Drivetest Nissan Juke Nismo (2013-2016)

1.6 Turbo 200CP 4x2 Man
Nissan Juke Nismo (2013-2016) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Nissan
Marti, 05.02.2013
Nebunul rebel

Se spune că artiştii sunt uşor nebuni. Săriţi de pe fix. Mă rog, la fel se spune şi despre portarii echipelor de fotbal. Că trebuie să fie puţini duşi cu pluta pentru a putea să-şi asume un rol atât de important într-o echipă. Dar aici vorbim despre artişti. Să luăm ca exemplu cubismul, un curent artistic pe care Pablo Picasso l-a inventat după ce a deraiat de la stilul clasic care-l consacra şi a pictat Domnişoarele din Avignon. Tabloul a stat în atelierul artistului ani buni înainte să devină un adevărat punct de cotitură în artă.

Probabil că, dacă Picasso ar fi desenat maşini, Juke ar fi existat încă de la începutul secolului trecut. Şi probabil că artistul l-ar fi ţinut pentru el, undeva într-un depozit, gândindu-se că stilul ales este mult prea "anti-social" pentru a fi înţeles de mulţimea obişnuită cu liniile clasice. Din fericire, anii crizei au făcut ca Nissan să rişte totul, lansând o maşină care nu semăna cu nimic şi care te atinge afectiv instantaneu. Chit că în mod pozitiv sau într-unul negativ. Cert e că Juke nu-ţi e indiferent, iar "nebunul" a reuşit să reinventeze o clasă în care lumea îl consideră un reper, un lider natural.

De acum, însă, Juke trece la nivelul următor. Cu 200 de cai putere dezvoltaţi de un motor turbo de 1.6 litri, noul Juke Nismo încearcă să ne arate că performanţa poate fi şi accesibilă. Şi, evident, că artiştii ştiu să acopere o pânză şi fără să facă rabat de la viteză. 

Nissan Juke Nismo (2013-2016)
1.6 Turbo 200CP 4x2 Man

  • Pret de pornire n/a €
  • Pret model testat n/a €
  • Taxa auto n/a €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Obişnuiţi-vă cu Nismo aşa cum v-aţi obişnuit cu M. Sau cu AMG. Sau cu RS, dacă e să vorbim despre fraţii francezi de la Renault. Nismo - un nume arhicunoscut în SUA şi Japonia - vine în Europa ca divizie sport a celor de la Nissan pentru a turna puţin gaz pe focul deja ţinut aprins de modele precum 370Z sau GT-R. Totuşi, primul model apărut în noua gamă Nismo este Juke, iar versiunea sportivă a lui Juke dezvăluie mai multe decât pare despre ceea ce vrea Nissan să facă cu brand-ul său devenit divizie de performanţă.

Cu 200 de cai putere dezvoltaţi din acelaşi motor 1.6 turbo pe care îl avem sub capotă pe versiunea de top a gamei clasice Juke (190 CP), am fi tentaţi să spunem că diferenţele sunt minore. Matematic, aşa e. De la 190 la 200 de cai putere (şi de la 240 la 250 Nm) se ajunge rapid în termeni auto, iar distanţa mică între cele două este virtual inedită pentru o versiune de performanţă nou apărută. Şi totuşi, lucrurile sunt ceva mai adânci decât pare. Diferenţele se simt pe şosea, răspunsul pedalei de acceleraţie e evident mai rapid, iar cutia a fost optimizată, cu trepte mai scurte. Am fi cerut puţin mai mult sunet, dar nu ne-a întrebat nimeni înainte de dezvoltare.

Dacă vreţi, Juke Nismo este ceea ce Cristiano Ronaldo sau Messi sunt pentru Real Madrid, respectiv Barcelona. Într-o echipă bună există un jucător care face diferenţa. Şi asta se vede cu ochiul liber pe "teren". Singurul păcat al lui Nissan Juke Nismo este faptul că, pe versiunea 4x4 (pe care nu am testat-o, dar care va veni în test în România), nu ai la dispoziţie decât o cutie CVT care lasă de dorit şi e departe de "clasica" manuală. Dar, pe versiunea testată de noi în jurul Barcelonei, lucrurile au stat bine. 

În sfârşit, dacă nu sunteţi mulţumiţi de cifre, la anul vine Juke Nismo RC, care va avea 220 de cai putere. Am testat şi un prototip al acestei versiuni, iar sentimentul este că Nismo e un Juke dopat, iar Nismo RC este un Lance Armstrong al segmentului B. Cu o excepţie: aici totul e legal şi mai ales moral.

Consum

Cei de la Nissan anunţă o medie mixtă de 6.9 litri/100 km pentru versiunea de 200 CP a lui Juke. Noi am reuşit să scoatem un 8.2 litri/100 km în regim de condus lejer pe şoselele întortocheate din jurul munţilor şi 11-12 litri/100 de kilometri atunci când am testat maşina aproape de potenţialul său dinamic de top.

Faţă în faţă cu Mini Countryman Cooper S (184 CP), singurul rival apropiat de ceea ce oferă Juke (Countryman JCW nu intră aici în discuţie pentru că pentru el este pregătit la anul noul Nismo RC), modelul japonez stă ceva mai prost la acest capitol pe hârtie, pentru că britanicul anunţă o medie de 6.1 litri/100 km. Dar aceste cifre sunt pure detalii pentru cei care îşi cumpără o astfel de maşină. 

Performanţe

7.8 secunde pentru 0-100 km/h şi 215 km/h viteză maximă. Poate sună mediocru pentru cei obişnuiţi cu modele pur sportive, dar trebuie să ne amintim că ne aflăm, totuşi, într-un mini-SUV de segment B, iar asta schimbă datele problemei. Stai sus, parcă mai sus decât în orice model de peste 200 de cai din segmentele A, B sau C, iar asta nu te îmbie neapărat să calci pe pedală ca şi cum ar fi din beton armat. Şi totuşi, după ce te obşinuieşti în câteva fandări cu suspensiile complet modificate, îţi dai seama că maşina poate juca în ritmul tău.

Dincolo, la Mini, Countryman Cooper S în versiunea 2x4 face 0-100 km/h în 7.6 secunde.

Interior

Dacă vreţi să simţiţi diferenţa între un Juke din gama clasică şi primul membru al clubului sportiv Nismo, intraţi într-un Juke Nismo şi... atât. Este imposibil să nu simţiţi calitate şi sportivitate. Scaunele acoperite cu Alcantara pe alocuri perforată sunt profilate anatomic vin cu o susţinere laterală la care alte modele cu pedigree sportiv doar visează. Asta ca o dedicaţie pentru cei care se plângeau de suportul lateral modest al scaunelor de pe Juke. Volanul este şi el acoperit cu Alcantara în zonele laterale, iar poziţia centrală este indicată de o linie roşie verticală, la fel cum găsim pe maşinile de top. Cadranele ceasurilor de bord s-au schimbat şi devin roşii în versiune Nismo, iar pedalierul din aluminiu îţi subliniază şi el că nu te afli într-o versiune clasică Juke.

Mai ai cusături roşii peste tot pe unde apare piele, iar siglele Nismo îi lămuresc pe cei care se întreabă dacă au nimerit într-o maşină sport de patru metri lungime. 

În Juke Nismo te lămureşti rapid că detaliile pot face diferenţa. Asta pentru că, dacă ai dezbrăca maşina de toate elementele enumerate până acum, te-ai afla într-un Juke normal, cu care te-ai familiarizat deja. Adică ai spaţiu limitat în spate dacă ai trecut pe la volei şi handbal în tinereţe, portbagaj modest, dar soluţii inteligente la capitolul interfaţă. 

Preţ de achiziţie

Nissan nu a anunţat încă preţurile de pornire ale versiunii sport Juke Nismo, însă studiul listei actuale de preţuri arată că aceasta va avea un preţ de pornire plasat undeva sub 30.000 de euro. Rămâne de văzut care va fi valoarea finală şi cât vor costa şi unele elemente adiţionale existente în listele de opţiuni. În condiţiile în care Mini Countryman Cooper S pleacă de la puţin peste 28.000 de euro, ne aşteptăm ca Nissan să nu urce peste acest nivel. Vom reveni asupra acestui capitol imediat după ce preţurile modelului japonez vor fi publice.

Siguranţă

Juke Nismo nu lasă de dorit la o privire atentă a listei de dotări în materie de siguranţă. Cu o bază solidă - cinci stele EuroNCAP - şi cu versiuni deja cunoscute pentru performanţele lor la acest capitol, versiunea sportivă a modelului japonez preia ce e mai bun la capitolul dotări de la fraţii săi "normai", implicit lista de elemente care ţin de siguranţa pasagerilor. Astfel, Juke Nismo oferă în dotarea standard ABS şi EBD cu asistenţă la frânare, dar şi şase airbag-uri (faţă, laterale, cortină) care ajută pasagerii în caz de accident. Crossoverul de segment B de la Nissan nu duce lipsă de sisteme de tip Isofix sau de închidere centralizată cu telecomandă.

Ţinută de drum

Nissan Juke Nismo este versiunea în şort şi tricou a lui Juke. Dacă cu Juke este un model urban prin excelenţă şi se mândreşte cu asta, imaginaţi-vi-l pe Juke Nismo ca pe un "urban kid" care odată ce se îmbracă în echipament sport reuşeşte să se claseze între primii la probele de sprint pe pistă. E schimbat, dar îl recunoşti. Ei bine, echivalentul pantofilor sport este reprezentat de jantele de 18 inch şi de suspensiile spate multilink care au fost modificate îndeajuns încât modelul japonez să se înţeleagă sensibil mai acut cu virajele. Direcţia este şi ea modificată şi îţi oferă un răspuns îmbunătăţit, demn de o versiune ceva mai sănătoasă a unui crossover. Nu vă gândiţi însă la artificii de circuit. Juke Nismo este perfect digerabil şi în oraş, chiar dacă veţi simţi ceva mai sănătos şinele de tramvai şi gropile, eternii duşmani ai rinichilor şoferilor români.

Vizibilitate

În ciuda formelor destul de ciudate pentru o maşină de oraş, suprafeţele vitrate ale lui Juke Nismo sunt îndeajuns de generoase pentru a-ţi oferi aproape întregul spectru vizual de care ai nevoie la manevrele în spaţii strâmte. În special dacă luăm în discuţie şi poziţia foarte înaltă la volan. Designul nebun al modelului le-a permis oamenilor de creaţie de la Nissan să doteze Juke cu oglinzi mai mult decât suficiente, mărimea lor fiind demnă de un SUV mare. Asta fără să ştirbească din caracterul personal al modelului. Dacă adăugăm în ecuaţie şi faptul că versiunea testată avea la dispoziţie o cameră pentru marşarier, singura problemă rămâne zona din partea dreaptă a "feţei" maşinii, care îţi este uşor peste mână atunci când urci pentru prima dată în modelul nipon. 

Tehnologie

Deşi modelele de segment B nu ne-au obişnuit cu artificii la capitolele tehnologie şi elemente adiacente acesteia, Juke Nismo anunţă o noutate interesantă faţă de versiunile clasice ale modelului japonez. Demonstrat pe un iPad Mini la testul din Spania, sistemul nu are încă un nume oficial, dar îţi oferă live - conectându-se prin Bluetooth la computerul de bord - o mulţime de date care au legătură cu dinamica şi care până acum au fost disponibile doar pe "the mighty" GT-R. De la temperatura detaliată a motorului la date legate de presiune, de la forţele G la timpii pe tururi prestabilite. Normal, pentru că trăim în era intenetului, totul va putea fi împrţit cu prietenii (sau nu) din toată lumea pe reţelele sociale.

Dacă nu sunteţi foarte interesaţi de subiect, Juke Nismo aduce ce are mai bun Juke în gama standard: pachetul Nissan Dynamic Control System, indicator al forţelor G (amplasat însă într-un loc complet inutil, în zona schimbătorului de viteze) şi un panou de bord care se schimbă printr-o simplă apăsare de buton.

Design

Dacă ţi s-a părut până acum că Juke ar putea fi maşina care te "îmbracă" cel mai bine, personalitatea ta rebelă primeşte acum un cadou fantastic. Asta petru că Juke Nismo oferă multe elemente captivante la capitolul design: de la jantele de 18 inch la partea frontală coborâtă şi agresivă, dominată de luminile de zi LED şi de o bară care înlocuieşte artificiile estetice de pe versiunile clasice Juke cu un spoiler sportiv. Acesta este subliniat de o linie roşie orizontală îndeajuns de subtilă pentru a fi de bun gust, dar îndeajuns de vizibilă pentru a ne arăta că avem de-a face cu o variantă sport a unui model deja cunoscut.

La capitolul culori, Juke Nismo vine în trei versiuni: negru, alb sau argintiu. Vă recomandăm a treia variantă, cea testată de noi, fie şi pentru că - de dragul poveştii - ne-a amintit de culoarea care-l face pe GT-R un GT-R. 

Dacă nu ţi s-a părut că Juke e o maşină creată pentru tine şi dacă nici această versiune nu e pe gustul tău, cazul e închis. Treci la nemţi, acolo totul e mai clasic şi mai aşezat.

Nu ne-a placut

  • Consum ridicat
  • Vizibilitate redusă în anumite unghiuri
Date tehnice - Nissan Juke Nismo (2013-2016) 1.6 Turbo 200CP 4x2 Man
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1618
Lungime mm
4165
Putere maxima CP (rpm)
200 (6000)
Latime mm
1770
Cuplu maxim Nm (rpm)
250 (2400)
Inaltime mm
1565
Viteza maxima km/h
215
Greutate kg
1293
Acceleratie 0-100 km/h s
7.8
Ampatament mm
2530
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
46
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
251
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Nissan Juke Nismo (2013-2016)

Ultimele teste

Comentarii (17)

  • Aratarea asta pe 4 roti zgarie la ochi
    44 53
  • Urata masina :(
    38 50
  • urata cu spume
    37 49
  • daca avea 4 cerculete era frumoasa cu.........................crengi.
    27 40
  • funky
    36 13
  • Un "Urat - Fioros".
    Poate ca in realitate va arata mai bine, cine stie!
    17 24
  • Multi vad,putini pricep ;)
    34 32
  • George
    Ce gluma de masina...si cu 500 de cp si tot hidoasa ar fii. Parerea mea.
    32 41
  • foamea vine mancand
    13 23
  • AndreiRN
    Barbati care se uita mai degraba la frumusetea unei masini decat performantele sunt .............. metrosexuals.
    Oricum pt ei s-au pus si leduri.
    20 34
  • Urata cu crengi!
    I-ar sta bine intr-un helesteu, alaturi de alti brotaci!!!
    27 35
  • Eu zic mai avea nevoie de un rand de proiectoare fata, ca nu prea se vede.
    11 20
  • Daca nu avea farurile alea mari rotunde si lateralul era mai normal era o masina ok. Nu stiu cum pot unii sa dea banii pe asemenea aratare de masina .
    12 22
  • Se inscrie perfect in noua linie de design "Tot Mai Urat" a lui nissan.
    11 27
  • imi place.
    17 15
  • care e asemanarea dintre un juke si un bordel? iti e rusine cand intri si cand iesi din el, dar inauntru te simti destul de bine :))
    11 17
  • vrabia mihai viteazu......................l
    3 8

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru