de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 20.04.2011
-
-
Trimite pe:
Nissan a reorientat modelul Navara spre segmentul de lifestyle al pick-up-urilor. Modelul oferă un nivel ridicat de putere, fiind cel mai puternic din segment, iar clienţii din Europa pot opta pentru un diesel de 3.0 litri, care trece de pragul de 200 CP. Interiorul este foarte apropiat de ceea ce găsim pe un Pathfinder, iar capacităţile off-road sau cele de cărăuş nu au fost deloc temperate. Per ansamblu, avem în faţă unul dintre cei mai puternici jucători din segment, a cărui acensiune spre topul vânzărilor este ştirbită doar de preţ. Oricum, Chuck Norris nu se uită niciodată la preţ, iar dealerul Nissan i-ar oferi maşina pe gratis, de teama unui atac.
-
Pret de pornire
30.813 €
-
Pret model testat
36.126 €
-
Taxa auto
835 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Motorul 2.5 dCi al lui Navara dezvoltă 190 CP la 4.000 rpm şi 450 Nm la 2.000 rpm. Unitatea este cea mai puternică din segment şi este depăsită doar de motorul de 3.0 litri oferit tot pe Navara, dar pe piaţa din Europa de Vest. Revenind la exemplarul testat, nu vorbim despre cel mai bine antifonat motor şi nici cel mai silenţios, dar nu contează aşa de mult, e un vehicul utilitar destinat celor care vor să se distreze şi, eventual, să ajungă repede la destinaţie. Cutia de viteze este etajată bine, fiind capabilă să ofere atât un rulaj docil, cât şi să alerge de parcă nu ar mai exista ziua de mâine. La fel ca la orice off-roader care se respectă, avem reductor, iar şoferul poate să selecteze fie modul 4x2, cu tracţiune spate, fie modul 4x4, fie modul 4x4 cu reductor. Diferenţialul spate este blocabil electronic, oferind un plus pe off-road în faţa altor rivali, care oferă acest echipament doar ca opţional. Reprizele sunt bune având în vedere nivelul ridicat de putere şi cuplu motor, iar modelul poate să ruleze la viteze de autostradă fără să fie turat până la linia roşie a tahometrului. Din contră, pentru o viteză de 120-130 km/h, nici măcar nu atingem 3.000 rpm.
Consum
Nissan anunţă un consum mediu de 8.5 litri la sută pentru această versiune a lui Navara. În regim urban, consumul anunţat este de 10.7 litri la sută, în timp ce consumul în regim extraurban se situează la 7.2 litri la sută. Valorile sunt mai mari decât la un Isuzu D-Max cu motor diesel de 3.0 litri, 163 CP şi o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, Navara fiind unul dintre cele mai puţin economice modele din segment. Cu toate acestea, modelul Nissan rămâne cel mai puternic pick-up disponibil în România şi are un consum care să justifice acest lucru. În plus, dacă analizăm datele obţinute în timpul testului nostru, Navara nu stă chiar atât de rău.
În regim urban, cel mai bună valoare de consum pe care am reuşit să o obţinem a fost de 9.5 litri la sută. În cazul în care traficul se aglomerează, acesta urcă la 10-11 litri la sută. La o rulare mai nervoasă, consumul trece de 11.5 litri la sută, dar nu atinge cote fulminante. Modelul a rulat în modul 4x2 la înregistrarea valorilor de mai sus. De asemenea, instalaţia de aer condiţionat a fost pornită.
Pe autostradă, la rularea cu o viteză de 120 km/h în treapta a şasea, modelul afişează un consum de 9.8 litri la sută. În regim extraurban, Navara are un consum situat între 6.8 şi 7.3 litri la sută, în condiţiile în care respectăm restricţiile de viteză ale şoselelor româneşti.
Consumul în modul 4x4 creşte cu peste un litru la sută pentru toate situaţiile de mai sus, dar considerăm că acest mod nu este necesar, cu excepţia condiţilor precare de aderenţă. Chiar şi aşa, sistemul poate fi decuplat prin rotirea unui comutator, chiar şi în mers. Recomandăm totuşi schimbarea modului de rulare atunci când vehiculul staţionează, pentru a reduce stresul asupra cutiei de transfer şi a transmisiei.
Interior
Cu excepţia lui Amarok, vorbim de cel mai bun interior din segment. Atât în ceea ce priveşte spaţiul, cât şi din punctul de vedere al ergonomiei şi al materialelor utilizate. Navara are materiale ceva mai dure şi, aparent, mai rezistente decât Amarok. Cei de la Volkswagen se mândresc cu un interior mai spaţios, iar Nissan nu poate să îi contrazică la acest capitol, în special pentru locurile din spate. Cu toate acestea, bancheta din spate poate găzdui trei persoane fără nicio problemă, dar aceştia nu vor sta la fel de bine ca în Amarok. În ceea ce priveşte interiorul, Navara se poate mândri la capitolul high-tech, dar şi la capitolul ergonomie. Cotiera vine la fix, iar toate butoanele sunt exact unde ar trebui să fie. Cu toate acestea, butoanele din dreptul genunchiului stâng al şoferului nu sunt luminate suficient de bine, doar comutatorul care porneşte şi opreşte sistemul de încălzire a motorului fiind semnalizat corespunzător. Celelalte butoane nu au iluminare, dar comutatorul care blochează diferenţialul spate are un martor în bord care se aprinde odată ce acesta a fost activat.
Atât suporturile de pahar, cât şi buzunarele uşilor au dimensiuni generoase, cele din urmă fiind capabil să găzduiască chiar şi două PET-uri de 1.5 litri. Comenzile de pe consola centrală care vizează sistemul de climatizare şi sistemul multimedia au fost preluate de la alte modele din concernul Renault-Nissan, lucru favorabil atât pentru clienţii acestei alianţe, cât şi pentru noi, pentru că nu a fost necesară o perioadă de acomodare cu comenzile şi cu interfaţa.
Preţ de achiziţie
Nissan Navara porneşte de la 30.813 euro în România, cu TVA inclusă. Preţul exemplarului testat este de 36.136 de euro, tot cu TVA inclus. Aşadar, vorbim de un pick-up ceva mai scump, pe lângă care Amarok şi Hilux sunt chiar ieftine, iar modele precum Ford Ranger, Mitsubishi L200 şi Isuzu D-Max sunt adevărate chilipiruri.
Potrivit celor de la Nissan, clientul de Navara nu caută un chilipir, ci doreşte un model care să îi îndeplinească dorinţele în materie de dinamică fără să piardă din capacităţile off-road şi spaţiul de depozitare în benă. Astfel, clientul poate să îşi urmeze hobby-urile liniştit şi să ajungă la locul distracţiei cât mai repede posibil. În plus, poate folosi Navara în timpul săptămânii, dacă doreşte să transporte ceva voluminos, care nu încape în Pathfinder-ul său sau în celălalt vehicul pe care îl conduce.
Siguranţă
În ciuda faptului că Navara este echipat cu airbag-uri frontale, centuri frontale pretensionate cu limitator de sarcină şi ESP, modelul plăteşte tribut faptului că este un pick-up. iar pick-upurile reprezintă în general o excepţie de la regula celor cinci stele din ce în ce mai des întâlnite în cadrul testelor EuroNCAP. Cei de la EuroNCAP nu l-au încercat după schimbarea criteriilor de test din 2009, dar modelul a obţinut doar trei stele la testele din 2008. Nissan Navara a obţinut cele trei stele abia după ce a primit o îmbunătăţire, pick-up-ul japonez obţinând o stea "tăiată" cu câteva luni înainte. Problema a fost legată de soft-ul de control al airbag-urilor, care se declanşau prea târziu. Chiar şi aşa, nivelul de protecţie al pasagerilor din faţă este redus dramatic de sistemul de fixare a caroseriei pe şasiu, care poate afecta podeaua vehiculului în dreptul pedalierului, care se mişcă şi el înspre scaunul şoferului. În ciuda faptului că versiunea testată nu avea airbag-uri laterale pentru protecţia capului, modelul se mândreşte cu cel mai mare punctaj din segment la impactul lateral.
Ţinută de drum
Nissan Navara se comportă bine atât pe şosea, cât şi în afara ei. În comparaţie cu Volkswagen Amarok, modelul nipon este mai capabil în off-road, deşi îi lipseşte o parte din fineţea lui Amarok la absorbţia denivelărilor. Pentru un model cu arcuri lamelare pe spate - la fel ca toate modelele din segment care pot să care multe kilograme în benă, Navara se manevrează bine pe şosea, chiar şi în modul 4x2 şi în condiţii precare de aderenţă. Direcţia oferă un nivel potrivit de feeling şi nu este prea grea, oferindu-i şoferului o călătorie relaxată şi un sentiment de încredere la rotirea volanului. Navara nu este cel mai performant pick-up în condiţii de off-road, dar ajungi la destinaţie fără nicio problemă dacă eşti atent. Şi când spunem destinaţie ne referim aproape la orice loc în care se poate ajunge cu o maşină fără modificări.
Am avut ocazia să-l încercăm pe Navara în noroi proaspăt, în urma unei ploi consistente, în condiţii reci. Modelul s-a descurcat foarte bine, dar a trebuit să utilizăm toate resursele sale în materie de off-road pentru a urca un deal plin de noroi. Am reuşit, în ciuda faptului că anvelopele de stradă erau "învelite" cu noroi, semn că acest model poate să meargă cu fruntea sus în aproape orice condiţii. Cu un set de anvelope potrivite şi eventual o suspensie cu o gardă la sol ceva mai mare, Navara ar putea fi de neoprit pe teren accidentat.
Vizibilitate
Nissan a făcut o treabă de minune cu Navara în ceea ce priveşte vizibilitatea. Chiar şi eterna problemă a benei a fost rezolvată, într-un mod elegant - am putea adăuga, prin implementarea unei camere video pentru marşarier, amplasată lângă mânerul de deschidere a benei. Oglinzile laterale au dimensiuni generoase şi arată şi bine graţie capacelor cromate cu care sunt îmbrăcate. Oglinda centrală are şi ea o dimensiune bună, iar luneta de dimenisuni mari facilitează folosirea acesteia. Montanţii A şi B au o înclinaţie şi o grosime care nu afectează şoferul în nicio manevră, făcând din Navara un model în care te poţi orienta în trafic fără nicio problemă.
Tehnologie
Cruise control, limitator de viteză, afişaj LCD cu touchscreen, MP3, hard-disk de 30 GB pentru stocarea fişierelor audio, navigaţie, climatizare automată pe două zone, comenzi pe volan. Aceasta ar fi o selecţie a dotărilor lui Nissan Navara. Modelul integrează şi tehnologia Bluetooth şi comenzi vocale, feature nemaiîntâlnit în lumea pick-up-urilor europene. Scaunele sunt încălzite, iar torpedoul este refrigerat. Ce să mai, Nissan l-a echipat pe Navara cu o serie de elemente premium pe nivelul de echipare de mijloc, ca şi cum acestea ar fi ceva normal. Sperăm să se trezească şi alţi constructori din somn şi să monteze măcar un computer de bord pe modelele lor. Sigur, nu cerem să fie atât de sofisticat precum este cel al lui Navara - care "ştie" să-ţi spună cât de economic ai condus în ultimele ore, câte sute de mililitri de carburant ai consumat şi multe altele, toate pe un afişaj color, alăturat de grafice în unele cazuri.
Design
În timp ce unii pasionaţi ai mărcii au considerat că Nissan l-a stricat pe Navara cu noul aspect, făcând-ul prea cuminte, dar alţii au îmbrăţişat pick-up-ul nipon aşa cum este. Nouă ne-a plăcut foarte mult aspectul acestui model, fiind masiv şi deosebit de agresiv, iar elementele cromate i se potrivesc de minune.
Date tehnice - Nissan Navara (2010-2016) 2.5 dCi 190CP 4x4 Man LE |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
4 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
2488 |
Lungime mm
5296 |
Putere maxima CP (rpm)
190 (4000) |
Latime mm
1848 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
450 (2000) |
Inaltime mm
1913 |
Viteza maxima km/h
180 |
Greutate kg
2085 |
Acceleratie 0-100 km/h s
n/a |
Ampatament mm
3200 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
80 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
n/a |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Nissan Navara (2010-2016)
....... si totusi ati dat 4.5 stele la "Performanta" Nissan-ului si 5 stele pline VW-ului... cum se explica dle Ciprian Mihai ?? si nu-mi baga faza cu "rafinamentul motorului" ca nu tine de performante, reprize si acceleratie. Apropo, cand Renault facea motoare rafinate, vw se juca cu aia in praf !
Inteleg sa iei de la VW ca repere in segment modele precum Golf sau Passat dar voi deja intreceti orice masura, devenit penibili de acum, insa pe criza asta galaxiala banii celor de la VW sunt parfum asa-i ?!?!?!
Note test:
Nissan Navara - 4.3
VW Amarok ( un nou nascut care nu a demonstrat pana acum nici un fel de calitate solida, nici un istoric, nici o confirmare ) - 4.1
Toyota Hilux - 3.7 :))))))))
Stiu, va cam da cu flit Toyota Romania cand intindeti mana.
Repet: sunteti penibili !!!