Luni, 19.11.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ce au în comun Pulp Fiction, arhitectura modernă şi iPhone-ul? Toate cele trei modele de succes în domeniile lor îşi bazează existenţa pe respingerea vechiului şi pe îmbrăţişarea modernului. Când îţi concentrezi căutările pe găsirea unor soluţii care să iasă din sfera normalului - sau măcar din zona obişnuinţei - se numeşte că încerci să inovezi şi să oferi alternative. Iar simplul fapt că încerci este deja un pas înspre reuşită.
"Cele mai mari lucruri din lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce atunci când nu mai exista nicio speranţă", spunea scriitorul american Dale Carnegie într-una dintre cele mai frumoase descrieri ale încercării ca scop în viaţă.
Într-un moment în care industria auto suferă, iar segmentul mini fashion este deja acoperit de modele care şi-au găsit scopul în viaţă şi sunt considerate etaloane, lansarea unui nou model care să aibă pretenţia de a tăia o felie serioasă din cota de piaţă pare sinucidere curată. Până la urmă, ce poţi aduce în plus în zona asta şi cu ce poţi depăşi nume precum Mini sau Fiat 500, care existau în industria auto pe când tu de-abia lansai prima generaţie a lui Kadett? Şi totuşi, se poate.
Ignoră complet zona retro şi gândeşte 100% modern, vino cu materiale, tehnologie şi tren de rulare care să-i lase clar în spate pe adversari şi completează totul printr-o abordare uşor diferită a clasicului avantaj al personalizării. Acestea par să fi fost liniile de marcaj peste care nu au trecut cei de la Opel în construcţia noului Adam. Cu aceste avantaje în CV şi cu mult elan demn de un model tânăr, Opel Adam vine să încerce. Pentru că e abordarea corectă în această zonă.
Opel Adam (2013-prezent)
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Opel Adam a fost dezvoltat în doar trei ani, o perioadă extrem de scurtă pentru standardele industriei auto din anul 2012. În condiţiile în care o maşină nouă are la activ de obicei şase-şapte ani de proiectare şi dezvoltare, un model construit şi lansat în 36 de luni este la fel de inedit precum o friptură delicioasă care poate fi servită la 5 minute după ce a fost cumpărat porcul. Viu.
Deşi cei de la Opel au concentrat echipe de specialişti dedicate exclusiv proiectului Adam, partea dificilă în această strategie a fost legată de dezvoltarea unor motoare care să se ridice la nivelul maşinii în sine. Şi pentru că nu a fost timp pentru asta, Adam se lansează pe piaţă având sub capotă motoare aspirate deja cunoscute din gama Opel: un 1.2 şi un 1.4 ascunse sub denumirea EcoFLEX care dezvoltă între 68 şi 100 de cai putere. Motorizările nu sunt punctul forte al maşinii, iar unităţile turbo de cilindree redusă pe care le-au lansat deja concurenţii direcţi ai germanilor sunt superioare la multe capitole.
Noi am avut la dispoziţie în testul desfăşurat în şi în jurul Lisabonei unitatea de 1.4 litri şi 87 de cai putere despre care cei de la Opel susţin că va fi cel mai vândut motor din gamă în primul an de la lansare. În oraş, motorul pe benzină îşi face treaba fără probleme, zona aglomerată şi primele trepte ale cutiei manuale cu cinci rapoarte - singura disponibilă la lansare - fiind perfecte pentru mişcarea de zi cu zi pe străzi. Problemele apar la ieşirea din oraş, acolo unde motorul şi cutia nu fac faţă cerinţelor şi rămân fără suflu după 90-100 de kilometri pe oră. Dacă folosiţi maşina doar în oraş, consumul şi comportamentul acestui motor în treptele inferioare sunt ok. Dacă însă aveţi de gând să ieşiţi mult pe autostrăzi sau şosele, încercaţi motorul de 100 de cai (pe care îl vom testa la lansarea modelului în România) sau aşteptaţi lansarea unităţilor turbo cu transmisii cu şase rapoarte, care însă vor veni peste un an şi jumătate.
Consum
În condiţiile în care motorul de 1.4 litri şi 87 de cai putere de pe Adam a primit şi un sistem Start-Stop în versiunea testată de Automarket, fişa tehnică a modelului german ne anunţă să ne aşteptăm la o medie de 5.1 litri/100 km şi la un consum de oraş de 6.6 litri. De fapt, lipsa sistemului Start-Stop aduce în plus 0.4 litri/100 km, deci el trebuie să facă parte neapărat dintre dotările viitorului vostru Adam.
Pus faţă în faţă cu principalii concurenţi, Opel Adam 1.4 87 CP reuşeşte să bată unitatea de 1.6 litri şi 75 CP de pe Mini One (medie de 5.4 litri), un motor construit cam în acelaşi timp, dar ia bătaie de la Motorul Anului în 2011, TwinAir-ul Fiat de 0.9 litri şi 85 CP. Acesta din urmă anunţă un consum radical mai mic: 4.1 litri/100 km.
Dacă scoatem capul dintre hârtii, Opel Adam afişează un consum de 6.0-6.5 litri/100 km, în funcţie de traseu şi de cât de mult tragi de el.
Performanţe
Cu 12.5 secunde pentru 0-100 km/h şi 176 km/h viteză maximă, motorul testat de Automarket se află la media celorlalte modele din segment la acest capitol. Dacă aveţi nevoie de ceva mai mult zvâc, la dispoziţia voastră stă versiunea de 100 de cai putere a aceluiaşi motor, care reuşeşte 11.5 secunde pentru 0-100 km/h. Campionul absolut al zonei este Fiat 500 TwinAir 0.9, care are nevoie de 11.1 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h.
Interior
Scăpaţi de cifrele tehnice ale lui Opel Adam, intrăm în zona de confort a modelului german. Interiorul este unul dintre cele mai reuşite din segment, ieşind în faţă prin posibilităţile multiple de personalizare şi prin materialele de calitate demnă de modelele de segmente superioare ale anului 2012. Şi nu sunt vorbe goale. Opel Adam este cea mai bună maşină din această clasă la capitolele calitatea materialelor şi nivelul asamblării acestora.
Adam nu seamănă cu nimic din gama actuală Opel. Ştiţi miliardele de butoane de pe bordul lui Astra? Uitaţi de ele, aici avem de-a face cu o planşă de bord ciudat de curată, centrată pe display-ul touchscreen de 7 inch. Practic, singurele comenzi rămân cele circulare ale climatizării şi butoanele clasice (blocarea uşilor, avarii), astfel că este foarte uşor să te orientezi în spaţiu. Ştiţi materialele dure de pe Fiat 500 şi Mini? Ei bine, pe Adam avem suprafeţe moi, avem volan încălzit şi scaune încălzite. Ştiţi interioarele maşinilor proprii de care v-aţi plictisit după doi-trei ani? Ei bine, pe Adam poţi să-ţi schimbi culorile fără probleme printr-o vizită la dealer. De pe o zi pe alta, dacă vrei.
Ştiţi nivelurile clasice de echipare? Acele trepte pe care tebuie să le parcurgi pentru a-ţi dota maşina cu ceea ce ai nevoie? Ei bine, Adam nu are aşa ceva. Încercarea de a inova se vede şi la acest capitol, astfel că modelul german va veni cu o serie de elemente standard la care se adaugă una dintre cele trei "stări" oferite: Jam (pentru cei deschişi, funky), Slam (masculin, sportiv) şi Glam (elegant, stilat). Peste acestea veţi putea să vă alegeţi o serie de pachete (Twisted, Black/White, Extreme, Color, Extreme Carbon şi OPC Line), iar ulterior vă veţi adăuga accesoriile şi eventual dotările adiţionale pe care le vreţi neapărat pe maşină. Pe scurt, configurarea lui Adam va fi ceva mai complexă decât cea a unei maşini normale, dar merită: la final, veţi avea o maşină care are toate şansele să fie unică în lume. Imaginaţie să fie.
Adam e colorat în funcţie de nevoi şi preferinţe, iar numărul variantelor de personalizare e imens. Practic, poţi să-ţi construieşti maşina preferată apelând la unul dintre cele 15 design-uri ale scaunelor, la una dintre cele 4 culori generale de ambianţă, şa unul dintre cele 19 decoruri/panouri pentru bord, consola centrală şi uşi sau chiar la cele trei versiuni diferite de plafon, cu imprimeu care evocă frunze de toamnă, un cer înnorat sau un steag cu pătrăţele. Mai mult, probabil că va face furori plafonul cu cele 64 de LED-uri care transformă atmosfera din maşină într-una aparte. Şi chiar funcţionează ca o versiune mini a "invenţiei" celor de la Rolls-Royce. Apropo de LED-uri, există şi o premieră în industrie: panoul colorat interşanjabil care acoperă bordul poate fi schimbat cu unul cu diferite modele, unul dintre ele fiind iluminat din spate de LED-uri. Efectul e fantastic.
În multitudinea asta de efecte, materiale şi artificii, există şi unele care nu-şi prea au locul. Luminile ambientale, de exemplu, pot să-şi schimbe culorile la apăsarea unui buton. Din punctul meu de vedere, apariţia unui astfel de sistem e inutilă cât timp culoarea roşie de interior nu se va potrivi niciodată cu lumini verzi, albastre sau mov. Dar fiecare are dreptul să-şi exprime gustul după preferinţe.
Preţ de achiziţie
Preţurile lui Opel Adam pentru România nu sunt încă disponibile la ora redactării acestui text, ele urmând să fie publicate în apropierea datei de lansare, adică undeva în primăvara anului 2013. Ce ştim însă este faptul că modelul Opel va avea un preţ care va rivaliza cu cel al lui Fiat 500.
În prima fază, am considerat că nivelul de preţ e uşor cam mare, pentru că Opel Adam nu are de partea sa istoria, poveştile şi imaginea lui 500 sau ale lui Mini. Dar, aşa cum îi stă bine unui neamţ adevărat, Adam pune în balanţă elemente tangibile, precum materialele, dotările şi tehnologia, în timp ce adversarii săi te fac să plăteşti cuvinte, senzaţii şi idei. Depinde de care parte a baricadei eşti.
Oricum ar fi, Adam este oferta Opel din vârful segmentului mini. Pentru cei care nu au dare de mână şi se mulţumesc cu mai puţin, germanii au şi vor avea în continuare în gamă modelul Agila.
Siguranţă
EuroNCAP a publicat testele de siguranţă ale lui Adam, iar modelul de oraş al germanilor a primit patru stele, deşi marca din Russelsheim se aştepta la rezultat maxim. Până una-alta, aflăm că Adam vine în dotarea standard cu airbag-uri frontale, laterale şi cortină, cu cea mai nouă generaţie a sistemului ESP Plus care conţine, printre altele, asistenţă la pornirea din rampă. Adam mai vine cu tetiere active şi cu asistent cu martor luminos pe oglindă pentru unghiul mort, o apariţie nouă în clasa A.
Ţinută de drum
Obişnuiţi cu o oarecare abordare spartană a acestui capitol în segmentul mini, nu ne aşteptam la prea multe artificii din acest punct de vedere pe Adam. Până la urmă, concurenţii direcţi ai modelului german vin toţi cu suspensii dure, demne de kart-uri de şosea, tocmai pentru a-şi sublinia spiritul sportiv. Normal ar fi fost ca Adam să nu fie departe. Câţi dintre clienţii acestui tip de modele apreciază cu adevărat o suspensie lucrată?
Ei bine, vor învăţa să o aprecieze. Adam nu seamănă cu nimic din ce am condus până acum în acest segment. Foarte echilibrat la capitolul ţinută de drum, modelul german stă bine pe virajele luate cu aplomb, dar reuşeşte să facă minuni în oraş. Am vizitat zone ale Lisabonei în care asfaltul şi liniile de tramvai erau foarte asemănătoare cu cele din Bucureşti, iar Adam a fost departe de suspensiile rigide ale lui 500 sau Mini. Treci peste imperfecţiunile din şosea fără a-ţi lăsa rinichii la uscat, iar asta nu poate fi decât o veste bună pentru noi, cei pentru care pachetul Drumuri Grele este mai comun decât comenzile pe volan.
Partea interesantă este că pe versiunea testată am avut jante de 17 inch şi şasiu sport. Partea şi mai interesantă este că toţi cei care vor totuşi să se autoflageleze prin gropi şi peste linii de tramvai uitate de lume au la dispoziţie şi jante de 18 inch, o altă noutate absolută în clasa mini.
În sfârşit, la capitolul direcţie, lucrurile nu sunt nici strălucite, nici triste. Avem un sistem care nu vine cu pretenţii sportive, dar care nu-ţi face probleme dacă nu-i ceri maşinii mai mult decât te-a anunţat că îţi oferă.
Vizibilitate
Adam nu te lasă la greu când vine vorba de vizibilitate. Există câteva probleme atunci când bordurile din partea dreaptă a maşinii sunt înalte, iar tu iei viraj de dreapta din scurt, la viteză mică. Ca la orice altă maşină, aş spune.
În rest, luneta este destul de mică, element caracteristic modelelor din această clasă, în timp ce parbrizul şi geamurile laterale nu te încurcă deloc, indiferent de situaţie. Pentru cei cărora cei 3.7 metri lungime li se par prea mulţi, Adam vine cu senzori de parcare care nu te lasă să-i retuşezi involuntar liniile de design.
Tehnologie
La capitolul tehnologie, Opel lasă clar în spate Fiat şi se bate pentru primul loc în segment cu Mini. Cu diferenţe semnificative de preţ în favoarea mărcii germane.
Opel Adam vine cu un sistem audio premium semnat Infinity care aduce 8 incinte acustice şi un subwoofer pentru o experienţă audio invidiată chiar şi de multe modele cu două segmente superioare. Avem un sistem automat de asistenţă la parcare şi climă automată.
Peste toate vine însă pachetul infotainment Intellilink, care îşi face debutul în gama Opel pe cel mai mic membru al familiei mărcii germane. Îţi conectezi telefonul iOS, Android, Windows Mobile sau Symbian prin USB sau Bluetooth, iar maşina preia automat într-o interfaţă prietenoasă muzica, telefonul, fotografiile şi clipurile video pe care le ai pe propriul gadget. În plus, Opel a dezvoltat o serie de aplicaţii speciale pentru smartphone care, odată realizată conexiunea, transferă conţinutul de pe telefon pe display-ul din maşină. Noi am experimentat navigaţia BringGo, care va putea fi cumpărată în curând de pe platformele de aplicaţii ale diferitelor sisteme de operare şi care a funcţionat decent şi fără să ne facă probleme. Pentru melomani va exista posibilitatea de a "muta" aplicaţia de radio online Stitcher de pe telefon pe ecranul maşinii. Iar acestea sunt doar câteva dintre exemple.
Design
Modern şi interesant. O comparaţie la capitolul design între Opel Adam şi rivalii săi direcţi este una între un David al zilelor noastre şi mai mulţi Goliaţi care îşi bazează povestea pe o istorie recentă sau mai puţin recentă.
Adam primeşte câteva dintre motivele care pot fi regăsite pe Astra GTC (lama frântă de pe uşi sau V-urile din blocurile optice), dar acestea sunt reduse ca dimensiuni şi remodelate astfel încât să se potrivească pe un pachet mult mai compactat.
Şi exteriorul este parte componentă a valului de indiviualizare, cei care îşi vor comanda un Adam având posibilitatea de a se baza pe aceleaşi "stări", Jam, Glam şi Slam, disponibile la interior. Avem şi câteva artificii interesante, cum sunt capacele colorate pentru spiţele jantelor de 17 şi 18 inch. Acestea se pot detaşa şi pot fi schimbate uşor, transformând maşina şi ajutându-l pe proprietar să nu-şi zgârie jantele, de exemplu.
Un element interesant: numele culorilor exterioare sunt şi ele complet diferite de ceea ce aţi fost obişnuiţi până astăzi. Nu-ţi vei cumpăra un Adam negru, ci un Adam în culoarea "I"ll be Black". Nu e verde, ci "Buzz Lightgreen" sau "Greenspotting", în funcţie de nuanţă. Şi nu e galben ci, pentru a se potrivi cu cinematografele din această perioadă, are culoarea "James Blonde". Ce culoare o avea "The Greyfather"?
Ne-a placut
- Materiale de calitate
- Interior de top
- Suspensii echilibrate
- Posibilităţi de personalizare
Nu ne-a placut
- Motor depăşit
- Performanţe modeste
- Lipsa istoriei în segment
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Faptul ca se poate conecta telefonul la el? Fiat 500 are Blue&Me care-i cam tot aceeasi chestie. Deci nu vad unde anume "lasa clar in spate" Fiatul.
Frumusica masina, dar 95% din design e copie dupa 500, iar poza aceea cu interiorul (spartan si simplu, cu scaune desebit de atragatoare) e generata pe computer.
Mie personal nu imi place, dar asta conteaza mai putin, oricum nu fac parte din target-ul lor.
Fiat 500 e net superior la capitolul imagine si stil. Cine vrea o masina mica chic, nu o sa se indeparteze de Fiat 500 sau Mini.