Vineri, 05.12.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Gama Renault Clio a trecut printr-o transformare dramatică odată cu apariţia celei de-a patra generaţii, aceasta fiind semnificativ mai generoasă în materie de portofoliu de motorizări şi transmisii, dotări standard şi opţionale şi posibilităţi de personalizare. Noul aspect al modelului de clasă mică de la Renault e proaspăt şi la doi ani de la lansare, iar pachetul de accesorii GT Line aplicat exemplarului testat este o propunere care atrage privirile celor din jur fără să fie stridentă.
Francezii de la Renault au reuşit să facă o maşină dezirabilă care să nu coste mai mult decât rivalii săi din segment, să ofere echipamente comparabile (sau chiar superioare în unele cazuri) şi care să fie în faţa unor concurenţi atunci când vine vorba de unele aspecte-cheie ale unui vehicul.
Exemplarul testat de noi, un Clio 1.5 dCi EDC Dynamique echipat cu pachetul GT Line, beneficiază de o transmisie cu două ambreiaje care se comportă la fel de bine ca unităţile cu tehnologie comparabilă ale rivalilor şi anunţă un consum mixt remarcabil. Maşina nu este perfectă, obiecţiile noastre în privinţa unor aspecte rămânând neclintite, dar pachetul propus este foarte competitiv în ceea ce priveşte segmentul hatchback-urilor de clasă mică echipate cu motoare diesel şi transmisii automate.
Spre deosebire de gama Megane, unde GT Line este o versiune în toată regula, la Clio vorbim de un pachet de opţionale disponibil doar pentru echiparea de top (Dynamique) şi pentru motorizările mai puternice de 90 CP. Pachetul aduce un spoiler faţă sport cu LED-uri integrate, jante cu design specific, ornament cromat pentru eşapament (unul dintre puţinele cu bun gust oferite pentru modelele care nu sunt variante de performanţă), inserţii laterale şi carcase oglinzi şi praguri specifice diviziei Renault Sport. Nu sunt foarte multe elemente, cum nu găseşti nici multă mâncare în farfuriile specifice ale Chef-ilor francezi cu stele Michelin în tolbă, dar pachetul îşi face treaba într-un mod discret şi nu te face să regreţi că l-ai ales.
Renault Clio (2012-2016)
1.5 dCi 90CP Aut Zen
- Pret de pornire 10.250 €
- Pret model testat 17.977 €
- Taxa auto 48 €
Motor / Transmisie
Motorul 1.5 dCi în gama Renault-Nissan-Dacia este precum unitatea 1.9 TDI la Concernul Volkswagen. L-au montat pe tot ce au apucat şi a mers, deşi are câteva ani de la prima apariţie pe piaţă. Există câteva milioane de 1.5 dCi-uri pe şosele, probabil, iar calităţile motorului au fost întărite de-a lungul timpului. Din păcate, când un motor are peste zece ani de la apariţia pe piaţă, nu stă la fel de bine în comparaţie cu rivalii la anumite capitole. În cazul lui 1.5 dCi care intră în echiparea lui Clio, totul ţine de rafinament, rivalii având unităţi ceva mai silenţioase în ofertă şi cu mai puţine vibraţii percepute la bord.
Exemplarul testat beneficia de transmisia EDC cu şase trepte şi două ambreiaje, care schimbă treptele într-un mod cât mai eficient posibil şi care impresionează prin schimbări line de treaptă. Singurele reproşuri pe care i le aducem acesteia ar fi lipsa suportului unui sistem Start-Stop şi lipsa unor moduri dedicate de rulare în afară de ECO, iar aici ne referim la un mod Sport care să asigure un regim ceva mai dinamic atunci când transmisia schimbă singură treptele.
Momentele în care propulsorul este mai puţin rafinat apar la rularea cu viteze mici şi la faza de încetinire care precede oprirea, când putem percepe vibraţii subtile la bord, în principal din cauza subturării propulsorului. La pornire, unitatea nu este pe podiumul segmentului în materie de silenţiozitate, dar nivelul decibelilor nu este problematic în sine, ci doar când îl comparăm cu propulsoarele rivalilor din segment, ceva mai proaspete pe piaţă.
Reprizele oferite sunt bune pentru nivelul de putere şi de cuplu din dotare, maşina nefiind ”lenesă” pentru o subcompactă de 90 CP. De menţionat faptul că rivalii direcţi au 10 Nm în plus deşi au acelaşi nivel de putere, iar puterea maximă este atinsă la o turaţie mai joasă pentru toate propulsoarele la care ne referim mai sus, aflate în echiparea lui Volkswagen Polo 1.4 TDI, Skoda Fabia 1.4 TDI şi Peugeot 208 1.6 e-HDi. Celelalte subcompacte de pe piaţă nu au motoare diesel în ofertă în compania transmisiilor automate, aşa că nu au fost incluse în această comparaţie.
Consum
Renault a făcut o treabă foarte bună atunci când vine vorba despre consum în cazul lui Clio 1.5 dCi EDC, modelul anunţând un consum mixt de 3.7 litri la sută. Până să apară preţurile lui Skoda Fabia 1.4 TDI DSG, care anunţă 3.6 litri la sută, modelul franţuzesc are cel mai bun consum mixt din rândul subcompactelor cu motorizare diesel şi transmisie automată. Peugeot 208 1.6 e-HDi cu transmisie pilotată vine aproape, cu 3.8 litri la sută, un rezultat bun prin comparaţie deoarece prezintă un propulsor de cilindree superioară.
Rezultatul modelul Renault este cu atât mai impresionant prin faptul că maşina nu are sistem Start-Stop, cu care ar fi redus valoarea pentru ciclul urban şi, prin asta, valoarea pentru ciclul mixt.
În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban de 6.5 litri la sută cu modul ECO cuplat şi conducând într-un regim normal. Regimul extraurban ne-a adus un consum de 4.4 litri la sută, tot fără să depunem vreun efort deosebit în vederea reducerii acestuia. Pe autostradă, maşina rulează cu 130 km/h în treapta a şasea la 2.650 rpm şi prezintă un consum de 5.3 litri la sută. Introducerea celei de-a şaptea treaptă ar aduce un beneficiu la acest capitol, dar probabil că trebuie să aşteptăm să vină următoarea generaţie de EDC-uri pentru ca acest lucru să se întâmple.
Performanţe
Reglarea evidentă a lui Clio 1.5 dCi EDC pentru a obţine un consum cât mai mic se vede la capitolul performanţelor, modelul francez nefiind la fel de rapid ca rivalii săi. Timpul 0-100 km/h este de 12.9 secunde, în timp ce viteza maximă este de 178 km/h. Toţi competitorii săi direcţi îl întrec la ambele capitole, iar timpii 0-100 km/h sunt între 11.1 secunde şi 11.8 secunde, pe când viteza maximă a acestora trece de 180 km/h.
Pentru că nu avem autostrăzi fără limită de viteză precum au nemţii, viteza maximă a unei subcompacte cu motor diesel şi transmisie automată nu este un factor atât de important pentru noi, dar aceasta contează per ansamblu pentru că trebuie să ne gândim şi cât de turat va fi motorul atunci când rulăm cu viteza de 130 km/h pe cei puţin peste 660 de kilometri de autostradă mioritică.
În cazul de faţă, adăugarea unei trepte suplimentare la transmisie ar rezolva problema şi ar permite rularea la 2.000-2.300 rpm la 130 km/h în ultima treaptă, ceea ce ar aduce economii de carburant însemnate pe termen lung, chit că valoarea consumului ar fi diferită cu câteva zeci sau sute de mililitri la sută.
În ceea ce priveşte timpul 0-100 km/h, lipsa unui mod sport al transmisiei este percepută destul de clar, iar carenţă este subliniată şi de rapoartele ceva mai lungi ale unităţii EDC pentru a asigura un consum bun.
Interior
Pachetul GT Line nu aduce multe elemente în plus la interior faţă de echiparea Dynamique din gama Clio 4. Aceasta din urmă este destul de generoasă şi are materiale destul de plăcute pentru nivelul de preţ la care este plasată maşina. elementele de personalizare sunt prezente în gamă, dar acestea constau şi în elemente din plastic lucios amplasate inclusiv pe volan, lucru care devine deranjant dacă maşina a stat câteva ore în soare sau în frig şi acele suprafeţe sunt fie fierbinţi, fie reci, iar şoferul trebuie să le atingă pentru a conduce.
Materialele de la bord par să fie superioare celor găsite în generaţia precedentă, cu toate că multe elemente sunt preluate direct. Nivelul de calitate rezultat este adecvat segmentului din care face parte Clio.
Poziţia la volan la bordul lui Clio 4 este mai înaltă decât în cazul lui Clio 3, iar scaunele folosite de acestea sunt diferite, dar sunt destul confortabile. În cazul în care veţi petrece frecvent mai multe ore la bord, scaunele pot fi obositoare, dar pentru drumurile mai scurte de patru ore nu ar trebui să aveţi nicio problemă.
Suportul lateral oferit de scaunele faţă este suficient, nefiind loc nici de laude, dar nici de plângeri. Pasagerii din faţă sunt răsfăţaţi cu mai mult spaţiu, pe când pasagerii din spate primesc mai mult decât aveau în vechiul Clio, cu toate că maşina nu este liderul segmentului la acest capitol.
Portbagajul are un volum onorabil, de 300 de litri, peste media din segment, dar sub cel al lui Sandero şi al lui Fabia, noul lider al hatchback-urilor de clasă mică la acest capitol.
Preţ de achiziţie
În echiparea de top, Dynamique, motorizarea 1.5 dCi şi transmisia EDC aduc un preţ de listă de 15.800 de euro pentru Renault Clio. În raport cu rivalii săi direcţi în echipările de top, modelul are un preţ demn de titulatura de chilipir, diferenţa fiind de 2.000 de euro în favoarea lui Clio.
Exemplarul testat de noi avea în plus Pachetul GT Line, jantele de 17 inch speciale, plafon panoramic din sticlă, sistemul R-Link şi alte dotări care i-au ridicat preţul de achiziţie la aproximativ 17.980 de euro. Chiar şi aşa, valoarea tot este bună în raport cu rivalii, versiunea de top a lui Volkswagen Polo 1.4 TDI DSG având un preţ de pornire de 17.880 euro, pe când un Peugeot 208 1.6 e-HDi în echiparea de vârf costă 18.380 de euro.
Siguranţă
Clio are cinci stele EuroNCAP obţinute la testarea din 2012. Defalcat pe categorii, modelul a punctat în felul următor: 88% din puncte la protecţia pasagerilor adulţi şi 89% din puncte la protecţia copiiilor. Valoarea cea mai bună este la capitolul care notează sistemele de siguranţă activă, 99% din punctele disponibile.
Clio se aşează pe o poziţie înaltă a clasamentului segmentului cu ajutorul celor 6 airbag-uri şi a sistemelor ESP şi ABS disponibile în standard. Ceva aşteptat de la un model de această talie în anul 2014.
Ţinută de drum
Clio nu îşi propune să fie cel mai sportiv model din segment, iar pachetul GT Line nu schimbă nimic din punct de vedere mecanic care ar putea să aducă ceva în plus sau în minus la acest capitol. Indiferent de motorizare, dacă eşti obişnuit cu modul în care stă pe şosea şi se conduce vechiul Clio, nu vei simţi diferenţe mari pe noul model. Asta e bine şi rău în acelaşi timp. Pentru că avem aceeaşi punte semirigidă spate şi acelaşi comportament dinamic asociat acestui tip de suspensie.
Vechiul Clio era un model rezonabil la acest capitol, aşa că era păcat ca lucrurile să se schimbe în rău, aşa cum se mai obişnuieşte prin industria auto, a se citi prin direcţie şi suspensie "înmuiate" pentru confort.
Clio a crescut puţin la acest capitol, fiind una dintre maşinile care echilibrează bine atât comportamentul dinamic atunci când e nevoie de el (nu vorbim, totuşi, de un RS), cât şi comportamentul aşteptat de la un model confortabil. Echilibrul ăsta e greu de nimerit de o maşină care nu vine cu suspensii adaptive personalizabile şi se adresează celor cu un buget redus la achiziţie.
Direcţia este ceva mai precisă decât la generaţia precedentă şi îţi oferă un răspuns mai rapid şi mai exact la comenzi. Inginerii francezi au pus accent pe acest capitol în dezvoltarea noului Clio, iar rezultatul este perceptibil, deşi nu-i cea mai bună din segment.
Vizibilitate
Noile straie ale lui Clio i-au adus geamuri cu forme schimbate semnificativ faţă de cele ale modelului precedent. Clio-ul cel nou şi futurist are montanţii C vizibil îngroşaţi, ceea ce aduce mici neplăceri la manevrele cu spatele din locurile de parcare în spic, dar camera video de marşarier (opţională) remediază o parte din problemă.
În Clio 4 stai ceva mai sus la volan decât în predecesorul său şi vizibilitatea frontală a fost îmbunătăţiă. Ca de obicei, montantul de pe partea stângă, foarte gros - după cum te obligă fiecare standard EuroNCAP - impune mici probleme pe virajele de stânga, care ne-au obligat să ne mutăm poziţia capului pentru a putea vedea drumul.
Vestea bună este că, la parcări şi manevre citadine, te obişnuieşti repede cu dimensiunile compacte ale caroseriei. Chiar dacă este acum puţin mai lung, Clio a rămas la fel de uşor de parcat. Oricum, ai senzori de parcare accesibili în lista de opţionale, deci nu ar trebui să fie o problemă acest aspect.
Tehnologie
Renault l-a modernizat pe Clio şi la capitolul tehnologie, nu doar la design, ceea ce i-a adus modelului un bord relativ futurist şi multe dotări de confort. Exemplarul testat are o listă de echipamente care include limitator de viteză, tempomat, climatizare cu reglare automată, sistem multimedia cu ecran tactil şi navigaţie, acces şi pornire fără cheie şi senzori de parcare spate. Nimic futurist, dar tot ce îţi trebuie în acest segment, chiar suficient şi pentru segmentul superior, cel compact.
Vă recomandăm să vă comandaţi şi un set de scaune încălzite, lucru pe care-l spunem pentru fiecare segment în parte, indiferent de modelul pe care-l cumpăraţi. O să ne mulţumiţi în gând la iarnă şi veţi uita de banii daţi la achiziţie.
Sistemul de acces fără cheie te face să uiţi că maşina are o cheie efectivă, fiind suficiente butoanele dedicate pentru a încuia/descuia sau porni maşina. Nu-i dai importanţă, dar ştii că lipseşte când nu-i acolo. Mai mult decât atât, Clio se închide singur când pleci de lângă el.
Am putea să reproşăm că Renault a folosit aceeaşi cartelă pe care o are de câţiva ani încoace. Ar fi fost interesantă posibilitatea unei personalizări minime a acelei cartele, cum se întâmplă în alte game (Fiat 500, de exemplu), unde poţi comada o carcasă de altă culoare sau o primeşti direct odată ce ai comandat anumite culori interioare.
Design
Clio 4 arată bine chiar şi la doi ani de la lansare. Partea frontală a lui Clio e inedită şi a inspirat şi fratele mai mare Megane, ambele având blocuri optice supradimensionate voit, cu o siglă la fel de mare care domină zona centrală şi cu două baghete LED care joacă rolul luminilor de zi.
Profilul modelului este neaşteptat de musculos şi arată bine şi cu bandouri negre, şi cu bandouri în culoarea caroseriei. Ne place şi spatele, bine conceput şi proporţionat, cu toate că se putea face aproape orice cu stopurile şi parcă ar fi arătat mai bine decât elementele alese de francezi. Singura critică la acest capitol vine la nivelul bandoului negru de plastic mat de sub stopuri, care nu pare să aibă un rol bine definit în Univers.
Ne-a placut
- Consum redus de carburant
- Transmisia schimbă treptele lin şi eficient
- Dotări generoase în raport cu preţul
- Preţ foarte competitiv
- Posibilităţi de personalizare
Nu ne-a placut
- Motorul putea să fie mai silenţilos sau antifonarea acestuia putea fi îmbunătăţită
- Transmisia nu are mod sport, funcţie Hold şi nu suportă funcţia Start-Stop
- Suprafeţele lucioase de la interior şi-ar putea pierde stralucirea în timp şi ar putea necesita înlocuirea
- Pachetul de personalizare este destul de strict şi nu poate fi comandat fără ca volanul să aibă suprafeţe lucioase exact unde ţii palmele
Date tehnice - Renault Clio (2012-2016) 1.5 dCi 90CP Aut Zen | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Nu inteleg insa directia pe care au luat-o multi producatori pentru folosirea materialelor lucioase la interior...mai ales in zone unde sansele de a se zgaria ireparabil sunt mai mari.
Singurul minus mai mare pe care-l percep din test e acceleratia care se apropie de 13sec...limita a ceea ce azi se considera submotorizare (conform multor publicatii). Asta in conditiile in care o masina de 18.000 de euro cam e masina principala sau singura a familiei in cazul tarii noastre si a vremurilor in care traim deci nu se pune problema utilizarii numai in oras.
Sper ca urmatoare generatie sa nu schimbe iar designul in proportie de 100% pentru ca nu ar avea nicio continuitate.
laitmotivul..."la noi in trafic in Bucuresti" nu sta in picioare. Numai la noi in Bucuresti (si la rusi) se pleaca de la semafor in tromba. Restu' lumii, asa, mai spalata merge mai catinel...
Nu, preşul este inclus în dotarea maşinii.
Dacă insişti să afli motivul absenţei sale în cazul de faţă, situaţia e simplă: l-am scos noi din maşină la şedinţa foto pentru că nu era suficient de curat.
Face parte din probelemele cauzate de şedinţele foto în natură:)
Nu-i doar la noi si la rusi... Nici cu grecii nu mi-e rusine...
Era o gluma, desi e vina mea ca n-am pus nici un semn din care sa rezulte asta. Dar ca sa continuam in aceiasi nota serioasa,iata unul dintre dezavantajele realizarii sedintei foto in padure! Chiar sa va dea dealerul masina cu presul murdar? Chiar sa nu va opriti si voi la spalatorie? Mi-e greu sa cred.
eu zic sa-i spanzuram...sau sa ne ofere o tura cu V40-ele