de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 17.01.2011
-
-
Trimite pe:
Ajunsă abia la adolescenţă, cu numai 22 de ani de la înfiinţare, divizia premium a japonezilor de la Nissan are aspiraţii mari. Tânărul brand asiatic a câştigat teren rapid pe piaţa din SUA şi din Europa, reuşind să ameninţe puternic veteranii segmentului premium, mărci care şi-au trăit deja prima tinereţe. Pentru a putea ţine piept cu cele mai titrate modele, japonezii au fost nevoiţi să se bazeze pe un bagaj tehnologic bogat şi pe o gamă de motorizări puternice. Practic Infiniti nu şi-a permis nici un compromis şi mizează în prezent pe o versiune de bază care lasă pe mulţi cu gura cascată. Avântul asiaticilor se ponderează însă încet, pragmatismul începând să îşi facă simţită prezenţa şi în rândul oficialilor Infiniti. Cum nu tot publicul din segmentul premium îşi doreşte un motor pe benzină de peste 300 de cai, destul de gurmand atunci când vine vorba de consum, divizia de lux a trebuit să găsească o soluţie ceva mai pragmatică. Aceasta a venit rapid, mulţumită eforturilor depuse în interiorul alianţei Renault-Nissan. Inginerii au modelat după pretenţiile publicului un motor diesel cu şase cilindri, gata să provoace la duel unităţile similare ale rivalilor germani.
-
Pret de pornire
61.300 €
-
Pret model testat
67.375 €
-
Taxa auto
967 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Am luat contact cu prima experienţă diesel a japonezilor, pe cel mai mare model al lor, SUV-ul FX, care opune o rezistenţă puternică unor modele germane cu mare priză la public, cum sunt Mercedes ML, BMW X5 sau Audi Q7. Propulsorul diesel, cu şase cilindri în V şi o capacitate de 3.0 litri, se ţine bine pe poziţii şi încearcă să ofere resurse similare cu cele întâlnite pe versiunile diesel ale modelelor enumerate mai sus. Fiecare apăsare a butonului de pornire trezeşte la viaţă o herghelie de 238 de cai putere şi pregăteşte eliberarea a 550 de Nm, la primele 1750 de rotaţii. Pe hârtie, rivalitatea dintre japonez şi celelalte SUV-uri germane este extrem de strânsă, diferenţele fiind foarte mici şi practic insesizabile pentru publicul larg. Dieselul alianţei este capabil să pună la bătaie resurse generoase, care îţi imprimă instant o senzaţie plăcută de dinamism şi agilitate, deşi maşina cântăreşte 2150 de kilograme. Caii pot galopa la capacitate maximă încă de la 3750 de rotaţii, numărul lor fiind suficient pentru a da naştere unor fiori plăcuţi pe şira spinării şi unui impuls de adrenalină. Urechea este mângâiată şi ea de o arie barională, care creşte în intensitate pe măsură ce acul turometrului se apropie de zona roşie. Cu toate acestea, insonorizarea perfectă la care ne-am fi aşteptat lasă puţin de dorit, zgomotul dieselului nefiind atât de bine estompat, ca în cazul fratelui sedan M30d. Unitatea diesel este cuplată la aceeaşi transmisie automată cu şapte rapoarte, responsabilă pentru o etajare lină şi curată a treptelor de viteză. Senzaţia de răspuns întârziat apare însă şi aici, devenind chiar mai pregnantă în cazul dieselului. Modul secvenţial, operabil cu ajutorul padelelor din spatele volanului, poate ajuta şoferul să îşi gestioneze ceva mai bine resursele în situaţia unei depăşiri sau la intrarea într-un viraj.
Consum
Am ajuns şi la capitolul care justifică cel mai mult prezenţa unei unităţi diesel în gama singurului constructor premium care miza, până nu de mult, doar pe performanţele motoarelor pe benzină. Este fără îndoială un pas important, fişa tehnică indicând pentru prima dată un consum mai mic de 15 litri/100 de km în mediul urban. Ba chiar valoarea este una destul de mică, de numai 11.2 litri/100 de kilometri. Traficul real şi iarna geroasă te pot aduce lejer la 12 litri/100 de km, însă chiar şi aşa este un pas înainte, comparativ cu pretenţiile versiunilor pe benzină. În afara oraşului, o rulare mai alertă poate aduce un consum uşor mai mare de 9 litri/100 de kilometri, deşi cartea tehnică promite 7.8 litri/100 de kilometri. Valoarea oficială poate fi însă atinsă cu multă răbdare şi cu multă stăpânire de sine. Comparativ cu rivalii din segment, dieselul instalat pe FX30d pare ceva mai lacom, valorile promise de X5 şi Q7 fiind cu mult mai optimiste. Doar Mercedes ML se apropie de cifrele japonezului.
Interior
Infiniti plusează din nou la capitolul interior. Confortul este la el acasă, simţurile celui de la volan şi ale pasagerilor fiind o prioritate. Materialele sunt de cea mai bună calitate, demne de segmentul premium, de la plasticul moale al consolei centrale şi al planşei de bord, până la pielea perforată care îmbracă scaunele. Nu lipseşte lemnul de arţar, un element care înnobilează habitaclul şi amplifică senzaţia premium, oferită de inserţiile din aluminiu şi de tradiţionalul ceas analog plasat în centrul planşei de bord. Luminile ambientale plăcute, albastrul instrumentelor de bord şi nu în ultimul rând ecranul navigaţiei, cu a sa armată de butoane, subliniază tehnologia pe care mizează japonezii. Logo-ul Ininiti brodat pe scaune, pragurile cu inserţii din aluminiu şi covoraşele te fac să te simţi special şi amplifică senzaţia de exclusivism. Scaunele se dovedesc a fi adevărate fotolii, în care te poţi relaxa fără probleme chiar şi pe distanţe lungi, confortul fiind un element în jurul căruia acestea au fost elaborate. Tot la acest capitol trebuie să amintim şi de spaţiul interior generos pe care îl oferă SUV-ul. Cinci pasageri pot călători în deplin confort, bancheta spate fiind foarte generoasă, indiferent de reglarea scaunelor faţă. Portbagajul rămâne însă unul dintre cele mai reduse din segment, însumând doar 410 litri.
Preţ de achiziţie
Infiniti a fixat un preţ de pornire de 60.350 de euro pentru versiunea diesel FX30d. Valoarea include TVA şi se referă la nivelul de echipare de bază GT, care include însă cam toate dotările de bun simţ şi ceva în plus. Pentru următorul nivel de echipare, GT Premium, Infiniti percepe 66.325 de euro cu TVA, în timp ce indicativul S, alăturat lui FX30d, va scoate din buzunarul clienţilor 63.000 de euro. Pentru cea mai echipată versiune a SUV-ului diesel, S Premium, clientul va vira în contul Infiniti 68.975 de euro. Raportat la ceilalţi rivali germani din segment, Infiniti FX30d este mai scump cu aproape 2000 de euro decât Mercedes ML şi Audi Q7 şi cu 1500 de euro decât BMW X5. Bineînţeles vorbim de versiuni similare ca putere, ML350 CDI 4Matic, xDrive30d şi 3.0 TDI quattro, dar echipate inferior celei GT de la Infiniti. Astfel, un Q7 cu 240 de cai putere şi 550 de Nm pleacă de la 58.360 de euro, un BMW X5 de 245 de cai şi 540 NM de la 58.776 de euro şi un Mercedes ML de 231 de cai şi 540 de Nm de la 58.218 euro. Dacă ne raportăm şi la etalonul exclusivist al segmentului, Porsche Cayenne, disponibil şi el cu un motor diesel de 240 de cai şi 550 de Nm, al cărui preţ de pornire este de 67.135 de euro, Infiniti FX30d pare chiar un chilipir.
Siguranţă
Testat de organismul EuroNCAP, Infiniti FX a reuşit să obţină maximum de stele, garantând astfel o protecţie de invidiat pentru toţi pasagerii săi. În cazul impactului frontal, lateral şi cu stâlpul, FX a reuşit să adune 86% din punctajul oferit pentru protecţia adulţilor şi 77% din cel oferit pentru protecţia copiilor. SUV-ul japonez a excelat însă la capitolul sisteme de asistenţă, unde FX a totalizat 99 de procente. Punctajul este justificat de mulţimea sistemelor de siguranţă oferite de constructorul nipon, menite să prevină orice incident. Vorbim despre pilotul automat adaptiv, care păstrează o distanţă prestabilită faţă de vehiculul anterior, frânând sau accelerând în funcţie de acesta. Intelligent Cruise Control şi Intelligent Brake Assist sunt responsabile pentru acest comportament. Pe lângă sistemul ingenios care stă de gardă ori de câte ori vă aflaţi pe autostradă, Infiniti oferă şi o funcţie ce poate fi folosită în traficul congestionat, botezată Low Speed Folowing, responsabilă pentru adaptarea unei viteze corespunzătoare. Pentru versiunea diesel, Infiniti oferă şi un sistem de avertizare a depăşirii benzii (Lane Departure Prevention). Nu lipsesc cele şase airbaguri, sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri şi nici banalele sisteme ABS, ESP, TCS. În cazul unor opriri de urgenţă, SUV-ul japonez este strunit cu ajutorul unui sistem de frânare, care include discuri de 355 mm pe faţă şi 350 mm pe spate, şi etriere cu patru pistonaşe pe faţă şi două pe spate.
Ţinută de drum
Chiar dacă adoptă o motorizare economică, FX păstrează caracteristicile sale sportive. Modelul japonez dispune de o tracţiune integrală AWD, care canalizează resursele punţii spate în condiţii normale de rulare. Această trăsătură favorizează un comportament sportiv, însă nu abandonează sentimentul de siguranţă. Sistemul de tracţiune integrală poate transmite însă, în condiţii de pierdere a aderenţei, până la 50% din cuplul motor punţii faţă, suficient pentru a face din FX un model echilibrat în situaţii limită. Virajele pronunţate pot fi abordate cu mult curaj. În testul nostru, am parcurs o bucată de drum sinuoasă, trasată între Bran şi Rucăr, cu viraje plăcute şi uneori foarte strânse, care au solicitat la maxim SUV-ul japonez. FX30d nu a dezamăgit niciodată, chiar dacă pneurile au mai "scrâşnit din dinţi" . Singurul element care pare să deranjeze în aceste situaţii este ruliul caroseriei. Sentimentul de nesiguranţă este estompat însă rapid de tracţiunea integrală, care lipeşte destul de bine SUV-ul de asfalt.
Vizibilitate
Acest capitol este un adevărat deliciu pentru fanii gadget-urilor. Infiniti a conştientizat problemele pe care le poate pune o maşină ca FX în traficul urban, drept pentru care a luat rapid atitudine. Laboratoarele japonezilor au născocit un sistem care ajută chiar şi cel mai neîndemânatic şofer. Este vorba de o reţea de patru camere, montate în oglinzile laterale, în grila faţă şi în hayon, care "îşi dau mâna" pentru a realiza o proiecţie virtuală la 360 de grade a maşinii. Senzaţia pe care o percepe cel de la volan? FX este văzut de sus, ca dintr-un elicopter ce zboară deasupra maşinii. Invenţia este foarte utilă atunci când parcaţi în locuri înguste, fie că este vorba de parcarea unui mall, fie că este vorba despre garajul din curte. În situaţiile în care nu există astfel de provocări, sistemul capătă şi un rol de divertisment, maşina oferind practic un adevărat sistem de supraveghere video. Dacă trecem la caracteristicile generale ale modelului, trebuie să precizăm că oglinzile laterale sunt generoase, luneta, deşi îngustă, este bine conturată, iar montanţii faţă, deşi incomodează în viraje strânse, sunt bine poziţionaţi. Pe timp de noapte, sistemul de lumini adaptive ajută farurile bi-xenon să găsească traiectoria ideală pentru cel aflat la volan, chiar şi pe porţiuni de drum presărate cu viraje.
Tehnologie
Infiniti a elaborat o reţetă de succes pentru interiorul lui FX. Versiunea diesel nu putea face excepţie, la interior şoferul şi pasagerii fiind trataţi regeşte şi protejaţi foarte bine în cazul unui accident. Pentru a spori confortul, constructorul japonez oferă o climatizare pe două zone, cu priză de aer şi pentru pasagerii din spate, scaune anterioare încălzite şi ventilate, reglare electrică a coloanei de direcţie şi a scaunelor faţă, precum şi un reglaj lombar, acţionat de asemenea cu ajutorul unui buton. Ambianţa sonoră este asigurată de un sistem audio Bose cu 11 difuzoare, ce dispune de conexiune USB şi mufă auxiliară pentru iPod sau MP3. Toate aceste caracteristici sunt proiectate pe ecranul tactil al sistemului multimedia, în spatele căruia se ascunde un hard dedicat melodiilor preferate, dar şi hărţilor sistemului de navigaţie. Sistemul "Follow me home", senzorii de ploaie şi lumină, lanţul de camere folosit pentru manevrele de parcare, accesul fără cheie, pilotul automat adaptiv şi celelalte sisteme de siguranţă fac parte dintr-un ansamblu de tehnologii menite să uşureze considerabil viaţa celui din spatele volanului.
Design
Fără îndoială, FX30d este cea mai insolită apariţie din segment. Generaţia nouă, lansată cu ceva timp în urmă, păstrează caracterul exclusivist al vechiului model, şi se dovedeşte a fi o adevărată pată de culoare la orice intersecţie, la orice semafor, pe orice şosea. Liniile caroseriei sunt extrem de îndrăzneţe, filosofia futuristă devenind deja o trăsătură tradiţională în gama japonezilor. Practic, divizia de lux Nissan a reuşit să facă din fiecare model al său o expresie a curajului designerilor. Conservatorismul este considerat o blasfemie în laboratoarele de creaţie, pe hârtie fiind aşternute doar cele mai neobişnuite linii. Fără doar şi poate, FX este rebelul segmentului, nonconformistul care aruncă în aer toate tiparele. SUV-ul respiră sportivitate prin fiecare nervură a caroseriei, fie că priveşti din faţă, din spate sau din profil. Jantele mari, de 20 sau 21 de inch, evacuările din inox şi grila cromată sunt doar câteva din elemente care amintesc apartenenţa la segmentul premium.
Ne-a placut
- Interiorul premium
- Sistemul de camere video
- Designul exterior
Nu ne-a placut
- Capacitatea portbagajului
- Insonorizarea motorului
Date tehnice - Infiniti FX (2008-2012) FX30d 3.0 238CP GT Premium |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
2993 |
Lungime mm
4865 |
Putere maxima CP (rpm)
238 (3750) |
Latime mm
1925 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
550 (1750) |
Inaltime mm
1680 |
Viteza maxima km/h
212 |
Greutate kg
2150 |
Acceleratie 0-100 km/h s
8.3 |
Ampatament mm
2885 |
Tractiune
n/a |
Volum rezervor litri
90 |
Cutie viteze
n/a |
Volum portbagaj litri
410 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Infiniti FX (2008-2012)
frumusica masina . . . dar totusi reprezinta o "era" a opulentei si a consumului . . . dar cum romanu' tre sa o aiba mai mare . . . of, ce tara avem :(
Deasemenea la "siguranta" sau "tinuta de drum" meritita mentionat sistemul cu 4 roti directoare (Rear Active Steering) in optiune.
O alta nedreptate ati comis-o fata de motorul asta nou-nout de pe Infiniti. Cand se incalzeste 3.0dci e foarte silentios si rafinat in ture. Vad ca le suflati nemtilor in panze total aiurea. Eu am condus Touareg-ul 3.0 TDI si pot spune cu siguranta ca nu merita un punctaj mai mare decat Infiniti, in conditiile in care zgomotul interior mi se pare la fel. Diferenta e ca Infiniti face schimbarea treptelor printr-o cutie gestionata electronic in 7 rapoarte si padele din magneziu, chestie care lipseste la Touaregul punctat de voi.
NU VW ESTE ETALONUL IN SPORTUL ASTA!!!
din america exista firme specializate de le aduc, cu adaosuri comparabile la oficial. daca nu vrei pana in romania poti opta si asa si iesi mult mai ieftin, scapand de zecile de mii de euro puse adaos de intermediari. totusi sa dai juma de masina taxa la un intermediar e prostie crasa. iti iei bilet pana in state te fatai de te ia naiba, platesti si un comisionar de acolo cu cateva mii de doalri, te intorci, si tot iesi mai ieftin decat oficial, sau intermediarii .ro
discutand atat despre GTR cat si despre orice Infiniti