de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz
Miercuri, 14.07.2010
-
-
Trimite pe:
În 2002 Porsche făcea un pas important către viitor, judecat de unii ca o profanare a principiilor părintelui Ferdinand Porsche. Alţii erau de părere că decizia luată de conducerea de atunci a fost una benefică pentru finanţele companiei. Dacă ne raportăm la evoluţia lucrurilor şi la succesul de care s-a bucurat Porsche Cayenne, pentru că despre el este vorba, am putea spune că a fost o decizie inspirată. În primii ani de viaţă, SUV-ul a fost văzut ca o simplă strategie de marketing, menită să umple vistieriile companiei germane. Când publicul a aflat că modelul este dezvoltat pe platforma lui Touareg şi Q7, a venit, cum era normal, şi întrebarea: "De ce să cheltuiesc atât pe un Porsche când pot avea ceva asemănător la bani puţini?" Publicul şi-a răspuns singur la întrebare după ce a condus cel mai "stigmatizat" model Porsche din ultimii ani. Treptat, Cayenne şi-a conturat o imagine puternică şi a îngenuncheat pe rând concurenţa din segmentul premium superior. Succesul primului model i-a obligat pe nemţi să nu dea greş atunci când vine vorba de schimbul de generaţii.
-
Pret de pornire
65.117 €
-
Pret model testat
103.459 €
-
Taxa auto
792 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Testat în Grecia în versiunea Turbo, Porsche Cayenne ne-a rămas dator şi cu o experienţă autohtonă. De această dată am stat la volanul subalternului Cayenne S, o variantă mai "cuminte" a SUV-ului din Stuttgart, care se laudă cu "doar" 400 de cai putere şi 500 de Nm. Toate aceste resurse sunt stoarse dintr-un motor V8 de 4.8 litri, care impresionează din momentul în care te uiţi pe hârtie. În viaţa reală, cifrele prind viaţă imediat ce ai călcat pedala de acceleraţie, galopul ameţitor al hergheliei resimţindu-se undeva pe la 6500 de rotaţii. Distracţia începe însă mult mai devreme, pe la 3500 de rpm, când cuplul motor trezeşte la viaţa "matahala" de peste două tone. Nu există reproşuri la adresa unui asemenea motor. Nici măcar din punct de vedere sonor nu se poate reproşa nimic, simfonia cilindrilor fiind redată mai clar decât un sistem Bang & Olufsen. Pentru ca ecuaţia să devină perfectă, constructorul din Stuttgart a gândit o simbioză perfectă între motorul V8 şi transmisia Tiptronic S, cu opt rapoarte. Cutia de viteze automată este într-o permanentă căutare a punctul în care resursele sunt exploatate la maxim, turometrul urcând rapid în zona roşie, ori de câte ori piciorul gâdilă acceleraţia. Atunci când e nevoie însă de un ritm domol, cele opt rapoarte se succed pe nesimţite, pentru a oferi un consum redus. În unele situaţii, şoferul va fi surprins să observe că rulează cu 50 de km/h în treapta a şaptea. Există şi opţiunea "Sport", sinonimă de fiecare dată cu dezlănţuirea necontrolată a Cerberului de două tone. Acul turometrului se sufocă la aproape 7000 de rotaţii, decorul se succedă rapid iar evacuarea urlă necontrolat.
Consum
Nu va aşteptaţi la economii de carburant, chiar dacă transmisia îşi dă toată silinţa în acest sens. Porsche promite 14.5 litri în mediul urban, dar în mod cert o rulare normală şi fără menajamente vă va aduce aproape de 20 de litri/100 de kilometri. În mediul extraurban, Cayenne încearcă din răsputeri să se descurce cu 8.2 litri/100 de kilometri, dar o rulare decentă pe autostradă, eventual şi cu cruise control, vă va aduce în apropierea valorii de 12 litri/100 de kilometri. Dacă ne uităm la capacitatea rezervorului, 100 de litri în situaţie opţională, autonomia capătă valori îmbucurătoare. Dacă ne gândim însă la preţul unui litru de benzină, ideea unui plin va speria pe mulţi, însă nu şi pe cei care dispun de un buget pentru Cayenne. Raportat la ce anunţă concurenţa din segment, adică BMW X5 xDrive50i şi Mercedes ML500, cifrele sunt absolut îmbucurătoare.
Interior
Interiorul noului Cayenne este mai degrabă o revoluţie decât o evoluţie. Aspectul SF al planşei de bord, amplificat de amalgamul de butoane, cu care îţi va lua ceva timp să te obişnuieşti, este trăsătura dominantă. Vorbim practic de un univers plin de jucării pentru copii mari, în care se ascunde un rai al pasionaţilor de gadget-uri. Despre calitatea materialelor nici nu are rost să amintim, metafora "oragasm al simţurilor" fiind suficientă pentru a oglindi ceea ce înseamnă un Porsche. Practic acesta este momentul în care orice teamă de asemănare cu fraţii de concern, Q7 şi Touareg, este spulberată. Pielea fină care îmbracă scaunele, planşa de bord din plastic moale şi opulenţa inspirată de inserţiile din aluminiu sunt doar câteva din trăsăturile definitorii ale habitaclului. Volanul de mici dimensiuni, mânerele interioare ale portierelor, forma gurilor de ventilaţie, aspectul instrumentelor de bord şi culorile calde sunt de asemenea elemente ce vor intra pe sub pielea clientului, pentru a-l seduce. Scaunele impunătoare, cu un sistem de reglare electrică oarecum rudimentar în versiunea testată de noi, vor fi însă deosebit de confortabile pe distanţe lungi, semn că SUV-ul nu a uitat de publicul ceva mai pretenţios. Spaţiul interior este suficient pentru cinci persoane adulte, în timp ce portbagajul se dovedeşte deosebit de încăpător, cei 670 de litri fiind suficienţi pentru a înghiţi un sac de golf, bagajele unui concediu sau chiar obiecte voluminoase.
Preţ de achiziţie
Deşi a ales să dea naştere unui model atipic gamei sale de până în 2002, Porsche a rămas fidel politicii sale de preţuri. Luxul nu vine la un preţ accesibil, SUV-ul fiind un model care confirmă regula. Noul Cayenne pleacă de la 59.920 de euro în România, preţ valabil pentru versiunea de 300 de cai şi motor V6 de 3.6 litri. Pentru a pune însă mâna pe un model situat exact sub vârful de gamă, clientul trebuie să se gândească serios la aproximativ 77.742 de euro. Suma îi aduce clientului cei 400 de cai, de care am amintit şi noi, însă conturarea luxului urcă preţul cu câteva zeci de mii de euro. În cazul exemplarului testat de noi, un sistem de navigaţie, o suspensie pneumatică, un pachet de lumini adaptive dar şi alte accesorii mărunte au dus la obţinerea unui preţ total de 103.459 de euro, valoare cam piperată, dar justificabilă pentru un model de asemenea dimensiuni. Noul BMW X5 facelift se poziţionează ceva mai jos decât Cayenne, preţul său de pornire în versiunea xDrive50i fiind de 75.029 de euro, cu aproape 2000 de euro mai mic. Dacă mai luăm în calcul şi cei 7 cai putere în plus, propunerea devine destul de interesantă. Mercedes însă nu lasă garda jos, preţul pentru versiunea ML500, cu 12 cai putere mai săracă decât Cayenne, fiind apropiată de cea a vecinului. SUV-ul din Stuttgart costă 77.066 de euro cu TVA, adică aproximativ cât Cayenne, ceea ce face ca balanţa segmentului să se încline în favoarea lui X5.
Siguranţă
Porsche nu a făcut compromisuri în materie de sigurantă, chiar dacă EuroNCAP nu a testat până acum modelul şi o etichetare este prematură. Un model de lux nu poate duce lipsa unor airbaguri frontale, laterale şi cortină, clienţii putând comanda opţional şi un set de airbaguri laterale pentru pasagerii spate. Ansamblul elementelor care au rol de prevenire este de asemenea unul deosebit de bogat, şoferul fiind ajutat de o multitudine de sisteme, de la banalele ABS şi ESP până la ultimele invoaţii ale laboratoarelor de siguranţă, cum este cruise controlul activ.
Ţinută de drum
Atunci când a gândit Cayenne, Porsche a căutat să nu abandoneze tradiţiile care au consacrat brandul. Poate şi de aceea Cayenne este unul dintre SUV-urile cu cea mai bună ţinută de drum din segment. Dar pentru că acest lucru este interpretabil, preferinţele fiind altele de la client la client, Porsche a echipat Cayenne cu o suspensie pneumatică ajustabilă, care poate oferi, deopotrivă, senzaţii de uşoară plutire sau de rigiditate extremă. Cele trei funcţii, Normal, Confort şi Sport, caută să se adapteze fiecărui şofer, fiecărui traseu, fiecarui carosabil. O rulare prin mediul urban local necesită fără îndoială un mod Confort, în timp ce un traseu croit prin Carpaţi va solicita adeseori setarea Sport a suspensiei. Diferenţele dintre cele două moduri de rulare extreme sunt resimţite din plin, ţinuta de drum fiind influenţată clar de preferinţa celui de la volan. Cu toate acestea, masa mare a SUV-ului şi dimensiunile generoase vor imprima o uşoară senzaţie de ruliu, pe care inginerii s-au străduit să o estompeze. Pentru cei care se gândesc la escapade off-road într-un model de lux, Cayenne promite o gardă la sol cu mai multe niveluri de setare. Tot la acest capitol trebuie să amintim şi faptul că şoferul poate selecta modul în care este distribuită puterea ambelor punţi, prin intermediul unui selector special, amplasat de asemenea pe consola centrală. Să vorbim însă şi despre direcţie, în cazul versiunii testate de noi, un Servotronic capabil să îşi adapteze răspunsul în funcţie de viteza de rulare. Trasa ideală va fi uşor de croit pe viraje, mulţumită feedback-ului excelent al direcţiei.
Vizibilitate
Cayenne nu este un model pe care să-l judeci după dimensiunea oglinzilor şi a lunetei. SUV-ul german este impresionant prin dimensiuni, dar deloc greu de manevrat, orice lacună în materie de vizibilitate fiind estompată de multitudinea sistemelor electronice care ajută şoferul. Pentru cei mai tradiţionalişti menţionăm însă că oglinzile sunt pe măsura mastodontului, luneta este relativ îngustă, oglinda retrovizoare vine cu funcţie anti-orbire, iar montanţii faţă pot deveni uneori incomozi. Pe timp de noapte, lumina se aprinde mulţumită farurilor bi-xenon şi a sistemului adaptiv al acestora.
Tehnologie
Pentru a te putea numi un constructor premium şi chiar de lux, trebuie să ai la dispoziţie un background tehnologic de invidiat, capabil să mulţumească orice client cu o afinitate pentru gadget-uri. Din fericire, Porsche Cayenne este omonimul auto al celebrului iPhone, pe segmentul său. Şoferul este răsfăţat cu un volan încălzit, cu o mulţime de senzori de parcare, de lumină şi de ploaie, este protejat de oglinzi heliomate şi se poate relaxa pe distanţe mai lungi cu sistemul cruise control, foarte prompt la accelerare şi decelerare. Atmosfera din habitaclu va fi întreţinută de un sistem audio Bose, capabil să sune impecabil chiar şi atunci când cei 585 de wati alcătuiesc un cor asurzitor. Confortul este amplificat şi de climatizarea automată pe trei zone, pasagerii şi şoferul având la dispoziţie o reglare a temperaturii, dar şi a debitului de aer. Pe timp de iarnă, toţi pasagerii se vor bucura de încălzire în scaun. Funcţiile maşinii şi sistemul de navigaţie sunt controlate de Porsche Communication Management, un ansamblu care proiectează totul pe un ecran de 7 inch, înglobat în centrul planşei de bord. Pentru cei care vor mai mult de atât, navigaţia poate să îşi facă simţită prezenţa şi în interiorul unuia dintre ceasurile de bord.
Design
Porsche păstrează un spirit conservator şi atunci când vine vorba de design. Liniile noii generaţii sunt o copie contemporană a vechiului model, diferenţele majore fiind făcute de luminile LED frontale, de forma blocurilor optice şi de grila nouă. În cazul exemplarului testat de noi, nota individuală a fost oferită de jantele de 19 inch din aluminiu, de eleronul amplasat pe hayon, de geamurile fumurii şi de ornamentele plafonului din aluminiu.
Ne-a placut
- Puterea motorului
- Sunetul evacuării
- Ţinuta de drum
Nu ne-a placut
- Preţul piperat
- Dimensiunea lunetei
Date tehnice - Porsche Cayenne (2010) 4.8 S Tiptronic |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
V |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
4806 |
Lungime mm
4846 |
Putere maxima CP (rpm)
400 (6500) |
Latime mm
1939 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
500 (3500) |
Inaltime mm
1705 |
Viteza maxima km/h
258 |
Greutate kg
2140 |
Acceleratie 0-100 km/h s
5.9 |
Ampatament mm
2895 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
85 |
Cutie viteze
A |
Volum portbagaj litri
670 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Porsche Cayenne (2010)
Ar trebui sa corectati greseala asta de tipar, nu e prea profi sa stiti.....auzi, Porache :)