Drivetest Porsche Macan (2013-prezent)
3.0 Benzina Biturbo 340CP 4x4 Aut SLuni, 12.05.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Nu există multe momente în industria auto aşteptate aşa cum se aşteaptă un nou model Porsche. De la 911 la Cayenne, o nouă generaţie a unui model creat de marca germană devine instantaneu un reper. Iar dacă în cazul modelelor sportive de şosea Porsche vorbim întotdeauna despre modernizarea unor linii clasice care au făcut şi vor face întotdeauna deliciul celor pentru care dinamismul înseamnă mai mult decât cai putere şi atât, un nou Cayenne seamănă panică printre SUV-urile competiţiei pentru că, de fiecare dată, cel mai mare Porsche ne arată ce poate să facă un astfel de model atunci când este construit de oameni care îşi propun să bată recorduri generaţie după generaţie.
În aceste condiţii, apariţia unui model 100% nou în linia de modele semnate Porsche are darul de a executa cu sânge rece principiile celor care susţin că nu se poate mai mult în segmente pe care până în acel moment tronau modele construite ba pentru familişti, ba pentru femei, ba pentru tineri. Nu trebuie să privim mai departe de 918 Spyder, o sportivă hibridă care atinge 0-100 km/h în 2.5 secunde, adică mai repede decât aţi reuşit să citiţi această frază. Ei bine, ultima ispravă a inginerilor Porsche se numeşte Macan şi este un SUV compact care are rolul de a se infiltra în segmentul în care existau până acum X3, Q5, GLK şi XC60. Ce aduce în plus? Mult dinamism. De ce? Pentru ca Porsche să-şi anunţe intrarea într-un nou segment în stil de mare constructor: producând pur şi simplu cel mai sportiv SUV construit vreodată. Atât de sportiv, încât termenul "Utility" din "Sport Utility Vehicle" tinde să dispară uşor din peisaj în cazul lui Macan.
Porsche Macan (2013-prezent)
3.0 Benzina Biturbo 340CP 4x4 Aut S
- Pret de pornire 64.593 €
- Pret model testat 88.576 €
- Taxa auto 891 €
Motor / Transmisie
Atunci când Porsche a anunţat lansarea noului Macan (numele de lucru a fost Cajun, deci dacă se nimereşte să daţi de această denumire puteţi să ştiţi de unde s-o luaţi), surprizele s-au lăsat aşteptate exclusiv la nivel estetic şi dinamic. Pentru că motorizările şi cutiile pe care le primeşte noul model german sunt deja cunoscute şi răscunoscute din gama a priori a constructorului din Stuttgart. Drept urmare, nu am asistat la vreo revoluţie când am aflat că noul Macan primeşte motoarele pe care le au toate modelele Porsche la dispoziţie. Adică un diesel de 258 de cai şi "benzinele" 3.0 V6 (pe Macan S) şi 3.6 V6 de 400 CP pe (pe Macan Turbo). Tot ceea ce rămânea de văzut era legat de modul în care grefele îşi vor face treaba pe un model care are cu vreo 200 de kilograme mai puţin decât fratele său mai mare şi mai titrat.
Sub lupa Automarket pică în prima fază versiunea S a lui Macan. În combinaţie cu o transmisie PDK cu 7 trepte disponibilă standard, motorul V6 de 3.0 litri reprezintă, totuşi, o noutate în gama Porsche, pentru că unitatea V6 de 3.0 litri nu este prezentă în variantă de 340 CP şi 460 Nm pe niciun alt model al mărcii. Deşi nu este vârful de gamă al lui Macan (versiunea Turbo este cu 60 de cai mai puternică), Macan S reuşeşte să-i strice sărbătoarea nou-lansatului BMW X4 în versiunea sa 35i (3 litri, 6 cilindri în linie), care nu s-a putut lăuda cu cel mai potent şi capabil motor din segment decât câteva săptămâni.
Unitatea de propulsie pe care Porsche a aşezat-o sub capota lui Macan S va fi, probabil, cel mai puţin căutată de clienţi, care vor merge fie pe economia promisă de diesel (6.1 litri medie), fie pe performanţele fantastice afişate de varianta Macan Turbo (4.6 secunde pentru 0-100 km/h). Cu toate acestea, Macan S se află exact la jumătatea drumului dintre aceste două versiuni atât la performanţe, cât şi la consum, ceea ce-o transformă într-un soi de soluţie perfectă pentru cei care vor şi una, şi alta.
Despre transmisia PDK cu 7 trepte nu sunt multe de spus şi, sincer, aş lua-o acasă s-o aşez pe noptieră pentru a privi înainte să adorm. Cert este că cele şapte trepte îşi schimbă radical modul de funcţionare între opţiunile dinamice pe care le ai (Normal, Sport şi Sport Plus), Macan dovedind veleităţi urbane, de şosea, respectiv de circuit în funcţie de situaţia pe care o cere cel de la volan. Notăm şi aici, revenim pe subiect şi mai târziu: faptul că tracţiunea integrală permanentă aruncă în mod normal 90% din cuplu pe spate şi echilibrează ulterior în viraje şi în condiţii de aderenţă precară, urcând până la 90% pe faţă, este dovada faptului că Porsche a avut în plan un singur lucru: un SUV sportiv mai sportiv decât cel mai sportiv SUV construit vreodată până acum.
Consum
Porsche anunţă un consum mediu mixt de 8.7 litri pentru Macan S, unul dintre cele mai mari din segment. Nu e însă niciun secret faptul că un motor V6 de 3.0 litri este un gurmand prin definiţie, deci nu ne întlnim cu vreo surpriză la acest capitol. Surpriza vine abia când, comparând această versiune cu cea Turbo (V6 de 3.6 litri), ultima afişează un consum mediu cu doar 0.2 litri mai mare.
În comparaţia directă cu modelele asemănătoare ale mărcilor concurente, observăm că toate SUV-urile compacte se încadrează între 8 şi 9 litri la suta de kilometri la capitolul consum. Cel mai bun este GLK 350, cu 8.1 litri, modelul Mercedes-Benz fiind urmat de X4 (8.3 litri), cele două modele profitând astfel de faptul că vin cu vreo 35 de cai în minus. Paranteză hors-concours: deşi nu există decât în variantă diesel, Audi SQ5 (V6 de 3.0 litri) se încadrează la categoria grea (peste 300 de cai) şi vine cu 313 CP şi cu un consum de 6.8 litri/100 km.
În condiţii normale de rulare, printr-o ţară inundată în momentul testului nostru, Macan S a afişat un sincer 11.5 litri/100 km pentru o medie calculată atât în oraş, cât şi pe şosele ude.
Performanţe
Dacă la consum putem vorbi de mărci care îşi propun să fie cuminţi şi "calde", sper că nu aveţi impresia că un Porsche poate să ia bătaie de la concurenţă la capitolul performanţe. Macan S, de exemplu, te duce de la 0 la 100 km/h în doar 5.2 secunde, timp de care se apropie doar BMW X4 35i (5.5 secunde). Pentru că Mercedes-Benz GLK, campionul consumului pentru benzinele de peste 300 CP, este atât de departe încât nu mai contează în clasament: 6.5 secunde.
La atingerea acestui timp fantastic pentru un SUV de 1900 de kilograme (să nu uităm contextul, totuşi) îşi aduce aportul şi sistemul Launch Control, care optimizează modul în care tracţiunea îşi face treaba la startul de loc pentru ca tu să fii sigur că pierzi minim de putere.
La capitolul viteză maximă, Macan S este, de asemenea, vârf: 254 km/h. Practic, versiunea S a lui Macan este depăşită la aceste capitole doar de versiunea Turbo a lui Macan. Lucru ce începe să semene cu un tablou al unui podium de Olimpiadă monopolizat de aceeaşi ţară.
Interior
Momentul în care intri în Macan este asemănător cu cel în care guşti dintr-o prăjitură care-ţi oferă vreo 3-4 ingrediente de bază excelente pe care le poţi simţi în acelaşi timp. Eşti într-un mix de Cayenne, Panamera şi 911, ceea ce transformă scopul vizitei într-un complicat. Pentru că nu vei putea să spui exact ce este de fapt Macan.
Cert este că Macan e un Porsche 100% la capitolul aşezare în spaţiu, materiale şi design. Stai foarte jos, lucru care îţi oferă încă dinaintea rotirii cheii în contact o perspectivă clară legată de modul în care Porsche a abordat construcţia acestui model. Ambianţa crem care luminează interiorul maşinii de test are însă darul de a te face să te simţi într-o maşină mai mult decât elegantă, astfel că primul gând care-ţi trece prin minte este că ar fi trebuit să te descalţi înainte să urci la volan. Mai ales într-o zi ploiasă şi gri de primăvară care te face să regreţi că Porsche nu a comandat covoraşe din cauciuc pe acest model în locul celor textile.
Când roteşti cheia în butucul aflat în stânga volanului, lucrurile devin interesante. Cele trei ceasuri de bord (varianta mini a celor cinci ceasuri de pe Panamera) se animă instantaneu, iar motorul pleacă printr-un boborosit scurt care te face să uiţi complet că eşti la volanul unui SUV. Sunetul care penetrează interiorul este însă exact cât trebuie de intens: perfect pentru a-ţi aduce aminte că Macan nu e vreo jucărie pentru începători, perfect pentru a nu-ţi zgâria creierul în oraş.
Vestea bună este că Macan poate duce cinci persoane, bancheta din spate fiind îndeajuns de mare încât o familie cu copii să încapă fără probleme, iar portbagajul se înscrie în zona superioară a segmentului, cu 500 de litri disponibili, deci cam cât găseşti într-o berlină compactă creată pentru a oferi spaţiu. Eşti "anunţat" că te afli într-un Porsche prin denumirile embosate ici-colo pe consola centrală, atât logotipul Porsche, cât şi denumirea modelului Macan fiind inscripţionate vizibil. Nu mi-a plăcut, în schimb, sunetul mecanic strident pe care-l scot butoanele la apăsare. Probabil că în era soft-touch şi a touchscreen-ului este deja învechit să ai butoane care scot zgomote de volum.
Preţ de achiziţie
Preţul este, spun multe voci, călcâiul lui Ahile când este vorba de Porsche Macan. Iar vocile par îndeptăţite să afirme asta atât timp cât un Macan care un preţ de pornire cu doar 2000 de euro mai mic decât cel al fratelui mai mare Cayenne. Iar la 64.600 (pentru Macan S) vs. 66.600 (pentru Cayenne V6 de 3.6 litri), ochii noştri nu mai fac diferenţe atât de fine, deci ambele modele par la fel de scumpe.
Lucrurile sunt însă uşor diferite. Nuanţabile. Asta pentru că vorbim de o marcă pentru care preţul nu este proporţional cu dimensiunea maşinii, aşa cum se întâmplă în lumea brandurilor de volum. Vorbim de o marcă al cărei simbol, 911, costă 100.000 de euro în versiunea de bază fără ca cineva să aibă impresia că vorbim de un preţ prea ridicat pentru o maşină prea mică. Vorbim de o marcă al cărei cel mai ieftin model, Boxster, costă 55.000 de euro. Şi pentru că trebuie să existe o explicaţie, aceasta se regăseşte în caracterul fiecărei maşini în parte.
Macan este o sportivă îmbrăcată în haine de SUV. Gândiţi-vă la Macan ca la un Cayman puţin ridicat, cu tot ceea ce derivă din această poziţionare: dinamică, direcţie, aspect. Iar lucrurile vor începe să capete sens. Mai mult, în condiţiile în care Macan este construit pe platforma lui Audi Q5 (punctul de plecare este Q5, diferenţele sunt însă radicale pe produsul finit, deci comparaţiile ar trebui să se oprească la bază) şi un SQ5 costă 62.000 de euro, apariţia lui Macan nu poate să pară altfel decât normală. Eventual, dacă mă întrebaţi pe mine, probabil că preţul lui Cayenne este uşor cam jos faţă de ceea ce ar trebui să fie.
E adevărat, această explicaţie nu-l scuteşte pe Macan de eticheta de cel mai scump SUV compact de pe piaţă.
Una peste alta, cei 64.600 de euro ai versiunii de bază ai lui Macan S s-au transformat pe modelul de test în 88.600 de euro, iar la acest salt au participat cu brio elemente precum scaunele sport adaptive cu 18 regaje şi memorie (2000 de euro), sistemul hi-tech PCM, care conţine navigaţie, DVD sau MP3 (3200 de euro), PASM, sistemul de suspensii active semnat Porsche (1300 de euro), acoperişul panoramic (1750 de euro), farurile Bi-Xenon (1700 de euro) sau senzorii de parcare plus camera (1400 de euro).
Siguranţă
EuroNCAP nu a supus testelor niciun model Porsche până în acest moment, organizaţia independentă europeană evitând să dea de pereţi modele care costă peste 50.000 de euro din motive cumva normal de înţeles.
Acest lucru nu înseamnă însă că un model Porsche - oricare - nu se ridică la nivelul celor cinci stele EuroNCAP. De fapt, e cumva de la sine înţeles că o maşină de minim 65.000 de euro beneficiază de investiţii serioase implicit la nivelul siguranţei. Iar dacă fratele de platformă Audi Q5 a reuşit fără probleme să se ridice la acest nivel, probabil că Porsche Macan nu va suferi din acest punct de vedere.
De dragul statisticii, Porsche Macan vine în standard cu toate airbag-urile vitale cu excepţia celor laterale spate (opţionale), inginerii germani promiţând în plus că modul în care a fost construit propriul model a atacat toate problemele pe care le poate pune un eventual accident, implicit unul care implică o răsturnare.
UPDATE: În sesiunea de teste ale cărei rezultate au fost publicate în cursul lunii decembrie 2014, Porsche Macan a fost notat cu 5 stele la capitolul general de EuroNCAP.
Ţinută de drum
Atunci când auzim expresia "SUV" sport, fiecare dintre noi ne gândim la altceva, în funcţie de experienţele anterioare cu acest tip de maşini. Eu, de exemplu, puneam pe prima poziţie Cayenne, model care mi-a remapat ideea de maşină de acest tip odată cu lansarea actualei generaţii. Mai există încercări reuşite şi în zona M a celor de la BMW sau prin AMG-ul celor de la Mercedes Benz. Ei bine, lucrurile se schimbă odată cu apariţia lui Macan în peisaj.
Chiar dacă nu am avut noroc de a prinde şosele impecabile pentru testul nostru, ploaia făcându-şi prezenţa mai mult decât ar fi fost cazul în momentul în care maşina s-a aflat în garajul Automarket, am descoperit o maşină care se încadrează în categoria SUV-urilor exclusiv prin formă, nu şi prin compoziţie. Asta pentru că S-ul din Sport Utility Vehicle este redefinit şi retuşat de noua compactă a mărcii germane.
Maşina stă excelent pe viraje, iar caracterul subvirator a fost redus la maximum, impresia generală fiind una de hot hatch, nu de SUV. Sistemul de management activ al suspensiilor şi tracţiunea integrală îşi fac treaba excelent şi-ţi dau impresia că te afli într-o maşină care nu iese de pe trasă decât forţată mult peste limitele fizice. De notat faptul că modelul testat nu dispunea de suspensiile pneumatice opţionale şi nici de servodirecţia avansată, elemente care ar ajuta mult Macan mai ales în oraş, acolo unde direcţia standard are nevoie de braţe serioase pentru ca maşina să-şi facă loc prin jungla urbană.
De subliniat şi eficienţa frânelor, care reuşesc să oprească fără probleme maşina în distanţe mai mici decât anticipezi chiar şi pe asfalt umed.
Vizibilitate
Porsche Macan este un SUV compact cu alură de coupe. Este ceea ce noul BMW X4 înseamnă atunci când este pus lângă X3. Altfel spus, dacă vei pune unul lângă altul un Macan şi un GLK, X3 sau XC60, ţi se va părea că modelul Porsche este mult mai mic şi că are o alură mult mai sportivă. Este, aşa cum am mai spus în câteva ocazii în acest test, mai degrabă un soi de compactă ridicată decât un SUV în adevăratul sens al cuvântului. O maşină care ar trebui să se numească SuV, cu "u" mic, pentru că Sport Utility Vehicle înseamnă, în cazul lui Macan, mai mult Sport decât Utility.
Din această dorinţă a designerilor Porsche de a crea o maşină care să spargă barierele clasice se naşte şi o lunetă destul de redusă ca întindere şi cu care va trebui să te obişnuieşti. Nu e însă o chestiune vitală, atât timp cât camerele şi senzorii opţionale există în dotarea maşinii tale.
În rest, stâlpul din stânga al parbrizului ridică probleme de aceeaşi factură cu cele pe care le ridică fiecare SUV de pe piaţă.
Tehnologie
Porsche nu a ezitat să-şi doteze cele mai noi modele cu cea mai nouă tehnologie de fiecare dată când acestea primeau o generaţie nouă sau un facelift uşor. Macan nu face excepţie, cel mai mic SUV al germanilor integrându-se perfect în această filosofie deloc ieftină, dar foarte ofertantă din punctul de vedere al abordării.
Pe lângă întreaga armată de sisteme care vin cu efect direct asupra stabiltăţii maşinii, Macan oferă şi în zona de entertainment o mulţime de sisteme interesante. Cele mai importante dintre acestea sunt găzduite de pachetul denumit PCM (Porsche Communication Management) şi aduc navigaţie cu conexiune la internet şi redare MP3 şi DVD, pe lângă posibilitatea navigării prin reţelele de socializare. De notat şi apariţia pachetului Sport Chrono, care evidenţiază scopul primar al lui Macan: un ceas danalog afişat în vârful bordului se transformă la nevoie în cronometru, iar ceasul digital din dreapta pe care-l vezi prin volan - care afişează diferite funcţii, după nevoile celui de la volan - devine un indicator care-ţi explică ce forţe te apasă pe viraje.
Aşa cum e normal, Porsche Macan îţi oferă ca elemente opţionale şi camere care monitorizează unghiul mort, care "citesc" momentele în care părăseşti involuntar banda sau, foarte util, care-ţi arată viteza limită pe care o avea inscripţionată ultimul indicator. Acesta din urmă funcţionează atât de bine, încât în prima instanţă am avut impresia că toată treaba cu afişarea vitezelor este "rulată" prin sistemul de navigaţie. Excelent.
Design
Când Porsche a anunţat lansarea unui nou SUV, toţi iubitorii maşinilor s-au aşteptat la o versiune mini a lui Cayenne. Iar aşteptările lor au fost reale, pentru că, exceptând proporţiile, Macan şi Cayenne arată aproape identic din faţă, chiar dacă există şi detalii diferite. De exemplu farurile. Care în cazul lui Macan sunt decupate în capotă. Lucrurile se schimbă din profil şi mai ales din spate, unde SUV-ul compact s-a inspirat din liniile lui 911.
Dacă partea frontală mi se pare uşor cam ştearsă - probabil tocmai prin prisma asemănării izbitoare cu fratele mai mare Cayenne, sunt fascinat de spatele lui Porsche Macan. Linii simple şi agresive, concentrate într-un pachet compact şi foarte uşor identificabil. Prezenţa scenică a lui Macan pe şosele devine astfel una la graniţa dintre evidenţă şi discreţie, în funcţie de unghiul din care vezi maşina.
Ne-a placut
- Ţinuta de drum
- Performanţe excelente
- Ambianţa interioară
- Tehnologie
Nu ne-a placut
- Consum ridicat
- Preţ mult peste concurenţă
Date tehnice - Porsche Macan (2013-prezent) 3.0 Benzina Biturbo 340CP 4x4 Aut S | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Porsche
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
-
Constructorul german de automobile anunță data lansării pentru noul 911 facelift. În premieră, modelul german va putea fi comandat și într-o versiune hibrid. (Luni, 13 Mai)
Dc vreti voi sa faceti din raia asta de masina un 911 sau mai stiu eu ce aura sportive sa ii dati, nu aveti decat, unul care cat de cat e informat il va vedea mereu ca pe un Tiguan nesimtit de scump...
Succesuri baieti in promovarea produselor VAG pe mai departe!
Tiguan a fost pe locul 2 in 2013 in Europa avand vanzari cu 25% mai mici decat concurentul dar si cu o cadere mai pronuntata (dubla fata de primul loc) in termeni de procente comparativ cu anul 2012. Si la cum arata concurentul model 2014 probabil ca isi va asigura locul...2
Cat despre Macan...mie imi place dar ca si improbabil client m-as simti oarecum tras in piept pentru badge-ul Porsche pus pe o caroserie usor modificata de Tiguan.
PS. buna gluma...la 80.000Eu "cea mai echilibrata masina"....:))
Dar fraier nu e cine cere iar idioti sunt destui(mai ales in RO)
Eu zic sa ramai la Dacia. Nu intelegi nimic din nimic :))...tipic ,, DACIOTILOR''
Nu l-ai ghicit! Nu-i place Dacia decat atunci cand trebuie sa injure o alta masina noua. In rest cica i se pare prea scumpa, pentru ca fiind un IT-ist competent nu si-o poate permite. Nu te uita nici la ce zice el ca ar prefera! Vrabia malai viseaza! -::))).
textul insa este literatura dadaista; vorbeste de ingredientele unei prajituri
in loc sa zica de comportarea pe noroi ,iarba sau macadam.
iar pozele sunt "artistice" adica in ceata.