Drivetest Audi A3 Sportback (2012-2016)

1.6 TDI 110CP Aut Ambiente
Audi A3 Sportback (2012-2016) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 24.09.2013
Moderaţie

Audi A3 a pornit la drum ca fratele premium al lui Volkswagen Golf. La vremea sa, era prima compactă premium și un pas în necunoscut pentru constructorul din Ingolstadt. Între timp, A3 a devenit un nume de sine stătător, cu fanii săi și tot ce ține de un model cu o identitate proprie.

Noua generație a lui A3, tagmă din care aparține și exemplarul testat, vine cu platforma MQB a Volkswagen Group și o împarte cu succes cu mai multe modele ale acestui concern. Împărțirea merge mai departe, A3-ul din povestea de astăzi preluând și motorul 1.6 TDI de 105 CP, lansat inițial în gama Volkswagen. Versiunea testată plusează cu o transmisie S-Tronic cu două ambreiaje, inovație care a debutat în cadrul mărcii din Ingolstadt, urmând să fie integrată pe toate mărcile concernului din Wolfsburg.

În cazul de față, avem o compactă premium pentru cei care nu vor neapărat performanțe pe hârtie, ci o modalitate de transport confortabilă și economică de la A la B și mai departe de atât. În ciuda acestei caracterizări brute, A3 are propria sa personalitate și asigură sentimentul premium pe care-l caută clienții acestei mărci.

Audi A3 Sportback (2012-2016)
1.6 TDI 110CP Aut Ambiente

  • Pret de pornire 22.950 €
  • Pret model testat 34.770 €
  • Taxa auto 50 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În cadrul acestui test, vorbim despre motorizarea diesel entry-level a gamei Audi A3 Sportback. Astfel, nu trebuie să ne așteptăm la valori record la capitolele putere, cuplu motor sau performanțe dinamice. Propulsorul 1.6 TDI de 105 CP şi 250 Nm, o lansare recentă în portofoliul Volkswagen, la vremea sa marcând intrarea celor de la VAG în ”teritoriul common-rail”, a venit cu un plus de rafinament față de vechile 1.9 TDI-uri. Rafinamentul respectiv a venit cu o ”cumințire” pe partea de livrare a cuplului motor, existând senzația aparentă că motoarele noi ar fi mai ”leneșe”, cu toate că nu era cazul.

O transmisie automată, respectiv automatizată - cum este cazul S-Tronic-ului cu două ambreiaje, aduce din start senzația că motorul nu este la fel de puternic precum anunță fișa tehnică. Însă, modelul se achită de sarcinile dinamice cu succes, reușind să-l propulseze pe A3 Sportback la viteze rezonabile fără senzația unui efort exagerat.

Până la 3.000 rotații pe minut, motorul este aproape neauzit în habitaclu, prezența sa făcându-se simțită ulterior. Propulsorul și transmisia fac o pereche bună, cele două asigurând nivelul de confort așteptat de la un model premium pe partea de schimbare a treptelor de viteză. Cu toate acestea, motorul nu este nici cel mai performant din segment, fiind întrecut de D2-ul de la Volvo, iar nivelul de putere furnizat nu este tocmai impresionant, deși clientul țintă al acestei versiuni nu caută acest lucru.

Consum

Audi anunţă un consum mediu de 3.8 litri la sută pentru această versiune a lui A3 Sportback. Valoarea este excelentă şi se dovedeşte a fi cea mai bună din segment. Competitorii săi de la Volvo, Mercedes-Benz şi BMW prezintă valori de peste 4.0 litri la sută în regim mixt, valabile pentru versiunile de motorizare echivalente.

Meritele acestei valori de consum în segmentul compactelor premium le aparţine, în proporţii egale, motorizării, transmisiei şi sistemului Start-Stop. Cu toate că funcţionarea sistemului nu este la fel de rafinată precum în cazul motorizării 2.0 TDI, aceasta este la fel de eficientă şi în dotarea propulsorului de 1.6 litri.

În mediul urban, am realizat un consum de 6.5 litri la sută, absolut rezonabil pentru un diesel cu transmisie automată. După ce am ieşit din oraş, consumul lui A3 1.6 TDI s-a stabilizat în jurul valorii de cinci litri la sută.

Performanţe

Ca de obicei, atunci când vorbim despre cel mai economic model din segment, acesta nu reuşeşte să fie campion la performanţe. În cazul de faţă, avem un timp 0-100 km/h de 10.9 secunde şi o viteză maximă de 195 km/h. Echivalentul său din gama Mercedes-Benz, A180 CDI Bluefficiency DCT, îl întrece până la sută cu 0.3 secunde, cu toate că are o viteză maximă mai mică cu 5 km/h.

În curtea Volvo, versiunea D2 cu transmisie automată a lui V40 are un timp 0-100 km/h de 12.1 secunde şi o viteză maximă de 190 km/h. Versiunea cu transmisie automată a lui BMW 116d asigură un timp 0-100 km/h de 10.3 secunde şi o viteză maximă de 200 km/h, aceasta plătind tribut la capitolul consum mediu, versiunea având un consum mediu de anunţat de 4.4-4.5 litri la sută pentru transmisia automată, potrivit portalului oficial.

Aşadar, A3-ul Sportback nu va fi cea mai rapidă maşină de la semafor, dar nici nu va rămâne prea mult în urmă. Oricum, scopul acestei motorizări nu este livrarea de performanţe deosebite, ci de rezultate bune în materie de consum de carburant, sarcină de care se achită cu prisosinţă.

Interior

Unii spun că mai puţin este mai mult. Cei de la Audi au fost de acord, livrând cel mai sobru interior din segmentul compactelor premium. Habitaclul lui A3, deşi are un design simplu, prezintă linii curate, care nu-ţi supără ochii şi nu te tulbură în niciun fel odată ce te-ai urcat la volan. E ca o cameră de hotel în care mobila şi pereţii împart aceeaşi culoare. Într-un fel, te linişteşte, cu toate că nu sare nimic în ochi.

După cum ne-au obişnuit nemţii, ergonomia interiorului este exemplară, toate comenzile fiind la îndemână şi amplasate cât de poate de logic. Scaunele din faţă oferă un nivel corect de sprijin şi sunt confortabile. Bancheta din spate, subiect important din moment ce vorbim despre o versiune cu cinci uşi a lui A3, este şi ea confortabilă. Am apreciat în mod special modelul tapiţeriei şi felul în care erau aranjaţi bureţii care formau bancheta din spate şi scaunele, aceştia asigurând un model interesant.

După toate aceste complimente, A3 Sportback mai primeşte o distincţie - cel mai spaţios portbagaj din segment, de 380 litri. Pe locul doi s-ar clasa BMW Seria 1, urmat de Mercedes-Benz A-Klasse şi Volvo V40. Singurul reproş la interiorul lui A3 ar veni tocmai pe partea de surprize şi artificii estetice, lipsa acestora putând fi un minus pentru unii clienţi.

Preţ de achiziţie

Cea mai ieftină versiune a lui Audi A3 Sportback pleacă de la 22.950 euro cu TVA inclus. Gama Mercedes-Benz A-Klasse porneşte de la 25.050 euro, aproape de preţul de pornire al celui mai ieftin A3 Sportback diesel. Versiunea lui A-Klasse cu transmisie automată şi cel mai mic diesel din gamă are un preţ de pornire de 28.500 euro. Suedezii de la Volvo cer 23.240 euro pe cel mai ieftin V40, pe când diesel-ul pe care l-am introdus în comparaţia de mai sus pleacă de la 25.290 euro.

Gama Seria 1 de la BMW pleacă de 23.550 euro în versiunea cu cinci uşi. Un Seria 1 cu o motorizare şi o transmisie automată cu A3-ul Sportback testat de noi ar ajunge să coste 28.350 euro. Audi A3 Sportback este oferit în trei niveluri de echipare alături de motorizarea 1.6 TDI şi transmisia S-Tronic. Cea mai ieftină posibilitate pleacă de la 28.400 euro, în timp ce versiunea testată de noi, Ambiente, pleacă de la 29.900 euro, fiind mai scumpă decât rivalii din segment. Dotările opţionale cu care a fost echipat exemplarul de test au ridicat preţul de vânzare la 34.770 euro.

Aşadar, A-Klasse ajunge să fie cel mai scump model din comparaţia noastră, cu toate că diferenţa dintre el şi A3 Sportback în cea mai ieftină versiune diesel cu transmisie automată este de doar 100 de euro, diferenţă care dispare odată ce ne uităm la nivelul de echipare de top al gamei A3 Sportback.

Siguranţă

Audi A3 a primit cinci stele la testele de siguranţă EuroNCAP. Compacta din Ingolstadt s-a descurcat foarte bine când a venit vorba de protecţia ocupanţilor adulţi, 95%, iar nivelul echipamentelor de siguranţă activă a fost cotat bine, cu 86%. Protecţia copiilor a fost notată cu 87%, în timp ce protecţia pietonilor a primit cu 74% din punctajul total.

Încă de la primul preţ de pe listă, veţi regăsi în echiparea maşinii airbag-uri frontale, laterale, cortină şi pentru genunchii şoferului. Aşa cum ne-am obişnuit, şoferul are la dispoziţie ESP, ABS şi pedale detaşabile în caz de accident. Spre deosebire de V40, singurul model din lume cu acest feature, A3 nu vine cu airbag pentru pietoni ascuns sub capotă, dar nemţii au echipat modelul cu o capotă activă, care se ridică câţiva centimetri dacă detectează un impact iminent cu un pieton.

Lista de opţionale include cele mai noi sisteme de siguranţă activă disponibile pe piaţă, de la Active Lane Assist la cruise controlul adaptiv sau la Audi Pre Sense, care frânează automat dacă detectează un obstacol static în faţă la viteze reduse. Exemplarul testat beneficia de ambele pachete menţionate mai sus.

Ţinută de drum

Audi A3 Sportback aduce, la fel ca fratele său cu trei uşi, o direcţie rafinată, dar perfectibilă la capitolul feeling. Din acest punct de vedere, Seria 1 şi A-Klasse prezintă cele mai comunicative casete de direcţie, acestea redând cu înaltă fidelitate ceea ce fac roţile din faţă. A3 nu este foarte departe de acestea, cei din Ingolstadt preferând să accentueze partea de amortizare a şocurilor, asigurând o direcţie precisă, dar care nu îţi redă exact fiecare implus perceput de roţile din faţă. Te vei obişnui rapid cu senzaţia şi-l vei putea conduce pe A3 ca şi cum nu ar exista acest mic inconvenient.

Reglajul suspensiei este un element foarte bun la Audi A3, aceasta având o configuraţie bună încă de la echiparea standard, fără pachetul care permite schimbarea direcţiei şi suspensiei în funcţie de setările alese de comutatorul Audi Drive Select. În cazul de faţă, modelul beneficia şi de această funcţie, oferind fie un plus de confort, fie un plus de sporitivitate. Fără Audi Drive Select, A3 merge pe un echilibru între cele două caracteristici.

Filtrarea denivelărilor este foarte bună, chiar şi la gropile mioritice de dimensiuni rezonabile, iar trecerea  peste micile "riduri" ale şoselei este aproape imperceptibilă. Peste denivelările mai mari, simţim cum A3 încearcă din răsputeri să absoarbă totul, dar până şi tehnologia are anumite limite. După cum spuneam şi într-un test anterior cu A3, modelul ar putea fi soluţia ideală pentru cei care s-au plâns că Seria 1 are suspensia prea fermă.

Vizibilitate

Audi A3 prezintă suprafeţe vitrate bine gândite, care par să nu facă nicio concesie de dragul design-ului. Nici montanţii A sau B nu sunt deranjanţi pentru şofer, iar vizibilitatea este corespunzătoare atât  în faţă, cât şi în spate sau în lateral. Montantul C este singurul care ar putea impune mici probleme la manevrele în marşarier, dar nu discutăm de un dezavantaj major aici, ci doar de o problemă comună în rândul multor hatchback-uri. Cealaltă neplăcere la acest capitol ar fi oglinda centrală, care pare prea mică în unele momente.

Tehnologie

Pe lângă dotările "clasice", cu care ne-am obişnuit să ne întâlnim pe toate modelele testate în ultima perioadă, A3 Sportback-ul testat venea şi cu un sistem tempomat adaptiv. Acesta are capacitatea de a frâna automat în cazul în care şoferul din faţă frânează şi distanţa dintre cele două vehicule se reduce. Şoferul A3-ului poate să stabilească în prealabil distanţa dintre vehiculul său şi automobilul din faţă, iar modelul este capabil să pornească din loc în cazul opririi, dacă este echipat cu o transmisie automată.

În rest, avem climatizare digitală cu reglare automată pe două zone, scaune faţă încălzite, sistem MMI, Bluetooth, acces fără cheie şi alte elemente convenţionale. În faţa rivalilor, A3 Sportback nu vine cu nimic nou la acest capitol, dar asigură tot ce îţi trebuie pentru situaţiile de zi cu zi. Nu ne-a plăcut fragmentarea soluţiilor de conectare, CD player-ul şi cardul SD fiind ascunse în torpedou, în timp ce mufa AUX era integrată în spaţiul de sub cotieră. În cazul altor modele, Audi a reuşit să integreze toate soluţiile de conectare în acelaşi loc.

Design

Exemplarul testat ne-a furnizat o surpriză atunci când l-am văzut prima dată. Nu ne aşteptam să arate atât de bine A3 Sportback pe roşu, dar se pare că nuanţa "Roşu brilliant" se potriveşte foarte bine cu formele acestui model. Chiar şi aşa, A3 nu va întoarce capetele tuturor, design-ul său rămânând la fel de sobru şi după ce îi schimbăm culoarea.

În cazul în care ar fi fost posibilă o alegere mai excentrică a nuanţei de caroserie, aceasta nu ar fi fost prea bine privită din punct de vedere vizual, modelul având un anumit nivel de eleganţă care nu-i permite să se înjosească folosind tertipuri precum nuanţele stridente.

Nu ne-a placut

  • Preţ în raport cu rivalii
  • Rafinament sistem Start-Stop în compania acestei motorizări
  • Fără niciun artificiu estetic la interior sau la exterior
Date tehnice - Audi A3 Sportback (2012-2016) 1.6 TDI 110CP Aut Ambiente
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4310
Putere maxima CP (rpm)
110 (3200)
Latime mm
1785
Cuplu maxim Nm (rpm)
250 (1500)
Inaltime mm
1425
Viteza maxima km/h
200
Greutate kg
1355
Acceleratie 0-100 km/h s
10.7
Ampatament mm
2636
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
380
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi A3 Sportback (2012-2016)

Ultimele teste


  • Vedetă

  • Legendă

  • Definiția hot hatch-ului

  • Grande

Comentarii (11)

  • someone
    desi este cel mai slab ca putere din gama motoarele diesel de 1.6, singurul lucru care ma impresioneaza la acest propulsor este faptul ca dezvolta puterea la o turatie f scazuta, respectiv 3000 rpm, fata de 4400 rpm cu era vechiul 1.6 tdi de la VAG. dar acum cu noile motoare diesel de 1.6 de la honda, fiat, ford, renault si mai ales de la competitorul de o viata, opel, care au venit cu niste motoare excelente, VAG trebuie sa faca urgent un upgrade de putere la acest motor
    14 5
  • un diesel de 105 cp cu un pret final de aproape 35.000Eu. Pentru ce? Pentru pretentiile de premium....hmmm. Si pentru familistii cu malai

    Ok, A3 Sportsback imi place la maximum dar pretul e usor cam prea sus.
    34 4
  • Nu stiu cum pot unii sa dea atatia bani pe ea...e doar un Golf mai bine finisat si mai frumos.
    La banii aia poti cumpara o Alfa Romeo Giulietta full de 170 cp si mai raman si bani.
    E cat se poate de premium si Alfa + ca arata mult mai bine.
    ps. detin un Audi...asa ca nu am nimic cu marca. Chiar imi plac si sunt foarte bune ! Dar unele modele de la ei chiar nu isi merita banii.
    27 7
  • Într-adevăr preţul e prohibitiv. Cu aceşti bani îţi poţi cumpăra lejer cel mai dotat şi bine finisat Golf şi mai rămâi în cont cu o sumă frumoasă pretabilă altor potenţiale investiţii. În fond maşina e un Golf mai fandosit însă pentru cei ce si-l permit!
    15 4
  • un oarecare
    Exorbitant, imi vin atatea variante in minte incat nu pot sa le enumar!
    18 3
  • Dacia Plant
    Nu exceleaza nici prin design, iar motorul ala la +30.000 e de-a dreptul penibil. As cumpara o Noua Mazda 6 de banii aia.
    10 2
  • Daca tot suntem la categoria ,,un fel de Golf", poate testati si noul Leon.
    14 0
  • Asta inseamna premium nu este pentru orice retard care compara mere cu pere. Exista o diferentiere atat la oameni cat si la masini. Dar cui sa ii spui asta ??!!
    4 11
  • frumoasa
    E frumoasa masina, chiar daca nu exceleaza la asta.
    Interiorul e cam simplu, putin banal.
    So, overall ok.

    Dar cand auzi pretul...
    NU FACE BANII.

    Imi plac Audi-urile, dar, in Romania sa dai atatia bani pe MASINUTA asta MICA tb. sa fii putin mai "special" (ca sa nu zic altfel)
    11 1
  • ShelbyV8: clar, noul Leon, cel putin la aspect exterior, e senzatie. si nici preturile nu sunt mari comparand cu ce ofera concurenta.
    personal consider, ca si multi de pe aici, ca nu merita sa dai atat pe acest audi cand ai varianta leon - o masina nu f diferita, tehnic, de a3.
    5 2
  • Prost nu e ala care cere...
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru