Vineri, 06.05.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Clasicii literaturii universale obişnuiau să spună că o operă de artă este completă atunci când autorul se regăseşte complet în ea. În cazul lui Peugeot RCZ, marca franceză nu prea are elemente de care să se agaţe atunci când vine vorba de propria gamă, dar reuşita rămâne şi devine automat un punct de reper pentru generaţiile viitoare. Demult nu mi s-a întâmplat să testez o maşină care să atragă atâtea priviri pe şosea. Iar cu motorul 1.6 THP de 200 de cai sub capotă, lucrurile tind să ducă situaţia la extrem şi să egaleze mărimile într-un segment în care doar germanii au existat până la venirea lui RCZ.
Motor / Transmisie
Mulţi dintre cei cu care am discutat în timpul testului cu Peugeot RCZ - şi nu au fost puţini - ştiau că PSA Peugeot-Citroen colaborează cu BMW şi că motorul de sub capota lui RCZ a fost dezvoltat împreună de francezi şi de germani. Corect. Doar că este pentru prima dată când unitatea turbo de 1.6 litri folosită de francezi este dusă în gama acestora până la 200 de cai, demonstrând astfel o elasticitate de excepţie. Cuplat la cutia manuală cu şase trepte pe care nu aş fi dat-o în cazul lui RCZ pentru nimic în lume pe una automată de orice tip, modelul francez reuşeşte să îţi împingă fiori de sus în jos pe şira spinării la acceleraţiile bruşte şi să te facă să apeşi pedala în viraje şi pe serpentine. Motorul se simte în vână încă de la 2200 rpm, însă zona 4500-6500 este cea spre care ar trebui să tinzi atunci când îţi pică în mână un RCZ pe virajele pe care le-ai visat dintotdeauna. Cutia este etajată bine, este scurtă şi nu-ţi trezeşte sentimente contradictorii prin amplasare sau timonerie.
Consum
Peugeot jură cu mâna pe pompa de benzină că RCZ 1.6 THP 200 CP consumă în regim mediu 6.9 litri/100 km. Comparând cifrele furnizate de francezi cu cele furnizate de Audi şi de Volkswagen pentru versiunile cu putere echivalentă ale lui TT şi Scirocco (chiar dacă în cazul acestora vorbim de motoare de 2.0 litri), observăm că Peugeot se află între principalii săi adversari de pe piaţă la acest capitol. Cu 0.3 litri/100 km mai mult decât TT, dar cu 0.6 litri/100 km mai puţin decât Scirocco. Interesant, mai ales în condiţiile în care modelele germane dispon de acelaşi motor, de aceeaşi cutie manuală şi de relativ aceeaşi masă proprie.
Trecând la consumul real al modelului francez, scoatem carnetul de notiţe şi vedem că pe autostradă, la o viteză medie de 90 km/h, RCZ a atins 6.6 litri/100 km. Dacă îl duci pe şosea şi tragi de el corespunzător, modelul francez te lasă fără 8-9 litri de benzină la fiecare sută de kilometri parcurşi. În oraş, dacă eşti îndeajuns de nebun încât să foloseşti RCZ-ul doar la transportul eului propriu până la birou şi înapoi via supermarket (nu râdeţi, RCZ are un portbagaj mai mult decât suficient pentru asta), vei avea un consum care variază între 11 şi 15 litri/100 km. În funcţie de câte maşini găseşti în faţa ta la semafor.
Performanţe
Comparaţia cu germanii nu îl avantajează la acest capitol pe Peugeot RCZ, deoarece vorbim de modele cu motoare care au o cilindree cu 0.4 litri mai mare. Astfel, cu 7.5 secunde pentru 0-100 km/h şi cu o viteză maximă de 237 de kilometri pe oră, RCZ este cu 1.4 secunde mai lent decât TT şi cu 0.6 secunde mai lent decât Scirocco la acest capitol.
Interior
Atunci când te hotărăşti să suni la leasing sau să completezi cecul prin care-ţi achiziţionezi noul RCZ, îţi garantez că nu te-ai gândit înainte la bunăstarea familiei, ci la cea a propriului ego şi, eventual, al prietenei sau proaspetei tale soţii. Pasagerii mai înalţi de 1.6 metri nu au loc în spate decât în poziţie lotus, scaunele posterioare fiind utile efectiv doar la aşezarea bagajelor sau a copiilor proaspăt născuţi pe care să-i duceţi de la maternitate acasă, într-un ultim efort de a surprinde priviri pe şosea ca burlac. Evident, nu vorbim de o caracteristică a modelului francez, ci de una a segmentului în general, doar Scirocco fiind un model cu o banchetă spate oarceum utilă. În rest, îi veţi fascina pe toţi prietenii cu bordul acoperit cu piele, cu scaunele cu o formă care aminteşte mai degrabă de concepte decât de maşinile de serie (aici includem lipsa tetierelor clasice, un minus din acest punct de vedere) şi cu ambianţa total atipică unor modele comune de şosea. Poziţia la volan este destul de ridicată, element care îţi va da bătăi de cap în primele minute de la instalarea în habitaclu, dar care se va dovedi un punct pozitiv la capitolul vizibilitate în minutele ulterioare. Punctul forte al lui RCZ este portbagajul imens, mult mai mare decât pare că ar putea fi la prima vedere. Cu 321 de litri accesibili vertical, locul pentru bagaje al lui RCZ te va face să nu-ţi mai doreşti niciodată un portbagaj în care îţi introduci geanta şi pungile de cumpărături în plan orizontal.
Preţ de achiziţie
Atunci când au conceput noul RCZ, inginerii Peugeot ştiau că noul coupe sportiv nu va coborî sub 25.000 de euro în niciuna dintre versiuni (baza fiind varianta de 156 de cai a aceluiaşi 1.6 THP), astfel că au scăpat de una dintre marile probleme care se ridică în momentele de dezvoltare ale unui astfel de model: "elasticele" economice care ţin în loc dezvoltarea, materialele şi bugetul. Practic, francezii au putut să mizeze pe elemente superioare din punct de vedere calitativ şi pe materiale la fel de bune. În aceste condiţii, modelul testat de noi pleacă de la 29.769 de euro cu TVA inclus, fiind cu 10.000 de euro mai ieftin decât Audi TT 2.0 TFSI, dar cu 4000 de euro mai scump decât versiunea echivalentă a lui Scirocco. RCZ aduce însă câteva scântei în peisajul conservator german, implicit unele legate de dotări şi de materiale. Chiar dacă plafonul din carbon, montanţii gri-nisip şi sistemul audio JBL, necesare pentru a pune în valoare cu adevărat liniile lui RCZ, te fac să mai scoţi din buzunar 2000 de euro.
Siguranţă
Aşa cum îi stă bine unui model compact care bate la poarta sumei de 30.000 de euro încă din dotarea standard (singura, de altfel, denumită Sport), Peugeot RCZ se prezintă la raport cu cele mai importante dintre sistemele de siguranţă de care au nevoie cei din interior, de la cele pasive la cele active. Ai în standard airbag-uri frontale şi laterale, ESP şi ASR cu Hill Assist, repartiţie electronică a frânării, servodirecţie, servofrână şi sistem ISOFIX pentru fixarea scaunelor copiilor, chiar dacă maşina nu este gândită pentru bebeluşi. EuroNCAP nu şi-a făcut curaj să testeze RCZ până astăzi, dar inginerii francezi promit că modelul nu va dezamăgi la capitolul siguranţă. Vom trăi şi vom vedea.
Ţinută de drum
Având în vedere că RCZ este construit cu plecare de la platforma lui 308, mă aşteptam - sincer - la un comportament dinamic, dar nu radical îmbunătăţit. Îmi era clar că oamenii de la Peugeot fac tot ce este posibil pentru ca RCZ să devină un coupe compact cu atribute dinamice responsabile din acest punct de vedere, însă nu mă gândeam că aceştia vor reuşi să dezvolte un model atât de plăcut. RCZ este o plăcere din punctul de vedere al stabilităţii pe şosea, pe autostradă şi în viraje. Bineînţeles, originea şasiului îl face să subvirereze sensibil atunci când îl arunci cu aplomb pe serpentine, iar aderenţa pe spate scapă când îi muţi nasul bruscându-l după viraj, însă toate acestea se întâmplă în situaţii limită, acolo unde foarte puţine maşini ajung în mod normal. Suspensiile sunt clar unele cu iz sportiv, oamenii care se ocupă de divizia de motorsport a celor de la Peugeot fiind probabil conectată îndeaproape la subiect. Maşina e rigidă, e ţeapănă, iar ruliul se simte abia în situaţii extreme, elemente care nu-ţi garantează o plimbare foarte lină prin oraşele româneşti pline de capcane şi nici faptul că cel din dreapta se va simţi proaspăt după o călătorie de 500 de kilometri. Dar factorul fun e acolo, iar Peugeot asta şi-a dorit de la RCZ.
Vizibilitate
Deşi un astfel de coupe ar trebui să-şi rupă de la gură pentru a avantaja designul şi elementele dinamice în defavoarea vizibilităţii mai ales în partea posterioară, RCZ reuşeşte să împace şi iubitorii de frumos, şi iubitorii aspectelor practice pe o astfel de maşină. OK, nu vei vedea prin luneta de o formă nebună ce vezi printr-un 508, de exemplu, dar este clar că vezi mai mult decât pe alte coupe-uri de acest tip. Oglinzile subliniază şi ele "musculatura" laterală (a se citi bosajele şi nervurile caroseriei) a maşinii, dar te obişnuieşti imediat cu ideea. În plus, ai şi senzori şi un monitor central care îţi arată cât mai ai până să loveşti obstacolele, iar poziţia relativ ridicată la volan te ajută la vederea periferică. Evident, nu le recomandăm celor cu probleme claustrofobice să-şi încerce norocul pe locurile de spate.
Tehnologie
Peugeot RCZ vine în dotarea standard cu senzori de parcare spate, cu kit Bluetooth cu USB, eleron reglabil automat pe portbagaj, proiectoare de ceaţă şi cruise control cu limitator de viteză. Pentru a ajunge însă în miezul elementelor tehnologice oferite de Peugeot pe RCZ trebuie să sapi în lista de dotări opţionale şi în conturile proprii. Nu trebuie să-ţi lipsească, aşa cum am spus şi mai sus, sistemul audio JBL de excepţie sau reglajul electric al scaunelor. Evident, poţi să trăieşti fără sistemul de navigaţie care te duce la aproape 2000 de euro. Aşa cum se poate observa, RCZ nu vine cu elemente tehnologice de ultimă generaţie care să merite foarte multă atenţie, inginerii Peugeot preferând să le ofere clienţilor sentimentul plăcut al faptului că nu-ţi lipseşte nimic, şi nu cel al plus-valorii aduse de pachete informatice sau de siguranţă care să atragă.
Design
În mod evident, designul este elementul care îl scoate pe Peugeot RCZ din segment şi-l aşează pe prima poziţie din acest punct de vedere. Managerul de proiect al lui Peugeot RCZ a declarat că principala sa problemă a fost să preia cât de mult se poate din cenceptul 308 RCZ, prezentat acum patru ani, iar omului i-au reuşit majoritatea "transpunerilor" în serie. De fapt, dacă analizezi în paralel conceptul (unul care părea SF la respectivul moment) şi versiunea de serie, vezi că singurul element care s-a schimbat vizibil este poziţia ţevilor de eşapament, "exilate" de designeri spre lateral în varianta de stradă. În rest, ne ridicăm în picioare şi aplaudăm decizia de a lăsa intacte arcele laterale şi plafonul arcuit în stilul modelelor destinate circuitului, o premieră absolută în lumea maşinilor de şosea sub 4.5 metri. De fapt, Peugeot a realizat o maşină care vorbeşte pentru ea însăşi la capitolul estetic, cele câteva zile în care am avut modelul în parcare fiind prilej de pelerinaj pentru curioşii care-şi făceau poze cu RCZ pe marginea străzii. Până la urmă, nici măcar faţa comună tuturor modelelor Peugeot nu mai deranjează dacă oamenii au pus evident suflet în creaţie. Chapeau!
Ne-a placut
- Design reuşit
- Caracteristici dinamice
- Motor plăcut
- Portbagaj mare
- Materiale interioare
Nu ne-a placut
- Locuri spate inutile
- Elemente tehnologice puţin impresionante
Date tehnice - Peugeot RCZ (2009) 1.6 TCP 200CP Sport | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
o masina coool........
Si portbagajul e suficient de mare pentru categoria din care face parte aceasta masina.
In rest ... masina e super ok, dar mai trebuie lucrat la pret.
Partea de deasupra lunetei arata ca un posterior !(in sensul bun al cuvantului :)) )
Masina nu ma atrage cu absolut nimic, insa motorul este cel putin interesant !
Cat despre consum, am observat de ceva timp ca cei de la Automarket "reusesc" cele mai mari "consumuri" in teste, fata de toate celelalte publicatii, chiar mai titrate, fie ca e vorba de mers economic sau mers sportiv !
apropo de cinste - cat consuma loganul 1.5dci in bucuresti :P ?
Voi vreti sa fiti deosebiti, dar degeaba sunteti deosebiti daca nu sunteti intr-un mod pozitiv ! Si Guta e deosebit in felul lui !
Si...sunt publicatii mult mai profesioniste decat aceasta, stai tu calm, ideea era alta...n-ai tu cum sa-ti dai seama !
adica la citroen scot niste volane de innebunesti (mai ales pe gama DS) si la arcz asta nu au fost in stare sa puna si ei ceva mai acatari?
parca e scos de pe o skoda din anii 90.
pacat de restul masinii, ca pt sofer e o mare dezamagire la faza asta. PS bine macar ca e din ala simplu si se poate inlocui cu ceva care sa se preteze mai bine.
am vazut pe strazi una mai acum ceva vreme, cu o blonda la volan (si creatza) ;))
PS: offtopic.
- de ce au intotdeauna blondele un cutit in masina?
- sa poata taia mai bine curbele.
LOGAN 1.5 dci - consum 8.9% in bucuresti
uite chiar acum dimineata s-a tras linia la fisa de parcurs la unul din loganurile dci de la firma.
deci te rog frumos, macar ai onoarea si scrie-ti numele
ca la subiect poti sa imi adresezi acel @
masina este folosita ziua, nu cand nu e trafic.
"REGULILE POLEMICII CIVILIZATE
stabilite de Universitatea din Oxford în 1890
În orice polemică ştiinţifică, socială sau politică,
discuţia trebuie să se rezume la schimbul de idei şi numai
la acele idei care au contingenţă cu problema respectivă.
Părţile aflate în polemică folosesc drept argument fie
teorii ştiinţifice, fie fapte concrete din realitate care sunt
relevante în ceea ce priveşte problema discutată.
Părţile nu au dreptul să aducă în discuţie caracterul,
temperamentul sau trecutul adversarului, deoarece acestea
nici nu infirmă, nici nu confirmă validitatea ideilor pe
care le susţine.
Părtile nu au dreptul să pună în discuţie motivele care
determină atitudinea ideatică a adversarului, deoarece se
abate discuţia de la problema în sine.
Etichetarea adversarului prin menţionarea şcolii de
gândire, clasei sociale, organizaţiei profesionale sau partidului
politic din care acesta face parte constituie o
încălcare a regulilor polemicii şi dezvăluie slăbiciunea lipsei
de argumente.
Într-o polemică civilizată contează numai argumentele
invocate de adversar ca persoană şi nu ca membru al
unei şcoli sau organizaţii. Nu ai dreptate pentru că eşti
gânditor materialist, patron sau laburist, ci numai dacă
argumentele tale sunt convingătoare sau nu."
@dragos: faptul ca tu mergi cu masina intr-un mare fel ... intr-un mare fel.. nu inseamna ca noi, toti ceilalti, suntem cretini. Altfel spus; las-o moale ca o dai in balarii aiurea.
@restul - vedeti cum ies la suprafata frustrarile cand atingi un punct sensibil :) ?. Lasand gluma, stiu si eu ca este poasibil sa mergi su o masina diesel prin bucuresti si sa iti consume 6-7%, dar realitatea zilnica nu iti permite sa faci asta (poate un start-stop sa te mai ajute, dar deja vorbim de lucruri foarte rare)
@tomita - o masina de firma va consuma mereu mai mult, prietenii stiu de ceeee ! :)
Eu insa vad masinile astfel: in primul rand una sport gen scirocco sau RCZ nu inteleg de c enu sunt decapotabile? De ce sa stai c ain tancheta acolo inghesuit? TT are formula decapotabila din cate stiu.
2. DE ce e lume ainebunita dupa cutia manuala? Sa tot tragi de batul ala toata ziua pe la stopuri? E ca si cum cineva ar spune ca iti iei masina ca sa faci curse. Intrebarea: unde? in romania? DE la primul stop la al doilea sau de la prima groapa la a doua?
3. Consumul este enorm!! Am o mazda cx 7 SUV cu motor de 265 de cai bi-turbo. Consuma 15 litri in roas si : stau faorte confortabil nu ca in tancheta, nu trag toata ziua de batul ala ca sa zica lumea ca nu am masina de gagica, am spatiu mare in spate, portbagaj mare si putere 4x4 care conteaza iarna pe zapezle din Bucuresti. SI atunci de ce sa iau o masina inghesuita unde nu ai din ce vad vizibilitate, confort si spatiu pentru aceiasi bani si consum???
Singura masina in clasa mica pe care as cumpara-o ar fi Toyota Solaris: este decapotabila, are cutie automata, este extraodrinar de sielntioasa, are spatiu enorm pentru toti pasagerii, nu ma iua l aintrecere cu nimeni caci oricum nu am unde dar ma bucur de un condus agreabil cu un motor extrem de silentios.
A, si dupa ce am avut acum 10 ani Peugeot..chair ca nu mi-as mai lua Peugeot vre-odata! Ca si Volkswagen. Masini extrem de nefiabile!
faptul ca luema te critica nu trebuei sa iti dea dreptul la justificari de genul voi siti cat muncesc eu ca sa fac poze? E munca ta deci trebuie sa o faci bine. Nu t emai planga ca nu dai la sapa.
Oamenii au dreptate: unele fotografii sunt preluate de la o pozitie prea coborata a camerei. AI impresia ca te-a calcat masina. E ca
si cum ai vrea sa arati o masina de dedesubt nu de la nivelul perceptiei ochiului.zitiile coborate ale camerei se folosesc daor atunci cand vrei sa scoti in evidenta grandoare unui obiect. Masina nu are grandoare in sensul acesta. Bisericile sau monumentele da.
In al doilea rand daca tot muncesti ata de mult am si eu cateva intrebari: de ce pozezi masini murdare? Ca tot spui ca te ocmpari cu fotografi de la alte reviste. Tun nu stiai ca se spala masina si se lustruieste de 2 ori inainte de a incepe sesiunea de shooting? Sau daca ai probleme cu praful alb si zgarieturile de la roata le retusezi macar in photoshop! Pozele tale arata o masina luata cu imprumut ca sa faca niste baieti o roaita cu ea cat nu merge domn director de vanzari cu ea azi....
Foloseste si tu filtre de polarizare ca ai probleme mari cu flaringul la cateva fotografii. SI in plus foloseste si tu macar doau surse de lumina cu difuzoare puternice nu doar lumina naturala. Imaginile din interior sunt slabutze rau.
Mi-a placut inca retusul cromatic: rece. Tent rece si shootingul din mers, de la o inaltime corecta au scos in evidenta caracterul masinii ( apropos uita-te ce diferenta de perceptie iti da imaginea cu camera din cealalta masina fata de camera situata mult prea jos, sub jumatatea masinii.
Success pe viitor.
Cat despre poze, daca vreau sa vad masina cum arata in mod normal ma duc pana la showroom si o admir. DAR atunci cand pozezi masina pentru o prezentre evident ca e nevoie si de ceva artistic, pentru ca in primul rand nu vorbim de orice masina. Masina asta arata prea bine ca sa faci 2-3 poze simple si sa le arati Niste poze cu Logan de exemplu editate ca in cazu lui RCZ cred ca ar fi penibile.