de Bogdan Mirică
Joi, 17.03.2011
-
-
Trimite pe:
Opel a operat de curând un facelift pe cel mai mare model din gama sa, SUV-ul Antara. Pentru a vedea ce s-a schimbat, dar şi ce a rămas la fel am zburat până la Viena, în cadrul unui test internaţional, organizat pentru ţările baltice şi cele din estul Europei. SUV-ul german a aşteptat o armată de jurnalişti ruşi, lituanieni, ucrainieni, moldoveni, estonieni pentru a-i convinge că faceliftul a adus cu sine o serie de modificări importante, care îl transformă într-un candidat puternic pentru segmentul din care face parte. Chiar dacă a plouat mărunt pe parcursul zilei, Antara ne-a purtat de-a lungul unui traseu croit atât pe drumurile secundare ale Austriei, cât şi pe cele neasfaltate.
-
Pret de pornire
21.515 €
-
Pret model testat
32.250 €
-
Taxa auto
473 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Cel mai mare model din gama Opel este pus în mişcare de două versiuni de putere ale dieselului de 2.2 litri şi o unitate pe benzină Ecotec de 2.4 litri. Noi am avut ocazia de a testa chiar vârful de gamă, dieselul de 184 de cai putere, practic versiunea cu steroizi a unităţii de 2.2 litri. Motorul a fost revizuit şi oferă acum ingredientele necesare unui SUV, care se vrea a fi descurcăreţ în teren accidentat. Inginerii au reuşit să stoarcă din cilindreea dieselului 400 de Nm, un cuplu foarte generos, care se resimte devreme, încă de la 1750 de rotaţii. Din păcate, momentul motor generos se gâtuie atunci când acul turometrului iese din zona de cuplu, adică relativ devreme, la 2750 de rotaţii. Pachetul general este însă unul destul de atractiv şi capabil să ofere un dinamism decent modelului german. Maşina se mişcă bine pe asfalt, dar şi în teren accidentat, unde Antara nu se simte depăşit de situaţie. Unitatea diesel a fost asistată de o cutie automată, în cazul versiunii testate de noi, ceea ce a influenţat oarecum performanţele dieselului. Transmisia, de generaţie nouă, a fost gândită pentru a oferi o liniaritate superioară versiunii mai vechi. Se pare că nemţii au reuşit ce şi-au propus, treptele de viteză fiind alternate bine şi pe nesimţite. Răspunsul nu este însă unul foarte prompt. Bruscarea pedalei de acceleraţie nu aduce cu sine o retrogradare imediată a cutiei sau un răspuns prompt din partea trenului de propulsie.
Consum
Alăturarea unei cutii automate dieselului de 184 de cai putere nu are efecte pozitive asupra consumului. În schimbul confortului, clientul trebuie să scoată ceva mai mulţi bani pentru motorină. Valoarea oficială, înscrisă în cartea tehnică nu se regăseşte şi în traficul real. Aşadar, cei 6.2 litri/100 de kilometri promişi în mediul extraurban se transformă în aproape 8 litri/100 de kilometri. Este nevoie de o rulare cuminte, fără bruscarea acceleraţiei, pentru a vă putea apropia de valorile înscrise în carte. Există însă o soluţie de compromis, gândită foarte bine de nemţi. Pentru a domoli apetitul SUV-ului, şoferul are la dispoziţie şi o funcţie Eco, care modifică comportamentul cutiei de viteze şi permite obţinerea unor valori de consum mai bune. În condiţiile în care traseul pregătit de organizatori nu a presupus incursiuni urbane, nu vă putem spune decât că valoarea de 9.9 litri, anunţată de producător pentru consumul în oraş, ar putea fi destul uşor de depăşit. Concluzia este că ar fi de preferat optarea pentru o cutie manuală cu şase rapoarte, de asemenea de nouă generaţie. Comparativ cu rivalii din segment, propulsaţi de motoare diesel cu puteri ceva mai modeste, dar cu transmisie automată, Antara stă destul de bine. Neamţul ţine pasul cu X-Trail, Outlander sau Koleos, care consumă mai puţin, dar oferă şi resurse mai mici. Doar Hyundai Santa Fe performează mai bine la acest capitol.
Interior
Antara propune un interior uşor revizuit, capabil să transmită o senzaţie de confort mai mare decât versiunea pre-facelift. Totul începe de îndată ce închizi portiera. Inginerii germani au lucrat mult la antifonarea habitaclului. Izolarea fonică a crescut cu până la 50%, zgomotul unităţii diesel şi cel resimţit la rulare fiind pe cât posibil reduse. Calitatea materialelor nu excelează chiar şi atunci când vorbim de versiunea Cosmo, testată de noi. Plasticul care îmbracă planşa de bord este tare, cu o textură neprietenoasă şi dă senzaţia unui habitaclu auster. Aceeaşi senzaţie se continuă şi la nivelul consolei centrale, unde materialele păstrează aspectul tern şi destul de monoton. Atmosfera este înviorată, pentru cei cu posibilităţi financiare, de o tapiţerie din piele, de culoare maro, care îmbracă scaunele confortabile. Poziţia la volan este cea tipică unui SUV, şoferul fiind la o înălţime care îi oferă un câmp vizual bun. Antara nu duce lipsă de spaţiu, fiind un SUV deosebit de încăpător pentru cinci pasageri. Locurile din spate nu creează probleme la nivelul genunchilor sau al capului. De asemenea, inginerii au folosit eficient şi locurile de depozitare, multe la număr şi inteligent gândite. Folosirea unei frâne de mână electronice a permis introducerea unei console centrale funcţionale, unde pot sta paharele şi sticlele sau chiar echipamente electronice de valoare, ascunse sub fundul dublu. Cotiera este şi ea destul de încăpătoare.
Preţ de achiziţie
Opel plănuieşte să vândă 15.000 de unităţi anul acesta şi 20.000 de exemplare anual, începând cu 2012. Pentru a putea atrage publicul, constructorul din Russelsheim a fixat un preţ foarte atractiv pentru Antara, SUV-ul pornind de la 21.515 euro cu TVA. Preţul este valabil pentru versiunea pe benzină, de 2.4 litri, cu transmisie manuală şi tracţiune faţă. Modelul testat de noi, animat de motorul diesel de 184 cai putere, cu transmisie automată, tracţiune integrală şi nivel de echipare Cosmo este practic versiunea de top disponibilă la noi în ţară, şi ajunge să coste 32.250 de euro cu TVA inclus. Principalul său rival, coreeanul Santa Fe, care s-a bucurat până în prezent de un succes deosebit pe piaţa din România, este oferit publicului cu două motorizări diesel de 2.0 respectiv 2.2 litri, ce livrează 150 respectiv 197 de cai putere. Versiunea rivală modelului testat de noi pleacă de la 35.204 euro, o valoare mai piperată decât cea percepută de Opel. Pentru cei care îşi doresc însă nivelul de echipare superior, preţul urcă la 36.444 de euro cu TVA. Japonezul Mitsubishi Outlander, supus şi el recent unui facelift, oferă ca versiune entry-level un benzinar de 2.0 litri şi 147 de cai putere, care costă 19.509 euro. Preţul urcă proporţional cu resursele motorului şi nivelul de echipare. Astfel, un diesel de 176 de cai putere, tracţiune integrală, ajunge să plece de la 28.155 de euro, preţ valabil pentru primul nivel de echipare, Invite. Dacă ne uităm însă în partea superioară a listei de preţuri vedem că un Outlander ajunge să coste chiar şi 37.210 euro, cu transmisie CVT, tracţiune integrală, nivel de echipare de top şi motor mai slab decât cel al Antarei. Nissan X-Trail poate fi de asemenea o opţiune în segment. Preţul său de pornire este unul destul de piperat, dar versiunea entry-level este un diesel de 150 de cai. Este de altfel singurul motor disponibil pe japonez. Versiunea de top a acestuia, echipată cu tracţiune integrală, cutie automată şi nivel de echipare Elegance, ajunge să coste 35.090 de euro, cu mult peste Antara. Există însă şi o alternativă mai ieftină. Se numeşte Renault Koleos şi ajunge să coste în versiunea de top 30.350 de euro. Cu toate acestea, motorul oferă cu 24 de cai putere şi 80 de Nm în minus.
Siguranţă
Modelul german nu a fost testat de organizaţia EuroNCAP. Cu toate acestea, fratele său Captiva a fost supus unei sesiuni de verificare a nivelului de siguranţă, unde a obţinut doar patru stele. Rezultatul ar putea fi astfel atribuit şi lui Antara, cu care Captiva împarte multe componente. Chiar şi aşa, faceliftul operat pe modelul german aduce mai multe elemente de siguranţă, printre care: controlul electronic al stabilităţii, Active Rollover Protection, asistenţă la plecarea din rampă, asistenţă la coborâre (acelaşi DCS întâlnit şi pe Captiva), Cornering Brake Control şi bineînţeles, deja banalul ABS. Nu lipsesc airbagurile, şase la număr, şi centurile pretensionate. Per total, pachetul de siguranţă este unul complet şi satisfăcător pentru publicul larg.
Ţinută de drum
Opel Antara se vrea a fi un SUV care oferă siguranţă atât on-road cât şi off-road. Odată cu faceliftul, inginerii Opel au adus publicului şi un tren de rulare îmbunătăţit. Antara garantează un echilibru mai bun între confort şi stabilitate, setarea suspensiei fiind ceva mai bună decât în cazul vechii versiuni. Practic, SUV-ul dă dovadă de stabilitate la viteze mari şi se descurcă admirabil când vine vorba de filtrarea gropilor sau a neregularităţilor asfaltului. Configuraţia articulaţiilor a rămas aceeaşi, MacPhearson pe faţă, multi-link pe spate, însă amortizoarele au fost înlocuite. Senzaţia de confort se resimte şi în teren accidentat. Am avut ocazia de a testa Antara pe un drum neasfaltat şi nivelul de confort interior s-a păstrat. Tot aici am putut resimţi mai bine şi repartizarea cuplului între punţi. Sistemul de tracţiune integrală gândeşte rapid şi transferă o parte din cuplu punţii faţă, atunci când detectează pierderea aderenţei. Distribuţia poate ajunge de la 100% pe puntea faţă, la 50% pe ambele punţi. O reţetă clasică, regăsită peste tot, care se pare că funcţionează bine şi pe Antara. Despre aventurile off-road nu se pot spune prea multe. Dimensiunile generale ale modelului nu îi permit să abordeze decât trasee uşoare, şleauri nu foarte adânci şi suprafeţe nu foarte alunecoase. Garda la sol însumează 176 de mm, iar unghiurile de atac şi degajare sunt estimate la 20, respectiv 24 de grade. Valorile recomandă SUV-ul mai mult pentru şosea. Faceliftul a adus cu sine şi modificări importante ale direcţiei. Aceasta oferă un răspuns mult mai bun, iar şoferul poate indica cu precizie trasa ideală într-un viraj abordat cu ceva mai multă îndrăzneală. În aceste situaţii s-ar putea să vă confruntaţi însă cu un oarecare ruliu, dimensiunile mari favorizând această senzaţie, chiar dacă s-a încercat estomparea sa.
Vizibilitate
O maşină de dimensiunile lui Antara poate pune probleme şoferilor mai puţin experimentaţi. Cu toate acestea, lucrurile nu sunt atât de complicate precum par la prima vedere. Cel de la volan este ajutat foarte mult de oglinzile laterale bine proporţionate, de retrovizoarea care surprinde tot ce se întâmplă în spate şi de luneta mică, dar bine coonturată. Montanţii faţă pot interfera cu câmpul vizual al şoferului în cazul virajelor mai strânse, dar aceasta este o caracteristică generală.
Tehnologie
Antara pune la dispoziţie o serie de elemente de confort esenţiale, ce ar trebuie regăsite pe fiecare maşină din segmentul său. Climatizarea automată, deşi nu se face pe două zone, este destul de eficientă, sistemul audio cu comenzi pe volan îşi face decent treaba, iar scaunele încălzite pe trei trepte sunt un adevărat pansament pentru vremea rece de afară. Nu lipsesc senzorii de ploaie, care şi-au făcut treaba bine pe şoselele austriece, unde a turnat cu găleata. Şoferul mai are la dispoziţie şi un pilot automat, poziţionat pe maneta semnalizatorului. Pentru cei care vor ceva mai mult de la SUV-ul lor este recomandată alegerea unui sistem multimedia, care animă prin prezenţa sa planşa de bord şi oferă o practicalitate sporită, înglobând funcţiile elementare ale maşinii, dar şi pe cele ale sistemului de navigaţie.
Design
Faceliftul suferit de Antara propune o serie de modificări discrete la nivelul exteriorului. Designerii germani au încercat să insufle SUV-ului aerul actualei filosofii de design, botezată Sculptural Architecture Meets German Engineering, regăsită deja pe Insignia, Astra, Meriva şi Corsa. Pentru a se alinia fraţilor săi, Antara a primit blocuri optice faţă restilizate timid, un spoiler nou şi proiectoare retuşate. Grila se alătură de asemenea noii game Opel. În partea posterioară, germanii au căutat să păstreze spiritul intact, adăugând doar o serie de elemente care să amplifice senzaţia de calitate.
Ne-a placut
- Direcţia revizuită
- Confortul interior
- Cuplul motor
Nu ne-a placut
- Calitatea materialelor
- Ruliul în viraje
Date tehnice - Opel Antara (2011-2016) 2.4 167CP 4x4 Man Cosmo |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
2384 |
Lungime mm
4596 |
Putere maxima CP (rpm)
167 (5600) |
Latime mm
1850 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
230 (4500) |
Inaltime mm
1761 |
Viteza maxima km/h
186 |
Greutate kg
1825 |
Acceleratie 0-100 km/h s
10.3 |
Ampatament mm
2707 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
65 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
420 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Opel Antara (2011-2016)
"Versiunea rivală modelului testat de noi pleacă de la 35.204 euro, o valoare mai piperată.." pai si cu dotarile cum stam?
"Resuscitare reusita" - ce au facut pana acum in gama SUV erau in coma? Toate cate s-au produs?
Inca ceva: simpla comparatie cu Koleos... spune multe despre ce se vrea Antara.
Sebastian, articolul este ok, pozele am inteles ca au venit de la ei, sper sa sejurul in Viena a fost placut, pacat ca nu prea ati avut ce testa.
Parerea mea. SPor!
Overall Antara este printre cele mai slabe din categoria SUV, dar putina reclama nu strica!!!
Koleos merita o nota mai apropiata de adevar. E peste Antara si Captiva in multe privinte, iar unicul vostru test nu-i face dreptate...
Sunt sigur ca un Koleos 2.0 dCi 175 CP ar lua mai mult de 4 stele.
Ce mi place - cuplu si cutia de viteze, sta bine in curbe, clima face fata, cel putin in fata...
ce nu mi place sau ce m a surprins la pretul platit (vreo 31k eur...) - sezutul inalt, parca s sofer de duba... nu are aerisire in spate, pe stalp sau la nievl de consola pe mijloc; cotiera - mare dezamagire... desi nu s mic dar nici inalt, daca tin mana dreapta pe volan, nu ajung cu cotul pe cotiera... daca ti tragi scaunul in fata, practic, cotiera e total aiurea, intre scaunele din fata si cele din spate... puterea - o simti de pe la 2500 turatii, brusc si impulsiva, consum relativ mare, asa cum au mai scris si altii - in jur de 8.8/100km - drum facut de la Bucuresti la Timisoara - poate ca e din cauza ca e noua
la partea de electronica - desi are sistem start/stop sau ECO la Opel, nu prea stiu cum functioneaza... la semafoare, cand se opreste motorul, cand ramane pornit. idem sistem hold hill control - din mers nu se poate regla, ci doar inainte sa pleci de pe loc sau la viteze f mici (20km/h...)
calitatea materialelor nu mi se pare ieftina, ci e OK, e silentioasa si la turatii mai mari, sistemul electronic de verificare data mi se pare un pic aiurea, idem cautare radio; consola - ma speriasem, din cele citite ca aduce cu bordul de Opel Astra model mai vechi, insa pare mai OK decatr in poze...
Ca idee generala, la 31 mii eur, ma asteptam la detalii de finete mai multe... pe langa cele mentionate, as mai fi vrut sa vad parbriz cu degivrare, stergatoare cu temporizator la versiunea COSMO, ambele chei tip "briceag" etc...