de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 16.12.2010
-
-
Trimite pe:
Cu şase ani în urmă, pe vremea când priveam ceva mai detaşat industria auto şi portofoliul meu nu era actualizat cu cele mai noi modele ale momentului, am rămas marcat de prima întâlnire cu Murano. Era primul model care nu semăna cu nimic din ceea ce făcuse Nissan până atunci în acel segment. Poate şi pentru că liniile erau trasate de biroul de design din Statele Unite. Conturul futurist, cromul asociat unei caroserii de culoare maro şi robusteţea generală mi-au rămas întipărite în minte şi multă vreme am pus o etichetă exclusivistă acelui model, abia lansat în Europa. Astăzi, trebuie să recunosc că impactul nu mai este acelaşi. Japonezii s-a străduit să păstreze liniile primei generaţii, preferând să lucreze doar la aspectele contemporane ale crossoverului, însă comercializarea la scară largă a făcut ca modelul să îşi piardă din aerul exclusivist cu care pătrunsese pe Bătrânul Continent în 2004. Dorinţa de profitabilitate a făcut ca Nissan să plănuiască comercializarea lui Murano pe aproape 170 de pieţe. Pentru a putea să ajungă însă la inima fiecărui client, constructorul japonez trebuia să dispună de o gamă de motorizări ceva mai variată. Şi cum pe piaţa din România clienţii acestui tip de modele sunt mari amatori de propulsoare diesel, o asemenea versiune era necesară urgent.
-
Pret de pornire
43.740 €
-
Pret model testat
51.240 €
-
Taxa auto
692 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Murano ne-a întâmpinat cu o motorizare diesel familiară întregii game, un propulsor de 2.5 litri, cu patru cilindri în linie, injecţie directă şi common-rail. Propulsorul promite resurse generoase, cel puţin la capitolul cuplu motor, atât de necesar pentru un model din acest segment. Bagajul de putere însumează 187 de cai, resimţiţi din plin la 4000 de rotaţii, şi un cuplu motor mai mult decât generos, de 450 Nm, disponibil la doar 2000 de rotaţii. Unitatea pe motorină se dovedeşte a fi suficientă pentru a pune în mişcare un model care cântăreşte aproape două tone, mai exact 1895 de kilograme. Cu toate acestea, pretenţiile de dinamism trebuie lăsate la intrare, pentru că cei 187 de cai se pot dovedi uneori depăşiţi de situaţie. Pentru o rulare confortabilă, fără excese, specifică unui client aflat la vârsta a doua, dieselul este soluţia perfectă. Pentru a exploata cum se cuvine resursele de sub capotă, Nissan a alăturat motorului o cutie automată cu şase rapoarte, care nu impresionează însă foarte tare prin răspuns. Intuiţia nu este punctul forte, transmisia încercând să compenseze prin linearitatea pe care o manifestă. Privită din exterior, versiunea diesel de 2.5 litri se poate dovedi o variantă interesantă pentru clienţii din segmentul SUV-urilor, însă V6-le diesel al Alianţei ar putea să se dovedească o alegere mult mai inspirată în viitor.
Consum
Dieselul introdus de Nissan se va dovedi cea mai economică versiune propusă de Murano pe piaţa din România. Comparativ cu cifrele indicate de V6-le pe benzină, cei 10.1 litri anunţaţi de constructor sau cei 12 litri consumaţi în realitate reprezintă o valoare normală. Nici în afara oraşului Murano nu se zgârceşte foarte tare, o rulare normală, în regim de autostradă şi de drum naţional, aducând pe bord un consum de aproape 9 litri/100 de kilometri. Valoarea este una decentă, însă nu chiar cea mai bună din segment, un Touareg diesel de 204 cai putere demolând uşor aceste cifre.
Interior
Nu poţi să nu păşeşti într-un Murano şi să nu te gândeşti imediat la Infiniti. Modelul Nissan trădează foarte multe similarităţi cu omologul său din curtea diviziei de lux, atât în ceea ce priveşte ergonomia, cât şi în ceea ce priveşte calitatea materialelor. Plasticul moale şi de calitate se îmbină armonios cu inserţiile cromate, fără a trăda neregularităţi la nivelul finisajelor. Japonezii au fost atenţi la detalii şi nu au lăsat loc de compromisuri neplăcute atunci când vine vorba de calitate. Planşa de bord este o copie mai modestă a unui Infiniti, dispunerea butoanelor şi a navigaţiei urmărind practic acelaşi tipar. Deşi mulţi s-ar fi aşteptat ca în interiorul unui asemenea model să găsim influenţe ceva mai conservatoare, combinaţia plasticului de culoare bej cu cel de culoare argintie şi cu cromul întâlnit foarte des face ca Murano să sublinieze un aspect premium. Nu mai punem la socoteală pielea de înaltă calitate, regăsită la nivelul scaunelor, dar şi a portierelor, unde prezintă încreţituri asemeni sedanurilor de lux. La capitolul interior premium plusează şi sentimentul de confort general, resimţit datorită spaţiului generos de pe locurile din faţă şi din spate. Cinci pasageri pot călători în deplin confort chiar şi pe distanţe lungi, fără probleme de spaţiu la nivelul picioarelor şi al capului. Portbagajul este şi el suficient de generos pentru a înghiţi bagajele a cinci persoane, capacitatea sa totală fiind estimată la 402 litri.
Preţ de achiziţie
La capitolul preţ nu sunt prea mult socoteli de făcut. Publicul din România are doar două variante. Una pe benzină, propulsată de motorul V6 de 252 de cai putere, care porneşte de la 49.190 de euro, în nivelul de echipare mediu, Elegance. Cealaltă alternativă, dieselul testat de noi, pleacă de la 42.790 de euro, etichetă aplicată pe versiunea entry-level Confort. Pentru cei care vor nivelul de mijloc preţul este de 46.790 de euro, iar pentru cei care "nu se pot descurca decât cu varianta de top", Ultimate, valoarea urcă până la 50.290 de euro. Comparativ cu ceea ce găsim actulmente pe piaţa SUV-urilor, Murano poartă o etichetă destul de piperată. Dacă aruncăm o privire la modelele mai mult sau mai puțin concurente, observăm că Hyundai ix55 pleacă de la 33.256 de euro, preţ valabil pentru versiunea diesel entry-level de 240 de cai putere, singura de altfel disponibilă în gamă. Pentru un nivel de echipare de top clientul este obligat să plătească 35.581 de euro cu TVA, o valoare cu mult mai mică decât cea a lui Murano. Fratele de concern, Kia Sorento propune o afacere şi mai bună. Versiunea diesel de 2.2 litri şi 194 de cai putere pleacă de la 27.776 de euro. Tracţiunea integrală, cutia automată şi nivelul de echipare de vârf vor duce însă preţul până la 36.921 de euro cu TVA. SsangYong percepe ceva mai mult pentru al său Rexton, motorizarea diesel de 165 de cai putere şi nivelul de echipare superior urcând preţul la 40.374 de euro cu TVA. Chiar dacă Volkswagen îşi doreşte să joace în altă ligă cu Touareg, cea a constructorilor premium, îndrăznim să includem în calculul nostru şi dieselul entry-level al SUV-ului din Wolfsburg. Versiunea 3.0 TDI, de 204 cai putere, a modelului german pleacă de la 43.755 de euro, un preţ foarte apropiat celui de la care porneşte şi Nissan Murano.
Siguranţă
Deşi nu a fost testat în cadrul EuroNCAP, Nissan Murano promite un nivel de siguranţă ridicat, specific modelelor din gama constructorului japonez. Pentru a se îngriji de viaţa celor din interior, Nissan a pregătit sisteme de siguranţă active ca ABS, EBD, Brake Assist şi bineînţeles ESP. La capitolul siguranţă pasivă vor conta cu siguranţă airbagurile frontale pentru şofer şi pasager, cele laterale şi cele cortină, toate menite să căptuşească cât mai bine habitaclul în cazul unui impact. Lista dotărilor de siguranţă este completată de centurile cu prindere în trei puncte, de sistemul de prindere Isofix şi de tetierele active.
Ţinută de drum
Murano nu putea trăda familia Nissan. ADN-ul constructorului japonez, specializat în ieşirile off-road, s-a transmis şi sub caroseria modelului testat de noi, chiar dacă moştenirea nu a fost una completă. Destinat mai mult şoselei decât terenului accidentat, Murano nu refuză însă o porţie de noroi sănătoasă, câtă vreme nu se încearcă abordarea unui şleau ceva mai adânc. Cauciucurile potrivite, sistemul 4x4 inteligent şi garda la sol potrivită pot constitui ingredientele unei escapade off-road de weekend, pe drumuri forestiere, prin noroaie sau pe un strat timid de zăpadă. Sistemul de tracţiune integrală dezvoltat de Nissan distribuie corespunzător cuplul la roată, de fiecare dată când este resimţită o pierdere de aderenţă. În plus, funcţia Lock permite blocarea diferenţialului şi forţarea unor limite, care trebuie însă să rămână decente. Pe şosea, Murano nu dă semne de nesiguranţă, suspensia fiind pregătită să facă faţă chiar şi unei porţiuni de drum mai virajate. Cu toate acestea, ruliul pronunţat al caroseriei ar putea fi tras la răspundere pentru o senzaţie de nesiguranţă în curbe accentuate.
Vizibilitate
Chiar dacă se prezintă clientului ca un model de mari dimensiuni, Murano nu prezintă probleme de acomodare. Suprafaţa vitrată generoasă, oglinzile supradimensionate şi luneta destul de bine proporţionată garantează o bună vizibilitate, chiar şi atunci când vine vorba de parcări în locuri ceva mai delicate. Pentru astfel de situaţii, versiunea de top a modelului vine şi cu două camere speciale. Una tradiţională, care supraveghează spatele maşinii, şi una montată în oglinda laterală de pe partea dreaptă, care va garanta celui de la volan că bordura nu zgârie niciodată janta din aluminiu. În plus, camera foloseşte şi atunci când e nevoie de manevre complicate în locuri destul de înguste. Trebuie taxată însă poziţionarea montanţilor faţă, care obturează vizibilitatea în curbele strânse.
Tehnologie
Cum am mai spus şi la capitolul "Interior", Murano trădează multe similarităţi cu Infiniti, ceea ce nu poate fi decât un atu pentru modelul testat de noi. Această înrudire face ca în interiorul modelului Nissan să regăsim o mulţime de de gadget-uri care vor face deliciul oricărui împătimit. Scaunele încălzite, cu reglare electrică, climatizarea pe două zone, sistemul audio Bose cu magazie de 6 CD-uri şi conexiune auxiliară pentru USB şi acoperişul panoramic cu trapă electrică sunt doar câteva din trăsăturile de bază ale versiunii testate de noi. Nu lipsesc sistemul de navigaţie, nu foarte detaliat pentru unele zone din România, comenzile vocale, conexiunea prin Bluetooth, cruise-controlul şi pornirea fără cheie.
Design
Murano păstrează aspectul care l-a consacrat, însă cu mici retuşuri, care amintesc de apartenenţa la gama Nissan. Liniile robuste, jantele de 20 de inch, grila cromată, spoilerul redesenat, geamurile laterale cu tentă, pragurile din aluminiu, eleronul de pe plafon, ţevile de eşapament cromate şi barele longitudinale de pe plafon alcătuiesc portretul unui crossover atrăgător. Privirile întoarse de cei de pe stradă dovedesc că Murano nu pierde foarte mult din aspectul neobişnuit, ba chiar plusează cu o serie de elemente care individualizează şi mai bine imaginea generală.
Ne-a placut
- Interior cu accente premium
- Cuplul motor
- Spaţiul interior
Nu ne-a placut
- Puterea motorului
- Preţul piperat
- Ruliul caroseriei
japonezii stiu sa faca masini foarte bune,dar din pacate nu prea le nimeresc la design!
@vasi
intrun fel ai dreptate.....acum aprox un deceniu posesorii de Hyundai si Kia se uitau cu invidie si le era ciuda ca unu cu un Nissan mergea pe unde ei nu puteau mai ales cand era vb un Patrol.....totusi cu trecerea aniilor pot zice ca Hyundai si Kia au facut progrese mai mari ca Nissan
Glumiti!
ADN 4x4 va zice ceva?
Coreeni mai au mult pana la Micra, dar pana la Murano.
Aveti masini de serviciu coreene si va simtiti obligati sa scrieti pro pt.ele.
Sunteti slabi. Mai Cititi.