de Sebastian Toma, Foto: BMW
Luni, 21.02.2011
-
-
Trimite pe:
BMW a decis să facă o schimbare majoră în gama sa şi să renunţe treptat la motorizările aspirate pe benzină. Încet, dar sigur, celebrele motoare cu şase cilindri în linie primesc fie câte o turbină, fie un înlocuitor turbo cu patru cilindri în linie.
În cazul motorului aspirat de 2.996 centimetri cubi care purta cu mândrie denumirea 2.8i, înlocuitorul este o unitate turbo de 1.997 cmc de ultimă generaţie. Nemţii de la BMW au reuşit să ne arate că downsizing-ul poate fi distractiv şi au reuşit să facă acest lucru în stilul lor caracteristic. Sunt şanse ca propulsorul să-şi găsească loc şi sub capota altor modele din gama BMW, iar acest lucru nu poate fi anticipat decât cu bucurie de fanii mărcii bavareze.
-
Pret de pornire
29.078 €
-
Pret model testat
42.036 €
-
Taxa auto
473 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
În timp ce unitatea de 2.9 litri pe care o înlocuieşte nu era cel mai puternic motor din clasa sa, noul motor TwinPower Turbo de 2.0 litri este cu adevărat surprinzător. Nivelul de putere oferit este de 245 CP, iar puterea maximă este atinsă de la 5.000 rpm. Partea cu adevărat surprinzătoare este cuplul motor, de 350 Nm, care este oferit de la 1.250 rpm până în partea superioară a plajei de turaţii. Acest lucru înseamnă că propulsorul oferă cuplul maxim de la 350 rpm în plus faţă de turaţia de ralanti până aproape de turaţia de putere maximă. Această trăsătură îi conferă o elasticitate deosebită, pusă în valoare de transmisia manuală cu şase trepte pe care am testat-o. Opţional, clienţii pot opta pentru o transmisie Steptronic cu opt trepte, pe care nu am avut ocazia să o încercăm, dar o putem recomanda cu încredere având în vedere "pedigree-ul" său.
Timoneria transmisiei manuale este foarte precisă, iar computerul de bord beneficiază de un sistem care îţi indică treapta recomandată şi îţi arată momentul optim în care trebuie să o cuplezi pentru a înlesni economia de carburant. După cum pasionaţii au observat deja, noul propulsor nu este mai puternic decât unitatea pe care o înlocuieşte, ci reprezintă o evoluţie în materie de cuplu motor, consum de carburant şi plaja de turaţii pe care te poţi bucura de aceste caracteristici.
Ca dovadă a superiorităţii acestei tehnologii, rivalii care oferă un nivel de putere mai mare lucrează cu motoare aspirate pe benzină a căror cilindree depăşeşte 3.0 litri, iar diferenţa de putere dintre acestea este de maximum 27 CP, în timp ce cuplul motor are o valoare egală, dar este oferit mai "devreme". În comparaţie cu propulsorul aspirat de 2.0 litri din gama BMW, unitatea oferă 55 kW în plus.
Consum
Versiunea precedentă a motorizării 2.8i oferită pe BMW X1 avea un consum mediu de 9.4 litri la sută. În mediul urban vorbeam de un consum anunţat la 13 litri la sută, în timp ce mediul extraurban era parcurs cu un consum de 7.3 litri la sută. Emisiile de CO2 au scăzut cu 16% faţă de modelul precedent, atingând 183 de grame per kilometru.
În cazul valorilor respective, doar cei de la Audi aveau un propulsor mai eficient pe Q5 3.2 FSI, care avea un consum mediu de 9.3 litri la sută, în timp ce Mercedes-Benz GLK 350 4Matic avea un consum mediu de 10.5 litri la sută, iar Volvo XC60 3.2 AWD avea un consum mediu de 9.9 litri la sută.
Lucrurile s-au schimbat. Odată cu renunţarea la doi cilindri şi echiparea motorului cu o turbină twin-scroll care furnizează un boost maxim de 1.3 bari şi cu un sistem de injecţie de mare precizie care poate să "sufle" benzină cu o presiune de 200 de bari (cea mai mare din clasa sa), eficienţa motorizării denumite 2.8i a crescut dramatic. Vorbim acum de un consum mediu de 7.9 litri la sută, valabil atât pentru versiunea cu transmisie manuală, cât şi pentru versiunea cu transmisie automată. Trebuie să menţionăm că valorile de consum ale rivalilor sunt anunţate pentru versiunile cu transmisie automată, dar modelele respective nu sunt oferite în configuraţiile comparate cu o transmisie manuală, cum este cazul lui X1. Chiar şi cu o transmisie automată, X1 xDrive28i tot ar fi cel mai economic model din segmentul său.
Consumul urban anunţat pentru această unitate de este de 9.9 litri la sută pentru transmisia manuală testată de noi, respectiv 10.4 pentru transmisia automată cu opt trepte. Consumul extraurban este de 6.7 litri la sută pentru transmisia manuală, respectiv 6.4 litri pentru transmisia automată, de unde şi valoarile identice pentru consumul mixt.
În cadrul testului nostru, am aplicat un stil de condus sportiv pentru a ne bucura la maximum de performanţele motorului, lucru care a dus la un consum mediu de 12 litri la sută. Având în vedere condiţiile de drum, utilizarea din plin a pedalei de acceleraţie şi regimul de viteză abordat, considerăm că X1 s-a dovedit a fi chiar economic.
Când vom testa această versiune de motorizare în România, vom prezenta valorile cele mai bune de consum obţinute atât în mediul urban, cât şi în mediul extraurban şi pe autostradă.
X1 beneficiază în standard de un sistem de recuperare a energiei cinetice pierdute la frânare, de un sistem stop-start automat şi indicator pentru schimbarea treptelor pentru versiunile echipate cu transmisii manuale, pompă de ulei electrică operată în baza unei hărţi, posibilitatea opririi automate a echipamentelor auxiliare pentru a reduce frecările şi consumul inutil de energie şi un sistem care permite atingerea rapidă a temperaturii optime de funcţionare pentru reducerea uzurii, a emisiilor şi a consumului de carburant.
Interior
Spre deosebire primul exemplar X1 pe care l-am testat, vorbim de un model care reprezintă versiunea de echipare de top a gamei. Aşadar, avem tapiţerie din piele, ornamente din lemn şi aluminiu şi un nivel de calitate superior.
Din păcate, X1 oferă un nivel de spaţiu interior similar cu Seria 3 Touring. Mai mult decât atât, portbagajul acestuia are un volum relativ scăzut în segment, de numai 420 de litri. Rivalii de la Audi oferă 540 litri pentru Q5, în timp ce Mercedes-Benz GLK oferă 450 de litri. Trebuie să specificăm că Audi Q5 şi Mercedes GLK aparţin unui segment mai mare de SUV-uri compacte, care se luptă mai degrabă cu BMW X3 decât cu X1, dar cel mai mic model din gama X de la BMW nu are un rival propriu-zis în acest moment, aşa că a fost comparat cu cele două modele mai mari.
În rest, avem un interior tipic mărcii BMW, cu o consolă centrală orientată subtil în spre şofer şi cu scaune foarte bine profilate.
Preţ de achiziţie
Versiunea cu şase cilindri în linie a lui BMW X1 xDrive28i are un preţ de pornire de 43.834 de euro cu TVA inclus pe piaţa din România. În cazul noii motorizări, avem de a face cu un preţ de pornire mai mic. Astfel, în timp ce versiunea cu şase cilindri costă 35.350 de euro fără TVA, noua motorizare a lui BMW X1 costă 33.900 de euro fără TVA.
Chiar şi aşa, vorbim de un model destul de scump, dar care compensează prin nivelul de performanţă furnizat şi tehnologia cu care este echipat.
Până la lansarea unor adversari de acelaşi calibru pe piaţă, nota versiunii testate este mai mică deoarece aceasta a fost acordată prin comparaţie directa cu preţul SUV-urilor mici pe benzină existente în segment în acest moment.
Siguranţă
BMW X1 a primit cinci stele la testul de siguranta EuroNCAP. Modelul are opt airbag-uri in standard si, pe langa deja clasicul ABS, dispune de un sistem avansat de control al stabilitatii si un sistem de control al tractiunii. Controlul tractiunii este realizat in mod dinamic, iar X1 ofera asistenta la coborarea pantelor. Singurele elemente de siguranta care ii lipseau pentru nota 10 ar fi fost sistemele de avertizare ale soferului pentru punctele oarbe sau un sistem de avertizare in cazul micsorarii bruste in mers a distantei fata de masina din fata.
Ţinută de drum
Fiind vorba de un model înrudit cu Seria 3 Touring, X1 prezintă un comportament foarte bun pe şosea. De la direcţia electro-hidraulică extrem de precisă, la suspensia fermă, dar nu deranjantă, modelul ne spune încă de la primul viraj că s-a născut să meargă pe şosea ca niciun alt SUV compact premium. Graţie centrului de greutate scăzut, modelul prezintă un nivel insesizabil de ruliu pe viraje, iar aderenţa este asigurată de sistemul xDrive.
În ceea ce priveşte capacităţile off-road, acestea sunt limitate de garda la sol de 198 milimetri şi de unghiurile de atac şi degajare mici (18.0/21.5). Unghiul ventral al modelului X1 este de 16.8 grade. Dacă un client alege şi pachetul M, capacităţile off-road scad dramatic. Am avut ocazia să încercăm modelul X1 pe un traseu off-road în cadrul evenimentului ”Campion 4x4” din 2010, unde am descoperit că modelul german poate ataca un asemenea traseu fără probleme, cu condiţia ca traseul să nu prezinte un grad de dificultate extrem de mare şi ca şoferul să fie extrem de atent pe ce şleauri să meargă.
Având în vedere faptul că traseele off-road nu sunt frecventate prea des de proprietarii de SUV-uri, în special clienţii de SUV-uri compacte premium, putem spune că modelul X1 poate fi judecat fără probleme doar după abilităţile manifestate pe asfalt, ceea ce îi conferă o notă foarte bună.
Vizibilitate
BMW X1 beneficiaza de un set de oglinzi laterale mari si de o oglinda interioara de dimensiuni potrivite. Vizibilitatea oferita de acestea este foarte buna, iar pozitia la volan iti confera o priveliste corecta de deasupra a tuturor elementelor din jur. Montantul B nu este deloc deranjant in timpul manevrelor, iar curbura montantului A te ajuta sa vezi bine chiar si la virajele de stanga atacate cu viteza redusa. Fiind vorba de o versiune superioară de echipare, modelul testat beneficia de o cameră video pentru marşarier.
Tehnologie
Exemplarul testat beneficia de faruri adaptive cu asistenţă pentru faza de drum, senzori de parcare, cameră video pentru marşarier, sistem cruise control cu frânare automată, sistem avansat de apelare automată a serviciilor de urgenţă în caz de accident grav, acces la internet şi numeroase funcţii BMW ConnectedDrive. Printre acestea putem enumera Google Local Search, Meteo în timp real, streaming audio prin Bluetooth, acces Facebook şi Twitter din maşină, integrarea telefoanelor mobile şi multe alte funcţii de acest gen. Unele facilităţi nu sunt disponibile pe toate pieţele.
Design
BMW X1 este un model cu un aspect deosebit, care atrage privirile tuturor celor din jur. De la posesorii de BMW X3 si X5, la pietonii de pe trotuar, mulţi dintre participanţii la trafic îsi întorc privirile curioase spre acest model. Designul SUV-ului BMW este foarte coerent, mai ales dacă luăm în vedere faptul că nu îl face să pară nici mai mic, dar nici mai mare decât este cu adevarat şi nu îi creează o imagine care pare un "amestec" între Seria 3 si X3.
Pentru cei care sunt siguri că nu vor intra niciodată pe teren accidentat cu X1 şi care evită "căţărarea" bordurilor, putem să recomandăm pachetul M de design. Acesta include un set de jante din aliaj uşor, un set de bare de protecţie, un set de praguri laterale, ornamente interioare şi culori speciale.
Ne-a placut
- Elasticitate propulsor
- Performanţe deosebite
- Scaune faţă confortabile
- Direcţie precisă
- Timonerie excepţională
Nu ne-a placut
- Spaţiu interior şi volum portbagaj
- Capacităţi off-road limitate, în special în compania pachetului M
Date tehnice - BMW X1 (2009-2012) 2.0 xDrive28i |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1997 |
Lungime mm
4454 |
Putere maxima CP (rpm)
245 (5000) |
Latime mm
1798 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1250) |
Inaltime mm
1573 |
Viteza maxima km/h
240 |
Greutate kg
1655 |
Acceleratie 0-100 km/h s
6.1 |
Ampatament mm
2760 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
63 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
480 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre BMW X1 (2009-2012)
La acelasi pret in Germania, ti-ai permite sa-l cumperi.Acolo nivelul de salarizare este altul.
nu stiu de unde au romanii impresia ca masinile Premium sunt pentru salariati ... sincer nu inteleg de unde au inteles ei asta ...
cele doua tabere sunt pe pozitii - armele sunt incarcate - SA CURGA .... comentarii :)
restu constructorilor vand numai porcarii, pt mn bmw si dacia ce mai fac masini bune.
Masinile sunt facute pentru diferite gusturi si buzunare..nu ii obligatoriu sa iti placa si tie.Daca se vinde pe segmentul vizat de ei, oamenilor pe care i-au avut in vizor atunci e foarte bine.
Strugurii sunt acrii cand nu ajungi la ei...
Stiu ca unii din voi sustineti asta ca nu exista masina perfecta , da sunt deacord dar din ce exista la moment pe plan mondial , BMW e masina cea mai Eficienta si Dymanica din lume .
Shee'r Driving Pleasure.
Nustiu ce sofer nu ar simti Placerea de a conduce la volanul Bavarezului.
Unicele masini din taberele rivalilor care e pe un loc cu BMW-ul e S-class(per ansamblu) si poate A5-(numai design ca tehnic BMW e superior .
In rest X6 sau X5 , M3 ,Z4 , 5-F10 , X6M, X5M spulbera concurenta
Thumb down, yeah baby!