Joi, 11.07.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă vă aflaţi din întâmplare pe Wikipedia şi căutaţi Nissan Note, o să vedeţi că modelul japonez este descris ca fiind un mini MPV, frate cu Renault Modus. Dacă o să-l vedeţi pe stradă o să-l plasaţi tot în categoria modelelor de familie de clasă mică. Dacă întrebaţi în stânga sau în dreapta o să vi se răspundă la fel: Nissan Note e o maşină de familie, cu priză la femei.
Definiţia lui Note se schimbă însă radical, odată cu anul 2013. Nissan lansează o nouă generaţie şi dă o notă complet nouă japonezului, repoziţionat acum în segmentul mic. Aici, îşi propune să se dueleze cu Ford Fiesta şi Volkswagen Polo, modelele cu un succes nebun la publicul european.
Pentru a nu părea o misiune sinucigaşă, Nissan plusează cu câţiva aşi, proaspăt scoşi din laboratoarele sale de cercetare şi dezvoltare. Şi pentru ca reţeta să fie perfectă, totul este condimentat cu un design ce se vrea a fi dinamic şi agresiv.
Motor / Transmisie
Noul Note este disponibil alături de trei motorizări, două pe benzină şi un diesel. Dacă cele pe benzină nu par să fie destul de convingătoare în materie de resurse, dieselul dCi de 1.5 litri, pus la dispoziţie de Alianţă, se dovedeşte a fi cea mai convingătoare alegere. Am ales-o şi eu de-a lungul unui traseu care a şerpuit pe aproape 150 de kilometri între Viena şi Bratislava.
Unitatea cu patru cilindri livrează 90 de cai putere la 4000 de rotaţii şi un cuplu motor de 200 Nm. Acesta din urmă îşi face apariţia devreme, la 1750 de rotaţii şi te însoţeşte până când acul turometrului depăşeşte 2500 rpm. Cei 200 de Nm sunt suficienţi, însă ar fi fost nevoie de ceva mai mult cuplu pentru ca dinamica să se potrivească cu designul agresiv.
Dincolo de 2500 de rotaţii, Note pare că pierde din suflu, însă partea bună este că zgomotul dieselului nu se face simţit.
Dieselul Alianţei este însoţit de o cutie manuală cu cinci rapoarte. Timoneria este destul de relaxată, iar treptele sunt lungi pentru a favoriza consumul.
Consum
Am prins o vreme extrem de frumoasă între Viena şi Bratislava. Au fost aproape 30 de grade şi soarele a fost destul de ambiţios. Instalaţia de aer condiţionat a funcţionat din plin, piciorul a apăsat fără bândeţe pedala de acceleraţie şi la final computerul de bord a indicat doar 4.4 litri/100 de kilometri.
O medie excelentă, obţinută după ce o rulare în regim de autostradă (130 km/h) ne oferise un consum de 5 litri/100 km.
Trebuie să precizăm că valorile sunt obţinute folosind funcţia Eco, ce poate fi acţionată direct de pe butonul amplasat pe consola centrală.
Dacă ne uităm în fişa tehnică a modelului japonez, dieselul de 90 de cai promite un 4.3 litri în mediul urban şi 3.2 litri în afara lui. Cu o medie de 3.6 litri/100 de km, Note se poziţionează pe locul al doilea în categoria sub-compactelor, în spatele lui Fiesta facelift, care se laudă cu doar 3.3 litri/100 de km. Note se află la egalitate cu colegul de concern Renault Clio, dar şi cu Opel Corsa.
Performanţe
Când vine vorba despre performanţe, cuplul motor, ceva mai sărac decât în cazul concurenţei, taxează puţin performanţele lui Note. Japonezul are nevoie de 11.9 secunde pentru a atinge 100 de km/h, ceva mai mult decât în cazul lui Volkswagen Polo, Renault Clio şi Peugeot 208.
Codaşii clasamentului sunt însă Opel Corsa şi, cu mult în spate Ford Fiesta facelift. Nissan Note asigură o viteză maximă de 179 km/h, printre cele mai mari din segment, dar uşor în spatele lui Polo şi Peugeot 208.
Interior
Interiorul lui Note a evoluat mult faţă de generaţia trecută. Cu toate acestea, designerii nu au uitat spiritul uşor jovial al maşinii, motiv pentru care nu s-au axat pe linii conservatoare.
Planşa de bord se concentrează în jurul părţii centrale, unde au fost adunate toate funcţiile. Acestea pot fi proiectate pe un ecran tactil care înviorează atmosfera. Şi tot pentru a mai însufleţi habitaclul comenzile sistemului de climatizare sunt dispuse în cerc, neconvenţional, dar în acelaşi timp corect din punct de vedere ergonomic. Şi tot cu viziune ergonomică corectă sunt plasate şi comenzile pe volanul cu inserţii argintii şi generos dimensionat pentru o maşină mică.
În spatele lui se ascunde un instrumentar de bord destul de colorat, semn că în acest segment ai nevoie de o paletă animată pentru a fura inima clientului tânăr. Culorile alternează în funcţie de stilul de condus ales.
Materialele nu sunt chiar cele mai prietenoase, fiind destul de tari. Textura lor este însă plăcută la atingere, iar inserţiile lucioase mai repară din aspectul monoton. Spaţiile de depozitare sunt numeroase. Utile cele pentru băuturi, însă nu atât de util cel pentru telefon mobil, plasat la baza consolei centrale. Orice aparat uitat acolo alunecă uşor afară. Interesant şi torpedoul, cu deschidere dublă, destul de generos.
Cât priveşte locul pentru pasagerii spate, aici Note păstrează caracteristicile unui MPV. Te simţi ca într-un monovolum. Pe locurile din spate ai suficient loc pentru pasageri şi la nivelul capului, unde plafonul a fost uşor înălţat.
Inginerii au înălţat chiar şi bancheta, aceasta fiind poziţionată mai sus decât scaunele faţă pentru a permite pasagerilor aflaţi aici să beneficieze de un câmp vizual generos, dincolo de umărul şoferului. Este o idee bună, reminiscenţă a caracterului de MPV.
Portbagajul oferă 295 de litri, una dintre cele mai mari capacităţi din segment, la egalitate cu Ford Fiesta şi uşor mai mic decât Renault Clio. Dacă renunţaţi la roata de rezervă, capacitatea acestuia poate creşte până la 325 de litri.
Preţ de achiziţie
Nissan Note va ajunge în România abia în toamna acestui an. Asta înseamnă că vom avea o listă completă de preţuri abia luna viitoare.
Totuşi, dacă ne gândim la încercarea Nissan de a poziţiona Note ca un rival direct pentru Fiesta, putem intui că valoarea de pornire a modelului japonez va fi mai mică decât cea a lui Ford Fiesta. Printr-o comparaţie simplă, Note nu ar trebui să sară de 12.000 de euro în versiunea de bază.
Dacă ne raportăm la două modele ale Alianţei care activează în segmentul mic, Captur şi Juke, observăm că modelul Renault este ceva mai ieftin. Probabil vom avea parte de acelaşi raţionament şi în cazul lui Note, care va fi mai scump decât Clio.
Momentan, având în vedere că logica preţului se bazează doar pe supoziţii, nota acordată lui Note este una provizorie, urmând ca ea să fie actualizată odată cu publicarea etichetei oficiale.
Siguranţă
Note s-a văzut cu belgienii de la EuroNCAP iarna aceasta. Modelul japonez a primit doar 4 stele, ca şi strămoşul său, care se mulţumea tot cu patru stele pentru protecţia pasagerilor şi trei pentru cea a copiilor. Noua generaţie promitea să schimbe această reputaţie, însă nici multitudinea de sisteme de siguranţă activă nu au reuşit să influenţeze punctajul final
Lista tehnologiilor de siguranţă se numeşte Safety Shield şi este introdusă în premieră pe un model de segment B. Ea include, pe lângă deja cunoscutele avertizări de schimbare a benzii de mers şi de obiect prezent în unghiul mort, şi funcţia Moving Object Detection. După cum o sugerează şi numele, sistemul detectează un un obiect sau o persoană în mişcare, atunci când cel de la volan efectuează manevre în parcare.
Situaţia cea mai des întâlnită: un copil sau un cărucior de cumpărături se pot afla în mişcare chiar atunci când şoferul încearcă să scoată maşina din parcarea unui supermarket. Toate aceste tehnologii au la bază camera pentru marşarier şi nu un sistem de senzori costisitor.
Ţinută de drum
Deşi încearcă să mizeze pe un design agresiv, Nissan Note nu caută laurii unui sportiv cu poftă pentru succes. Cel puţin când vine vorba despre ţinută de drum. Agresivitatea designului nu se transmite şasiului, care a fost dresat pentru a trata cu blândeţe orice suprafaţă de rulare. Suspensia absoarbe bine denivelările, protejând pasagerii de gropi şi alte neregularităţi.
Din păcate, acest comportament relaxat se resimte şi pe porţiunile de drum virajat. Orice curbă abordată cu aplomb pare un act de curaj, ruliul fiind destul de pronunţat. Cu toate acestea, maşina tinde să păstreze o aderenţă bună. Atunci când apar situaţii limită, ESP-ul intră agresiv în acţiune, corectând traiectoria.
Direcţia nu ajută nici ea foarte mult pentru că răspunsul este puţin artificial, iar precizia lasă de dorit.
Vizibilitate
Chiar dacă s-a repoziţionat, Note rămâne o maşină care uşurează pe cât posibil sarcinile celui de la volan. Pentru asta există un set de oglinzi generoase, chiar şi pentru femeile care uneori uită să le consulte.
Pentru cei mai conservatori, care nu doresc să se uite în camera cu vedere la 360 de grade, Nissan s-a asigurat că luneta este largă şi montanţii spate sunt pe cât se poate de mici. Reţeta a ieşit, iar parcările cu spatele nu par a pune probleme.
Tehnologie
În ceea ce priveşte capitolul tehnologie, Nissan s-a străduit să respecte trendul digitalizat şi inovator al rivalilor. Pe lângă Safety Shield, japonezii oferă şi primul set de 4 camere video care combină imaginea pentru o vedere la 360 de grade. Este acelaşi sistem Around View Monitor, regăsit şi pe fraţii mai mari.
Noi l-am testat pe un traseu pregătit de organizatori, cu geamurile şi parbrizul acoperite. Ne-am descurcat să manevrăm maşina chiar şi privind în ecranul de 5.8 inch al sistemului multimedia.
Şi fiindcă tot am ajuns la ecranul tactil, trebuie să spunem că pare uşor subdimensionat. Funcţiile sale sunt însă inuitive şi uşor de folosit. Şi navigaţia împrumută aceste caracteristici, însă nu impresionează atât de mult la capitolul afişaj.
Încheiem capitolul tehnologie cu o inveţie pe cât de ciudată, pe atât de utilă: sistemul de spălare al camerei pentru marşarier. El este vital, având în vedere că toate sistemele de siguranţă (Safety Shield) se bazează pe claritatea imaginii sale. Japonezii au gândit o funcţie de spălare cu jet de aer sau apă.
Design
Dacă vechiul Note era o maşină cuminte, destinată în principal mamelor care doreau să îşi strecoare copiii la şcoală printr-un oraş aglomerat, noua generaţie vrea să fie mai mult decât atât. Nissan a încercat să îşi păstreze vechii clienţi, dar şi să caute alţii noi cu ajutorul unui design proaspăt, mult mai îndrăzneţ.
Şi pentru că mulţi mă vor contrazice, nu vă spun decât că Note arată mai bine în realitate decât în imagini. Sunt multe linii care definesc interesant partea frontală, profilul şi posteriorul.
Spiritul sportiv poate fi amplificat cu ajutorul unui pachet estetic care adaugă jante cu design aparte, un eleron posterior şi extensii pentru ambele spoilere.
Ne-a placut
- Sistemele de siguranţă
- Spaţiul interior
- Camera pentru marşarier
- Ergonomia
Nu ne-a placut
- Ruliul în viraje
- Comportamentul artificial al direcţiei
Date tehnice - Nissan Note (2013-2015) 1.5L 90CP MT5 Visia | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Nissan
-
Constructorul japonez de automobile tocmai a prezentat a patra generație Murano pe piața din Statele Unite ale Americii. Pe lângă modificările exterioare și interioare, avem de-a face și cu un sistem de propulsie nou. (Joi, 17 Octombrie)
-
Potrivit unui oficial de rang înalt al producătorului japonez de automobile, investițiile în dezvoltarea de noi motoare termice au fost sistate. Întreaga atenție cade acum pe electrificare. (Luni, 03 Iunie)
-
Constructorul japonez de automobile anunță intrarea în producție a noului Qashqai facelift. Ca și până acum, acesta va fi asamblat în Marea Britanie, la uzina din Sunderland. (Vineri, 24 Mai)
-
Constructorul nipon de automobile intenționează să lanseze 30 de modele noi în următorii trei ani. Dintre acestea, 14 vor fi echipate exclusiv cu un motor termic. (Luni, 25 Martie)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
Notele dispar din testele noastre după doi ani de la apariţia pe site a textului. Nu mai sunt relevante după această perioadă din cauza faptului că notele au fost date la ora respectivă în urma unor comparaţii cu concurenţii din acel moment. Iar modelele din segmente, versiunile şi cifrele se schimbă radical în 24 de luni în lumea auto a anului 2013.
Rămâne textul, e acolo, poate fi consultat de oricine. Dar cifrele nu mai sunt relevante după doi ani.
Mi-ar placea sa aibe o motorizare facuta de Nissan sa sti ca ii japoneza in totalitate nu renault.
Nu vreau sa intru intr-o polemica, doar vreau sa vad logica a ceea ce ai spus. Poate ma convingi ca ai dreptate cu argumente potrivite.
Oricum, trebuie sa vina si Polo Facelift, deci stati linistiti!
"Like its predecessor, the latest Note has a well-judged suspension set-up. The car stays composed in fast corners, yet it also manages to suppress all but the biggest bumps in the road.
The way the diesel Note handles isn't exactly fun, but the steering is consistently weighted and precise. It’s also light enough around town to allow for easy manoeuvring.
The supercharged 1.2-litre petrol model - which we’re yet to try - comes with a handling pack as standard, which brings a slightly stiffer setup to complement the extra power on offer."
Sursa: whatcar.com