Miercuri, 06.07.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
De câte ori ai fost la un restaurant chinezesc cu prietenii? Niciodată, o dată, de foarte multe ori. De câte ori ai comandat o specialitate cu care erai familiarizat sau pe care au comandat-o şi prietenii tăi? Niciodată, o dată, de foarte multe ori. De câte ori ai avut curajul să încerci cel mai nebunesc fel de mâncare, a cărui denumire nici nu o poţi pronunţa corect? Niciodată, o dată, de foarte multe ori.
Pentru cei care au răspuns "de foarte multe ori" la ultima întrebare am o propunere care li se va potrivi de minune: Citroen DS3. Mezinul francez cu accente premium face parte din micile nebunii ale vieţii pe care nu trebuie să ţi le refuzi. Dacă dai curs imboldului curajos vei fi răsplătit cu o maşină proaspătă, vie, la modă şi magnetizantă pentru privirile tinerilor şi tinerelor.
Citroen DS3 (2009-prezent)
- Pret de pornire 15.500 €
- Pret model testat 19.050 €
- Taxa auto 213 €
Motor / Transmisie
Pentru că până acum am testat doar opţiunile pe benzină, am decis să ne îndreptăm atenţia şi asupra alternativei mai economice. Am ales versiunea diesel de 1.6 litri cu tehnologie micro-hibridă e-HDi.
Propulsorul cu patru cilindri poate oferi 90 de cai putere la 4000 de rotaţii şi un cuplu generos, de 230 Nm, livrat destul de devreme, la 1750 rpm. Nu vorbim chiar de explozia VTi-ului de 156 de cai putere, însă putem spune că resursele sunt potrivite pentru modelul francez.
Momentul motor ajută la imprimarea unui caracter dinamic, resimţit devreme. Zvâcnirea plăcută, care se poate lăsa uneori cu scârţâit de roţi, se poate pierde însă pe măsură ce urcaţi către zona roşie a turometrului.
Puterea este transmisă punţii faţă cu ajutorul unei cutii manuale în cinci trepte. Look-ul exterior te poate face să mizezi pe sportivitate, însă cursa schimbătorului şi etajarea treptelor nu sunt atribute care să confirme aceste aşteptări. Tocmai de aceea maşina va câştiga adepţii şofatului relaxat, care nu forţează depăşiri sau plecări în trombă.
Consum
După cum am precizat şi la capitolul Motor/Transmisie, DS3-ul nostru a fost echipat cu un sistem micro-hibrid. O denumire pretenţioasă, atribuită de Citroen sistemului start-stop şi celui de recuperare a energiei la frânare, detalii care îşi aduc o contribuţie importantă la reducerea consumului în mediul urban şi nu numai. Am privit cu oarecare scepticism doar cele cinci rapoarte ale cutiei de viteze pentru că ne-am fi aşteptat la şase trepte în cazul unui diesel orientat către consum.
Citroen a ţinut să ne contrazică încă de la primii kilometri, etajarea cutiei favorizând clar consumul. Cifrele oficiale anunţă un consum urban de numai 4.3 litri/100 de kilometri şi unul extra-urban de numai 3.2 litri/100 km.
În realitate lucrurile stau puţin diferit. În oraş ne-am apropiat de 6.5 litri într-un trafic infernal, ajutaţi însă de sistemul start-stop. În afara Bucureştiului, pe autostradă, la o viteză constantă de 130 km/h, consumul s-a oprit la numai 5 litri/100 de kilometri.
Comparat cu rivalii din segment, DS3 stă mai bine decât Mini One D, Alfa Romeo MiTo şi chiar Audi A1.
Performanţe
La capitolul performanţe, DS3-ul nostru nu s-a vrut a fi la fel de sportiv ca fratele său pe benzină. Cuminţelul familiei garantează un sprint de la 0 la 100 de km/h în 11.3 secunde, timp suficient pentru o glumă, două cu prietenii, şi o viteză maximă de 182 km/h.
Raportat la concurenţă, DS3 stă mai bine decât Mini One D, Alfa Romeo MiTo şi Audi A1. Doar partenerul din grupul BMW şi modelul din Ingolstadt reuşesc să ţină pasul cu DS3 la viteză maximă.
Interior
Citroen nu putea da greş acolo unde a excelat întotdeauna. Şi-a dorit să ofere publicului o mostră de inteligenţă creatoare şi a reuşit. Planşa de bord mizează şi pe imaginaţia clientului, putând fi comandată în culoarea caroseriei, sau orice altă combinaţie. Materialele folosite sunt de calitate, plasticul moale va fi pe gustul tuturor, iar inserţiile cromate vor contribui la sublinierea spiritului premium.
Deşi vorbim de un amalgam de butoane, clientul se va putea obişnui cu amplasarea lor, chiar dacă la început va încurca tastele de volum cu butonul de căutare manuală a frecvenţei radio.
Scaunele oferă un suport lateral bun şi se dovedesc destul de confortabile pe distanţe mari. Pe locurile din spate accesul se face mai greu, fiind vorba de un coupe, iar spaţiul nu este tocmai potrivit pentru tururi ale Europei cu patru pasageri în maşină.
Portbagajul, cu o capacitate de 285 de litri, este mult mai încăpător decât cel al lui Mini, Audi A1 şi al italianului Alfa Romeo MiTo.
Preţ de achiziţie
Citroen DS3 pleacă de la 15.500 de euro, preţ valabil pentru versiunea pe benzină de 95 cai putere şi nivel de echipare de bază Chic. Pentru dieselul testat de noi trebuie însă să plătiţi începând cu 19.050 de euro, însă primiţi nivelul de echipare intermediar, So Chic.
Dacă ne uităm în segment vedem că rivalii pleacă de la valori mult mai ridicate. Mini One costă 16.678 de euro, Alfa Romeo MiTo pleacă de la 15.800 de euro însă oferă o versiune submotorizată, de 75 de cai putere, iar Audi A1 percepe o valoare extrem de piperată, de 17.211 euro.
Dacă ne uităm la versiunile diesel comparabile observăm că englezul pleacă de la 19.654 de euro, neamţul de la 19.436 de euro, iar italianul de la 18.700 de euro. Aşadar, doar Alfa Romeo MiTo şi Multijet-ul său de 95 de cai pot pune probleme lui DS3 în materie de preţ.
Siguranţă
Deşi C3 a primit doar patru stele din cinci la EuroNCAP, DS3 a reuşit să obţină nota maximă la testele de siguranţă ale aceleiaşi organizaţii. Protecţia adulţilor a fost cotată la 87%, iar protecţia copiilor a fost notată cu 71% din totalul punctelor. Pietonii sunt protejaţi în proporţie de 35%, iar sistemele de siguranţă au primit 83% din numărul total de puncte disponibile.
La impactul lateral cu o barieră, modelul a primit punctajul maxim, pe când la impactul cu un stâlp – mult mai sever – DS3 nu s-a descurcat la fel de bine. Mai mult, protecţia în cazul unui impact din spate a fost catalogată ca fiind marginală.
Modelul vine în standard cu ABS, ESP, EBD, cruise control cu funcţie de limitare a vitezei maxime şi şase airbaguri.
Ţinută de drum
Citroen DS3 este fără îndoială un exponent sportiv al gamei constructorului francez dacă ne referim la ţinuta de drum. Obişnuiţi în ultimii ani cu modele extrem de confortabile, fără prea mari pretenţii în materie de ţinută de drum, am fost tentaţi să etichetăm gresit DS3.
Răsfăţatul familiei a ţinut să ne convingă că nu are nimic în comun cu fratele C3 şi ne-a zdruncinat puţin pe drumurile cu gropi. S-a revanşat însă din plin pe porţiunile de drum presărat cu viraje, unde s-a ţinut cu dinţii de asfalt şi a scrâşnit uneori din pneuri. Comparat însă cu etalonul segmentului, modelul legendar de dincolo de canalul Mânecii, DS3 trebuie să recupereze la capitolul precizia direcţiei.
Vizibilitate
DS3 nu ridică probleme majore în ceea ce priveşte vizibilitatea. Oglinzile laterale sunt neaşteptat de mari şi bine proporţionate, fără a compromite designul, iar oglinda retrovizoare, deşi mică, încadrează bine luneta. Montanţii posteriori ar putea crea dificultăţi la manevrele de parcare efectuate în marşarier. În plus, linia de coupe şi suprafaţa vitrată redusă ar putea crea o senzaţie de claustrofobie pasagerilor de pe locurile din spate.
Tehnologie
În interiorul lui DS3 vei găsi de toate. De la senzorii de ploaie, lumină şi parcare, până la pilotul automat foarte uşor de folosit şi destul de prompt în răspuns. Cireaşa de pe tort este însă ecranul de 7 inch al sistemului multimedia, pe care sunt proiectate funcţiile sistemelor audio, de climatizare şi de navigaţie. Înglobarea sa în planşa de bord este poate, cea mai firească şi potrivită pe care am văzut-o până acum la un model din acest segment.
Pentru fanii gadget-urilor este bine deştiut că veţi găsi conexiune USB, un sistem audio performant şi chiar o navigaţie care şi-a făcut bine temele în ceea ce priveşte traseele din România.
Design
Nu ştim dacă francezii au vrut să demonstreze tuturor că încă suferă de aceeaşi maladie a imaginaţiei debordante de care au dat dovadă atunci când au creat vechiul C4. Cert este că DS3 nu se abate de la acea nebunie frumoasă care a consacrat pe brandul rebel al alianţei PSA. Liniile caroseriei sunt deopotrivă sportive şi trendy, încercând să împace orice pretenţie a publicului cu aspiraţii premium.
Şi, de parcă toate acestea nu ar fi fost de ajuns, francezii au gândit şi o gamă de accesorii de personalizare foarte bogată. Noi am avut onoarea de a mărşălui cu simbolul Parisului prin Micul Paris. Turnul Eiffel s-a regăsit stilizat atât pe capotă cât şi în interior, pe mocheta pasagerului din dreapta. Albastrul metalizat al caroseriei a contrastat perfect cu motivul ales pentru acoperiş şi cu planşa de bord de culoare albă.
Nu au lipsit nici jantele, care au completat imaginea unui model care a bifat deja 100.000 de clienţi în doar 15 luni de existenţă. Mezinul gamei DS a spart bine gheaţa şi acum este pe val.
Ne-a placut
- Design exterior
- Consum
- Opţiunile de personalizare
- Echiparea generoasă
Nu ne-a placut
- Precizia direcţiei
- Suprafaţa vitrată pentru pasagerii spate
- Cursa schimbătorului
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
-5,6 litri % -urban;
-4,6 litri %-mixt'
-3,6 litri %- extraurban.
Nu prea inteleg de ce tot dati consumul de pe autostrada :) ! La cati km de autostrada avem, e de-a dreptu' comic sa mentionezi asa ceva :).
imprsionant consumul (doar 50% peste cartea tehnica)
wow... in ce clasa e masina asta?
cam piperat.. iti poti lua o alta masina dintr-o clasa superioara....chair daca nu e asa de.. good lookin.
el nu stie ca exista mai multe clase de oameni in acest univers, oameni care au trecut de stadiul "si cand oi avea bani, imi iau un passat nou sau un bmw second, nu am treaba cativa ani".
cum ziceam, exista oameni care deja au o masina de clasa medie, premium in curte, gen serie 5, a6 (modele noi, nu coteturi cu cele mai mici motoare si cu 200.000 de km). Acei oameni, avand bani, nefiind absurzi sau romani in principiu mai au nevoie neaparat de o masina sic de oras, ori pentru ei, ori pentru nevasta ori pentru fata (care nu e pitzipoanca pentru ca parintii ei au invatat la viata lor si au avut timp sa le dea o educatie), si astfel ajung in fata deciziei de a cumpara un mini, un mito, un a1, un ds3...ceva mic, funky, sa atraga priviri....bineinteles, toate astea se intampla in tari civilizate, evident nu in Romania....deci de aici si succesul acestui ds3 care s-a vandut in sute de mii de exemplare asa cum citisem acum o saptamana parca tot pe acest site....
dar nu romanul nostru cu golf 3 tot la noul passat viseaza sau poate un 520d gri dar daca se poate ar fi bine alb, cu jante pe 16, 138.000 km "reali" si daca se poate si la 10.000 de euro, ca a auzit el ca modelele din 2006-2007 au mai scazut la pret...
tot asa, asta e tara, asta e Romania.
Masina asta e number one in clasa ei(mini deja are nevoie de un refresh).
Nota 10 pentru masina!
Acuma vor veni "Vagistii" sa-mi spuna ca Audi e masina indestructibila si superfiabila si super etc..
Deci daca privesti si concurenta directa vei vedea ca pretul nu e tocmai mare, ci unul oarecum normal.
Un vecin are masina asta si arata bestial. E adevarat ca are suficienti bani pentru un Passat, insa cand ai 28 de ani si esti o fire independenta parca altfel vezi viata.
"...Alfa Romeo MiTo pleacă de la 15.800 de euro însă oferă o versiune submotorizată, de 75 de cai putere..."
Credeti voi ca o masina de clasa mica si 75 CP este submotorizata? Hai sa nu exageram, mai bine spus nu are caracter sportiv. Ma intreb ce intelege cel care a scris materialul asta prin masina submotorizata.
Asa cum cu 7-8000 de euro poti lua un Logan nou sau un Golf TDI cu 5 ani si 130000 de km "reali".