Drivetest Renault Clio RS (2013-2016)

1.6 T 200CP Aut
Renault Clio RS (2013-2016) zoom
de Dragoș Băltățeanu
Marti, 12.03.2013
Spirit reinventat

Renault Sport. Sau RS. Cele două litere pe care orice pasionat de maşini sport doreşte să le vadă pe un Renault. Iar Clio RS este un model cu o istorie impresionantă în spate, dar care se află la un moment de răscruce. Se află la a patra generaţie, iar modelul pe care îl înlocuieşte a fost considerat unul dintre cele mai bune hot-hatch-urile din istorie. Noul model trebuie să îndeplinească aşteptări mari şi încă de la început Renault a anunţat că unele lucruri se vor schimba definitiv. Downsizing este unul dintre cuvintele de ordine. Motor mai mic, turbo în loc de cel aspirat de 2.0 litri, cutie de viteze automată, şi o mulţime de gadgeturi electronice pentru cel de la volan. Plus faptul că noul Clio RS este acum disponibil doar în versiunea de caroserie cu cinci portiere, o latura ceva mai practică, dar care ştirbeşte din sportivitatea generală. Pe scurt, avem de-a face cu un Clio RS complet reinventat.

Renault Clio RS (2013-2016)
1.6 T 200CP Aut

  • Pret de pornire NC €
  • Pret model testat NC €
  • Taxa auto NC €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Una dintre cele mai mari schimbări pentru noul Clio RS este propulsorul. Pentru a satisface tendinţa de micşorare a capacităţilor cilindrice, Renault a decis să renunţe la unitatea atmosferică de 2.0 litri în favoarea unui propulsor turbo de 1.6 litri. Este vorba de un motor din banca de organe a alianţei Renault-Nissan, care este deja folosit de Nissan pentru modelul Juke. Noul motor cu patru cilindri are o cilindree de 1.618 cmc, distribuţie pe lanţ şi injecţie directă de benzină. În varianta folosită de Nissan, propulsorul dezvoltă 190 CP, dar specialiştii de la Renault Sport l-au împins la 200 CP, atinşi la 6.000 rpm, o putere identică cu cea a modelului înlocuit. Spre deosebire de vechiul motor de 2.0 litri, propulsorul turbo oferă acum un cuplu mai mare, disponibil la turaţii mai joase. Astfel, cei 240 Nm sunt se simt de la 1.750 Nm, ceea ce face acest motor mult mai agreabil şi mai elastic la turaţii mici. 

Aşa cum spuneam mai sus, Renault a decis să renunţe la cutia de viteze manuală pentru acest model. O decizie controversată pentru fanii CLio RS. Renault Sport oferă o singură variantă de transmisie: o cutie automată cu dublu ambreiaj cu şase trepte. Acest tip de cutie numit EDC foloseşte clapete amplasate pe volan pentru a schimba treptele. Acestea pot fi schimbate şi prin intermediul levierului, de care trebuie să tragi pentru a urca o treaptă. Din păcate, levierul are o lungime considerabilă, iar acţionarea lui este foarte amplă, lucru enervant atunci când vrei să conduci sportiv. Aşa că rămân doar clapetele pentru a schimba manual treptele.

Cutia în sine se achită bine de sarcina care i-a fost încredinţată, dar nu are rapiditatea unei cutii DSG, iar feeling-ul total este cumva artificial. O cutie manuală l-ar fi implicat mai mult pe cel de la volan. Din păcate nu există nici în viitor planuri pentru a introduce o astfel de transmisie, decizie de care am fost asiguraţi la conferinţa de presă.

Consum

Avantajul de a trece la un motor cu cilindree mai mică este reducerea consumului de carburant şi de emisii poluante. Astfel noul Renault Clio RS se laudă cu un consum de benzină de doar 6.1 litri/100 km în regim mixt. Adică 8.1 litri/100 km în regim urban şi 5.1 litri/100 km în regim extraurban. În realitate, consumul este ceva mai mare, mai ales dacă alegem un stil de condus sportiv. Pe drumurile spaniole din jurul oraşului Granada, acolo unde a avut loc lansarea de presă, consumul înregistrat de computerul de bord a variat între 9.5 şi 11 litri /100 km. Traseul de test a avut în componenţă autostrăzi, drumuri de munte, dar şi orăşele traversate la viteza legală. Chiar şi aşa, consumul este semnificativ mai scăzut decât cel înregistrat de generaţia anterioară. 

Performanţe

Deşi la prima vedere am putea crede că noul Clio RS este mai lent decât modelul pe care îl înlocuieşte, având un motor mai mic şi o cutie cu dublu ambreiaj, lucrurile nu stau aşa. Puterea motorul este identică: 200 CP, dar acum este atinsă la doar 6.000 rpm în loc de 7.100 cum era cazul la motorul atmosferic de 2.0 litri. Cuplul motor a crescut şi este disponibil la 1.750 rpm faţă de 5.400 rpm. Astfel, inginerii Renault Sport s-au asigurat că acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se face acum în 6.7 secunde faţă de 6.9 cât înregistra vechiul model. Iar viteza de top este de 230 km/oră. 

Renault Clio RS are o concurenţă puternică. Citroen DS3 Racing, de exemplu, este mai rapid până la prima sută de km/oră, dar mai lent la viteză de top, iar VW Polo GTI are performanţe similare deşi motorul are doar 180 CP. Mai mult decât atât, în curând va fi lansat şi rivalul francez Peugeot 208 GTI animat de un propulsor de 200 CP.

Interior

Interiorul noului Clio RS este dominat de elemente comune cu Clio-ul 4 normal. Avem aceiaşi consolă centrală din plastic negru lucios, iar display-ul central adună informaţii de la toate sistemele maşinii. Avem elemente de culoare pe levierul schimbătorului şi pe gurile de ventilaţie, iar ceasurile de bord au un design diferit. Pe volan, regăsim acum sigla RS, la fel ca şi pe tetierele scaunelor sport tapiţate în piele. Pedalierul şi locul pentru piciorul stâng sunt confecţionate din aluminiu. Plasticul de pe feţele de uşi dezamăgeşte însă prin duritate, fiind în contrast cu plasticul mai moale de pe bord. Una peste alta, interiorul este un loc placut, dar se putea şi mai bine de atât. Faptul că noul Clio RS este disponibil doar în variantă cu cinci portiere face din acest hot hatch un automobil mai practic. Pasagerii din spate pot accesa mult mai uşor acum locurile de pe banchetă, iar portbagajul oferă un volum satisfăcător de 300 litri. Scaunele sport Recaro au dispărut, dar cele furnizate de Renault sunt suficient de confortabile şi oferă suficient suport lateral.

Preţ de achiziţie

Renault nu a comunicat preţurile pentru noua generaţie a modelului Clio RS. În România, modelul va sosi în a doua jumătatea a anului în curs şi toate indiciile spun că preţul va fi undeva în jurul valorii de 22.000 euro (TVA inclus). Dacă acest lucru se confirmă, un Clio RS va deveni un concurent puternic pe piaţa hot-hatch-urilor din România. Un Citroen DS3 Racing costă peste 30.000 euro, iar un Mini Cooper S este undeva la 26.000 euro. Un preţ similar are însă VW Polo GTI, varianta cu cinci portiere putând fi achiziţionată pentru un preţ de 20.300 euro.

Siguranţă

Renault se mândreşte cu gama sa de modele de cinci stele obţinute la testele de impact organizate de către EuroNCAP. Iar noul Clio a fost deja testat anul trecut şi a obţinut, bineînţeles, un scor general de cinci stele. Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 88%, iar cel pentru pasagerii minori a fost de 89%. Scorul înregistrat pentru protecţia pietonilor a fost de 66%. Aşadar, varianta RS se anunţă cel puţin la fel de sigură ca şi un Clio normal. 

Ţinută de drum

În cadrul evenimentului de lansare din Spania am putut testa două variante ale noului Clio RS. Am mers cu varianta normală pe drumuri secundare de munte, pe autostrăzi şi prin oraşe. Aşa cum spune şi Renault, noul Clio RS este un automobil gândit pentru uzul zilnic şi pentru asta a fost conceput cu un tren de rulare mai "iertătător". Să nu ne înţelegem greşit, suspensia este fermă, dar datorită unor amortizoare cu tehnologie nouă, numită tampon de compresie hidraulic, ea absoarbe mai bine denivelările fără a ”rupe” spatele celui de la volan. Am condus apoi pe circuit varianta cu şasiu Cup, care poate fi recunoscut după etrierii roşii. Şasiul Cup înseamnă o gardă la sol redusă cu 3 mm şi o suspensie mai rigidă cu 25%. Aceasta din urmă a devenit mai uşor de controlat în regim sportiv, chiar şi când este condusă la limită cu controlul tracţiunii decuplat. Direcţia este intuitivă, iar şasiul transmite din vreme intenţia de rupe aderenţa. Singura problemă este cutia EDC, care oferă un feeling artificial. Turometrul piuie strident când atingem limita de sus a zonei roşii pentru a ne trezi din visare. Pentru a schimba treapta trebuie să acţionăm clapetele metalice, foarte asemănătoare cu cele de pe Nissan GT-R. Noul Clio RS a rămas la fel de distractiv, dar puriştii vor deplânge lipsa cutiei de viteze manuală şi suspensia poate o idee mai moale. 

Vizibilitate

Senzori de parcare şi camera de luat vederi pentru mersul cu spate fac vizibilitatea la volanul noului Renault Clio RS să fie uşor de gestionat la manevrele de parcare. Dar un montant stânga faţă prea gros pune probleme atunci când viram strâns la stânga. După ce ne obişnuim cu acest aspect, aproape că nu îl mai luăm în seamă. Poziţia la volan este identică cu cea dintr-un Clio normal, poate o ideea mai joasă datorită scaunului sport.

Tehnologie

Noul Renault Clio RS este acum mai tehnologizat ca niciodată. În primul rând avem butonul RS Drive amplasat pe consola centrală în apropierea levierului cutiei de viteze. Prin intermediul lui putem alege între cele trei moduri de rulare: Normal, Sport sau Race. Fiecare opţiune modifică direcţia asistată electric, timpul de schimbare a treptelor de viteză şi răspunsul pedalei de acceleraţie. Modul Race poate fi obţinut prin apăsarea lungă a acestui buton. În acest mod, asistarea electronică a controlului stabilităţii este oprită, iar treptele pot fi schimbate doar manual. Tot în modul Race avem acum un sistem de launch control, pentru plecări perfecte de pe loc. Pentru a-l folosi este nevoie ca maşina să fie în modul Race, iar cutia de viteze în modul manual. Apăsăm pedala de frână cu piciorul stâng apoi ambele clapete simultan. Călcăm acceleraţia la podea, iar limitatorul intermediar va ţine motorul turat undeva în zona 2.500 rpm. Eliberăm pedala de frână şi vom pleca ca din puşcă: un start perfect de pe loc. 

Apoi avem sistemul R-Link. Este disponibil ca opţiune şi transformă display-ul central într-un fel de tabletă inteligentă. Putem instala aplicaţii, avem un sistem de navigaţie interesant, putem citi mailul, sau intra pe retele sociale, sau putem modifica sunetul maşinii prin intermediul boxelor. Mai mult, Renault a integrat şi RS Monitor 2.0 în sistemul R-Link. RS Monitor ne oferă toate informaţiile posibile şi imposibile despre maşină şi uzul ei pe circuit: acceleraţii G, temperatura diverselor componente, puterea folosită, harta circuitului pe care rulăm, ba chiar poate colecta toate datele şi le poate scrie pe un stick USB pentru a le compara ulterior cu ale altora. O jucărie perfectă pentru cei care vor petrece mult timp pe circuit cu noul lor Clio RS. 

Design

Varianta RS a noului Clio iese imediat în evidenţă prin câteva elemente optice. În primul rând avem un spoiler faţă mai agresiv, LED-uri speciale, amplasate diferit, şi sigla RS pusă chiar sub rombul Renault. Apoi există jante cu un design specific de 17 sau 18 inch şi evacuări duble în formă rectangulară, încadrate de un difuzor aerodinamic în spate. Nu ai cum să îl confunzi cu un Clio normal. Culoarea pe care am primit-o la test a fost un roşu închis care nu îi face cinste acestui model. Am preferat exemplarele vopsite în galben aprins pe care le-am testat la circuit. În total, cinci culori pot fi alese pentru noul Renault Clio RS.

Nu ne-a placut

  • Cutie EDC puţin lentă
  • Anumite plastice de la interior
  • Lipsa opţiunii pentru cutie manuală
Date tehnice - Renault Clio RS (2013-2016) 1.6 T 200CP Aut
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1618
Lungime mm
4090
Putere maxima CP (rpm)
200 (6000)
Latime mm
1732
Cuplu maxim Nm (rpm)
240 (1750)
Inaltime mm
1432
Viteza maxima km/h
230
Greutate kg
1279
Acceleratie 0-100 km/h s
6.7
Ampatament mm
2589
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
300
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Renault Clio RS (2013-2016)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (14)

  • Masina visurilor mele ! Suspensii inteligente, motor nou mai elastic, padele pe volan ca la F1 , design de concept-car ... hmmm il ador !
    95 10
  • La misto:))
    Platiti diferenta de bani pt un Vw Golf 7 GTI,merita diferenta de bani!
    22 81
  • vai ce ma omoara masina asta ... desi as vrea-o manuala, sigur m-as obisnui si cu automata asta ... si o vreau galbena si eu :D
    61 7
  • 5 usi , cutie EDC , eu zic ca-i mai practica si mai confortabila "for everyday use".
    56 4
  • Alex Radoi
    Motor aspirat, cutie manuala, 3 usi - reteta perfecta pentru gusturile mele.
    Concluzie: cel vechi imi placea MULT mai mult, chiar daca interiorul arata mai "cheap".
    14 28
  • Am găsit în text exprimarea ”etrierii” . Corect se spune etriere.
    25 3
  • @la misto: Cand facea Renault masini sport care si castigau in raliuri/F1 VW faceau broscute de 40cp. Nu mai laudati atat de mult nemtalariile.
    65 11
  • andrey_1293
    Stiu ca pe piata inca nu a aparut Fiesta ST, dar cred ca si ea trebuia mentionata la capitolul concurenta. Si ea tot 1.6 turbo are dar 182 de cai. Referitor la Clio RS, o masina frumoasa si reusita zic eu, sper sa se ridice la inaltimea precedentei.
    19 10
  • Au dat-o in bara de data asta. Fara motorul aspirat nu inteleg cu ce se mai deosebesc de concurenta (desigur ca va avea frane si sasiu un pic mai bun, dar atat). Si sa nu-mi dea manuala? Eu am varian anterioara de rs si o ador, dar daca nu o aveam sa vroiam un hot hatch, nici nu as mai considera generatia actuala.
    11 23
  • E superb,pacat ca nu au pus si manuala.Oricum se presupune ca tinuta de drum va fi mai buna decat la Clio III deci o sa rupa tot in testele pe circuit :D
    23 7
  • Era de asteptat ca daca se face o schimbare in bine, vor aparea 10 alti indivizi cu RS-uri "inchipuite" in garaj, care sa sustina ca generatia anterioara era mai buna... chiar si in noile conditii economice, de mediu, tendinte tehnologice etc. Asa-i romanul !
    35 3
  • Mda....mai bine imi cumpar Scion pt incepatori decat Terchea Berchea asta.
    6 33
  • Ce ti-e si cu jurnalistii asti
    In modul Race, cutia schimba treptele in 150 milisecunde... ma intreb cum un jurnalist, care sa fim sinceri, nu e pilot profesionist, si-a dat seama ca transimia EDC nu schimba la fel de rapid ca DSG ? Hai sa fim cinstiti si sa recunoastem ca aici e vba de subiectivism filogerman... eu nu cred ca in sesiunea de test a avut timp sa treaca prea bine prin cele 3 setari ca sa-si dea ce naiba conduce...
    51 6
  • Daca ar pune pe ea vechiul 200 CP aspirat cu cutia EDC ,pun pariu ca nici un pushti teribil nu ar mai cumpara "downsizing turbo".Nu o spun eu,ci pilotii WRC.
    5 15

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru