Vineri, 23.03.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Porsche 911 este un model ce a intrat deja în legendă. Are în spate 47 de ani de istorie şi nu mai puţin de şase generaţii. Deşi modelul poartă numele generic 911, generaţiile sale au purtat numere de cod precum 964, 993, 996, 997. Actualul model este denumit 991. Deocamdată, este disponibil în două variante: Carrera şi Carrera S. Pentru că Mircea a testat varianta mai puternică la lansarea din Statele Unite, pentru testul din România am ales un 911 Carrera simplu. Diferenţa este dată de cilindreea motorului. Carrera este animat de un motor boxer de 3.4 litri ce dezvoltă 350 CP, în timp ce Carrera S are 400 CP dezvoltaţi tot de un motor boxer, dar de 3.8 litri.
Porsche 911 (2011-2015)
3.4 Carrera Coupe
- Pret de pornire 97.561 €
- Pret model testat 125.782 €
- Taxa auto 1.054 €
Motor / Transmisie
Porsche nu a schimbat arhitectura de bază a modelului 911. Motor boxer cu şase cilindri opuşi amplasat în spate. Puterea este livrată roţilor din spate. Variantele cu tracţiune integrală Carrera 4 şi Carrera 4S nu au fost încă lansate. Pentru 991, Porsche a redus cilindreea motorului de bază. Pe generaţia anterioară folosea un boxer de 3.6 litri, dar pentru că trebuie ca marca să fie preocupată şi de mediul înconjurător, Porsche a adoptat motorul mai mic, care era folosit pe modelul Cayman. Acest boxer cu şase cilindri are 3.4 litri şi devoltă 350 CP la 7.400 rpm pentru modelul 911. Chiar dacă la prima vedere par puţini cai, sunt mai mult decât suficienţi. Iar avantajul este un consum aproape incredibil şi emisii mai mici de CO2. Cuplul maxim oferit de acest motor este de 390 Nm la 5.600 rpm.
Împreună cu noua generaţie 911, Porsche a inovat şi în domeniul transmisiilor. A introdus o nouă cutie de viteze manuală cu şapte trepte, dar despre această trasmisie v-a povestit Mircea aici. Modelul testat de noi era echipat cu cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj numită PDK - adică Porsche-DoppelKupplungsgetriebe, dacă vă întrebaţi de la ce vine acest acronim. Are şapte trepte şi este cea mai bună cutie automată cu dublu ambreiaj pe care am testat-o. Reacţionează fulgerător, schimbările de treaptă se fac mai rapid decât ar putea să o facă orice fiinţă umană şi se adaptează la stilul de mers al celui de la volan. Poate fi comandată şi manual, prin intermediul levierului sau a butoanelor de la volan. Păcat însă că Porsche insistă ca aceste comenzi să fie invers faţă de cum e natural. În modelul manual, trebuie să împingi levierul pentru a urca o treaptă şi să tragi pentru a retrograda. Lumea motorsportului şi alte maşini sport ne-au arătat că trebuie să fie invers. Tragi ca să urci o treaptă şi împingi ca să retrogradezi. Dar este oarecum irelevant, pentru că cutia face o trabă atât de bună în modul automat încât nu simţi nevoia să o treci în manual.
Consum
Maşinile sport consumă mult. Asta era regula până acum. Porsche a început să demonteze acest mit, iar mărturie stă consumul înregistrat de noi în acest test. Dar mai întâi cifrele oficiale. Porsche spune că un 911 3.4 cu cutie de viteze PDK va consuma cam 11.2 litri/100 km dacă este folosit în mediu urban. Consumul mediu oficial este de 8.2 litri, iar cel extraurban de 6.5 litri/100 km. Pare un pic science-fiction, dar nu e chiar aşa. Porsche a rafinat mult tehnologia şi a introdus inclusiv un sistem Start-Stop ce contribuie la scăderea consumului şi a emisiilor de CO2. În mod full sport şi cu motorul forţat la maxim, 911 a consumat aproximativ 15.5 litri/ 100 km. În mod civilizat de mers în ritmul traficului, computerul de bord a indicat 10 litri/ 100 km. Pentru un model de 350 CP cu cutie automată este un consum excelent.
Performanţe
Modelul de bază Carrera se poate lăuda cu 350 CP livraţi către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze PDK cu şapte trepte. Cei 350 CP sunt suficienţi pentru a ajunge la prima sută de km/oră în doar 4.6 secunde, iar viteza maximă este de 287 km/oră.
Dacă folosim modul Sport+ şi sistemul launch control, 0-100 km/h se face în 4.4 secunde, iar până la 160 km/oră are nevoie de 9.7 secunde. Mai impresionantă este repriza de la 80 la 120 km/oră. Pentru aceasta, 911 Carrera are nevoie de doar 2.8 secunde.
Interior
Interiorul lui 911 este un loc aparte. Portiera se deschide amplu şi te invită să cobori mai degrabă în habitaclu. Este impropriu spus că te urci la bord, deoarece scaunele sunt joase pentru o poziţie de condus sportivă. Porsche 911 este un coupe 2+2, deci teoretic patru oameni pot călători cu acest automobil. Am testat acest lucru la redacţie şi este într-adevăr posibil, dar cei care au ales cele două locuri din spate ar fi bine să fie mai subţirei. Locurile din spate sunt mici şi pot fi bune cel mult pentru doi copii. În schimb, cel de la volan şi pasagerul din faţă sunt răsfăţaţi cu scaune sport. Modelul testat de noi era echipat cu scaunele cele mai scumpe. Acestea costă 2.451 euro (TVA inclus) şi oferă 14 moduri de reglare. Dacă dorim ca scaunele să fie şi încălzite şi ventilate mai trebuie să scoatem din buzunar 510 euro.
Habitaclul este mai bine structurat faţă de generaţia anterioară. Este mai mult loc, sunt un pic mai multe spaţii de depozitare, iar consola centrală este inspirată de cea de la Panamera, dar cu mai puţine butoane. De remarcat şi display-ul amplasat în zona indicatoareleor de bord. Acesta ia locul unui ceas analog, dar păstrează forma rotundă pentru a fi simetric cu restul bordului. Grafica este de excepţie şi se imbină perfect cu restul indicatoarelor analogice.
Cheia de contact a rămas în stânga, aşa cum este normal la un Porsche, dar aceasta are o formă pe care personal nu o agreez. Simulează silueta unui mic 911, după modelul cheii de Panamera. Pacat, cheia clasică era mai frumoasă.
Preţ de achiziţie
Preţul lui Porsche 911 este un subiect sensibil. Nu te aştepţi ca acest model să fie ieftin, dar, noul 911 depăşeşte pragul psihologic de 100.000 euro pentru modelul Carrerra PDK. Dacă nu vrem transmisia automată, putem cumpăra o Carrera în echiparea de bază cu 97.561 euro. Preţul de bază pentru Carrera PDK este 101.366 euro. În plus, modelul nostru de test mai are câteva opţionale care duc preţul final de achiziţie la 125.782 euro. (TVA inclus).
În ceea ce priveşte concurenţa directă, aceasta nu prea există pe piaţa din România. Am putea să luam Lotus Evora S drept concurent, dar acesta este ceva mai mic ca un 911. Din punct de vedere al puterii motorului, cele două modele sunt însă concurente, V6-le de 3.5 litri folosit de Lotus dezvoltând tot 350 CP. Preţul unui Lotus Evora S este de 93.789 euro, TVA inclus.
Siguranţă
Porsche pune în topul preocupărilor siguranţa celui de la volan şi a pasagerilor. Avem o serie completă de airbaguri oferite în standard, plus o caroserie cu o rigiditate torsională mult peste media oferită de alţi constructori. Porsche a folosit metale uşoare şi rigide la construcţia caroseriei noului 911. Oţel de calitate, aluminiu şi magneziu. În plus, lista sistemelor de siguranţă active este lungă şi au grijă ca cel de la volan să fie protejat chiar şi atunci când limita este uşor depăşită.
Ţinută de drum
Noul model este de departe cel mai bun 911 construit vreodată. Ţinuta de drum este impecabilă şi aproape imposibil de destabilizat pe viraje. Trebuie să fii mult prea brutal pentru a-l face să derapeze. În ciuda faptului că puterea este transmisă roţilor de pe spate şi motorul este tot în spate, raportul de greutate pe punţi pare egal. Nici un moment nu ai senzaţia că partea din faţă ar fi mai uşoară sau că spatele capătă o voinţă proprie. Tracţiunea este incredibilă, mai ales în momentul unui start lansat cu ajutorul sistemului launch control. Pentru a face un start perfect trebuie să punem maşina în modul Sport+, care automat trece şi suspensia în modul Sport. Asta înseamnă o suspensie mai fermă şi un motor cu simţuri ascuţite. Punem piciorul stâng pe frână şi mutăm levierul cutiei de viteze în D. Apoi apăsăm brusc acceleraţia până la fund. Maşina intră automat în modul Launch, acest lucru fiind semnalizat de un martor ce se aprinde în partea superioară a volanului. Turometrul rămâne unde în zona 6.000 rpm până în momentul în care eliberăm pedala de frână. Roţile din spate se luptă pentru aderenţă ajutate cu cutia PDK şi maşina pleacă ca din puşcă.
Poate singurul minus la acest capitol este feelingul din volan. Porsche a adoptat pentru modelul 911 direcţia asistată electric şi a renunţat la cea clasică hidraulică. Volanul este suficient de greu, iar direcţia este extrem de precisă, doar că parcă a dispărut ceva din comunicare. Direcţia a devenit un pic mai artificială faţă de generaţia 997. Nu este neapărat un lucru rău, ci mai degrabă un detaliu pe care puriştii Porsche îl vor critica aşa cum au criticat şi reunţarea la motoarele boxer răcite cu apă la finalul generaţiei 993.
Însă ce îmi place cel mai mult la noul 911 este că poate fi folosit fără probleme ca maşină de zi cu zi. Cu suspensia în modelul normal, denivelările sunt filtrare şi rinichii celui de la volan sunt menajaţi. Dacă suntem atenţi cu pedala de acceleraţie, cutia PDK schimbă jos şi eficient, iar sunetul este mascat. Evident, puterea este disponibilă imediat dacă avem nevoie de ea. Este suficient să apăsăm ferm pe acceleraţie şi totul se trasformă în mai puţin de o secundă. Cutia retrogradează instant două sau chiar trei trepte, iar bolborositul metalic atât de specific modelului 911 îi inundă urechiile celui de la volan.
Vizibilitate
Suntem într-un automobil sport cu o siluetă unică care a devenit acum mai bombată şi evazată în anumite zone. Chiar şi aşa vizibilitatea este mult mai bună faţă de alte automobile sport. Parbrizul este suficient de mare, oglinzile retrovizoare sunt generoase, chiar şi cea centrală. nu avem cameră pentru mersul cu spatele, dar opţional avem un sistem de asistare la parcare ce ne avertizează când ne apropiem prea mult de maşina din spate.
Tehnologie
În ciuda faptului că Porsche păstrează designul lui 911 aproape identic, nu putem spune acelaşi lucru şi despre tehnologia prezentă pe acest model. De la generaţie la generaţie, modelul 911 a fost dotat cu tot ce este mai bun în acest domeniu. Pentru 991, Porsche a dorit să scadă cât mai mult consumul de carburant şi emisii de CO2. Nu s-a pus problema unui 911 hibrid, dar inginerii au montat un sistem Start-Stop. Este eficient şi nu foarte enervant şi ajută mult la scăderea consumului. Motorul se opreşte automat când maşina staţionează şi porneşte în momentul în care ridicăm piciorul de pe frână. Apoi acem excelenta cutie PDK cu dublu ambreiaj despre care am detaliat mai sus. Avem senzori de parcare, sistem multimedia complet numit PCM (Porsche Communication Management) ce include şi sistem de navigaţie şi conectivitate bluetooth. Modelul testat de noi era dotat cu sistemul audio Surround Bose opţional în valoare de 1.535 euro. Dacă ne plictisim de simfonia motorului, putem asculta muzică în cele mai bune condiţii. Mai avem suspensia activă cu două moduri (normal şi sport) PASM şi sistemul PDDC (Porsche Dynamic Chassis Control).
Design
Silueta modelului Porsche 911 este inconfundabilă. Timp de 47 de ani, a rămas practic neschimbată şi acest lucru face parte din farmecul acestui model. Unii spun că Porsche ar trebui să îndrăznească mai mult cu designul acestui model. Eu spun că este perfect aşa. Iar 991 este cel mai frumos 911 din toate timpurile. Poate cu excepţia clasicului 964. Dar gusturile nu se discută. Designerii Porsche au reuşit să facă un 911 foarte frumos indiferent de unghiul din care îl priveşti. Este musculos, agresiv şi are forme frumoase. Stopurile sunt preferatele mele, sunt perfect integrate în partea din spate, la fel şi eleronul care se ridică automat la viteze de peste 80 km/h sau dacă apăsăm butonul de pe consola centrală.
Porsche 911 este un automobil care te face să visezi. Este un automobil pe care ţi-l doreşti şi atât. Restul nu mai contează.
Ne-a placut
- Motor 3.4 boxer excelent
- Consum redus de carburant
- Sunet
- Calitatea fabricaţiei
Nu ne-a placut
- Direcţie asistată electric
- Frâna de parcare electrică
Date tehnice - Porsche 911 (2011-2015) 3.4 Carrera Coupe | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
Ce sa faci pe autostrada cu ea? sa mergi cu 230km/h? asta faca si un 320D ....
Du-o pe circuit la la munte si o sa vezi la ce-i buna masina asta ;)
Acestea fiind spuse exprimarea "probably the best sportscar in the world" este cel mai probabil corecta!
Te legi prea mult de nume si omiti criteriile care definesc o astfel de masina.
Te rog, nu te mai incapatana ca nu ai dreptate.
Inca ceva: a nu se face confuzie intre masinile sport (gen M3), masinile supersport (gen Porsche 911) si exotice (exclusiviste), gen Koenigsegg Trevita,Lamborghini Reventón, Bugatti Veyron sau, din ograda Porsche, Carrera GT (e drept insa ca a cam trecut vremea ei). A se observa ca si preturile sunt foarte diferite.
Clasa supersport: Lamborghini Aventador, Ferrari F12 Berlinetta,
Clasa supercar: Pagani Huyara, Pagani Zonda Cinque Roadster, Bugatti Veyron Super Sport, Koenigsegg etc.,
ps. daca gresesc sa ma corecteze cineva.
Am auzit si de ' hypercar ' ... e cumva sinonim supercar?
Te exprimi fara sa ai experienta si asta se vede.
Ca sa-ti traduc, la secventiale asocierea este cu viteza 1 si pentru ca la 99% dintre masini viteza 1 este inainte, atunci toate plusurile sunt "ïnainte", iar cele inferioare, la cerere, sunt inapoi, stii tu, plus inainte, minus, inapoi. Asa este normal si firesc si fizic. Este ca la interfata "mouse", unele jocuri te intreaba daca vrei ...invers. Nu media dicteaza ce este firesc, ci normalul definit de progresie fizica, logica si naturala. Sa nu mai faci aceeasi greseala data viitoare, ca nu-ti mai scriu nimic, ever si n-o sa stii unde n-ai nimerit-o..
superbe aceste noi 911 ... 911turbo va fi belea .. GT2 si mai belea :)
@sleahta de mai sus ... ma baieti, cand o sa va luati voi si o sa vi se pare nush-cum-nasol sa ne dati si noua sa facem o tura.. sa vedem si noi de ce nu-i buna