Luni, 18.03.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Suntem în anul 2062. Numele meu este George Jetson şi locuiesc în Orbit City. Aici, în viitor, casele sunt suspendate, menajera mea, Rosie, este un robot cu atitudine, iar câinele meu Astro latră artificial pentru că şi el este robotizat.
Sunt angajat la Spacely Space Rockets şi merg la muncă o oră pe zi, doar de două ori pe săptămână. Zoe, maşina mea electrică, mă ajută să traversez oraşul rapid şi să ajung de fiecare dată la timp la birou.
Zoe a intrat de curând în familia mea şi îmi place tot mai mult. Se încarcă cu energie solară, este uşoară şi are cea mai mare autonomie din clasa ei. Revoluţionară. Ca şi atunci când era lansată pentru prima dată pe piaţă. În 2013, dacă îmi aduc bine aminte.
Pe atunci, Zoe...
Sistem de propulsie
Este al patrulea model electric din gama Renault. Se numeşte Zoe. O apariţie insolită, tăcută şi prietenoasă pe străzile Lisabonei, acolo unde ne-am dat întâlnire cu viitorul.
Născut din speranţe şi plămădit cu aluat tehnologic de ultimă generaţie, Zoe promite o proiecţie în viitorul desenat de Hanna Barbera şi botezat sugestiv ”Familia Jetson”.
Un bâzâit timid te anunţă că te afli deja în mişcare, după ce ai aprins şi stins motorul fără să-ţi dai seama că maşina funcţionează. Acolo, sub capotă, este un motor electric. Un motor ce preferă să te impresioneze prin tăcere. Pedala de acceleraţie este sensibilă. Te molipseşti repede de voioşia pe care o imprimă electricei. O voioşie pe care o simţi în general la hot-hatch-uri.
Aerul sprinten este o urmare a cuplul motor de 220 Nm, resimţit instant. E plăcut să ştii că eşti servit cu aceeaşi constanţă îndestulătoare.
Totul este asistat de o cutie automată care livrează cuplul motor, precum şi cei 88 de cai putere, la puntea faţă. O face bine, uniform şi constant pentru că nu este vorba de mai multe rapoarte ca în cazul unei transmisii convenţionale.
Autonomie
În cazul lui Zoe consumul nu se măsoară în litri. În loc să vă uitaţi la o pompă de benzină, o să vă concentraţi privirea asupra contorului de curent de acasă. O să dureze cam 9 ore o încărcare completă de la o priză convenţională de 3 kW. Adică somnul de o noapte.
Pentru cei care vor să scurteze această aşteptare este nevoie de ceva mai mulţi kW şi de adaptorul botezat Chameleon. Acesta este practic un transformator, care se montează în garajul clientului şi poate oferi un ciclu de încărcare accelerat (22 kW, capabil să încarce 80% din baterie în 60 de minute) şi un ciclu de încărcare rapid (43 kW), care ajunge tot la 80% din capacitate în doar 30 de minute.
Zoe se poate lăuda cu cea mai mare autonomie din segmentul său: 210 kilometri. Cel puţin pe hârtie. Pentru că francezii recunosc că în condiţii reale de trafic autonomia se încadrează între 100 de kilometri (iarna, când frigul îşi spune cuvântul asupra bateriei) şi 150 de kilometri (vara).
La Lisabona au fost cam 15 grade şi, după fiecare încărcare, autonomia maximă a fost de 126 de kilometri. De-a lungul celor 80 de kilometri de test, sistemul de recuperare a energiei la frânare a mai adăugat ceva "suc" în baterie. Aşa se face că, la sfârşitul testului, după cei 80 de km, bateria era stoarsă abia pe jumătate.
Performanţe
Trebuie să fi urcat cu liftul într-o clădire cu multe etaje. Viteza cu care se ridică acesta și liniaritatea accelerației te fac să nu simți ascensiunea. Cam asta e și senzația din interiorul lui Zoe.
Doar că senzația de accelerare e mai pregnantă, iar feeling-ul este acela al unui hot-hatch. Cel puțin până la 80 de km/h. Repriza de accelerare 0-50 de km/h se face în doar 4 secunde. Este uimitor cât de agil se simte Zoe. Sentimentul de mașină fâșneață continuă și până la 80 de km/h.
Din păcate, ca la orice mașină electrică de volum, de la 80 și până la 100 de km/h se scurg alte câteva secunde. Așa se face că ajungem la un sprint de la 0 la 100 de km/h în 13.5 secunde. E similar cu sprintul unui Dacia Duster echipat cu dieselul de 90 de cai putere.
Cu această rețetă, oricine poate cădea ușor în mrejele unui vehicul electric. Ar putea să vi se pară chiar o alegere sportivă.
Nu și dacă apăsați butonul Eco, aflat pe consola centrală. E ca o lovitură în moalele capului pentru Zoe. Toate reacțiile sunt anesteziate, iar decorul se succede într-un ritm lent. Funcția reușește să mai economisească însă ceva resurse penru baterie.
Interior
Lumină. Aer. Liniște. Trei coordonate pe care le cauți de obicei atunci când pleci în concediu. Pentru suma potrivită, le poți avea în fiecare zi. Renault ți le promite dacă te decizi să-l alegi pe Zoe.
Habitaclul este luminos și creează o impresie de spațiu de relaxare, capabil să te binedispună. Mai ales în versiunea pe alb. Materialele nu sunt moi, dar răsfață simțul tactil cu o textură plăcută. Francezii au reușit să cosmetizeze bine un plastic dur, condimentat pe alocuri cu inserții cromate și finisaje bune. Îmi place însă pielea de pe volan. Pare de calitate.
Mai sunt și zone unde s-au făcut compromisuri în ceea ce privește materialele, dar sunt cu greu descoperite de cei de la interior.
Scaunele sunt destul de confortabile și sunt îmbrăcate într-o tapițerie Teflon, tratată special pentru a rezista la murdărie și alte elemente ce pot fi vărsate accidental.
Spațiul interior este similar celui unui autoturism din clasa mică. Va fi totuși ciudat să vedeți o podea normală pentru pasagerii din față și una ceva mai înălțată pentru cei de pe locurile din spate. Amplasarea pachetului de baterii face ca cei de pe al doilea rând de scaune să stea cu picioarele ceva mai sus decât cei din față.
Spațiul pentru cap rămâne acceptabil pentru cei care nu depășesc 1.80 de metri înălțime.
Surprize, surprize în portbagaj. Recunosc că am exclamat atunci când am ridicat hayonul lui Zoe. Un asistent Renault s-a uitat uimit și nu a înțeles nimic. Nici eu nu înțelegeam cum au reușit francezii să ofere nu mai puțin de 338 de litri. E chiar mai mult decât ce oferă portbagajul noului Dacia Sandero.
Preţ de achiziţie
Ne-am obişnuit ca vehiculele electrice să propună un preţ complet inabordabil pentru marea masă a publicului. Totuşi, cu Zoe, a cumpăra un automobil electric trece de la stadiul de moft eco la stadiul de gest cumpătat.
Cât aţi plăti pentru Zoe? Începem de la 40.000 de euro, valoarea unor modele ca Citroen C-Zero, Peugeot iOn şi Mitsubishi i-MiEV. Trecem apoi pe la AMpera şi Volt, care au şi avantajul unui motor termic. Îl luăm în calcul şi pe Toyota Prius Plug-in, deşi nici el nu este 100% electric. Avem o mulţime de propuneri pentru care publicul ar plăti sau a plătit 40.000 de euro.
Zoe se mulţumeşte însă cu mult mai puţin. Nu cu 30.000. Nici măcar cu 20.000. El cere doar 13.700 de euro, cu TVA inclus. E drept că vorbim despre preţul de pe piaţa franceză, acolo unde statul oferă un bonus de 7000 de euro pentru maşinile electrice noi. Din păcate, socotelile nu se încheie aici. Noul proprietar de Zoe trebuie să plătească în fiecare lună 78 de euro pentru închirierea bateriei pe o durată de trei ani. Taxa poate fi privită ca un fel de asigurare că bateria va fi schimbată şi la cel mai mic semn de defecţiune.
Sunt puţine şase să-l vedem curând pe Zoe în ţara noastră, însă există planuri pentru prezenţa sa. E nevoie totuşi de infrastructură electrică într-o ţară în care şi autostrăzile sunt o raritate.
Siguranţă
EuroNCAP a înțeles că industria auto se îndreaptă către un viitor dominat de vehicule electrice, așa că a decis să schimbe strategia obtuză de a testa doar mașini convenționale. Treptat și vehiculele eco au intrat în atenția organizației de siguranță.
Așa se face că Renault Zoe a fost testat chiar la începutul lunii martie și a dovedit că se achită cu succes de protecția pasagerilor săi. A reușit să obțină 5 stele, remarcându-se prin scoruri bune chiar și la protecția pietonilor.
La impactul frontal, celula de rezistență și-a păstrat integritatea și a asigurat protecție bună pentru pasageri de diferite dimensiuni. Impactul lateral cu stâlpul a trădat ceva probleme la nivelul protecției pieptului, indicând un risc de rănire la nivelul coastelor.
Lista de dotări standard include airbaguri frontale, laterale și cortină, ABS și ESP, precum și centuri pretensionte pentru pasagerii de pe locurile din față.
Ţinută de drum
Zoe se simte ca o maşină de clasă mică cu câteva kilograme în plus. E un mezin după o cină copioasă. O cină care adaugă 290 de kilograme din cauza pachetului de baterii litiu-ion.
Cu toate acestea, Zoe nu se dezice de la viraje abordate cu aplomb. Centrul de greutate poziţionat ceva mai jos ajută mult la obţinerea unei stabilităţi de invidiat chiar şi de modelele convenţionale. Caroseria prezintă un uşor ruliu, iar direcţia nu este dintre cele mai precise.
Un element ce trebuie luat în seamă şi cu care trebuie să vă obişnuiţi este pedala de frână. Comportamentul nu este similar cu cel al unui model standard. Pedala are o oarecare întârziere şi la apăsare şi la revenire, probabil din cauza sistemului de recuperare a energiei la frânare. E nevoie de o acomodare pentru a nu ateriza peste cel din faţa voastră.
Per total, ţinuta de drum este una extrem de echilibrată. Suspensia este destul de confortabilă, reuşind să absoarbă extrem de bine gropile din asfaltul portughez. Mulţumită centrului de greutate redus, Zoe se dovedeşte şi destul de stabil pe secţiuni de drum virajat.
Vizibilitate
Zoe este o maşină de clasă mică, aşa că nu veţi avea probleme cu vizibilitatea. Oglinzile nu sunt foarte mari, însă ajustate optim se dovedesc eficiente. Luneta este generoasă şi compensează faptul că ultimul rând de montanţi este ceva mai mare.
La capitolul probleme putem trece oglindirea bordului în parbriz. O reală problemă în zilele în care aveţi soare puternic. Ar mai fi şi montantul frontal, care poate crea probleme.
Tehnologie
Trecând peste tehnologia de sub capotă, ne concentrăm atenţia asupra habitaclului, acolo unde găseşti cam tot ce e necesar într-un automobil convenţional. Aer condiţionat, sistem audio cu multiple conexiuni, un afişaj digital care ia locul instrumentelor de bord şi o face cu succes, dar şi noul sistem multimedia R-Link.
Acesta din urmă este promovat de oficialii Renault ca fiind apogeul gadget-urilor din gama franceză. Are rolul de a îngloba mai multe funcţii, însă noi o să ne concentrăm atenţia asupra navigaţiei. A făcut deliciul întregului echipaj de jurnalişti români prezenţi la testul internaţional. Motivul? Pronunţia personajului principal, Oana. Fătuca înregistrată de Renault pentru a te ghida pe tine, un român aflat la bordul lui Zoe, în limba natală este savuroasă.
Ca să înţelegeţi, nu vă spun decât că Oana sună ca o englezoaică ce abia a învăţat româneşte. Şi, culmea, a învăţat româneşte în Moldova, pentru că nu-i lipseşte un uşor accent. Colac peste pupăză, apar expresii amuzante, de genul: ”Urmează o cotitură la dreapta”, ”Întoarceţi la prima ocazie”, etc.
Strict din punct de vedere tehnologic, navigaţia poate părea puţin depăşită uneori. Are dificultăţi în a ţine pasul cu tine şi sunt momente în care are nevoie de timp pentru a oferi o indicaţie preţioasă. Timp de care tu, uneori, nu dispui. Mai mult, există o funcţie care măreşte mereu harta. Nu e tocmai util atunci când te apropii de un sens giratoriu cu multe ieşiri. Această funcţie poate fi însă corectată din setări.
Altfel, afişajul navigaţiei şi proiectarea funcţiilor este plăcută, high-tech, iar meniul nu este dificil. Oricum ar fi, ecranul tactil este o pată de culoare utilă şi necesară pe planşa de bord a micului Zoe. Ce e şi mai bine este că el vine în standard.
Design
Cu Renault Zoe putem spune că am depăşit complexul maşinilor electrice urâte. Designerii Renault au trecut de la un Fluence ZE nu prea convingător, la un Zoe extrem de atrăgător. Din orice unghi ai privi, Zoe are toate trăsăturile unui model mic de succes. Din faţă, din spate, e acea reţetă care va cuceri în primul rând publicul feminin, dar şi publicul masculin care ţine să fie în pas cu ce se poartă.
Ca element inedit de design, aş nota mânerul de deschidere a portierei posterioare. Pentru a conferi personalitate modelului şi o poveste frumoasă, Renault a aplicat aici un plastic ce imită amprenta designerului.
Un model complet şi atrăgător, care a atras pretutindeni privirile portughezilor şi chiar ne-a deschis o conversaţie cu un şofer de autobuz din Lisabona. După o discuţie bâjbâită, şoferul a calificat maşina cu degetul mare în sus.
Ne-a placut
- Design exterior
- Autonomie
- Suspensie confortabilă
- Portbagaj generos
Nu ne-a placut
- Sistem de navigaţie
- Oglindirea planşei de bord în parbriz
Date tehnice - Renault Zoe (2012-2017) 87CP Aut Life | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
http://www.automarket.ro/stiri/chinezii-au-copiat-deja-electricul-renault-zoe-43761.html
Eu am calculat un "plin" la 13.2 lei (tinand cont de pretul/kw actual...desi s-ar putea sa mai fie niste costuri), asta inseamna 120 lei/luna. Adaugati la cei 78 euro inseamna 105 euro adica 464 lei/luna.
Daca calculati la consumul vostru actual (valabil cam pentru orice motor pana in 2500 cmc) veti vedea ca ZOE nu isi are nici o justificare (tinand cont de tot disconfortul legat de "range anxiety").
Cu toate acestea, eu imi doresc o masina electrica si astept ca tehnologia sa evolueze suficient incat sa faca sens. Practic ZOE fara chiria la baterie are foarte mult sens. :)
Dar daca te tine buzunarul sa-ti iei o Tesla Model S Performance si mai apar 3-4 statii electrice in tara....povestea se schimba dramatic. :)
Esti prost informat. Masina NU e 20000 euro, ci 13.700 euro in Franta.
Renault Zoe se adreseaza momentan pietei Vest-Europene si are un target clar. E vorba pentru inceput de companii inovatoare si persoane deschise la minte, instarite, ce nu vad o problema in a-si pune masina la incarcat seara in garaj, la fel ca telefonul mobil si a pleca dimineata relaxat prin oras.
Majoritatea europenilor nu fac mai mult de 100 km pe zi si s-a dovedit ca "range anxiety" dispare in momentul in care masina e condusa mai mult. Oricum, infrastructura de incarcare e bine dezvoltata in Vest. Deci asa-zisa ta analiza nu-si are rostul pentru o masina ce nu se comercializeaza in Romania.
Hai sa-ti fac eu un calcul comparativ din punctul de vedere al unui francez cu 3.300 euro salariu mediu:
Pret curent electric: 0.09 euro / kWh
Pret litru benzina: 1.7 euro
Renault ZOE electric 65 kW / 88 CP
Pret de baza: ______________________________13.700 euro
Pret baterie_________________________________2.844 euro
-abonament 79euro/luna x 3ani, 12.500 km/an
Consum urban (litri/100km) --
Rezervor (litri) --
Autonomie urban: 160 km
Cost alimentare plin:__________________________ 5.8 euro
Cost curent/carburant pe km____________________0.03 euro
Consum urban (litri) --
Cost urban in 12.500 km ________________________453 euro
Cost consum urban in 3ani, 37500km_____________1.359 euro
____________________________________________________
Costuri totale teoretice, fara revizii ______________17.903 euro
Renault Clio 1.2 75 CP
Pret de baza: ______________________________14.270 euro
Pret baterie____________________________________0 euro
Consum urban: 7.0 l/100km
Rezervor : 45 litri
Autonomie urban: 642 km
Cost alimentare plin:__________________________ 76.5 euro
Cost curent/carburant pe km_____________________0.12 euro
Cost urban in 12.500 km ________________________1.490 euro
Cost consum urban in 3ani, 37500km______________ 4.470 euro
_____________________________________________________
Costuri totale teoretice, fara revizii________________18.740 euro
Catava observatii:
Tragand linie, in 3 ani si 12.500 km/an, Renault Zoe va costa 17.903 €, cu 837 euro mai putin decat Renault Clio 1.2.
Masinile electrice au intretinerea mai ieftina decat masinile cu motoare termice, deci avantajul creste si mai mult. Legat de pret , Clio este in media segmentului, deci calculul e destul de elocvent. Zoe e bine pozitionat in comparatie cu alte masini de clasa mica. Ar trebui sa stii ca Zoe e gandit cu un nivel de echipare mai bogat decat Clio Authentique, cel din comparatia de mai sus.
In Romania, energia electrica e chiar mai ieftina decat In Franta, deci costurile de alimentare sunt chiar mai mici. Oricum se vor schimba multe in bine pana apare Zoe in Romania.
Deci, cine e prost informat ?
Nu poti face o "analiza PURA a rentabilitatii acestei masini la noi in tara" DECAT in momentul in care ajunge sa fie comercializata efectiv aici. Pana atunci lucrezi doar cu supozitii /presupuneri. Hai sa lasam deprinderile formate la pariuri sportive in alta parte, ok? Ce este vezi mai sus e un calcul orientativ pentru Franta.
Mai vorbim in cateva luni, ptr. ca in 2015 se lanseaza Zoe in Romania.