Drivetest Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent)
1.5 109CDI 90CP MT5Luni, 25.02.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Se întâmplă ca de foarte multe ori să asociez un parfum sau un miros banal cu o anumită persoană, cu o anumită situaţie sau cu un anumit loc. Toţi facem asta pentru că suntem capabili să înmagazinăm numeroase mirosuri în arhiva creierului.
Recent, am deschis sertarul imediat ce m-am urcat în noul Citan. Pentru că nu am mai condus o utilitară Mercedes până în prezent, mirosul a fost cu atât mai intrigant cu cât îmi era familiar.
Într-un târziu, sub blana de lup am recunoscut un miel: Renault Kangoo. Se pare că transferul de materie şi substanţă s-a făcut cu succes, dacă mirosul plasticului este singura aparenţă ce trădează dedesubturile lui Citan.
Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent)
1.5 109CDI 90CP MT5
- Pret de pornire 18.503 €
- Pret model testat 18.860 €
Motor / Transmisie
Transplantul este unul complet. Aşa se face că sub învelişul de tablă bate inima unui motor al Alianţei. Mercedes se foloseşte de capacităţile unităţii dCi de 1.5 litri, un best-seller în segmentul vehiculelor utilitare mici. Nu e de mirare că germanii şi-au dorit un produs cu pedigree sub exponatul lor.
Cei 90 de cai putere sunt îndestulători, iar cuplul motor de 200 de Nm pare să îşi facă bine treaba imediat ce acul turometrului sare de 1750 rpm. Exploatarea momentului motor se face cu ajutorul unei transmisii manuale, cu cinci rapoarte care nu impresionează însă prin precizie. Se întâmplă să agaţe sau să rateze fixarea în marşarier.
Etajarea este scurtă în primele trepte pentru a uşura acceleraţia, însă ceva mai lungă în treapta a cincea pentru a optimiza consumul.
Nu am încercat capacitatea maximă de încărcare a noului Citan, însă dacă vă rezumaţi la cinci pasageri şi bagajele lor, resursele vor fi suficiente pentru o rulare eficientă. Chiar şi aşa, trebuie să-i obişnuiţi pe musafiri cu decibelii modelului utilitar. Dieselul nu este chiar cel mai silenţios din câte am văzut, iar izolarea sa fonică la viteze mari sau turaţii înalte nu este dintre cele mai fericite.
Nu este tocmai de condamnat, având în vedere că vorbim despre un mdoel utilitar.
Consum
Te pui pentru câteva minute în pielea brutarului plin de faină care înainte de răsărit îţi aduce pâinea la magazinul din faţa casei. Pentru el, un mic întreprinzător, Citan este maşina perfectă, fie că vorbim de varianta de caroserie pentru pasageri sau de cea pentru marfă.
Costurile de exploatare sunt destul de mici şi este încă o dată meritul germanilor, care au reuşit să calibreze bine motorul şi să păstreze un nivel cât mai redus al consumului şi eficienţei. În oraş noi am tras din greu de Citan sperând să dăm peste cap computerul de bord, însă el ne-a răsplătit întotdeauna cu maxim 6.8 litri/100 de kilometri. În afara oraşului, fără menajamente, consumul a fost de numai 4.7 litri/100 de kilometri. Valorile sunt cât se poate de optimiste şi chiar le pot egala pe cele oficiale dacă se optează pentru un şofat economic.
Cu o medie de consum de 4.7 litri/100 de kilometri, Citan este mai eficient decât Peugeot Partner Tepee (5.3 litri/100 km), fratele Renault Kangoo (4.9 l/100 km), Opel Combo Tour (5.5 l/100 km) şi Citroen Berlingo Multispace (5.3 l/100 km). Citan este depăşit doar de fratele mai îndepărtat, dar membru al aceleiaşi alianţe: Dacia Dokker (4.3 litri/100 km).
Performanţe
Brutarul despre care vă vorbeam mai devreme ar putea avea nevoie şi de performanţe decente pentru a transporta în timp util coşurile cu pâine. Citan accelerează de la 0 la 100 de km/h în 13.3 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 160 km/h.
Modelul german trădează parcă ceva din moştenirea stelei cu trei colţuri care tronează pe grilă. Nu e de mirare că sprintul este cel mai bun din segment.
Citan lasă în urmă concurenţa, fie că vorbim de Dokker, Berlingo, Partner, Combo sau Kangoo. Cu toate acestea, Dokker şi Partner au o viteză maximă mai mare, însă diferenţa este infimă.
Interior
Imediat ce deschizi uşa noului Citan dai peste un iz care îţi pare cunoscut. L-ai mai simţit undeva. E chiar cel din Kangoo. Te freci puţin la ochi pentru că sigla de pe volanul îmbrăcat în piele încearcă să te convingă că de fapt te afli într-un Mercedes.
Parfumul franţuzesc persistă şi după ce închizi uşa şi dai peste plasticele dure şi puţin cam neprietenoase. Te întorci cu mâna pe volan, la aceeaşi piele moale. E o discrepanţă pe care nu o înţelegi, dar cu care o să te obişnuieşti.
Interiorul este tern, fără sclipiri, ca în cazul oricărei utilitare. Sunt multe asemănări cu fratele francez, chiar şi mânerele interioare de deschidere a portierelor.
Ergonomia este identică cu cea de pe Kangoo, exceptând comenzile pentru ştergătoare, poziţionate pe aceeaşi baghetă cu cele ale luminilor, nimic străin pentru utilitarele Mercedes. Sunt însă şi zone unde lucrurile stau mai rău. Este cazul sistemului audio, unde butoanele au fost făcute parcă pentru mâinile delicate ale unor copii, nu pentru degetele aspre ale unor adulţi.
Şi pentru că tot am ajuns la adulţi, trebuie să precizăm că varianta pentru pasageri, Combi, este suficient de generoasă pentru cinci pasageri. Portbagajul este de asemenea încăpător la cei 685 litri oficiali şi poate fi transformat în benă prin rabatarea simplă a banchetei spate.
Preţ de achiziţie
Nu realizezi cât de mult cântăreşte logo-ul unui brand până când nu te uiţi în lista de preţuri. Sigla Mercedes dă valoarea unui produs pe care francezii îl vând ca pe un model utilitar abordabil.
Chiar şi aşa, valoarea de brand şi cele câteva modificări aduse Kangoo-ului nu pot justifica preţul de pornire extrem de piperat, care ajunge la 18.503 euro pentru versiunea diesel de 75 de cai putere. Doar cei de la Citroen sunt suficient de curajoşi să propună un preţ apropiat de cel al lui Citan. Restul concurenţilor sunt cu câteva mii de euro mai ieftini.
Pentru versunea testată de noi, preţul de pornire este de 18.860 de euro. Exceptând preţurile kamikaze ale unor modele ca Citroen Berlingo şi Peugeot Partner, nici un alt rival nu este atât de scump.
Siguranţă
Mercedes-Benz Citan a fost testat de EuroNCAP în primăvara anului 2013 şi a primit doar 3 stele EuroNCAP, fiind considerat de organizaţia independentă europeană un model care nu a reuşit să iasă în evidenţă în segmentul său la acest capitol. Pentru a nu se face de ruşine, mercedes a revizuit maşina şi EuroNCAP a organizat o retestare care i-a adus utilitarei patru stele.
Echiparea standard include airbaguri pentru şofer şi pasager, airbaguri laterale, airbaguri cortină faţă şi spate, centuri pretensionate, ABS şi ESP. Mai mult decât oferă celelalte modele utilitare ale momentului.
Ţinută de drum
Noul Mercedes Citan nu se vrea a fi o maşină lipită de asfalt, ca de altfel nici un alt model utilitar. Datoria sa este să asigure o rulare confortabilă, mai ales în varianta pentru persoane. Zis şi făcut.
Inginerii Mercedes au modificat câteva elemente de şasiu pentru a găsi un echilibru decent între rulare sigură şi rulare confortabilă. A rezultat un Citan care nu se dovedeşte a fi deranjat de gropi sau alte neregularităţi ale asfaltului.
Pe drumuri virajate însă, centrul de greutate ridicat, caroseria mare şi relaxarea suspensiei fac să se simtă un ruliu pronunţat, pe care trebuie să-l dozezi cumpătat atunci când abordezi viraje strânse. Mai ales că direcţia este şi ea destul de relaxată.
Vizibilitate
Citan nu pune probleme de vizibilitate, în ciuda dimensiunilor sale mari. Suprafaţa vitrată este generoasă şi bine compartimentată. Oglinzile laterale sunt mari şi bine croite pentru ce au de arătat.
De asemenea, luneta nu se zgârceşte când vine vorba de vizibilitate, iar ţinuta la volan înaltă te va ajuta să nu scapi nimic din câmpul tău vizual generos.
Per total, un pachet care nu va da bătăi de cap chiar şi şoferilor mai neîndemânatici.
Tehnologie
Chiar dacă vorbim de un model utilitar, varianta pentru persoane trebuie să asigure pasagerilor săi un nivel decent de confort pentru o rulare fără probleme.
Pentru asta există un sistem de aer condiţionat manual şi un sistem audio cu suport pentru USB şi MP3 Player. Nu lipseşte Bluetooth-ul pentru cei care vor să îşi conecteze telefonul pe durata unor călătorii lungi şi plictisitoare.
Şi fiindcă tot am ajuns la astfel de situaţii, aş fi considerat utilă decizia de a instala un cruise control care să uşureze munca celui de la volan pe trasee de sute de kilometri. Tot la capitolul ”ar fi fost utile” trecem şi comenzile pe volan.
Design
Când priveşti din faţă noul Citan ai crede că Mercedes a vrut cu orice preţ să te convingă că modelul este unul de creaţie proprie. Logo-ul brandului german este supradimensionat şi tronează în mijlocul grilei radiatorului pentru a aminti tuturor că ceea ce ai în faţă este un produs al brandului din Stuttgart.
Blocurile optice frontale îşi caută şi ele individualitatea şi se aliniază filosfiei de design purtată deja de alte utilitare Mercedes. În rest, dimensiunile generale şi chiar diametrul jantelor aduc mult cu cele ale lui Kangoo, iar posteriorul pare împrumutat de la Dokker.
Privind în termeni generali, aspectul frontal este destul de reuşit, dar nu putem spune că se potriveşte ”mănuşa” cu restul caroseriei, implicit cu posteriorul.
Ne-a placut
- Spaţiul interior
- Consumul de carburant
- Suprafaţa vitrată
Nu ne-a placut
- Ruliul
- Diesel zgomotos
Date tehnice - Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent) 1.5 109CDI 90CP MT5 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Tinand cont ca renault nu are prea mare acces la piata germana acest cal troian este solutia ideala. Renault isi va vinde motoarele acolo unde nici nu visa. Si dupa cativa ani cand mustata murdara de la carnatii cu bere va intelege ca inima mercedesului este una frantuzeasca, ei, atunci nu va fi decat un pas pentru ca renault sa isi gaseasca un loc confortabil sub propriul nume
Cand te uiti intr-un showroom si vezi acolo: NOUL ML, GL, E, S, A, B, toate premium, care arata PREMIUM, materiale de calitate, etc... si dintr-o data vezi un Dokker printre ele care da senzatia de ieftin, ofera o atmosfera bestiala.
imi pare rau pentru tine. Nu lucrez la renault si nici n-am renault am incercat sa dau o explicatie plauzibila.
Dar daca e sa comentez comentariul tau vad o unda de invidie, Pe tine te roade ceva. Daca singura ta concluzie e ca eu as lucra la renault insemna ca suferi de vreo boala ceva...iubirea de vag, ceva? ura viscerala fata de marca frantuzeasca?
hai mergi de invarte cercu in alta zona si "iubeste-te" prin locurile mai ascunse privirii si soarelui
2. cal troian ar fi strategia francezilor de a patrunde pe o piata unde nu au succes (poate ca dacia se vinde ok, poate ca si kangoo este ok in vanzari) dar oricine cu mintea intreaga isi doreste mai mult. Atat timp cat este singura piata din Eu care nu a primit croseul crizei mi se pare fireasca asemnarea cu strategia grecilor.
N-am nimic cu nemtii dar nu ii pup in dos doar sa fiu pe placul unora, cu atat mai putin pe al tau.
PS. sunt fan Mercedes si contrar parerii celorlalti nu cred ca modelul asta low-cost va avea un efect negativ asupra imaginii Mercedes
p.s. daca o sa vedem acest Dokker cu sigla stelei in 3 colturi , inseamna ca avem multi parveniti ce ne respira aerul in rromanika sau/si Laszlo Tokkes inca din tinerete s-a implicat trup si suflet in cresterea demografica a maghiarimii
Important e sa ne citim comenturile cu detasare. Poate putin relash nu strica nimanui, n-avem nimic de impartit si nici posturile de pe AM nu ne tin de foame. Problema e ca romanii se simt imediat jigniti si amenintati in orgoliu si propriile gusturi daca exista o parere contrara.
Daca un proprietar de Citan i se strica motorul in strada el nu zice ca Renaultul e panarama zice de Mercedes ptr ca el de acolo a cumparat masina si in felul acesta pierde-ti clienti.
1.5 dci a fost un motor prost din cauza injectiei (pompa + injectoare) in momentul de fata s-au schimbat datele problemei.
Crezi tu ca mercedes isi v-a strica reputatia pentru un motor?
Ce-l se scrie cel
vreo data se scrie vreodata
pierde-ti se scrie pierdeti
@Alex
v-a se scrie va
Ma mir ca nu v-ati pus cratime si la nume
Cel mai tamp cockpit pe care am putut sa il vad pana acum!!
Cum poti sa pui un cockpit de nivelul Daciei Solenza (pana si acela este mai ergonomic), un motor slab ramas in timp, semnalizare laterala IN ARIPA, niste amarate de becuri, clantele la echiparea de baza din plastic prost negru, protectiile usilor iesite in exterior, cadrane de Logan 2012, plastice proaste. Facut in graba doar pentru negativisti: sistem de climatizare cu comenzi a la Renault Megane 2005. Probabil ca un sistem de navigatie (3-4 inci!!) nu ar avea loc.
Mercedes are cativa limbrici in partea dorsala.
CU TOATE ASTEA IUBESC LOGANUL.....am 458000 de km, rulez in timisoara zilnic....il am din 2007 e DCI cu i-ul rosu....si merge inca...de schimbat.....hoho am si uitat ce ...numa la motor si tot ceea ce ii mecanica am lasat cum a facut uzina...restul e CAN CAN. ....consumabile...plus un parbriz nou...:) ca de asa=i pe la noi cu driblura...
numa bine dragii mei...si mai lasati LOGANUL in pace...sau macar DACIA....eu stiu de ce si inca cateva sute de mii....
ps...ia dati zoom la taximetristii din tara....ia ce vedeti ...LOGANURI!!!!!!!!!!!!! CATI KM AU? O GRAMADA VA ZIC EU....
Intreaba-i pe taximetristi de care zici tu cati au inlocuit injectoarele sau de cate ori le-au reconditionat sau de cate ori le-a pornit masina la a 10-a cheie.
Nu mai zic ca pe acelasi logan ex: an 2007 sunt 3 tipuri de filtre de morina, 3 tipuri diferite de discuri de frana si 2 tipuri de placute de frana (asta asa informativ).
Nu stiu ce au avut in cap cand cei de la Mercedes au incheiat un asememea parteneriat.
Inca ceva: de ce sa cumperi un Citan? Din aceleasi motive pentru care renunti la un Ducato sau un Trafic pentru un Sprinter. Calitatile acestor masini se vad (mai mult sau mai putin) de la peste 300-350 000 de km in sus.
Iar referitor la cel care spunea ca Renault nu are succes in Germania si de-asta s-a aliat cu Mercedes... ce ar mai fi de zis... ne pricepem la masini.