Drivetest Ford B-Max (2012-2017)

1.6 Diesel Turbo (TDCi) 95CP Man5 Titanium
Ford B-Max (2012-2017) zoom
de Bogdan Mirică
Miercuri, 07.11.2012
Naturalizare

A spune că Ford B-Max este un model românesc şi a nutri un vag sentiment de patriotism pentru produsul craiovean e ca şi cum l-ai naturaliza pe Ricardo Cadu şi l-ai convoca la echipa naţională.

Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu fotbalul, Cadu este un jucător portughez, adaptat foarte bine în România şi apreciat de fanii locali. În esenţă, însă, Cadu rămâne tot un portughez adaptat în România pentru a căuta succesul.

Cam aşa se simte şi noul Ford B-Max în ţara noastră. Deşi este produs la Craiova, deşi a devenit subiectul unor glume despre praz şi olteni, deşi toată lumea îi şopteşte numele cu mâna dusă la inimă, B-Max este un produs conceput în afara plaiului mioritic. Şi asta se vede.

Ford B-Max (2012-2017)
1.6 Diesel Turbo (TDCi) 95CP Man5 Titanium

  • Pret de pornire 13.400 €
  • Pret model testat 17.650 €
  • Taxa auto 160 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În testul nostru, desfăşurat prin grupa estică a Carpaţilor Meridionali, am avut drept companion un B-Max diesel, încercând să vă oferim şi perspectiva unui motor ceva mai economic şi cu mai mult cuplu decât unitatea 1.0 Ecoboost, testată deja în cadrul lansării internaţionale.

Ne-am folosit aşadar de cei patru cilindri ai TDCI-ului de 1.6 litri, capabili să dezvolte 95 de cai putere la 3800 de rotaţii. O maşină de familie, a cărei menire principală este burduşirea cu bagaje şi copii are nevoie de cuplu motor pentru a se mişca vioi pe orice segment de drum. Iar B-Max are. Cei 215 Nm, livraţi foarte devreme, chiar de la 1750 de rotaţii, vor fi un deliciu pentru cel de la volan.

De altfel, momentul motor este cam cea mai plăcut senzaţie oferită de această motorizare, fiind oferit liniar, pe o plajă de turaţii decentă. Per total, resursele sunt generoase şi pot imprima modelului construit la Craiova un spirit dinamic.

Unitatea este asistată de o transmisie cu cinci rapoarte, bine etajată. Deşi mulţi ar fi tentaţi să ceară şi o a şasea treaptă, vă asigurăm că ultima este suficient de lungă. Asta dacă nu cumva rulaţi mult peste limita legală, caz în care e nevoie.

În termeni generali, unitatea TDCI este generoasă în resurse, vocală când urcaţi în ture şi cu un răspuns al acceleraţiei ceva mai anesteziat decât în cazul Ecoboost-ului.

Consum

Dacă sunteţi un tată chibzuit şi preferaţi să vă drămuiţi bine cheltuielile, atunci versiunea 1.6 TDCI este fix ce vă trebuie. Avem în faţă cea mai economică opţiune din gama lui B-Max, şi nu doar pe hârtie.

După ce am luat în piept Centura Bucureştiului, am testat noua Autostradă către Ploieşti şi apoi am urcat uşor către Braşov, B-Max ne-a răsplătit cu un consum mediu de 6 litri la 100 de kilometri, cu doi litri peste media oficială de 4 litri/100 de km. Aerul condiţionat a rulat în permanenţă, iar schimbarea treptelor de viteză a nesocotit cu îndârjire indicatorul de schimbare a rapoartelor.

Raportat la concurenţă, B-Max stă cel mai bine din segment. Are un consum mediu mai mic decât Kia Venga, Opel Meriva şi Citroen C3 Picasso.

Performanţe

B-Max nu-şi propune să fie un atlet. Cel de la volan trebuie să fie cumpătat pentru a nu oferi senzaţii neplăcute celor mici sau soţiei cicălitoare de pe locul din dreapta. Ford te protejează de astfel de evenimente oferindu-ţi o motorizare care se fereşte de performanţe.

Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 13.9 secunde, timp suficient pentru a sorbi de câteva ori dintr-un termos cafeaua de dimineaţă. Viteza maximă se opreşte la 174 de km/h, suficient pentru şoselele pe care le vei întâlni în Turul României la volan.

Nici ceilalţi concurenţi nu excelează la acest capitol, dar Opel Meriva şi Citroen C3 Picasso sunt insesizabili mai sprinteni. Doar Kia Venga este mai lent decât americanul de la Craiova.

Interior

De fiecare dată când vă vorbesc despre interior vă invit dincolo de portieră. De această dată aş vrea să zăbovim totuşi puţin la intrare, în pragul uşii. Aici B-Max plusează mult şi scoate asul din mâneca.

Lipsa montantului de mijloc reprezintă o inovaţie pe care trebuie să o aplaudăm. Accesul în interior se face mult mai uşor, iar habitaclul are un aer extrem de aerisit.

Să luăm loc în spate, acolo unde modelele din acest segment îşi concentrează atenţia. Suficient loc pentru un adult de peste 1.85 metri chiar şi la nivelul picioarelor sau al genunchilor. La fel se întâmplă şi la nivelul capului. Credeţi-ne pe cuvânt, am testat asta. Dacă facem un exerciţiu de imaginaţie, ajungem la concluzia că pe bancheta din spate pot călători uşor trei adulţi.

Dacă ne mutăm pe locurile anterioare, observăm că materialele sunt decente, însă nu excelează, cel puţin în părţile inferioare ale planşei de bord şi pe portiere. Încântă vizual şi tactil plasticul lucios inserat la nivelul planşei de bord şi al portierelor. În plus, butoanele în relief, poziţionate în partea centrală a bordului, ajută foarte mult ergonomia, care la rândul ei se prezintă bine.

Senzaţia de calitate creşte dacă ne uităm la finisaje, bine închegate, şi la pielea de pe volan. Pentru fanii gadget-urilor, planşa de bord poate părea puţin anostă fără un sistem de navigaţie. Te obişnuieşti însă repede cu senzaţia.

Scaunele sunt confortabile şi, surprinzător pentru acest segment, oferă o susţinere laterală bună. Completăm şi cu o poziţie bună la volan, cu un câmp vizual bun şi avem deja în faţă o maşină care va fi pe placul şoferilor.

Preţ de achiziţie

Ford B-Max are un preţ de pornire de 13.400 de euro cu TVA. Potrivit oficialilor Ford, preţul este unul special pentru România şi ar trebui să fim recunoscători. Ba mai mult, dacă ne purtăm frumos şi ne prezentăm cu trei rable la dealerii Ford o să fim răsplătiţi cu un preţ special, de numai 10.000 de euro.

Dacă ne uităm la versiunea testată de noi, lucrurile stau puţin diferit. Preţul de pornire pentru dieselul 1.6 TDCI de 95 de cai putere, disponibil doar cu nivelul de echipare de top Titanium, este de 17.650 de euro.

În segment, Opel Meriva are un preţ de pornire mai mare, de 14.230 de euro, în vreme ce o versiune comparabilă, 1.3 CDTI de 95 CP şi nivel de echipare Cosmo, ajunge să coste 18.550 de euro.

Citroen C3 Picasso are un preţ de pornire mai mic decât B-Max (12.850 de euro cu TVA), în vreme ce versiunea comparabilă, 1.6 e-HDi de 92 CP şi echipare Seduction, ajunge la 17.825 de euro.

Hyundai ix20 are un preţ de pornire cu mult peste cel al lui B-Max, în vreme ce versiunea sa diesel apropiată de modelul de la Craiova este mai sucmpă cu aproape 1000 de euro.

Fratele său de concern, Kia Venga, are însă un preţ mai mic decât B-Max (13.277 de euro cu TVA), în vreme ce versiunea comparabilă (1.4 CRDI 90 CP Fever) este mai scumpă cu aproape 1500 de euro.

Siguranţă

Mulţi au privit sceptici decizia Ford de a integra montantul central în portiere. Americanii le-au dat peste nas cârcotaşilor, B-Max reuşind să obţină cinci stele în cadrul testelor EuroNCAP, un punctaj maxim pe care mulţi nu-l prevesteau.

Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 92%, iar pentru pasagerii copii de 84%. În cazul impactului lateral, corpul manechinului a înregistrat leziuni în zona pieptului, dar sistemul cu montantul central integrat în portiere a funcţionat.

Lista de dotări standard este destul de bogată: şase aibaguri, ABS, EBD, ESP. În plus, pachetul Titanium oferă Active City Stop, sistem care opreşte automobilul automat în cazul unui impact iminent în mediu urban şi sistem de asistenţă în caz de urgenţă care sună automat la 112 în cazul unui accident grav.

Ceea ce mie mi se pare a fi însă o doză de nesiguranţă, dincolo de aceste rezultate bune pe hârtie, este uşurinţa cu care cei de pe locurile din spate pot deschide uşile glisante în timpul mersului: printr-o simplă apăsare de buton. Odată apăsat, portierele se deschid uşor şi glisează imediat având în vedere că forţa de înaintare şi inerţia îşi spun cuvântul. O să vă treziţi admirând asfaltul la 60 km/h.

Sistemul centralizat de închidere asigura uşile. Însă apăsare butonul duce tot la o situaţie periculoasă: semi-deblocarea uşilor. Singura măsura de siguranţă este folosirea butonului de blocare a uşilor spate. Am fi apreciat dacă Ford ar fi folosit un sistem de blocare al uşilor ca în cazul lui Opel Meriva, activ după 5 km/h. Tocmai din acest considerent am decis să scădem nota modelului produs la Craiova.

Ţinută de drum

Ford a reuşit să crească o gamă de modele cu pedigree când vine vorba despre ţinută de drum exemplară. B-Max nu face excepţie şi se aliniază normelor impuse de părintele său.

Inginerii Ovalului Albastru au dresat bine suspensiile modelului familist, care se bucură de o calibrare perfectă pentru şoselele din ţara noastră. Mai exact, B-Max se arată destul de filtrant când vine vorba de gropi şi alte denivelări, încercând să păstreze un nivel ridicat al confortului.

Pe viraje însă, B-Max nu plăteşte tribut confortului. Ba chiar se prezintă extrem de bine închegat, cu o rigiditate structurală sporită, un ruliu sesizabil foarte greu şi o aderenţă demnă de invidiat. Şi pentru ca ecuaţia să fie completă, Ford propune şi o direcţie precisă, poate chiar cea mai precisă din segment.

Vizibilitate

Ca orice monovolum, B-Max oferă o vizibilitate bună datorită poziţiei de condus mai înalte. Montanţii din faţă sunt destul de groşi, dar nu pun mari probleme la vizibilitatea laterală, ci doar uneori la virajele lente de stânga.

Manevrele de parcare sunt uşor de realizat datorită dimensiunilor compacte, iar luneta este suficient de generoasă pentru a le favoriza. Oglinzile laterale sunt şi ele bine proporţionate, deşi ar fi mers bine unele puţin mai mari.

Tehnologie

Ca un părinte grijuliu, care îşi îmbracă bine odrasla înainte de a o trimite la joacă în zăpadă, Ford a echipat noul B-Max cu tot ce trebuie unei familii numeroase.

Lista de dotări include o echipare de siguranţă bogată, despre care v-am mai vorbit, senzori de lumină şi ploaie, comenzi pe volan, pilot automat, scaune încălzite şi climatizare automată pe o singură zonă, deşi ar fi fost bună una pe două zone.

Odată cu B-Max, Ford introduce în România şi sistemul SYNC complet. Este un sistem multimedia care acceptă comenzi vocale pentru mai multe funcţii ale telefonului mobil sau ale sistemului audio. Sync lucrează în colaborare cu telefonul inteligent al posesorului legat la sistemul maşinii prin intermediul unei conexiuni bluetooth. Poate reda muzica de pe telefon sau poate iniţia un apel telefonic.

La nivelul de echipare Titanium, muzica este redată prin sistemul audio Sony ce oferă o calitate excelentă a sunetului. Informanţiile de la Sync şi sistemul audio sunt redate pe un display color TFT de 4.2 inch.

Design

Ajungem şi la design, un capitol unde monovolumele trebuie să vină cu ceva special pentru a impresiona. Aspectul de cutie este taxat dur de public, aşa că Ford a inventat ceea ce se numeşte o evoluţie a designului kinetic.

Se pare că artificiul a mers, B-Max fiind una dintre cele mai atractive propuneri din segment. Partea frontală, profilul, dar şi posteriorul concură pentru o imagine generală dinamică, fluidă, chiar cu un uşor aspect sportiv.

Cei care se temeau că un model cu uşi glisante va fi urât din profil se înşeală. Designerii Ford au scornit un artificiu estetic, integrând şinele pe care rulează portiera spate în desenul aripilor posterioare.

Nu ne-a placut

  • Posibilitatea de deschidere a uşilor spate în mers
  • Calitatea plasticului la nivelul portierelor
  • Lipsa unui sistem de navigaţie
Date tehnice - Ford B-Max (2012-2017) 1.6 Diesel Turbo (TDCi) 95CP Man5 Titanium
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1560
Lungime mm
4077
Putere maxima CP (rpm)
95 (3800)
Latime mm
1751
Cuplu maxim Nm (rpm)
215 (1750)
Inaltime mm
1604
Viteza maxima km/h
173
Greutate kg
1310
Acceleratie 0-100 km/h s
13.9
Ampatament mm
2489
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
47
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
318
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Ford B-Max (2012-2017)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (9)

  • 1.6 - 95 CP /0-100 13.9s suna cam depasit.
    Mi se pare ciudat sa numiti asta "resurse generoase".

    In caz ca ati uitat sa mentionati Hyundai i20 1.6 CRDI - 115CP / 0-100 11.5 - consuma cred cam la fel daca nu mai putin
    19 19
  • Cum industria e la pamant, firmele precum ford sunt o gura de aer proaspat pentru cetatenii romani.
    Legat de masina, pretul modelului testat este cam piperat din pacate.
    Design acceptabil pt o masina din clasa sa. Consum de asemenea .
    Cat despre tinuta de drum,nu ma asteptam sa aveti o parere asa buna, tinand cont ca este totusi un monovolum.
    18 5
  • Referitor la siguranta: Din cate stiu optiunea de inchidere automata a portierelor la viteze de peste 7 km/h se poate activa la cerere intr-un service Ford.
    11 2
  • Lungime 4077 mm
    Latime 1751/1857/2067 mm - fara oglinzi/rabatate ogl./cu ogl.
    Inaltime(max) 1604/1613 mm -fara trapa/cu trapa
    Greutate 1310 kg (greutate max admisa 1780 kg)
    Ampatament 2489 mm
    Volum rezervor 47 l
    Volum portbagaj 304/318 - cu/fara roata rezerva
    6 0
  • m-sport
    JB ix20 are 115 cai nu 95
    4 2
  • Razvan
    Masina e foarte misto pentru mamicile care isi duc copiii la scoala. E incapatoare, are un acces foarte bun, e cocheta pentru un monovolum. Cred ca motorul 1.0 EcoBoost e alegerea ideala pentru masina asta. Chiar si varianta de 100 CP e suficienta pentru Romania si drumurile noastre. IX 20 e mai scump? Ni se pare o nebunie ca un Hyundai sa coste mai mult decat un Ford.
    8 4
  • kim_vl
    Am vazut si eu B-MAX-ul in showroom. Nu prea mi-a placut sistemul de usi. In primul rand usa spate mi se pare foarte grea (e si foarte groasa) si-ti trebuie ceva forta s-o inchizi/deschizi. In al doilea rand cablurile electrice pt. usa sunt situate intr-un tub flexibil negru dintr-un plastic cam tare (mie sincer mi s-a parut a fi un simplu copex) care culiseaza impreuna cu usa (devenind astfle foarte expus) si care era deja rupt sau albit la articulatii (masina de showroom). Si, in al treilea rand, usile au un sistem complicat de chedere, mai ales la imbinarea intre usa fata-usa spate cu un fel de tavite, canalete si gaurele de scurgere etc. care nu stiu cat vor rezista in timp. Sincer nu stiu ce mare scofala e cu sistemul asta de deschidere a usilor.
    6 4
  • @Razvan
    Ford a decazut mult in ultima perioda la calitate. Intreba un american ce parere are de Hyundai si Ford si o sa fii suprins sa constati ca Hyundai e mai bine vazuta.
    4 8
  • optiunea de a putea glisa usile in timpul mersului,o spun cu toata seriozitatea e foarte utila in diverse aplicatii,bine inteles facuta de oameni cel putin responsabili,deci nu e de blamat acest subiect
    2 7

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru