de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 28.04.2011
-
-
Trimite pe:
În urmă cu 15 ani, Mazda s-a decis să arunce pe piaţa auto un mezin, gata să se joace alături de modele cu experienţă pe segmentul mic. Modelul a fost botezat Mazda2 şi a fost născut pe calapodul tradiţional al constructorului japonez, din dorinţa de a-şi face mândri părinţii. Copiii cu renume în segment, cum sunt Corsa, Polo şi Clio, nu s-au bucurat de sosirea noului mezin, gata să se lupte alături de ei pentru a intra în graţiile publicului european. Tinerii Bătrânului Continent au simpatizat cu micul japonez, iar după 12 ani de la debutul primei generaţii, Mazda2 a reuşit să fie cel mai cuminte, cel mai deştept şi cel mai săritor copil din segment, fiind recompensat cu "coroniţa" titlului Maşina Anului în Europa. Recent, mezinul nipon a fost supus unui facelift discret, menit să-i reafirme calităţile în faţa publicului care iubeşte segmentul mic.
-
Pret de pornire
12.090 €
-
Pret model testat
13.090 €
-
Taxa auto
123 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Pe noi a încercat să ne convingă "un puşti" echipat cu motorul pe benzină de 1.3 litri, în versiunea sa cea mai puternică, cea de 84 cai putere. Unitatea pe benzină se încadrează perfect în cerinţele segmentului, oferind o cilindree mică, de 1349 cmc, un consum asemănător unui diesel şi un bagaj de putere decent, care se simte bine în oraş. Motoraşul japonezului oferă 84 de cai la 6000 de rotaţii şi un cuplu motor de 121 Nm la 3500 de rotaţii, trăsături specifice unei unităţi aspirate. Resursele sunt transmise punţii faţă şi garantează un caracter dinamic, cel puţin în oraş. Motorul se simte bine atunci când acul turometrului urcă peste 3000 de rotaţii, şi dă dovadă de vitalitate dincolo de această limită. Bagajul de putere ar putea părea însă inadecvat atunci când maşina este încărcată cu cinci pasageri şi un portbagaj plin, excursiile în afara localităţilor aducând o oarecare gâfâială a motorului. La viteze mari, impulsurile acceleraţiei ar putea fi lipsite de un răspuns evident. Unitatea pe benzină este asistată de o transmisie manuală cu cinci rapoarte, care preia trăsăturile generale ale celorlalţi fraţi mai mari. Ne referim aici la cursa scurtă a schimbătorului, comportamentul sportiv şi precizia cu care se pot schimba rapoartele. Fără îndoială, cutia de viteze este unul din cele mai importante plusuri ale ansamblului de propulsie. Succesiunea treptelor va fi o delectare pentru oricine, mâna fiind tentată să rămână lipită de schimbător.
Consum
Cei care credeau că motoarele pe benzină nu vor ajunge niciodată la performanţele omologilor diesel se înşală. Micul motor, cu care am făcut cunoştinţă pe Mazda2, ne-a demonstrat că poate fi extrem de cuminte şi fără excese de lăcomie când vine vorba de carburant. Japonezii promit un consum urban de 6.4 litri/100 de kilometri, însă aglomeraţia din Bcureşti şi sezonul rece ne-au adus undeva la 7.6 litri/100 de kilometri. Valoarea este bună şi se apropie de valorile unui diesel, cu o cilindree mai mare ce-i drept. În afara oraşului, Mazda2 devine o adevărată demonstraţie de eficienţă, rularea pe un drum naţional, în limite legale, aducând pe computerul de bord o valoare de 5.2 litri, apropiată de cea promisă în cartea tehnică, 4.3 litri/100 de km. Dacă ne uităm în segment, Mazda2 stă cel mai bine, rivali precum Polo, Fiesta, Colt, Yaris, Corsa şi Clio fiind departe de media de 5.1 litri a japonezului.
Interior
Dacă la nivel exterior Mazda a reuşit să mulţumească întotdeauna clientul aflat în căutarea unui design special, la interior, japonezii au fost ceva mai conservatori. Habitaclul păstrează un aer simplist, departe de cel jucăuş pe care îl afişează cel mai popular model al momentului, Fiesta. Pe lângă aerul monoton, materialele folosite de constructorul nipon te fac să ridici uşor din sprânceană. Plasticul este destul de tare şi neprietenos la atingere, cu o textură pe care nu vei zăbovi prea mult. Din fericire, finisajele şi pielea care îmbracă volanul şi mânerul schimbătorului salvează aparenţele şi contribuie la insuflarea unei senzaţii de calitate. Sobrietatea interiorului este tulburată de ornamentele din plastic gri ale prizelor de ventilaţie, ale volanului, ale portierelor şi ale schimbătorului, dar şi de instrumentele de bord, redesenate cu ocazia faceliftului. Din fericire pentru unii mai comozi, bordul este foarte simplu şi intuitiv, comenzile fiind uşor de accesat, fără a fi ascunse într-un amalgam de butoane. Scaunele, care au primit tapiţerie nouă, oferă o poziţie mai joasă la volan, pentru a crea senzaţia de sportivitate, însă nu fac compromisuri la nivelul confort, călătoriile pe distanţţe lungi fiind destul de plăcute. Spaţiul interior pare generos la prima vedere, însă trei pasageri se vor descurca destul de greu pe locurile din spate, atunci când vorbim de călătorii pe distanţe lungi. În portbagaj vor încăpea fără probleme bagajele a maxim trei persoane, capacitatea acestuia, de 250 de litri, fiind printre cele mai mici din segment, dar foarte aproape de valorile rivalilor. Doar Colt este departe de plutonul fruntaş.
Preţ de achiziţie
Mazda2 se vinde în România cu un preţ de pornire de 12.090 de euro cu TVA, în versiunea 1.3i de 75 de cai putere. Versiunea testată de noi, cea de 84 de cai putere şi nivel de echipare intermediar TE, pleacă de la 13.090 de euro cu TVA, un preţ abordabil de cei care îşi doresc o maşină diferită de cele din marea masă. Ceilalţi rivali au un preţ de pornire mai mic, dar oferă motoare cu o putere mai mică şi un nivel de echipare inferior. Începem cu Polo, o referinţă în segment, care pleacă de la 11.202 euro, însă ajunge la 13.527 de euro în versiunea 1.4 MPI de 85 de cai şi nivel de echipare Comfortline, apropiat celui TE de la Mazda. Trecem apoi la Mitsubishi Colt, care costă 12.896 de euro în versiunea 1.3 de 95 cai putere şi nivel de echipare superior, Intense&Safety. Toyota Yaris vine cu un motor de 1.3 litri şi 101 cai putere, care ajunge să coste 13.945 de euro cu TVA atunci când este asociat nivelului de echipare intermediar, Luna. Văzut ca un best-seller european al segmentului, Ford Fiesta are un preţ de 13.750 de euro în versiunea cu motor de 1.25 litri şi nivel de echipare Titanium. Opel Corsa poate fi considerat o soluţie mult mai ieftină decât japoneza noastră, unitatea Twinport de 1.2 litri şi 85 de cai putere, în varianta Enjoy, fiind evaluată la doar 12.175 de euro. Renault Clio rămâne însă chilipirul segmentului, chiar dacă oferă cu 10 cai putere în minus. Unitatea de 1.2 litri 16 valve, cu cel mai înalt nivel de echipare, ajunge să coste doar 11.800 de euro. Aşadar, Mazda 2 poate părea o opţiune piperată la prima vedere, însă dacă ne uităm la motorizările intermediare şi la echiparea sa ajungem la un echilibru bun în segment.
Siguranţă
Testat în 2007 de către belgienii de la EuroNCAP, Mazda2 a obţinut un scor de invidiat la acea vreme. Micul japonez a fost încununat cu cinci stele pentru protecţia pasagerilor adulţi, cu patru stele pentru protecţia copiilor şi cu doar două stele pentru protecţia pietonilor. În cadrul testului, EuroNCAP a stabilit că celula de siguranţă rămâne intactă iar genunchiul şi femurul oricărui tip de pasager este bine protejat, indiferent de dimensiuni şi greutate. Din categoria sistemelor de siguranţă pasivă amintim tehnologia MAIDAS, care distribuie şi absoarbe forţa impactului, centurile pretensionate, airbagurile frontale, laterale şi cortină. La capitolul siguranţă activă, regăsim frâne cu disc pe faţă şi cu tambur pe spate, sistem ABS cu EBD, sistem de control al tracţiunii (TCS) şi chiar sistem de control al stabilităţii dinamice (DCS).
Ţinută de drum
Aşa cum am mai spus, Mazda2 preia trăsăturile fraţilor săi mai mari. Când spunem trăsături ne referim la comportamentul aproape sportiv, încurajat de suspensiile mai ferme, care lipesc bine maşina de şosea. Caracteristica ar putea fi privită ca un dezavantaj de cei care se simt deranjaţi de gropi, mai ales că modelul va fi destinat cu precădere zonei urbane, unde infrastructura suferă. Suspensiile rigide nu filtrează pe cât ar trebui gropile şi denivelările, însă oferă o plăcere mai mare a condusului pe porţiunile virajate. Joaca ar fi complet lipsită de griji, dacă nu ar trebui să luam în seamă şi ruliul pe care maşina îl manifestă în curbele strânse. Mulţumită direcţiei precise, şoferul va putea să înscrie maşina mult mai uşor pe trasa ideală, ajutându-se şi de un feedback bun al volanului.
Vizibilitate
Mezinul nu pune probleme de vizibilitate. Oglinzile laterale sunt foarte bine proporţionate, luneta este bine croită, însă oglinda retrovizoare este cam mică. Suprafaţa vitrată este destul de generoasă, iar primul rând de montanţi nu incomodează foarte mult câmpul vizual al celui de la volan nici în curbele strânse. Pe timp de noapte, farurile cu halogen, reglabile electric, creează o iluminare plăcută şi utilă.
Tehnologie
Nu putem vorbi de un pachet tehnologic extrem de avansat în acest segment. Constructorii încearcă să ofere minimul de confort cu dotări generale şi o echipare cât mai bogată. Practic toate funcţiile se concentrează în jurul şoferului, care are la dispoziţie comenzi pe volan pentru sistemul audio, oglinzi încălzite, geamuri electrice, scaun reglabil pe înălţime şi servodirecţie. Confortul pasagerilor va fi asigurat de un sistem audio cu patru difuzoare şi mufă auxiliară pentru conectarea unui MP3 Player sau a unui iPod, precum şi de un sistem de climatizare automat. Tot în lista dotărilor intră şi geamurile cu tentă pentru pasagerii spate.
Design
Mazda2 încearcă să pluseze cu toate atuurile sale la capitolul design. Aici, japonezii şi-au permis să transpună filosofia lor de limbaj, să o modeleze şi să o aplice la o scară redusă, pentru a-şi asigura o primire foarte bună din partea publicului. Look-ul mignonei japoneze trădează o oarecare sportivitate, fără a face abuz de linii ascuţite, sau puternic conturate. Totul este extrem de cuminte şi decent la Mazda2, orice alte exagerări de ordin estetic fiind excluse. Tocmai din aceste considerente, faceliftul nu putea aduce modificări majore, riscând astfel să altereze spiritul modelului mic. Grila a fost înlocuită, proiectoarele au fost restilizate, liniile laterale au devenit ascendente, iar jantele de 16 inch au primit un design nou. Pentru cei care îşi doresc şi o doză de personalizare, Mazda a lansat şi alte două noi culori de caroserie.
Date tehnice - Mazda 2 (2010-2014) 1.3 84CP TE |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1349 |
Lungime mm
3920 |
Putere maxima CP (rpm)
84 (6000) |
Latime mm
1695 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
121 (3500) |
Inaltime mm
1475 |
Viteza maxima km/h
172 |
Greutate kg
1035 |
Acceleratie 0-100 km/h s
13.6 |
Ampatament mm
2490 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
43 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
250 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Mazda 2 (2010-2014)
Ma face sa cred ca Loganul e super, la banii pe care-i cere (sub 10000 euro). Pai, dai 13000 euro ca sa ce? Sa mergi in rucsacii astia pe care i-ati enumerat voi si in care incap niste pusti de 50 de kg per bucata? Care pusti nu-si iau cu ei decat ghiozdanele de la scoala (fara sandvisuri) si telefoanele mobile? Spatiu, nu. Pret, la mare nesimtire. Performanta, de Matiz. Siguranta, cam la noroc!
Cineva tot spune, din cand in cand... i-ati, nene, o masina de 8000 euro SH de marca si mergi cu ea de te saturi.
Probabil ca eu tot cautand masini care sa merite banii astia, tot o sa caut pana ne aduc ET niste carucioare zburatoare, la jumatate de pret fata de Mazda asta 2.
Ca sa bagi atatia bani intr-o masina noua, cu tehnologie modesta, cu siguranta precara, fara confort la drum, trebuie sa fii nebun!
Se stie ca orice tinichea isi pierde din pret in comparatie cu alt bun caruia-i creste valoare, precum vinului vechi.
Ori, ai dat 13000 euro, la anul costa 11000, iar peste 5 ani o dai cu 4000, ca sa scapi de ea. Unde-i afacerea? "Chilipirul" asta l-ai face daca a-i inchiria-o atunci cand ai nevoie sa pleci in excursie. Presupunand ca nu-ti permiti sa "poluezi" cu 7 la suta in oras, deci sa dai la pompa cam 2800-3000 euro anual, mai bine mergi cu abonament pe toate liniile in oras plus metrou si te costa 320 euro anual. Ca sa iesi in tara inchiriezi o masina pentru o saptamana sau doua de 5 ori pe an si-ti faci treaba cu max 1500 euro in decurs de 35 zile, in total cat timp colinzi tara (am socotit de 5 ori cate o saptamana, cu benzina cu tot, dupa o medie de 10000 km anual, in afara orasului). In plus, nu mai ai grija ei deloc, nevand parcari, emotii ca ti-o sparge sau ca ti-o fura, accidente mai dese etc.
Economic, la jumatate de pret!
Inseamna ca se face profit de catre dealeri sau de catre firme, la greu. De ce? Doar ca sa zic ca am masina de fita? Ma', da' ne cam luati de prosti, nu?!