Sake, maşini fiabile şi desene animate. Trei coordonate definitorii pentru poporul japonez. Cum se contopesc ele în cultura urbană modernă? Simplu. Se ia o maşină japoneză, se toarnă în cilindri o picătură din tăria unui sake şi mai apoi se plămădeşte aluatul unui Pokemon contemporan. Rezultatul se cheamă Juke, un amestec de spirit ludic şi nervozitate asiatică, care promite o experienţă de neuitat, demnă de aventuri evocate în faimoasele benzi desenate din Ţara Soarelui Răsare.
-
Pret de pornire
15.490 €
-
Pret model testat
18.840 €
-
Taxa auto
240 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Personajul nostru animat a fost motorizat de un propulsor pe benzină, entry-level, cu doar patru cilindri. Mai exact unitatea de 1.6 litri a Alianţei, care a suferit o serie de modificări mecanice pentru a putea livra cu 7 cai putere în plus, adică 117 cai. Galopul hergheliei modeste se simte târziu, la 6000 de rotaţii, însă momentul motor apare sârguincios la 4000 de rotaţii, chiar dacă într-un efectiv modest, de numai 158 Nm. Resursele stoarse din propulsorul echipat cu injecţie directă şi aspirat normal sunt suficiente pentru a da viaţă celui mai jucăuş model din istoria Nissan, care, aşezat pe cântar, însumează doar 1.172 de kilograme. Resursele pot fi exploatate diferit, în funcţie de starea de spirit a celui de la volan. Dacă luăm în calcul amurgul şi ora la care tot oraşul pleacă spre casă, este indicată funcţia Eco, care calmează spiritul, reduce consumul de carburant şi te aduce în siguranţă lângă cei dragi. În zorii zilei însă, când ceasul a uitat să sune şi ziua de muncă se profilează deja cu întârziere, este bine să apelaţi la funcţia Sport. Pedala de acceleraţie devine mai sensibilă, acul turometrului urcă rapid, motoraşul începe să sune nervos prin evacuare, iar direcţia devine mult mai rigidă. Şi uite aşa ajungi la muncă energic, plin de viaţă, ca după o cafea tare. În weekend, când preferi o ieşire la munte cu prietenii sau familia, jucăria din garajul tău poate funcţiona în modul Normal, responsabil pentru exploatarea din plin a cuplului motor. Propulsorul este "legat" la o cutie manuală cu cinci rapoarte, care se dovedeşte a fi foarte scurtă, dar uneori insuficient de precisă. Din fericire este etajată corect şi exploatează bine resursele, chiar dacă unii vor simţi nevoia şi celui de-al şaselea raport pentru a economisi carburant.
Consum
La prima vedere, Juke pare a se hrăni cu jar după cum arată, asemeni cailor din basmele lui Petre Ispirescu. În realitate însă, este nevoie de clasica benzină. Dacă judecăm după fişa tehnică, modelul japonez are nevoie de numai 8.1 litri de benzină la 100 de kilometri parcurşi în oraş şi de 5.3 litri/100 de km în afara lui. În traficul din Bucureşti, Pokemon-ul urban se mulţumeşte cu 10.2 litri/100 de kilometri, în timp ce şoselele extraurbane vor aduce un consum de cel puţin 6.5% pe computerul de bord. Modul Eco poate influenţa decisiv soarta consumului urban, cu condiţia ca şoferul să adopte o stare de relaxare totală şi de ignorare a claxoanelor.
Interior
La ce exterior jucăuş şi ciudat are Juke, era imposibil ca acest model să aibă un habitaclu banal. Deşi scaunele nu sunt tocmai perfecte, nu putem să nu apreciem celelalte elemente "fun" de la interior. Consola centrală este vopsită în culoarea caroseriei şi este realizată dintr-un plastic lucios şi foarte plăcut la atingere. Cei de la Nissan spun că este inspirată din rezervorul de carburant al unei motociclete, noi vă spunem că găzduieşte două suporturi de pahar şi că înveseleşte interiorul. Deasupra consolei centrale avem două afişaje LCD. Unul dintre aceastea este de tip touchscreen şi are legătură cu sistemul de navigaţie şi sistemul audio (cu toate că nu a fost integrat perfect în design-ul lui Juke), în timp ce al doilea afişaj joacă două roluri şi are butoane capabile să îndeplinească două funcţii. Nu ştim cum, dar cei de la Nissan au creat butoane cu funcţie dublă: o parte, controlează sistemul de climatizare, iar apăsarea butonului D-Mode schimbă cu totul micul ecran amplasat în dreptul schimbătorului de viteze. Poţi schimba între modurile Normal, Sport şi Eco - pomenite mai sus, dar poţi să urmăreşti cât de econom ai fost, ce procent din cuplul motor sau putere disponibilă utilizezi şi câti G ai reuşit să "scoţi" în ultimul viraj. Din păcate, cei de la Nissan nu au îmbrăcat şi feţele de uşi din acelaşi material pe care l-au folosit la consola centrală, preferând un amalgam de plastic şi textil. Cu toate acestea, feţele de uşi arată şi ele interesant, iar mânerul de deschidere al uşii este cel puţin drăguţ. Materialul textil de pe feţele de uşi primeşte un model special înainte de a îmbrăca scaunele, iar textura sa moale este foarte plăcută la atingere. Sprijinul lateral al scaunelor este bun având în vedere scopul modelului, iar poziţia înaltă la volan te duce cu gândul la un SUV. Atunci când am atins pentru prima dată volanul lui Juke, ne-am bucurat tare mult că Alianţa Nissan-Renault împarte piese la nivel intern, volanul preluând comenzile pentru sistemul audio de la frăţii de la Infiniti, iar materialul care îl îmbracă este plăcut la atingere. Nu ne-a plăcut prea mult că a trebuit să schimbăm afişajul computerului de bord cu ajutorul unui buton amplasat între ceasuri, dar am trecut rapid peste acest impediment. Alergând după spiritul funky, cei de la Nissan au uitat să deseneze o plafonieră dedicată, aşa că au sunat la "fraţii de alianţă" Dacia, cerând să le "trimită" una de Logan. Zis şi făcut. Am fi dorit şi o trapă sau un plafon din sticlă, dar vorbim deja de mofturi personale aici.
Deşi Citroen C3 Picasso este liderul segmentului în materie de volum al portbagajului, cu ai săi 385 de litri, modelul Nissan vine pe locul doi cu 251 de litri. Este mai mult decât oferă Kia Soul, dar nu-i tocmai potrivit pentru o călătorie mai lungă alături de încă trei pasageri plus bagaje.
Preţ de achiziţie
Versiunea testată de Automarket porneşte de la 18.840 de euro cu toate taxele incluse. Ştim, nu-i chiar aşa de puţin, dar cea mai ieftină versiune din gama Juke pleacă de la 15.490 de euro cu toate taxele. De menţionat este faptul că versiunea respectivă nu beneficiază de butoanele cu funcţie dublă prezente pe exemplarul din imagini. Oricât ar costa, Juke are acelaşi aspect exterior, ceea ce e bine, deoarece asta cumperi în situaţia de faţă.
Clienţii de Juke vor să iasă în evidenţă, să fie diferiţi, că altfel ar fi cumpărat o compactă, un Qashqai sau, cine ştie, un Duster cu toate dotările disponibile.
Cu această ocazie, Automarket face şi o previziune: versiunea vişinie a lui Juke (prezentă în imagini) va fi la fel de populară în România precum versiunea Maro Cajou a lui Dacia Duster.
Revenind la subiect, observăm că rivalii de la Kia şi de la Citroen oferă modele ceva mai ieftine. Versiunea de bază a lui Kia Soul porneşte de la 14.260 de euro cu TVA inclus, în timp ce versiunea de bază a lui Citroen C3 Picasso porneşte de la 12.651 de euro cu TVA inclus.
În cazul versiunilor de echipare şi motorizare comparabile, Kia Soul 1.6 GSL MT Fever porneşte de la 17.478 de euro cu TVA inclus, în timp ce Citroen C3 1.6 VTI Exclusive are un preţ de pornire de 16.620 de euro cu TVA inclus. Sigur, vorbim aici de "nişa nişelor", un crossover de segment B, iar în cazul lui Juke avem şi un design mai deosebit. Cu o investiţie mică, un exemplar Juke poate să iasă în evidenţă chiar şi într-o parcare plină de modele Juke de aceeaşi culoare, cei de la Nissan oferind diverse stickere care pot fi lipite pe maşină şi o paletă de culori generoasă.
Siguranţă
Nissan Juke nu a fost testat de EuroNCAP până în momentul redactării acestui test, însă crossoverul atipic al niponilor promite multe din punctul de vedere al siguranţei. Ai încă din dotarea standard ABS şi EBD cu asistenţă la frânare, dar şi şase airbag-uri (faţă, laterale, cortină) care ajută pasagerii din faţă în caz de accident. Evident, Juke nu duce lipsă de sisteme de tip Isofix sau de închiderea centralizată cu telecomandă. Dacă doriţi să marşaţi pe mai multe sisteme care vă oferă siguranţă, nivelul de echipare superior testat de Automarket, Tekna, vă oferă faruri cu aprindere automată şi senzori de ploaie.
Ţinută de drum
Zăpăciţi probabil de sake, inginerii Nissan au făcut un cocktail bizar pentru suspensia lui Juke. În timp ce modelul nu are capacităţi off-road decât în versiunea 4x4 (care costă aproape 25.000 de euro şi vine cu un motor 1.6 Turbo de 190 CP şi o cutie de viteze CVT) , garda la sol este destul de ridicată, iar prestaţia pe viraje nu-i tocmai impresionantă.
În mod evident, Juke nu are cum să fie mai manevrabil decât o compactă, sau chiar o subcompactă în unele cazuri, dar nu ne aşteptam chiar la comportament de SUV. Atunci, să fie oare o maşină orientată spre confort? Atât reclamele Nissan, cât şi atitudinea modelului ne spun cu totul altceva.
"Distrează-te" pare să fie îndemnul cheie în cazul acestui model.
Într-un fel, garda la sol ridicată îi conferă lui Juke abilităţi suplimentare pe drumuri proaste, iar suspensia ceva mai fermă îţi dă o senzaţie de semi-sportivitate.
Să nu uităm totuşi că Juke este un crossover, iar crossoverele tind să nu fie sportive. Am apreciat însă posiblitatea de reglare a direcţiei şi răspunsul acesteia, cu toate că am fi vrut o ţinută de drum mai închegată pe viraje pentru a exploata la maxim capacităţile lui Juke.
Vizibilitate
În ciuda formelor destul de ciudate pentru o maşină de oraş, suprafeţele vitrate ale lui Juke sunt îndeajuns de generoase pentru a-ţi oferi întregul spectru vizual de care ai nevoie la manevrele în spaţii strâmte. În special dacă luăm în discuţie şi poziţia foarte înaltă la volan. Designul nebun al modelului le-a permis oamenilor de creaţie de la Nissan să doteze Juke cu oglinzi mai mult decât suficiente, mărimea lor fiind demnă de un SUV mare. Asta fără să ştirbească din caracterul personal al modelului. Dacă adăugăm în ecuaţie şi faptul că versiunea testată avea la dispoziţie o cameră pentru marşarier, singura problemă rămâne zona din partea dreaptă a "feţei" maşinii, care îţi este uşor peste mână atunci când urci pentru prima dată în Juke.
Tehnologie
În timp ce alţi producători integrează iPhone-uri sau iPad-uri, cei de la Nissan au preferat să aducă tehnologie din propria ogradă. Aşadar, au montat o unitate multimedia cu touchscreen şi au realizat un sistem de comandă special pentru climatizare şi dinamică. Deşi suspensia nu poate fi comandată de pe consola centrală, rigiditatea direcţiei şi răspunsul acceleraţiei pot fi schimbate "cu un singur click". În rest, găsim şi elemente preluate de la "maşinile normale", cum ar fi climatizare automată, cruise control, integrare Bluetooth cu comenzi pe volan şi altele.
Am fi dorit ca Nissan să monteze senzori de parcare şi pentru bara faţă - dat fiind forma specială a capotei, dar şi un sistem de încălzire al scaunelor, că tot vine iarna.
Design
Probabil cea mai sensibilă zona de punctare în ceea ce-l priveşte pe Nissan Juke. Dacă ar fi să punctăm Juke după simpla logică a designului clasic, formele rubiconde şi curajoase ale crossoverului japonez nu ar avea nicio şansă în faţa ochilor unui conservator. Însă, dacă vom considera liniile atât de neobişnuite ale modelului Nissan ca pe unele care atrag privirile fără a fi deloc respingătoare, considerăm că designul îndrăzneţ al modelului japonez este o reuşită. Oricum, un lucru e cert: pe Juke nu-l poţi compara cu nimic altceva. E unic.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Materialele folosite la interior
- Designul interior
- Cele trei moduri de funcţionare
Nu ne-a placut
- Portbagaj mic
- Consumul urban
- Precizia cutiei de viteze
Date tehnice - Nissan Juke (2010-2014) 1.6 Tekna |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1598 |
Lungime mm
4135 |
Putere maxima CP (rpm)
117 (6000) |
Latime mm
1765 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
158 (4000) |
Inaltime mm
1565 |
Viteza maxima km/h
178 |
Greutate kg
1172 |
Acceleratie 0-100 km/h s
11.0 |
Ampatament mm
2530 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
46 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
251 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Nissan Juke (2010-2014)
http://www.motortrend.com/roadtests/suvs/1007_2011_mini_countryman_2011_nissan_juke_comparison/specs.html
oricum, o versiune Tekna 1.6 Turbo cu tractiune fata valoreaza 21.640 euro cu TVA, deci poate fi cumparata ca alternativa si la Mito, DS3 sau Audi A1. Spatiu interior e cam la fel, ai un motor fantastic, dotari complete si garda la sol de SUV.
PS:din prezentare si comentarii asa reiese ca acesta ar fi elementul cheie care inclina balanta spre clienti.
Bv Automarket !
Pe langa "bunatati" gen motor nou-nout turbo, injectie directa, distributie variabila VTC, cutie automata in 6 tr. cu cel mai bun raport de transmisie din lume,7.3:1, suspensii spate multilink, roti mari de 18'', Nissan Dynamic Control, Nissan Connect, All Mode 4x4-i cu sistem Torque-Vectoring (premiera pe segment), Juke este o masina japoneza, deci "value for money" mult mai bun decat la orice masina coreana.
Va recomand sa modificati punctajul in concordanta cu realitatea.
Multumesc!