Drivetest Mercedes-Benz GLA (2013-2017)
GLA220 2.2 CDI 177CP 4x4 AutMarti, 08.04.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mercedes-Benz are acum o gamă de SUV-uri aproape. De la clasa compactă pâna la marele şi puternicul G-Klasse, nemţii din Stuttgart au câte un automobil 4x4 pentru orice gust şi preferinţă. Iar cel mai nou venit în această familie este şi cel mai mic SUV din gamă: compactul GLA. Mai mult un crossover decât un SUV, GLA este interpretarea în stil soft-road a noului A-Klasse.
Mercedes a luat practic un A-Klasse şi l-a umflat cu muşchi şi sistem 4x4 pentru a fi capabil să urce un deal pe un drum fără asfalt sau să treacă printr-un pârâu. Este un automobil compact dedicat celor care vor să iasă des la iarbă verde cu maşină cu tot, şi mai ales vor să o facă cu stil. Interesant este că Mercedes-Benz a păstrat pentru GLA aproape toate versiunile de motorizare care sunt disponibile şi pe A-Klasse. Există astfel chiar şi un GLA 45 AMG pentru cei care în mod sigur nu vor ieşi de pe asfalt, dar vor un crossover puternic. Noi însă ne-am mulţumit cu un GLA 220 CDI 4Matic, versiunea cu motor diesel de 2.1 litri şi 170 CP, o motorizare care cel mai probabil va fi de bază în volumul vânzărilor.
Mercedes-Benz GLA (2013-2017)
GLA220 2.2 CDI 177CP 4x4 Aut
- Pret de pornire 30.535 €
- Pret model testat 53.847 €
- Taxa auto 235 €
Motor / Transmisie
Majoritatea clienţilor de GLA vor alege un propulsor diesel. Iar motorul deja clasic de 2.1 litri şi 170 CP este probabil una dintre cele mai bune alegeri. L-am regăsit de curând sub capota unui GLK facelift, iar acum a revenit şi în dotarea noului GLA. Astfel, modelul primit de noi la test a fost un GLA 220 CDI 4Matic. Cilindreea este cumva atipică pentru o perioadă în care mai toţi producătorii se chinuie se nu mai aibă în gamă motoare care depăşesc 2.0 litri.
Motorul turbodiesel folosit de Mercedes-Benz are 2.143 cmc, patru cilindri şi poate furniza 170 CP la 3.400 rpm, în timp ce cuplul motor este de 350 Nm la 1.500 rpm. Este un motor plăcut la utilizare, cu suficient cuplu încă de la turaţii joase, care pune repede în mişcare compactul GLA. În cazul modelului testat de noi, motorul a fost asociat cu o cutie de viteze automată cu două ambreiaje numită 7G-DCT. Cutia are şapte trepte şi este controlată printr-un mic levier amplasat - clasic pentru Mercedes - în spatele volanului, acolo unde la alte mărci găsim comanda pentru ştergătoarele de parbriz. Cutia oferă şi comandă manuală prin intermediul clapetelor amplasate pe volan, precum şi un mod sport, dacă dorim schimbări mai rapide de treaptă.
Cutia îşi face treaba bine parţial, treptele fiind schimbate uneori, mai ales în modul eco, cam lent. Gândeşte parcă prea mult până se decide să retrogradeze o treaptă. Un minus şi pentru sistemul Start-Stop care devine enervant la mersul în coloană. Sunt momente în care îl poţi prinde în offside dacă încerci sa te pui în mişcare imediat ce motorul a fost oprit.
Consum
Mercedes-Benz este ultimul venit la petrecerea SUV-urilor premium compacte. Are de înfruntat o concurenţă puternică formată din nume precum Audi Q3, BMW X1 şi Volvo V40 Cross Country. Este singurul însă care oferă un propulsor de peste doi litri dacă vrem să alegem un diesel, în timp ce rivalii săi menţin cilindreea sub 2.0 litri pentru propulsoare cu puteri similare. Chiar şi aşa, motorul folosit de Mercedes reuşeşte să fie cel mai economic dintre toate. Consumul mediu oficial pentru modelul GLA 220 CDI 4Matic cu cutie automată este de 5.0 litri /100 km. Concurenţa raportează valori ce variază între 5.2 şi 5.6 litri pentru propulsoare diesel cu puteri similare.
În timpul testului nostru, consumul înregistrat de computerul de bord a fost de 6.5 litri/100 km în regim extraurban. Atunci când am folosit GLA-ul în oraş, consumul a urcat pâna la 8 litri/100 km.
Performanţe
Reversul medaliei este că, deşi vorbim despre un motor diesel economic în zona sa de putere, GLA 220 CDI nu este cel mai rapid model din segment. Ba din contra, se aşează la marginea opusă a clasamentului. Nu poţi să le ai pe toate. Deşi greutatea totală a maşinii se înscrie în normele gamei, ajungând chiar sub 1.6 tone, GLA 220 CDI se simte unori greoi şi nu foarte agil. Cei 170 CP sunt suficienţi pentru a furniza o acceleraţie de la 0 la 100 km/oră de 8.3 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 215 km/oră.
Concurenţa este ceva mai rapidă la capitolul acceleraţie, dar nu cu mult. Timpii înregistraţi de modelele rivale variază între 8.1 şi 8.3 secunde în condiţiile în care motoarele folosite au câţiva cai putere în plus.
Interior
Interiorul lui GLA este un loc primitor. Mai ales în versiunea de echipare Edition 1, aşa cum a venit modelul nostru de test. Pe lângă pachetul Edition 1 (care conţine capitonaj cu stofă neagră pentru plafon, sistem de iluminare inteligent, jante AMG de 19 inch cu cinci spiţe vopsite în negru, bare longitudinale plafon, ornamente de aluminiu şi geamuri fumurii în spate), exemplarul nostru a mai fost dotat şi cu pachetul Exclusive. Adică a mai avut în plus scaune faţă încălzite, suport lobar cu reglare pe patru sensuri şi panou bord superior finisat în piele plus volan multifuncţional. Practic, interiorul preia aproape toate elemente de pe A-Klasse, dar cu ajutorul dotărilor suplimentare devine un loc care inspiră o atmosferă ceva mai stilată.
Elementul central al bordului este display-ul de dimensiuni mari care stă deasupra zonei de control. Este similar cu cel pe care îl regăsim în A-Klasse şi reuneşte informaţii de la computerul de bord, sistemul de navigaţie, infotainment şi altele. Pentru a controla diversele sisteme, pe consola centrală regăsim butonul rotativ al sistemul Command.
Sunt de remarcat gurile de ventilaţie rotunde finisate impecabil şi inserţiile din aluminiu, dar există însă şi plastice tari, care nu-şi au locul într-un Mercedes-Benz.
În ceea ce priveşte spaţiul, GLA oferă la fel de multe lucruri precum un A-Klasse. Atât în faţă, cât şi pe bancheta din spate. Pentru a face accesul mai uşor la portbagaj, GLA-ul poate fi dotat cu un hayon acţionat electric, iar opţiunea costă 390 euro. Volumul portbagajului este de 420 de litri, suficient pentru a depozita un număr decent de bagaje, dar mai mic faţă de oferta majorităţii concurenţilor. Volvo V40 Cross Country are cel mai mic portbagaj din segment, cu un volum de doar 335 litri.
Preţ de achiziţie
Preţul a fost şi este un capitol sensibil când vine vorba de Mercedes-Benz. Suntem în clasa premium, deci preţurile nu vor fi mici, orice am face. Iar Mercedes-Benz plusează, mizând pe ideea unei mărci tangibile doar de o parte "premiantă" a publicului. Noul crossover cu stea nu va disputa acest lucru, aşa că preţurile încep de la 30.500 euro cu TVA inclus. Şi aici ne referim la versiunea pe benzină de 1.6 litri cu cutie manuală şi fără nici un fel de opţionale.
Dacă dorim un GLA 220 CDI cu tracţiune integrală şi cutie automată, preţurile încep de la 38.800 euro. Modelul testat de noi - în echipare Edition 1 plus o serie destul de lungă de dotări opţionale - duce preţul de achiziţie la 53.847 euro.
Dacă ne raportăm la preţul de bază al versiunii, Mercedes GLA este cel mai scump din segment, chiar dacă diferenţa este de doar câteva sute de euro faţă de modelele concurente. Un Audi Q3 sau BMW X1 cu motorizare similară vor costa în jur de 38.000 euro, iar pentru un preţ mai mic mai există şi alternativa Volvo V40 Cross Country D4, al cărui preţ porneşte de la 36.000 euro.
Siguranţă
Mercedes-Benz GLA este un model foarte nou, aşa că nu a avut timp să ajungă la EuroNCAP pentru o sesiune de testare. Cel mai probabil acest lucru se va întâmpla curând, iar pâna atunci ne putem raporta doar la rezultatele obţinute de modelul A-Klasse. Acesta a fost testat în 2012 şi a obţinut scorul general de cinci stele, cu un grad de protecţie al pasagerilor adulţi de 93%.
Lista de sisteme pentru siguranţă este completă, GLA-ul oferind şapte airbaguri, inclusiv unul pentru genuchii celui de la volan. GLA mai este dotat şi cu sistem activ de prevenire a coliziunii frontale sau cu apel automat la 112 în caz de urgenţă.
Ţinută de drum
Când au gândit acest model, oficialii Mercedes-Benz au plecat de la ideea de a crea un crossover între un model de clasă compactă şi un automobil dedicat soft-road-ului. Reţeta este deja cunoscută şi a fost aplicată de nenumărate ori de diverşi constructori. Mercedes a vrut însă ceva mai mult decât un A-Klasse înălţat şi ceva mai musculos. Astfel, germanii şi-au dotat noul model nu numai cu tracţiune integrală permanentă 4Matic, ci şi cu un buton pentru off-road care modifică răspunsul pedalei de acceleraţie şi raportul transmisiei. Mai există şi un sistem ce ajută la coborârea pantelor mai îndrăzneţe. Aşadar, deşi nu pare la prima vedere, GLA este un SUV compact complet care până la un punct poate rivaliza chiar şi cu fratele său mai mare, GLK.
Însă, dacă alegi jante de 19 inch finisate cu vopsea neagră glossy, este păcat să le bagi în noroaie şi pietre. Aşa că ne-am rezumat la suprafeţe cu iarbă şi drumuri uşoare de macadam. GLA-ul se descurcă dezinvolt indiferent de situaţie. La fel se întâmplă şi pe drumuri de asfalt, chiar dacă suspensia este setată spre latura confortabilă. Dacă vreţi sportivitate şi o ţinută de drum mai agilă, încercaţi GLA 45 AMG.
Vizibilitate
GLA-ul este uşor de remarcat în trafic datorită siluetei vizibil mai înalte faţă de un A-Klasse. Asta se traduce şi printr-o poziţie la volan bună, dar nu foarte înaltă faţă de cea dintr-un automobil compact normal. Poţi vedea suficient de bine colegii din trafic, iar oglinzile sunt ample şi bine poziţionate. Pentru a completa fericita tabloul, Mercedes oferă opţional un set complet de senzori de parcare, cameră pentru mersul cu spate, dar şi asistare activă pentru parcare contra sumei de 675 euro.
Tehnologie
Nimic de reproşat la acest capitol. Mercedes nu a facit rabat şi şi-a dotat noul GLA cu tot ce avea mai bun la capitolul tehnologie. Avem, astfel, un sistem 4x4 permanent ce poate transfera între 100% şi 50% din cuplu către puntea faţă şi 0-50% către puntea spate. Sistemul se adaptează în funcţie de condiţiile de drum pentru a oferi cea mai bună tracţiune. Avem, de asemenea, cutia de viteze automată cu două ambreiaje şi şapte trepte şi trei moduri de operare (Economy, Sport sau Manual).
Bineînţeles, nu lipsesc sistemele de infotainment clasice, toate grupate prin sistemul Command pe display-ul central. Putem asocia un telefon prin Bluetooth sau găsi o adresă cu ajutorul sistemului de navigaţie. Mai trebuie menţionată şi direcţia sport Direct Steer ce reduce raza de bracaj în funcţie de viteza de deplasare.
Lista de opţionale conţine şi asistare pentru unghiul mort, asistare pentru păstrarea benzii de rulare, sistem de parcare automat, cruise control adaptiv şi sistem Pre-Safe pentru avertizare şi frânare automată în caz de impact iminent. În caz de accident, GLA-ul poate efectua singur un apel de urgenţă prin sistemul Ecall.
Design
Mercedes a făcut o treabă bună când a desenat noul GLA. Este un A-Klasse musculos, ceva mai înalt şi cu roţi mult mai mari. Nu are linia unui SUV clasic şi pare mai degrabă o compactă pe steroizi, un soi de hot-hatch culturist, iar asta atrage multe priviri. Mai ales din spate, cele două evacuări simetrice şi spoilerul spate dublat de o impresionantă protecţie ne anunţă ca acest model este un mic off-roader foarte serios. Un lucru este clar: GLA este atipic pentru clasa sa, iar acesta este un lucru bun. Este mai atrăgător faţă de fratele său de platformă, A-Klasse? Nu ştiu, dar este sigur mai potrivit pentru drumurile noastre.
Ne-a placut
- Design modern
- Calitatea fabricaţiei
- Cutie automată 7G-DCT
Nu ne-a placut
- Cel mai mare preţ din segment
- Spaţiu în spate
- Sistem Start-Stop
Date tehnice - Mercedes-Benz GLA (2013-2017) GLA220 2.2 CDI 177CP 4x4 Aut | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
nu ati spus ce nu este OK cu sistemul start-stop