Marti, 14.01.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă ajungi în Los Angeles trebuie să te opreşti la Red Medicine. E un restaurant cu ferestre mari, la mesele căruia găseşti mâncare cu influenţe vietnameze. Jordan Kahn, un tânăr înalt, cu o tunsoare uşor emo, botezat de criticii culinari „un Salvador Dali al farfuriilor”, promite că nu vei pleca fără o cicatrice pe papilele gustative.
Un muşchi de vită ţinut 32 de ore la cuptor, ale cărui fibre sunt apoi smulse uşor şi răsucite pentru a semăna cu un buştean pe farfuria ornată cu sos de fistic şi muştar va sfărâma orice mit despre cum se găteşte şi arată carnea de vită.
Aşa cum şi Mercedes CLA va dărâma orice idee preconcepută despre un sedan compact derivat dintr-un hatchback.
Aşa cum vita poate lua forma unei lucrări de artă, aşa şi coupe-ul se poate apropia de farfuriile lui Jordan Kahn prin frumuseţe şi complexitate. Am gustat din propunerea făcută de Mercedes cu noul CLA, tentat fiind de savoarea unui design unanim apreciat.
Mercedes-Benz CLA (2013-2016)
CLA200 1.6 156CP Man
- Pret de pornire 30.008 €
- Pret model testat 40.107 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
CLA ne-a aşezat pe farfurie un motor pe benzină, ascuns sub indicativul CLA 200. Este vorba despre o unitate pe benzină, de 1.6 litri, cu doar patru cilindri, cuminte şi tăcută. Echipat cu 156 de cai putere la 5300 de rotaţii, coupe-ul cu patru uşi promite să îţi servească devreme, ca antreu, chiar de la 1250 de rotaţii, un cuplu motor decent, evaluat la 250 de Nm.
Consistenţa motorizării nu este chiar pe măsura designului exterior, însă poate părea destul de suculentă dacă forţezi limitele dincolo de 3000 de rotaţii. Motorul sună bine atunci când îl exploatezi la turaţii înalte, însă este departe de baritonul ascuns în evacuarea modelelor AMG. La ralanti lucrurile sunt liniştite, vibraţiile lipsesc, iar antifonarea este excelentă.
Resursele motorului satisfac nevoile oricărui şofer, însă ar putea fi departe de apetitul însetaţilor de adrenalină. Cei patru cilindri vin asezonaţi cu o transmisie manuală cu şase rapoarte şi o timonerie scurtă, precisă, molipsitoare. Chiar şi levierul schimbătorului este molipsitor prin formă. Primele rapoarte sunt scurte şi favorizează acceleraţia, în vreme ce ultimele sunt ceva mai lungi, încercând să mai salveze ceva la capitolul consum.
Consum
Şi fiindcă tot am ajuns la consum trebuie să spunem că arderile lui CLA sunt la fel de intense ca cele ale unui sportiv de performanţă.
În mediul urban am ajuns şi uneori chiar am sărit peste 10 litri/100 de kilometri. E drept şi că nu mi-am înfrânat poftele. În afara oraşului, fără prea multe exagerări ajungi la un consum de 6/litri/100 de km, ceea ce este mulţumitor pentru un motor pe benzină.
Conform fişei tehnice, Mercedes CLA consumă în medie 5.5 litri/100 de kilometri, o valoare ceva mai mare decât a rivalului direct, Audi A3 sedan, care promite 4.8 litri, dar oferă şi cu 16 cai putere în minus.
Performanţe
Noul CLA arată ca un atlet desăvârşit, cu linii sportive şi forme frumos sculptate. Totuşi, nu este suficient să arăţi bine pentru a impresiona. Trebuie să şi convingi clienţii cu performanţele tale. Iar CLA încearcă să facă asta cu un sprint de la 0 la 100 de km/h parcurs în 8.6 secunde şi o viteză maximă de 230 km/h.
Concurentul din Ingolstadt promite o accelerare până la 100 de km/h într-un timp mai scurt, de 8.4 secunde, deşi nu dispune de aceeaşi putere. Cu toate acestea CLA rămâne greu de ajuns la capitolul viteză maximă.
Interior
O farfurie savuroasă are nevoie şi de un context pe măsură, motiv pentru care decorul este un element extrem de important. Iar CLA este decorat frumos. Inserţiile cromate se regăsesc la nivelul întregului habitaclu, însă ele sunt desăvârşit de gurile de ventilaţie. Un rece metalic ce sugerează spiritul premium.
Nu putem spune acelaşi lucru şi despre plasticul regăsit în habitaclu. Sunt zone unde el este plăcut la atingere. Dar sunt şi zone, cum ar fi partea inferioară a planşei de bord, unde el seamănă cu cel de pe maşinile ieftine. Recuperează cu succes pielea nappa care îmbracă volanul, cusută cu aţă albă, asemeni nuanţei caroseriei.
Ergonomia este bună... pe alocuri. Mercedes nu renunţă la amalgamul de butoane adunate în centrul consolei centrale şi poziţionează ceva cam jos comenzile climatizării, departe de câmpul vizual al celui de la volan.
Spaţiul interior nu este dintre cele mai generoase, pe bancheta din spate lucrurile fiind puţin cam înghesuite. Nici suprafaţa vitrată nu ajută prea mult la crearea impresiei de spaţiu. Nu aş cataloga însă ca fiind claustrofob spaţiul pentru pasagerii care stau în spate, pentru că spaţiul pentru genunchi este decent, iar linia de coupe nu pune în pericol atât de mult capul adulţilor.
Spaţiile de depozitare nu sunt atât de frecvente şi chiar se simte nevoia unui loc pentru telefonul mobil la baza consolei centrale. Din păcate, acolo nu mai este loc de nimic.
Să nu uităm nici de portbagaj. Gura de încărcare este uşor restrictivă, însă dimensiunile sale sunt foarte generoase, aproape cât cele ale unui sedan de clasă medie. La acest capitol CLA bate lejer un A3 sedan cu doar 425 de litri.
Preţ de achiziţie
Pentru o experienţă culinară ca cea de la Red Medicine trebuie să te pregăteşti cu cel puţin 100 de dolari. Plus biletul de avion până la Los Angeles. Pentru o experienţă de mobilitate germană, marca Mercedes-Benz CLA, trebuie să îţi pregăteşti cel puţin 30.000 de euro în cont, valoarea de la care pleacă modelul coupe.
Este ceva mai mult decât s-ar fi aşteptat unii clienţi care au mai fost în vizită şi prin showroom-ul Audi şi au văzut că un A3 sedan porneşte de la aproape 27.000 de euro.
În cazul versiunii testate de noi, socotelile încep de la 33.000 de euro, la care se mai pot adăuga şi opţionale. Numeroase opţionale. Nu e de mirare că la finalul fişei, maşina din parcare a ajuns să afişeze o etichetă de 40.000 de euro.
Comparat cu un Audi A3 sedan 1.4 TFSI de 140 de cai putere, care pelacă de la puţin peste 28.500 de euro, CLA pare o alternativă cam scumpă. E drept că pentru frumuseţe plăteşti extra.
Siguranţă
Mercedes CLA a fost supus testelor EuroNCAP în cadrul sesiunilor din 2013 şi a obţinut cinci stele. Punctajul pentru pasagerii adulţi a fost unul de top, iar scorul obţinut pentru protecţia pietonilor a fost unul dintre cele mai mari înregistrate în 2013.
Comportamentul modelului era previzibil, având în vedere că Mercedes a avut grijă să echipeze maşina cu airbaguri frontale, laterale şi cortină, asistent pentru prevenirea impactului frontal sau Autonomous Emergency Braking. Nu puteau lipsi dotări clasice ca ABS, ESP şi EBD, responsabile şi ele pentru un comportament bun în prevenirea accidentelor.
Ţinută de drum
Este primul Mercedes cu tracţiune faţă pe care îl conduc. Şi trebuie să recunosc că am fost reticent. Şi am întins mult coarda acestei reticenţe. Şi am întins-o până când Mercedes mi-a demonstrat că trebuie să accept schimbarea.
Să vă spun totuşi cu ce m-a tratat Mercedes. Cu o ţinută de drum plăcută. E drept că pachetul Urban, instalat şi pe CLA-ul meu, aduce o suspensie Sport, care îţi cam pune nervii la încercare pe şoselele cu gropi, însă avantajele sale se văd imediat ce nu mai vezi oraşul.
Pe sectoarele de drum virajat, CLA e plăcut plăcut. E plăcut şi molipsitor. Şi de încredere. Parcă nu mai stai mereu cu întrebarea clasică pe buze: „oare când îmi fuge spatele?”.
În termeni generali, trebuie să spun că CLA nu manifestă un ruliu pronunţat, are comportamentul unui hatchback compact şi chiar îşi menţine bine aderenţa în situaţii limită. Poate că tracţiunea faţă nu este o alegere aşa de neinspirată cum mă încăpăţânam să cred la început.
Vizibilitate
Vorbim despre un sedan coupe. Să stabilim asta de la bun început. Aşa că nu vă aşteptaţi la vizibilitate excelentă. Luneta este destul de îngustă şi cu o înclinare mare. Montanţii posteriori nu ajută nici ei foarte mult. Şi dacă ne mai legăm şi de oglinzile laterale decente, dar nu suficiente, atunci putem spune că CLA are nevoie de o acomodare prealabilă. Suprafaţa vitrată nu este foarte mare, dar este compromisul de la care pleci când vrei o maşină frumoasă.
Tehnologie
Pentru un Akaushi Beef desăvârşit în farfuria clientului său, Jordan Kahn a avut nevoie de condimente alese cu atenţie. Pentru un CLA pe gustul publicului tânăr, Mercedes a ales tehnologii noi.
Îmi place afişajul color al computerului de bord, destul de prietenos în utilizare. Nu îmi place însă modul nenatural în care este amplasat ecranul sistemului multimedia în planşa de bord. E ca „nuca în perete”, afişajul său pare unul rudimentar, iar pasagerul din dreapta nu are acces la joystick-ul central decât dacă se strecoară pe sub mâna şoferului.
Despre navigaţie aş putea spune, chiar dacă voi părea maliţios, că oferă imagini desprinse din desene animate mai vechi. Din fericire, hărţile sunt pline de informaţii utile. Poţi să găseşti chiar şi cabinete veterinare. Ca să nu mai zic că ai indicaţii cu direcţia de mers pe străzile cu sens unic.
La capitolul dotări esenţiale în segmentul premium notăm farurile bi-xenon, scaunele încălzite, foarte utile în dimineţile din această perioadă a anului, şi sistemul de spălare a farurilor. Climatizarea pe două zone şi sistemul audio cu magazie de 6 CD-uri sunt şi ele elemente obligatorii.
Design
Nu ştiu dacă pot spune foarte multe la acest capitol. Cred că fotografiile vorbesc de la sine. Mercedes a înţeles că orice maşină trebuie să arate bine. Aşa cum orice deliciu gastronomic trebuie să fie aşezat într-un mod creativ pe farfurie.
O să îmi asum subiectivitatea cuvintelor redactate aici şi o să spun că CLA este produsul cu care biroul de design Mercedes trebuie să se laude. Este cel mai frumos produs al lor de la supercarul SLS AMG încoace. Un produs care îţi atrage mereu atenţia ori de câte ori eşti în trafic. Un produs cu care întorci capul trecătorilor şi în care toţi vor privi dincolo de geam, să vadă proprietarul.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Ţinuta de drum
- Nivelul de siguranţă oferit
Nu ne-a placut
- Anumite materiale folosite în interior
- Spaţiile de depozitare
- Preţul piperat
Date tehnice - Mercedes-Benz CLA (2013-2016) CLA200 1.6 156CP Man | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
O maşină completă, poate mai puţin pentru infrastructura românească.
p.s. n-o sa-mi publicati comentul nu?! ;-)
Sper sa nu renuntati niciodata la comparatiile de la inceputul testelor.
Specialistilor Hauto
Intre A3 Sedan si CLA diferenta de pret este mica. Iar CLA mi se pare mai rafinat la orice capitol ca A3. Asteptam si concurentul de la BMW care probabil va fi seria 2 Grand coupe. Am o banuiala ca o sa fie nr.1 in clasa asta. E doar parerea mea....posibil sa ma insel.
Noroc ca nu sunt eu adminu' :)
Poate daca te exprimi intr-un mod mai linistit ramane comentariul tau pe site.
Incearca.
S-au gasit clienti si pentru masini de peste 60.000 de euro cu motoare de 2200 diesel ca: S250 cdi, ML 250 cdi sau CLS 250 cdi. Toate acestea sunt niste masini de snobi. La dracu, dai o caruta de bani pe o masina si nu poti lua macar un 3 litri diesel? Ehh, macar consuma putin( ca na, cand dai 60.000 de coco pe o masina te intereseaza consumul, nu?).
Da Gelu ! Poate ca pe tine nu te intereseaza consumul.....dar pe majoritatea ii intereseaza ! Iti dau dreptate cu 3 litri...la masini mari gen limuzine si SUV-uri e nevoie de un V6/L6. La cele mici nu e nevoie neaparat de motor mare. Indiferent cat dai pe masina, daca mergi mult cu ea, nu iti convine sa stai toata ziua sa alimentezi si sa risipesti o gramada de bani degeaba. Ce sa faci cu motor mare la noi ? Sau daca nu esti pasionat de viteza ce iti trebuie multi cp ? Ala e snobism...cand pui motor mare si mergi cu maxim 100 km/h.
Pe o masina gen S, ML, CLS un motor mai mare nu trebuie neaparat pentru viteza. La urma urmei, nu-ti iei ML sau S pentru viteza, ci pentru comfort, rafinament, pentru statut. Ok, nu vrei sa mergi de 3 ori saptamana la pompa ( daca iti iei s500), ia-ti un 3 litri diesel. E compromisul perfect. Mie mi-ar fi rusine sa ma dau jos dintr-un s250 cdi.
Daca citesti mai bine, ti-am dat dreptate la masini din categoria limuzine, suv-uri si altele mai mari ca este nevoie de un 3 litri. Dar pe compacte, crossover si alte nise nu isi are rostul un motor mare.
Nu uita ca Audi oferea minunatul 1.6i pe A4 pana de curand, si minunatul 1.9tdiPD ... si cred ca gasim si la bmw mici relicve
Am avut un C si pot sa spun ca simteam senzatia de siguranta.
Prefer un C sh de 2-3 ani decat un rahatzel de Golf nou la aceiasi banutzi