare, sistem dinamic de control al stabilităţii şi tracţiunii (DSTC), protecţie impact din spate pentru pasagerii faţă (WHIPS), airbaguri laterale, frontale şi cortină, centuri pretensionate şi sistem City Safety pentru evitarea coliziunilor la viteze mici. Pentru cei care vor să sporească nivelul de siguranţă, Volvo oferă un pachet botezat Driver Support, care vine cu sistem de avertizare coliziune frontală cu Full AutoBrake şi protecţie a pietonilor (ACC şi CWAB), sistem de monitorizare a unghiului mort (BLIS) şi sistem Driver Allert. Sunt sisteme despre care am mai vorbit şi pe care nu le poţi testa decât într-un poligon special amenajat. Existenţa şi utilitatea lor se vor simţi cu adevărat în trafic. La testele EuroNCAP, Volvo V60 a primit maximum de stele, cinci, reuşind punctajul maxim la categoria Sisteme de Asistenţă.
Ţinută de drum
Pentru a putea ţine în frâu cei 304 cai putere, Volvo a apelat la o tracţiune integrală AWD. Sistemul gestionează inteligent distribuţia cuplului între cele două axe, dozând cantitatea de resurse transmise fiecărei roţi. Acest lucru se traduce printr-o stabilitate excelentă şi o aderenţă de invidiat, care cu greu poate fi ruptă, chiar şi în situaţii limită. Pentru a veni în ajutorul celor care îşi doresc un lup în blană de oaie, Volvo oferă şi o suspensie adaptivă, care modifică ţinuta de drum printr-o simplă apăsare de buton. Deşi diferenţele dintre modul confort şi cel sport sunt unele artificiale, simulate parcă, ele vor fi pe placul celor care sunt dispuşi să investească în confortul familiei. Deşi vorbim de un break, deci un familist prin definiţie, V60 T6 se va simţi cel mai bine pe porţiunile de drum virajate, unde puterea motorului va creşte pulsul celui de la volan. Stabilitatea, precizia direcţiei (cu un feedback foarte bun) şi ruliul bine estompat fac din V60 cel mai sportiv Volvo de până în prezent. Cu toate acestea, trăsăturile nu îl pot situa pe picior de egalitate cu rivalii germani, care impresionează mai mult la capitolul ţinută de drum.
Vizibilitate
Volvo V60 nu ridică probleme la capitolul vizibilitate. Oglinda retrovizoare şi cele laterale sunt suficient de mari pentru a surprinde tot ce se întâmplă în spate. Luneta este şi ea bine proporţionată, iar suprafaţa vitrată este generoasă, chiar dacă pentru cei de pe locurile din spate geamurile nu vor părea suficient de mari, compromis făcut pentru design. Pentru clipele de neatenţie există sistemul de monitorizare a unghiului mort, iar pentru parcările înguste avem o cameră de marşarier. Pe timp de noapte, farurile bi-xenon adaptive se achită de îndatoriri mai bine decât orice sursă de iluminat public.
Tehnologie
După cum am spus şi la capitolul interior, Volvo preia tendinţa generală de transplant a constructorilor. Cele mai noi tehnologii şi gadget-uri dezvoltate în laboratoarele suedezilor ajung să echipeze toată gama. Primul exemplu în acest sens este pachetul de sisteme de siguranţă, despre care am vorbit în urmă cu două capitole. Al doilea exmeplu este sistemul multimedia de nouă generaţie, care interacţionează cu utilizatorii prin intermediul unui ecran de 5 inch, poziţionat în centrul planşei de bord. Sistemul este o interfaţă plăcută pentru sistemul de navigaţie şi nu numai. Climatizarea automată şi sistemul audio îşi proiectează funcţiile pe acelaşi ecran. Ceea ce poate dezamăgi în unele cazuri este răspunsul întârziat al afişajului. Un exemplu este creşterea bruscă a volumului, redată vizual cu întârziere pe ecranul de 5 inch. Un gadget de a cărui utilitate ne-am îndoit şi bucurat deopotrivă este funcţia TV a sistemului multimedia. Receptorul instalat pe V60 poate oferi celui de la volan ocazia de a urmări mai multe posturi TV, printre care Antena 3, National TV, B1 TV şi toate extensiile Televiziunii Române. Recepţia poate lăsa de dorit uneori, semnalul fiind adesea perturbat. În plus, din motive de siguranţă, funcţia TV nu poate fi urmărită decât atunci când maşina este în staţionare. Pe parcursul rulării rămâne în funcţiune doar volumul. Pe lângă elementele enumerate, trebuie să amintim de toţi senzorii de parcare, ploaie şi lumină, de camera pentru marşarier, de scaunele reglabile electric şi încălzite.
Design
A face dintr-un break o maşină frumoasă este o misiune aproape imposibilă pentru designeri. Şi cu toate acestea, imposibilul s-a produs, iar surpriza a venit din partea unui constructor care, în trecut, nu emitea pretenţii prea mari în materie de design. Volvo a început să facă maşini frumoase, iar V60 este încă o confirmare a acestei observaţii. Vorbim poate despre cel mai reuşit break al momentului. Vorbim despre familistul care a reuşit să cucerească chiar şi bărbaţii cu apetit pentru maşinile sportive. Liniile caroseriei, inserţiile cromate, jantele de 18 inch, profilul puternic şi cele două evacuări dreptunghiulare inspiră sportivitate. Şi, mai presus de orice, după mult timp, avem un Volvo care atrage privirile ca un magnet. La semafor, pe autostradă, în coloană, V60 reprezintă o tentaţie vizuală plăcută pentru ochii tuturor. Volvo joacă riscant. Designul ar putea îndepărta clienţii conservatori de vârsta a două şi i-ar putea atrage pe cei tineri şi non-conformişti.
Date tehnice - Volvo V60 (2010-2013) 3.0 T6 304CP Kinetic AWD auto | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
Cu toate acestea, campion rămâne bavarezul.... din Inglostadt, si anume S4 Avant.
Mi-as lua oricand asa ceva fara sa stau prea mult pe ganduri. Pur si simplu nu mi-as pasa ca prinde suta cu o secunda, hai doua mai tarziu decat masinile nemtesti. Volvo nu este o marca cu gene sportive.
Ma uit la cum arata un 960 de acum 15 ani si cum arata masina asta. Parca ar fi din lumi diferite.
:))))))))))))))))))))))))))