de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 24.09.2010
-
-
Trimite pe:
Dacă în urmă cu mult timp Mitsubishi dovedea un apetit deosebit pentru drumuri accidentate, tone de noroi şi vaduri pline cu apă, odată cu lansarea simbolului Pajero, mai nou, constructorul japonez îşi regândeşte strategia. Filosofia samurailor, care puneau la loc de cinste aventuri precum Dakar, s-a redimensionat şi s-a extins, ADN-ul fiind transferat şi noilor membri, care îşi doresc să calce pe şleaul uscat al înaintaşilor. Motivaţi de succesul şi ascensiunea crossover-elor la nivel mondial, japonezii au decis să ofere publicului un compromis cât se poate de atractiv, capabil să se descurce bine în oraşele mari, dar şi pe drumuri de munte. Aşa a luat naştere ASX, fratele mai mic al lui Outlander şi nepotul foarte timid al bătrânului Pajero. Mezinul familiei off-road a ajuns din această toamnă şi în România, unde va avea serios de furcă cu modele deja consacrate, al căror pedigree în teren accidentat poate fi la fel de impresionant.
-
Pret de pornire
17.717 €
-
Pret model testat
30.761 €
-
Taxa auto
374 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Vreme de câteva zile am avut ocazia de a testa ASX împreună cu cea mai nouă creaţie a departamentului tehnologic Mitsubishi: motorul diesel de 1.8 litri, apreciat deja de publicul european. Unitatea cu patru cilindri vine să înlocuiască motorul TDI de 2.0 litri furnizat de Volkswagen, propunând publicului emisii şi consum îmbunătăţite. Propulsor diesel de concepţie proprie, noul 1.8 DI-D vine cu o putere de 150 de cai, reimţită începând cu 400 de rotaţii. Cuplul motor este unul generos pentru această cilindree, fiind deosebit de savuros pe o plajă de turaţii decentă, cuprinsă între 2000 şi 3000 de rotaţii. Resursele aşternute pe hârtie nu impresionează audienţa, ba chiar cuplul motor este mai mic cu 20 de Nm decât cel al rivalilor cu puteri asemănătoare. Cu toate acestea, ele par a fi suficiente pentru a aşterne un zâmbet discret pe faţa celui de la volan, atunci când pedala de acceleraţie ajunge la podea. Motorul de 1.8 litri este asistat de o cutie manuală cu şase rapoarte, destul de precisă şi bine etajată. Exploatarea dinamică a celor 150 de cai poate face din ASX o maşină cu care te poţi juca fără probleme în mediul urban şi chiar pe teren accidentat. Atunci când sunt preferate traseele urbane, tracţiunea anterioară este cea mai potrivită alegere, fiind o alternativă destul de "zburdalnică" de a traversa Bucureştiul, chiar şi atunci când traficul începe să devină insuportabil. Pentru cei care preferă şi escapadele în teren accidentat, cu măsură, tracţiunea integrală şi cei 300 de Nm livraţi destul de devreme reprezintă o premiză interesantă, de la care poate porni o aventură frumoasă.
Consum
Ceea ce impresionează la ASX este fără îndoială consumul. Nu ne-am fi aşteptat la un comportament atât de reţinut din partea unui crossover de talia lui ASX. Raţia de motorină pe care o percepe modelul Mitsubishi, chiar şi în mediul urban, este una destul de mică, cifrele reale fiind foarte apropiate de cele înscrise în fişa tehnică. Oficialii anunţă un 6.9 litri/100 de kilometri destul de optimist, care nu este însă greu de atins, având în vedere că, fără menajamente, ASX-ul nostru a înghiţit undeva la 7.3 litri/100 de kilometri. Trebuie să recunoaştem că am fost ajutaţi să obţinem această valoare şi de sistemul start-stop, botezat AS&G în ograda Mitsubishi. Acesta a oprit motorul de fiecare dată când am oprit la semafor, limitând astfel consumul. Au fost însă şi situaţii neplăcute, când sistemul a avut ceva ezitări la repornire, sancţionate cu claxoane de ceilalţi participanţi la trafic, imediat ce semaforul a indicat culoarea verde. În mediul extraurban, cei 5 litri/100 de km anunţaţi în cartea tehnică au fost în realitate 5.5 litri/100 de km, fără a forţa prea tare acul vitezometrului. Dacă ne raportăm la rivalii din segment, observăm că ASX are cel mai bun consum urban, depăşind Qashqai, Kuga, Tiguan, RAV4 şi ix35.
Interior
Deşi Mitsubishi nu reprezintă un brand de referinţă atunci când vorbim despre interiorul vreunui segment, cu ajutorul lui ASX japonezii ar putea deveni foarte uşor un model demn de urmat. Designul planşei de bord, instrumentele de bord şi finisajele sunt capitolele la care modelul primeşte multe bile albe, închizând gura cârcotaşilor, care vedeau în Mitsubishi doar un banal constructor de volum. Calitatea materialelor folosite la interior variază, de la plastic foarte dur la foarte moale, însă finisajele sunt bune, semn că japonezii au fost foarte atenţi la detalii. Ambianţa plăcută şi aerul prietenos sunt amplificate de afişajul color, poziţionat între cele două ceasuri de bord. Deşi poate părea prea încărcat la început, afişajul va fi foarte util, oferind celui de la volan şi un indicator de schimbare a treptei de viteză. Cu siguranţă aspectul general este influenţat de ecranul color de 7 inch al sistemului multimedia, care tronează în mijlocul planşei de bord şi care dispune de funcţie tactilă. Scaunele oferă o susţinere laterală bună, în special în zona şezutului. Mai mult decât atât, şoferul va fi răsfăţat cu o poziţie destul de înaltă, specifică modelelor din acest segment, care va ajuta la stabilirea unui câmp vizual ceva mai generos în trafic. Despre spaţiu interior nu sunt multe se spus. Toţi cei cinci pasageri vor avea loc berechet pentru picioare şi cap. Dacă mai punem la socoteală şi portbagajul de 416 litri, depăşit în volum doar de Hyundai ix35, atunci putem afirma că avem un model complet, capabil să ofere condiţii fericite de acomodare pentru o familie normală.
Preţ de achiziţie
Noul Mitsubishi ASX are un preţ de pornire destul de abordabil pe piaţa din România. Publicul va scoate din buzunar începând cu 16.662 de euro cu TVA, pentru versiunea 4x2, cu motor de 1.6 litri benzină, de 115 cai putere şi 152 Nm. Cei care vor opta pentru un diesel vor fi nevoiţi să îşi reevalueze bugetul, preţurile începând de la 19.952 de euro cu TVA, pentru motorul 1.8 DI-D, testat de noi, dar în versiunea cu tracţiune faţă. Bineînţeles, publicul cu pretenţii peste medie va putea opta pentru o versiune de top estimată la 29.166 de euro, similară celei testate de noi, care vine cu 150 de cai, tracţiune integrală, sistem start-stop şi nivel de echipare de top Instyle. Dacă ne uităm în segment, cea mai ieftină alternativă rămâne fără îndoială Dacia Duster şi al său preţ de pornire de 10.900 de euro cu TVA inclus. Cu toate acestea, vor exista clienţi care vor plasa ASX alături de nume cu ceva mai multă experienţă, cum sunt Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai ix35, Ford Kuga şi Nissan Qashqai. Începem cu neamţul Tiguan, care pleacă de la 22.170 de euro, dar poate ajunge şi el până la 29.715 euro cu TVA, în varianta 2.0 TDI de 140 de cai putere, cu 4Motion şi nivel de echipare Track&Field. Pentru cei care preferă japonezele, alternativele sunt simple: Qashqai sau RAV4. Fratele mai mic al lui Land Cruiser pleacă de la o valoare ceva mai piperată, de 24.578 de euro şi poate ajunge să perceapă chiar şi 31.528 de euro pentru o versiune 2.2 D4-D de 150 de cai şi nivel de echipare Executive. De cealaltă parte, Qashqai este foarte apropiat de conaţionalul ASX în ceea ce priveşte preţul de achiziţie, valoarea sa de pornire fiind de 17.703 euro cu TVA. O versiune similară celei lui ASX poate ajunge însă până la 30.108 de euro, în versiunea 2.0 dCi de 150 de cai putere şi nivel de echipare Tekna. O altă opţiune asiatică ar putea fi considerat şi Hyundai ix35, care pleacă de la 21.068 de euro cu TVA şi poate ajunge până la 28.260 de euro cu TVA, pentru versiunea de 184 de cai cu tracţiune integrală, practic cea mai bună alegere din acest eşalon. Europenizatul Ford Kuga vine în România cu un preţ de pornire piperat, de 26.750 de euro, o versiune similară celei testate de noi pe ASX, ajungând la 29.750 de euro (2.0 TDCI de 140 de cai, 4x4, nivel de echipare Titanium).
Siguranţă
Deşi nu a fost testat încă de EuroNCAP, Mitsubishi ASX poate garanta siguranţa celor cinci pasageri ai săi cu ajutorul sistemelor active şi pasive, regăsite la interior. Pentru a putea evita un eventual impact, şoferul are la dispoziţie sisteme active, ca ABS, cu asistenţă la frânarea de urgenţă şi distribuţie electronică a forţei de frânare, ASC şi TCL, responsabile pentru controlul stabilităţii şi tracţiunii. În eventualitatea unei coliziuni, pasagerii vor fi protejaţi de un set de airbaguri frontale, laterale şi cortină, pentru şofer existând şi un airbag în zona genunchilor. Lista de dotări de siguranţă include şi centuri pretensionate, ancorare ISO-FIX pentru scaunele copiilor, asistenţă la pornirea din rampă şi semnalizare vizuală pentru frânarea de urgenţă.
Ţinută de drum
Mitsubishi ASX se dovedeşte a fi o maşină care se ţine bine pe şosea atunci când şoferul nu încearcă să abuzeze de pedala de acceleraţie sau de coloana de direcţie. Deşi modul 4x2 este cel în care maşina se simte cel mai bine din punct de vedere dinamic, la capitolul stabilitate, această rulare poate avea mici neajunsuri. Puntea faţă, responsabilă cu abordarea trasei ideale şi cu livrarea puterii pe şosea, poate fi uneori depăşită de situaţie. Incapacitatea de a se achita de ambele îndatoriri poate duce la o pierdere a aderenţei în viraje, de aceea este bine ca orice act de bravură să fie abandonat sau dacă nu, făcut măcar în modul 4x4. Atunci când se cuplează tracţiunea integrală stabilitatea creşte simţitor, iar ASX poate chiar să iasă la joacă în teren accidentat. Şi aici vor exista însă limite, apetitul pentru escapade excentrice fiind sugrumat de capacităţile modeste ale modelului pe şleauri prea adânci, pline de noroi sau zăpadă. E nevoie ca cel de la volan să conştientizeze că ASX se va simţi mai bine pe şosea şi că se va achita de îndatoriri standard atunci când va încerca potecile de munte.
Vizibilitate
Atunci când au gândit ASX, cei de la Mitsubishi şi-au dorit un model care să nu pună probleme şoferului, ba chiar să-i uşureze viaţa la volan. Oglinzile laterale sunt destul de generoase, la fel şi oglinda retrovizoare, iar montanţii A nu incomodează foarte tare nici atunci când avem de a face cu viraje strânse. Acoperişul panoramic sporeşte senzaţia de aerisire a habitaclului, iar camera pentru marşarier este fără îndoială un ajutor important atunci când aveţi de executat manevre dificile în parcare.
Tehnologie
Mitsubishi ASX poate fi privit fără probleme ca un amalgam de gadget-uri, cel puţin în versiunea de top testată de noi. Pasagerii şi şoferul nu vor duce lipsă de nimic, lista de dotări incluzând printre altele o tapiţerie din piele de calitate, scaune încălzite şi reglabile electric, aer condiţionat automat şi torpedou cu refrigerare. Deliciul publicului tânăr îl va face însă sistemul de sunet Rockford Fosgate, care vine cu 9 difuzoare, capabile să ridice nivelul "gălăgiei" interioare până la 710W, indiferent de mediul de stocare pe care cei cinci pasageri îl aleg: CD, DVD, USB sau iPod. Pentru cei amatori de gadget-uri, ascunderea "gurii" de CD-uri în spatele ecranului LCD color, care se glisează, poate deveni o obsesie şi o jucărie de care nu se vor mai plictisi. Dacă tot am ajuns la ecranul color de 7 inch, merită să amintim că funcţia sa tactilă poate controla toate sistemele multimedia ale maşinii, printre care şi camera pentru mersul cu spatele. Tot la capitolul "Iată cât de prietenos este noul ASX" trebuie să adăugam acoperişul panoramic cu lumini ambientale LED şi acţionare electrică a parasolarului, precum şi computerul de bord cu display multifuncţional de tip LCD. Pentru şofer, Mitsubishi a pus la dispoziţie senzori de lumini şi ploaie, acces şi pornire fără cheie, sistem hands-free cu Bluetooth şi un cruise control, foarte uşor de folosit.
Design
Noua filosofie de design Mitsubishi, introdusă recent şi pe Outlander, pare a se potrivi cel mai bine pe ASX. Dimensiunile sale par a fi ideale pentru liniile frontale, care inspiră agresivitate şi individualizează foarte bine modelul. Partea posterioară se încadrează în peisaj, păstrând sinonimia liniilor frontale. Aspectul general poate fi definit mult mai bine de un set de bare de amarare, de jante din aliaj şi de o serie de inserţii cromate la nivelul grilei şi nu numai.
Pana si ford fiesta sta mai bine la materiale interioare.
Asfel daca e sa compari cu alte marci, vei observa ca o asiatica ( mai ales o japoneza gen Mitsubishi ) este o achizitie buna pt un automobil luat de nou. Si frumoasa si devreme acasa si virgina ... mai greu :-))
Totusi nu lua comentariul meu ca si cum as fi impotriva japonezelor. Dar la preturi nu sunt sub cele nemtesti daca mergi spre aceleasi dotari, ba dimpotriva, uita-te la toyota. Ca vine vorba Rav4 e o masina nu foarte faina dar care mi-as dori-o de mers pe dealuri.
Cat despre Lancer, Impretza care concureaza cu Golf, Focus, Astra, pot face asta doar la pret, aspect exterior, motoare poate dar nu lanceru-l care are motoare imprumutate de la VW, la calitate interioara a bordului, usilor, plasticurile interioare sunt in urma Fiestei, lui Polo... Daca cer pe un lancer aproape la fel ca si pe focus, golf, atunci normal ar fi sa dea si calitatea macar apropiata.
1) Fordul e mult in urma celor amintiti de tine in privinta aspectului interior
2) Golful, Lancerul, Impreza sunt la fel de spartane in interior, calitatea materialelor buna la toate, mai placute la atingere la Golf (nesemnificativ pt. mine ca doar nu stau cu mainile pe bord)
3) Astra, Toyota, Honda, Mazda sunt peste cele amintite mai sus la aspectul interior
4) Poate nu stiai, dar mitsubishi a renuntat la tedeiul de la VW (cred ca stii de ce - pt. ca zici ca esti cu tractorul pe camp) si si-a dezvoltat propriul diesel, primul din lume cu distributie variabila.
5) Preturile Lancerului sunt in partea de jos a clasamentului, undeva peste Focus, comparativ cu Astra
La Lancer doar botul masinii, grila fata in rest sedanul nu mi-a placut la nimic altceva. Volan prea subtire, plastice ieftine, caroseria prea simpla. La motoare fordul foloseste diesel PSA care e destul de laudat, mitsubishi stiu ca foloseste de acum motoare proprii care nu se stie mare lucru de ele pana acum. Iar Impretza boxer diesel ca motor.
M-am tras cu ASX-ul prin oras. S U B L I M. ce-i facut la japonia e cu 1 cap peste nemti, franceji, americani, etc.
Masina merita si ultimu banut, drept pentru care, cai 150 cai vor sta si la mine in gradina cat de curand!
kia nu iau in considerare masinilea astea. Am 2 prieteni ce se bucurau cu kia *ieftina si buna si asa si pe dincolo* si acum ambii regreta. Pt mine kia nu intra nici macar la optiuned de rezerva.
@motoras
Ce tot vorbesti omule????
ASX-ul are un interior demn de pompe funebre cat e de anost si....atat.
Ia Kuga...e...funky, e fain.....; ia Rav 4...e logic, practic, versatil....
Daca te tine punga ia RAV4.
Cine vrea sa dea mai multi bani pt. cel putin aceleasi chestii, doar pt. ca ii zice RAV sau VW n-are decat.
Doar daca vezi masina, intri in ea, mergi cu ea poti sa iti faci o parere si sa o compari cu alta care ai facut acelasi lucru. Din poze sunt doar povesti
http://www.toyota.ro/Images/Lista%20Preturi%20Noul%20RAV4_tcm420-984113.pdf
Avantajul la ASX e capacitatea de 1.8l fata de 2l Kuga sau 2,2 Rav.
Si in al doilea rand compara dotarile. Cam la aceleasi dotari si la acelasi motor avem asa : ASX 1.8D 4WD Intense (25432 Euro), RAV4 2.2D-4D Executive (31528 Euro, sau Comfort la 28757 Euro), Kuga 2.0 TDCI Titanium (29750 Euro), Qashqai 2.0dCi Acenta (26290 Euro), ix35 parca e ceva mai ieftin.
Discount-uri ofera toti; eu la ASX am obtinut 1000 Euro.
scriitorul de articol este superficial, nu lamureste chestii esentiale: merge cu 2x (probabil fata), are pozitie 4x la nevoie si 4x lock ???? ceva despre transmisie/ cuplajul 4x4 ar fi fost apreciat de cititorii maturi si calmi. hai pa scriitorule...