de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 21.07.2009
-
-
Trimite pe:
Nascut din dorinta de a impartasi bucuriile vietii cu mai mult de cinci persoane, Qashqai+2 este un crossover care incearca sa dovedeasca publicului din Romania ca spatiul poate fi foarte bine compartimentat chiar si pe acest segment. SUV-ul compact, destinat mai mult aventurilor urbane decat celor off-road, se dovedeste a fi un bun caraus indiferent de situatie si de numarul celor care urca la bord. In fond, versatilitatea este cel mai mare atu al noului Qashqai+2, Nissan mizand pe aceasta trasatura pentru a vinde modelul pe piata autohtona.
Motor / Transmisie
Crossover-ul testat de noi a fost echipat cu un motor diesel, indicat atunci cand te gandesti la sapte pasageri si bagajele lor. Este vorba despre o unitate dCi de 2.0 litri, cu filtru de particule, capabila sa ofere pana la 150 de cai putere si un cuplu motor de 320 Nm. Resursele sunt suficiente pentru a pune in miscare crossover-ul, chiar si atunci cand vorbim de o incarcatura maxima. Chiar daca pentru multi Qashqai+2 nu va inspira spiritul dinamic dorit, modelul isi va face datoria cu stoicism, fie ca vorbim de soselele urbane fie ca vorbim de drumuri neasfaltate, de tara. Puterea totala, atinsa pe la 4000 de turatii, si cuplul motor resimtit inca de pe la 2000 de rpm sunt principalele ingrediente care coloreaza experienta petrecuta la volanul modelului japonez. Chiar daca pedala de acceleratie are un raspuns slab uneori si motorul "geme" pana in 2000 de turatii, Qashqai+2 nu se da inapoi de la un traseu mai dificil. Soferul va avea asadar nevoie de o scurta perioada de acomodare. Unitatea dCi este completata de o transmisie automata cu sase rapoarte, care se comporta bine atunci cand vorbim de liniaritate si schimbarea corecta a treptelor de viteza. Cu toate acestea, cutia sufera mult la capitolul raspuns, o apasare pana la podea a pedalei de acceleratie oferind cateva momente de panica pentru ca reactiile intarzie sa apara. Cu toate acestea, raportele sunt retrogradate rapid si corect, motorul fiind gata sa isi ofere resursele pentru a scoate soferul din impas.
Consum
Asa cum ne-a obisnuit, motorul dCi nu este unul foarte gurmand, lucru dovedit atat in mediul urban cat si in afara acestuia. Constructorul japonez anunta in fisa oficiala a produsului ca motorul de 2.0 litri reuseste sa inghita 10 litri/100 km in mediul urban si 6.6 litri/100 km in afara orasului. Dupa aproape cinci zile de test in Bucuresti si in afara acestuia, Qashqai+2 ne-a convins inca o data ca valorile afisate de alianta Renault-Nissan sunt foarte apropiate de cele obtinute in traficul real. Crossover-ul cu sapte locuri a reusit sa inghita 11.7 litri/100 de km in conditiile in care aerul conditionat a fost pornit in permanenta. Trebuie de asemenea subliniat faptul ca pedala de acceleratie nu a fost aproape deloc fortata, si masina a pasit cuminte pe strazile capitalei. In mediul extraurban, lucrurile au stat la fel, consumul fiind undeva pe la 7.8 litri/100 de km in afara orasului. Pe aceasta portiune de drum viteza maxima nu a sarit de 140 de km/h iar aerul conditionat nu a functionat in permanenta.
Interior
Impresia pe care o ai atunci cand pasesti in interiorul crossover-ului este dominata de calitatea materialelor folosite de japonezi. Fie ca vorbim de plasticul regasit la nivelul portierelor fie ca vorbim de cel intalnit pe consola centrala, impresia placuta ramane si devine una generala. Practic te binedispui doar atingand elementele din jurul tau. Plansa de bord este una destul de monotona, animata pe alocuri de insertii din inox si o serie de gadget-uri, foarte utile. Scaunele ofera un confort deosebit la drum lung, fie ca vorbim de acelea ale soferului si pasagerului, fie ca vorbim de cele de pe randul al doilea. Sustinerea laterala este si ea buna pentru un model din aceasta clasa iar tapiseria imbracata in piele neagra de calitate si cusaturile albe sporesc senzatia de confort.
Ajungem insa la un capitol foarte important atunci cand vorbim de un derivat cu sapte locuri si anume spatiul. Cu aproape 21 de centimetri mai lung decat fratele sau cu cinci locuri, Qashqai+2 masoara 4525 mm lungime, 1780 mm latime si 1645 mm inaltime. Aceste dimensiuni se oglindesc perfect in interior cel de-al treilea rand de scaune fiind practic un accesoriu fara functionalitate. Desi vorbim de centimetri in plus, pasagerii de pe al treilea rand de scaune, cu mult inaltat fata de cel din fata sa, nu vor sta foarte confortabil. Podeaua este foarte aproape de sezut iar linia plafonului poate incomoda persoanele mai inalte. Pe langa toate acestea, volumul portbagajului scade considerabil atunci cand folosim al treilea rand de scune, doar cateva bagaje de mana facandu-si loc in aceste conditii. Atunci cand vorbim insa de cinci locuri, datele problemei se schimba si portbagajul devine destul de generos.
Preţ de achiziţie
Cum era si normal, Qashqai+2 este disponibil la un pret mai ridicat decat fratele sau cu cinci locuri. Pentru cei care aleg varianta de baza, echipata cu motor de 1.6 litri si 115 cai putere, Nissan pretinde 21.250 de euro cu TVA, un pret destul de piperat avand in vedere resursele ascunse sub capota. Varianta de echipare bogata mai indulceste insa putin suma totala. Versiunea testata de noi, cu motor diesel de 150 de cai, cutie automata si transmisie 4x4 ridica insa considerabil pretul, acesta ajungand pana la 32.322 de euro, in cazul echiparii medii, sau pana la 34.321 de euro, in cazul echiparii de top. Japonezii au fixat insa un pret mai mic decat rivalii de la Citroen, care pretind pentru un C-Crosser cu motor diesel de 156 de cai si nivel superior de echipare un pret de 35.841 de euro. Situatia sta la fel si in cazul fratelui de concern Peugeot 4007, care costa 36.276 de euro in versiunea de top. Nici Outlander nu se lasa mai prejos, crossover-ul Mitsubishi oferind versiunea de top a modelului la un pret cu putin peste 37.000 de euro. In aceste conditii, Qashqai se dovedeste a fi cu siguranta solutia mai ieftina de pe piata, drept pentru care si primeste o nota mare.
Siguranţă
Nissan nu dezamageste nici la capitolul siguranta, mai ales atunci cand este vorba despre un model cu sapte locuri. Astfel, Qashqai+2 vine echipat cu airbaguri sofer si pasager, airbaguri laterale si cortina precum si banalele centuri de siguranta pretensionate, pentru toti cei sapte ocupanti. Nu lipsesc nici sistemele de siguranta cum ar fi ABS, EBD, asistenta la franarea de urgenta, ESP-ul si sistemul Isofix pentru bancheta din spate. Ceea ce impresioneaza la Qashqai+2, atunci cand vorbim de siguranta, este raspunsul foarte prompt al pedalei de frana si rapiditatea cu care intra in functiune ABS-ul.
Ţinută de drum
Desi nu este un model dedicat off-road-ului, Qashqai+2 poate face fata unor provocari nu foarte dificile in teren accidentat. Principalul dezavantaj este garda la sol nu foarte mare si implicit unghiul de atac. Cu toate acestea, Qashqai vine cu tractiune integrala de "vita nobila", avand in vedere traditia japonezilor pe acest segment. Tinuta de drum are de suferit atunci cand masina ruleaza in modul 4X2, virajele stranse oferindu-ti emotii pe care nu le-ai mai simtit decat in parcurile de distractii. Totul se regleaza insa atunci cand soferul alege modul de rulare 4x4, stabilitatea fiind una exemplara pe portiunile de drum presarate cu viraje stranse. Singurul aspect negativ care nu dispare este prezenta ruliului. Rularea la viteze mari, de peste 160 de km/h nu inspira o senzatie de nesiguranta nici chiar in modul 4x2. Tractiunea 4x4 isi face datoria si in teren accidentat, distributia inteligenta a cuplului motor reusind sa scoata masina din situatii neplacute create de ploile recente.
Vizibilitate
Qashqai+2 isi trateaza pasagerii cu o suprafata vitrata mare, senzatia de habitaclu aerisit fiind indusa cu succes de acoperisul panormaic si de cele doua geamuri laterale pentru al treilea rand de scaune. Vizibilitatea nu va fi o problema pentru sofer, fie ca vorbim de o parcare aglomerata sau de o autostrada intens circulata. Oglinzile laterale sunt mari si bine proportionate, asemeni celei retrovizoare, care dispune si de functie antiorbire. Pe timp de noapte, farurile cu xenon se asigura ca orice drum prost iluminat nu reprezinta o problema pentru un sofer obosit.
Tehnologie
Nissan a incercat sa echipeze Qashqai+2 cu toate elementele necesare unei rulari in siguranta si in deplin confort. Pasagerii si soferul se vor bucura de prezenta unui sistem de aer conditionat automat pe doua zone, de un sistem audio performant, cu magazie de 6 CD-uri si conexiune pentru iPod si de un acoperis panoramic care poate fi acoperit atunci cand soarele este necrutator.
Pentru a usura viata celui care se afla la volan, Nissan a gandit un complex de senzori de lumina, ploaie si parcare, un sistem cruise-control care nu impresioneaza nici la accelerare nici la decelerare, geamuri si oglinzi electrice, scaune incalzite, reglaj lombar pentru sofer, cheie inteligenta si inchidere si deschidere centralizata cu butoanele amplasate pe manerele portierelor. Lista de dotari este competata de o instalatie de spalare a farurilor, tapiseria din piele pentru toate cele sapte scaune si comenzile pe volan ale sistemului audio si a functiei Bluetooth.
Design
Designul noului Qashqai+2 nu este o noutate pentru publicul din Romania. Fratele mai mare seamana izbitor de mult cu cel mic, singurele diferente fiind notate la nivelul dimensiunilor. Crossover-ul japonez propune un design placut, fara artificii estetice, gata sa se amestece printre rivalii sai la fel de stersi din segment. Look-ul exterior este imbunatatit de geamurile laterale spate fumurii, de protectiile laterale ale caroseriei, de barele longitudinale de plafon si de jantele de 17 inch din aliaj. Elementul care salveaza insa aparentele monotone este acoperisul panoramic, un accesoriu care creeaza o energie pozitiva in habitaclu si da o nota de mister privit din exterior.
Deja am parcurs 6000 km, din care ceva mai bine de jumatate pe autostrazi.
Qashqai-ul trebuie comparat cu o masina compacta, nu cu un 4x4 sau un SUV.
Cel in 5 locuri are doar 4.31m lungime, este cu cativa cm mai lung decat un Opel Astra.
Confortul este excelent, dotarile arhisuficiente, designul ... la latitudinea fiecaruia.
Consumul mediu inregistrat pana astazi este undeva la 6.1%.
Consum Romania (drumuri nationale): 5.3%
Consum oras Romania: 7.6%
Consum autostrada Ungaria (cruise-control: 130km/h): 5.2%
Consum autostrada Germania (cruise-control: 150 km/h): 6.3 %
Deci consum OK.
Motorul e ceva mai lenes pana in 1900 rpm, dar mai apoi ofera destul pentru un condus confortabil (in nici un caz sportiv). Avand in vedere cutia cu 6 trepte si faptul ca motorul nu are decat 1.5 litri, o vad ca pe o masina pentru familisti si nu pentru tinerii sportivi.
Spatiul interior este suficient, la fel ca si portbagajul (care devine aproape plat la rabatarea scaunelor din spate).
Sistemul multimedia Connect este absolut fenomenal: GPS, bluetooth, radio-cd-mp3, camera video mers inapoi ... pacat ca nu are si harta Romaniei.
Poti face streaming audio prin bluetooth de la un telefon/mp3 player ... impecabil.
Per total sunt foarte multumit de aceasta masina.
Dar, cum toti dorim sa stim si care sunt defectele ... iata cele sesizate de mine:
- scaun sofer putin incomod la drum foarte lung (adika =-1000 km/zi); suportul lombar nu este prea bine pozitionat
- GPS fara harta Romaniei si fara avertizare radare fixe
- cam atat pana astazi.
Dupa ce ai dat-o latita, te inmoi. Gata, comentariile de genul asta se fac altundeva, nu aici.
P.S. N-ai nimerit varstele.
Imi mentin parerea de mai sus, este o masina excelenta.
Confortul este foarte bun, consumul a mai scazut putin (media e acum la 5.7L/100km).
Am schimbat o singura data becurile de la luminile de intalnire (le tin tot timpul aprinse si unul dintre becuri a cedat).
Dupa 6 luni de condus, iata ce as schimba la masina:
- haionul nu se ridica suficient si risti sa dai cu capul in el (eu am 1.84m)
- oglinda interioara este putin prea joasa (sau eu prea inalt) si asta jeneaza putin la vizibilitate
- pneurile de iarna sunt greu de gasit si ceva cam scumpe (215*60 R17 Bridgestone Blizzard la 860 EUR pentru 4 buc)
Dar in ciuda celor de mai sus, tot o consider o masina superba si nu mi-as lua altceva.
Regret ca nu mi-am luat si scaunele incalzite, caci fiind diesel, dureaza cateva minute pana se incalzeste in habitaclu iarna.
PS.
Am o remarca pentru autorul acestui articol.
Cei care cumpara un Qashqai+2 sunt in marea lor majoritate persoane care au 2-3 copii. Sunt curios care parinte va face raliuri sau depasiri riscante cand are in masina toata familia.
Cred ca ar trebui sa adaptati aceste teste la scopul fiecarei masini, indiferent de clasa ei (Qashqai si Qashqai+2 sunt din aceeasi clasa dar vizeaza clientele diferite).