Luni, 19.09.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Se gândeşte cineva la consum atunci când îşi cumpără un Porsche? Se gândeşte cel de la volan la efectul de seră şi la reducerea stratului de ozon atunci când calcă pedala de acceleraţie? Ştie oare şoferul de Porsche care este autonomia maximă a maşinii sale? Atunci care este logica unui diesel în gama germanilor?
Asta m-am întrebat şi eu atunci când am urcat din nou la bordul lui Panamera, de această dată în versiune diesel. Am mai condus coupe-ul cu patru uşi al nemţilor în urmă cu un an şi am rămas plăcut impresionat de ceea ce poate motorul V8. Se înţelege atunci de ce am privit oarecum circumspect ideea unui diesel în gama unui constructor care a intrat în istorie pentru realizările sale pe benzină.
Porsche Panamera (2008)
3.0TD Tiptronic
- Pret de pornire 85.344 €
- Pret model testat 89.047 €
- Taxa auto 727 €
Motor / Transmisie
Obsesia mercantilismului a făcut ca Porsche să preia un propulsor diesel aclamat de-a lungul ultimilor ani pe celelalte modele ale grupului Volkswagen, introdus nu de mult şi pe fratele mai mare Cayenne. Vorbim despre vedeta cu şase cilindri, de 3.0 litri, capabilă să dezvolte 250 de cai putere şi 550 de Nm, resurse suficient de generoase, cel puţin pe hârtie, pentru a imprima un spirit dinamic.
În realitate, plaja de cuplu maxim, cuprinsă între 1750 şi 2750 de rotaţii, pare cam scurtă şi dă uneori senzaţia de gâtuire a resurselor. Aspectul pozitiv este faptul că şoferul accesează cuplul maxim imediat ce acul turometrului începe să tresară.
Izolarea fonică este foarte bună, nemţii propunându-şi să-l facă pe cel de la volan să creadă că este la volanul unei versiuni pe benzină. Totuşi, oprirea motorului de către sistemul start-stop, atunci când vă aflaţi la semafor, poate crea unele vibraţii. La repornire, acestea dispar.
Transmisia automată cu opt trepte este, şi în cazul acestei versiunii, cireaşa de pe tort, detonând sau calmând bagajul de putere. Ce le va lipsi puriştilor? Sunetul diafan al evacuării, înlocuit acum de o tonalitate baritonală, neobişnuită pentru un Porsche.
Consum
Aici, toţi ceilalţi constructori din segmentul de lux ar trebui să se ridice în picioare şi să aclame performanţa atinsă de germani. Porsche a renunţat la tradiţie, însă a făcut-o pentru a excela pe alte planuri.
Cu doar 7.8 litri/100 de km în mediul urban, Panamera diesel pune pe gânduri chiar şi cei mai tradiţionalişti fani ai gamei. Unde mai pui că în afara oraşului Panamera promite numai 5.5 litri/100 de km, cât un hatchback pe benzină.
În condiţii reale de trafic, am scos un 10.7 litri extrem de rezonabil, ajutat la semafor şi de sistemul start-stop. În afară, pe porţiuni diferite de drum, am reuşit să reducem valoarea consumului până aproape de 8 litri/100 de kilometri.
Adevărate performanţe pentru un GT de lux cu patru locuri. Raportat la pseudo-concurenţa reprezentată de Mercedes CLS şi Audi A7, Panamera consumă ceva mai mult.
Performanţe
Deşi avem de a face cu un diesel, Porsche şi-a propus să nu lase performanţele deoparte. Ce-i drept, pentru un sprint de la 0 la 100 de km/h trebuie să aştepţi 6.8 secunde, adică fix cât i-ar fi luat şi versiunii entru-level pe benzină. Deci acclerezi la fel de repede, dar ai un consum infinit mai bun. Viteza maximă se opreşte şi ea la 242 de km/h.
Raportat la concurenţă, care se laudă cu ceva mai puţine kilograme, aflăm că CLS şi A7 accelerează mai repede şi promit atingerea pragului de 250 km/h.
Interior
Interiorul unui Porsche nu poate inspira altceva decât respect şi sportivitate. În cazul lui Panamera, germanii au indus subtil şi senzaţia de opulenţă pentru a mângâia egoul clientului. De departe materialele sunt excelente, iar finisajele sunt de excepţie.
Fiecare detaliu atent studiat dezvăluie o preocupare obsesivă pentru fiecare linie sau plastic îmbinat. Pielea se amestecă cu aluminiul şi cu plasticul moale pentru a crea o senzaţie plăcută, de calitate, ce nu poate fi descrisă sec ca fiind premium. E ceva mai mult de atât. E ceva ce simţi doar atunci când iei loc în scaun.
Fiindcă tot veni vorba de scaune trebuie să precizăm că ele ajută pe deplin la resimţirea senzaţiei de confort şi la crearea unei atmosfere odihnitoare. Ergonomia poate părea complicată pentru unii. Sunt zeci de butoane, fiecare cu funcţia lui bine stabilită. Porsche merge pe ideea unei planşe de bord ceva mai aglomerate pentru că preferă să le faciliteze celor de pe locurile din faţă accesul la orice funcţie.
Spaţiul interior este generos chiar şi pentru cei doi pasageri de pe locurile din spate, chiar şi la nivelul capului, în ciuda liniei de coupe. În portbagaj va fi suficient spaţiu (445 litri) pentru o călătorie de afaceri, pentru o ieşire la golf sau pentru un mini concediu.
Preţ de achiziţie
Porsche nu face rabat de la calitate, tocmai de aceea şi preţurile sunt pe măsură. Panamera porneşte de la 85.344 de euro, o valoare care oglindeşte tradiţia, performanţele şi caracterul premium al modelului. Pentru versiunea diesel testată de noi socotelile încep de la 89.047 de euro. Cum era şi normal, distracţia abia acum începe. Lista de opţionale este una foarte bogată şi va ridica valoarea finală a maşinii la peste 100.000 de euro extrem de uşor.
Dacă ne raportăm la Mercedes CLS, care costă 66.092 de euro în aceeaşi versiune, şi la Audi A7, care costă 61.820 de euro, Porsche deja joacă în altă ligă. Una superioară, în care doar cei care se gândeau la un Maserati Quattroporte îşi pot îndrepta privirea către un Panamera.
Siguranţă
EuroNCAP nu şi-a permis luxul de a testa până în prezent Porsche Panamera şi probabil nu şi-l va permite mult timp de aici înainte. Cu toate acestea, structura de rezistenţă gândită de Porsche asigură integritatea habitaclului indiferent de zona în care are loc impactul. Ansamblul de airbaguri precum şi lista interminabilă de elemente de sigurantă activă vor avea grijă ca cei patru pasageri să scape teferi din orice impact mai serios.
Ţinută de drum
Suspensiile lui Panamera sunt orientate către confort, toţi cei patru pasageri călătorind regeşte, indiferent de suprafaţa de rulare. Practic nemţii au căutat să-i rupă pe cei din habitaclu de realitate, în cazul României de o realitate destul de neplăcută.
Deşi mulţi ar fi tentaţi să creadă acest lucru, confortul nu vine în detrimentul sportivităţii, constructorul din Stuttgart reuşind să combine admirabil cele două extreme. Panamera se mulează perfect pe orice situaţie, fie ea şi extremă. Ruliul îşi face simţită prezenţa extrem de puţin şi numai atunci când suspensia se află în modul normal de funcţionare. Adaptarea acesteia, respectiv a transmisiei, unui slalom curajos, prin apăsarea butoanelor Sport şi Sport Plus, vă va transforma rapid dintr-un domn distins într-un copil însetat de adrenalină.
Chiar dacă vorbim de un diesel, Panamera are suficiente resurse pentru a te binedispune atunci când şoseaua începe să îţi ofere şi viraje. Cuplul generos transmis punţii spate va smulge de multe ori zâmbete sau chiar râsete bolnave, în funcţie de gradul de exteriorizare al celor din maşină.
Chiar şi aşa, senzaţia de siguranţă nu dispare nici o clipă, precizia direcţiei ducând mereu la senzaţia de control absolut al situaţiei.
Vizibilitate
Generos în dimensiuni, Panamera avea nevoie de tot ajutorul inginerilor şi designerilor pentru a obţine o suprafaţă vitrată mare. Nu s-a întâmplat aşa. Oglinzile laterale nu sunt proporţionate extraordinar, dar cu o ajustare potrivită pot oferi un minim de vizbilitate. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu luneta, care pare un hublou croit cu greu în caroseria impunătoare. Din fericire există senzori de parcare faţă şi spate, care vor ajuta şoferul să scape de fobia locurilor înguste. Pe timp de noapte, farurile bi-xenon vor asigura un câmp vizual excelent, iar funcţia de adaptare a acestora va spori senzaţia de siguranţă chiar şi în curbe accentuate.
Tehnologie
Panamera este fără îndoială modelul în care Porsche a adunat întreaga cremă a laboratoarelor sale de cercetare. De la sistemele care ţin pe şosea coupe-ul cu patru uşi şi până la gadget-urile mărunte din interior, totul este de ultimă generaţie.
Inovaţia se simte încă de cum pătrunzi în habitaclu şi te aşezi pe scaunele mari din piele, care devin una cu şoferul, atunci când se folosesc comenzile electrice, îmbrăcate în aluminiu. Asemeni celorlalte modele din segmentul premium care se respectă, Porsche oferă un reglaj lombar de mare fineţe, dar şi o ajustare perfectă a susţinerii laterale.
Sistemul audio Bose dispune de o interfaţă audio universală, care oferă suport pentru iPod, MP3 Player sau USB, medii de stocare complet inutile atunci când ai un hard intern de 30 de GB, pus la dispoziţie de sistemul de navigaţie. Sistemul multimedia se oglindeşte pe un ecran de 7 inch cu touch screen, care oferă informaţii despre orice aspect al maşinii.
Climatizarea se face individual, pasagerii dispunând de comenzi pentru reglarea temperaturii şi a cantităţii de aer. Senzorii de lumină, parcare şi ploaie, padelele pentru schimbarea treptelor de viteză şi pilotul automat sunt doar câteva din gadget-urile clasice care uşurează viaţa celui de la volan.
Design
Panamera rămâne o chestiune de gust. Ca de altfel toate design-urile controversate. Ceea ce trebuie apreciat este faptul că designerii s-au străduit să păstreze nealterată linia tradiţională, care a consacrat brandul din Stuttgart.
Posteriorul, îndelung criticat de publicul neobişnuit cu linia unui hatchback pe o maşină atât de mare, păstrează acea marcă distinctă a filosofiei Porsche. Cu toate acestea, el contrastează puternic cu simplitatea aspectului frontal, care pare să comunice fără probleme că te afli în faţa unui GT de lux şi că trebuie să scoţi pălăria şi să saluţi respectuos.
Date tehnice - Porsche Panamera (2008) 3.0TD Tiptronic | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
80% din fotografii nu numai ca sunt facute intr-un cadru impropiu(INCERCATI NAIBA SA FACETI PUTINA RECLAMA TARII CA AVEM ATATEA ORASE SI PEISAJE MUNTOASE SUPERBE...) dar prezinta pe deasupra si o masina MUUuurdara atat la interior cat si exterior/compartiment motor.....(un mic sfat draga Bogdan: explica celui din spatele lentilei ca ultimele 2 lucruri de care are nevoie o masina NEAGRA este sa fie murdara si sa aiba o imensitate gri luminata puternic de soare in SPATELE ei-trebuie sa fie in fata masinii daca are nevoie de mai multa lumina.)...
poza 15 unul din exemple: ferodo atacat pe jante niste jante mici multa lumina din spate(ca naiba) +reflex gri al pietrelor pe portiera masinii....idem unele poze care nu reflecta vreo frumusete pe la Audi A8, dar totusi acolo sunt vreo 30% iar restul par a fi trase de un fotograf adus special din afara,unul para-expert chiar:))
am terminat cu asta acum sa vorbim despre test!
ati acordat 4.4 stele adica? nota 8.8!
pe deplin meritata si mai ales corect notata...
comparativ cu A7 A8 si Jaguar Xf da, mi-a placut si ati ars-o corect si mai ales 8 la design vorbind de porsche care Se stieeee ce poate iar aici nu prea a putut...
PS mi-a placut faptul ca scrieti la toate TESTELE pentru cine e adresata masina respectiva...EVENTUAL SCRIETI MARE sau chiar spam-ati sa priceapa si prastiile de copii de pe la noi ca cel care face banii pentru o masina ca asta trebuie sa o conduca nu broasca de fii-su cu pantalonasi conici mulati...
.
Astept cu nerabdare test-drive-ul CLS si ma supar rau daca nu mi-l puneti in valoare cu niste fotografi/ii de valoare.....
Pana atunci toate cele bune si......sa ne vedem noi ca strangem economii pentru a merita macar emblema unei astfel de masini....
Imi cumpar porsche si vreau sa cheltui putin pe carburant?
Urmeaza Lamborghini diesel si Ferrari GPL.
mai corectati si voi textele ca mancati litere la greu..
Pacat ca a disparut aceasta firma cu nume istoric.