Miercuri, 29.02.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mazda3 MPS este cea mai puternică versiune din gama modelului compact al constructorului japonez. Este un hot hatch aflat la a doua generaţie şi are fanii săi fideli. Dacă prima generaţie a acestui model era un automobil violent ca dinamică şi care te intimida imediat ce te suiai la volan, acum avem de a face cu o compactă foarte puternică, dar cu o personalitate duală. Se poate conduce în stil liniştit dacă poţi trăi cu suspensia foarte rigidă sau poţi declanşa toată herghelia de 260 cai putere pentru senzaţii sportive.
Mazda 3 MPS (2011)
2.3 Turbo MPS
- Pret de pornire 29.630 €
- Pret model testat 29.630 €
- Taxa auto 792 €
Motor / Transmisie
Propulsorul turbo de 2.3 litri nu este nou. Este acelaşi motor care a animat şi generaţia anterioară şi fosta Mazda6 MPS. Este una din unităţile celebre ale constructorului japonez. În comparaţie cu ce se foloseşte azi pentru compacte hot, cilindreea motorului japonez este relativ mare, dar acest lucru contribuie la un caracter mai omogen. Propulsorul turbo cu patru cilindri furnizează 260 CP la 5.500 rpm şi un cuplu motor de 380 Nm la 3.000 rpm. Puterea este transmisă roţilor din faţă prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu şase trepte.
Puterea este mare pentru o compactă, dar suntem la ceva distanţă de modele consacrate ca Subaru Impreza STI sau Ford Focus RS şi ai lor 300 CP. Rivalii lui Mazda3 MPS sunt Renault Megane RS (250 CP), Audi S3 (260 CP), Seat Cupra R (260 CP) şi VW Golf R (270 CP).
Consum
Consumul este un criteriu mai puţin important pentru un automobil cu 260 CP. Motorul de 2.3 litri turbo nu va fi niciodată un motor extrem de economic, dar în această ultimă versiune a fost optimizat şi pentru uzul de zi cu zi. Avem astfel un consum mediu anunţat de constructor de 9.6 l/100 km. Pentru mediul urban, Mazda spune că acest motor va consuma 13.2 l/100 km.
Noi am folosit modelul de test exclusiv pe drumuri naţionale şi autostradă. Am petrecut relativ puţin timp alături de Mazda3 MPS în mediu urban. Consumul mediu înregistrat de noi a fost 10.5 l/100 km. Interesant este că, dacă nu forţezi nota, consumul scade până la 7.7 - 8 litri la 100 km. Iar la mers constant cu 130 km/h pe autostradă, consumul se stabilizează la 9 litri pentru 100 km. În puţinul timp pe care l-am petrecut în oraş, computerul de bord a arătat 12.0 litri/100 km.
Dacă comparăm cifrele oficiale, Mazda3 MPS stă cel mai prost la consumul mediu de carburant faţă de rivalele sale, dotate cu motoare turbo de doi litri. Toate modelele concurente anunţă un consum mediu situat între 8.1 şi 8.5 litri/ 100 km.
Performanţe
Cei 260 CP furnizaţi de motorul 2.3 DISI Turbo sunt responsabili pentru cifre interesante la capitolul performanţe. Avem o acceleraţie de la 0 la 100 km/h efectuată în 6.1 secunde, iar viteza maximă este de 250 km/oră. Cifrele sunt identice cu cele înregistrate de Renault Megane RS. Golf R şi Audi S3 sunt mai rapide, acceleraţia de la 0 la 100 km/h efectuându-se în 5.7 secunde. Diferenţa de putere şi tracţiunea integrală sunt responsabile pentru performanţele mai bune înregistrate de modelele grupului VAG.
De remarcat că Mazda3 MPS gestionează acum mult mai bine livrarea puterii către puntea faţă. În cazul generaţiei anterioare, puterea era trimisă exploziv către trenul de rulare anterior şi virarea indusă de cuplu era o adevărată problemă. Dacă nu ţineai bine volanul, acesta îţi era smuls la propriu din mână. Diferenţialul autoblocant şi sistemul Torque Management Control rezolvă o parte din această problemă la noua generaţie a 3-ului MPS. Puterea este livrată mult mai liniar, iar fenomenul de torque steer a fost diminuat cu aproximativ 50%.
Interior
Îmi place că interiorul lui Mazda3 nu este finisat în culori ţipătoare, aluminiu sau alte elemente folosite de obicei pentru automobile sport. Asta am apreciat şi la prima generaţie a acestui model. Şi de afară şi la interior, puterea nu era trâmbiţată în nici un fel. Doar un ochi avizat remarca evacuarea de dimensiuni mari. Totul era discret. Noul 3 MPS este ceva mai flamboiant la exterior, dar păstrează un interior de bun gust. Instrumentele sunt luminate cu alb acum, renunţându-se la culoarea roşie. Bordul are o linie curbă care integrază în partea de sus două ecrane pe care sunt afişate informaţii de la computerul de bord, sistemul audio şi de la sistemul de navigaţie. Cel pentru sistemul de navigaţie este mult prea mic după standardele de azi.
Finisările sunt corecte, materialele de bună calitate. Scaunele sunt foarte plăcute şi deşi nu sunt scaune sport pure, oferă o susţinere laterală mai mult decât excelentă. Pedalierul de aluminiu este iarăşi un plus, pedalele fiind foarte bine amplasate şi uşor de dozat.
Preţ de achiziţie
În ceea ce priveşte preţul acestei versiuni de 260 CP a hatch-ului Mazda3, trebuie spus că acesta se situează undeva la jumătatea ofertelor din această clasă. Preţul de listă pentru Mazda3 MPS este de 29.630 euro, TVA inclus. Mazda oferă o reducere de 2.200 euro pentru toate versiunile modelului 3, aşa că în acest moment, Mazda3 MPS poate fi achiziţionată cu preţul de 27.430 euro.
Concurenţa oferă preţuri mai bune pentru Renault Megane RS (25.000 euro) şi Seat Leon Cupra R (28.000 euro). Restul modelelor, ca Audi S3 sau Volkswagen Golf R, sunt cotate la peste 35.000 euro.
Siguranţă
Actualul model Mazda3 a fost testat de EuroNCAP în 2009, când a obţinut un scor general de cinci stele. Scorul pentru protecţia pasagerilor adulţi a fost de 86%, iar pentru pasagerii copii 84%.
Mazda3 vine cu şase airbaguri oferite în lista de dotări standard: două frontale, două laterale şi două airbaguri cortină. TCS - sistemul de control al tracţiunii - este şi el disponibil în serie.
Ţinută de drum
Generaţia anterioară a fost un automobil violent. La propriu. Puterea era trimisă roţilor din faţă fără nici un compromis şi trebuia să fii permanent în gardă. Volanul trebuia ţinut bine, iar condusul sportiv te implica 100%. Noul model a fost anesteziat un pic. De fapt, i-a fost dezvoltată încă o personalitate. Dacă alegem să conducem liniştit, în mod urban, noua Mazda3 MPS este un automobil aproape perfect. Singurul lucru care trădează motorul mare de sub capotă este consumul de carburat şi suspensia mult prea rigidă pentru denivelările din drumurile noastre. Dar, dacă nu avem probleme cu rinichii şi scoatem MPS-ul din oraş către un drum virajat, atunci apare a doua personalitate. Puterea este livrată incredibil de liniar, fenomenul de virare indusă de cuplu a fost redus semnificativ, iar rezervele de putere sunt incredibile în orice treaptă.
Ok, nu are ţinuta de drum aproape perfectă a unui Focus RS sau Megane RS sau rafinamentul unui Golf R, dar nivelul de aderenţă oferit este mare. Chiar şi pe suprafaţa udă şi virajată din apropiere de Câmpulung Muscel, unde am pus la încercare veleităţile sportive, MPS-ul s-a dovedit comunicativ şi uşor de controlat. Subvirarea este binecontrolată şi nu apare decât dacă bruscăm direcţia. Diferenţialul LSD contribuie enorm la ţinuta de drum neutră. Mazda3 MPS este un hot hatch redutabil.
Vizibilitate
Vizibilitatea nu este o piedică la bordul lui Mazda3 MPS. Montantul din stânga poate pune uneori probleme la virajele lente pe partea stângă, dar în rest te orientezi uşor de pe scaunul şoferului. Oglinzile retrovizoare sunt suficient de mari, iar senzorii de parcare te ajută la manevrele mai strânse.
Tehnologie
La capitolul tehnologie începem cu cheia inteligentă care permite accesul în automobil fără a scoate cheia din buzunar. E suficient să atingem butonul de pe clanţă şi automobilul se descuie sau se încuie. Pornirea se face prin intermediul butonului de start amplasat pe bord. Sistemul audio este decent, volanul are comenzi pentru computerul de bord şi pilotul automat, iar scaunele încălzite fac toţi banii în dimineţile reci de iarnă. Lista de sisteme electronice este suficient de lungă începând cu clasicul ABS şi terminând cu DSC (controlul stabilităţii dinamice) şi TCS (controlul tracţiunii). Telefonul mobil poate fi conectat la sistemul audio prin bluetooth.
Design
Faţă de prima generaţie, care era extrem de discretă, noua Mazda3 MPS are un stil ceva mai excentric. Remarcăm capota cu o tăietură amplă pentru a permite aerului să îşi găsească drumul către motor şi eleronul specific modelului MPS. Jantele de 18 inch cu anvelope 225/40 sunt şi ele specifice variantei MPS. Un set de sigle MPS în faţă şi în spate plus o singură evacuare de dimensiuni generoase îl avertizează pe colegul din trafic că are de a face cu cea mai puternică varaintă Mazda3.
Ne-a placut
- Motor omogen şi puternic
- Ţinută de drum
- Aspect relativ discret
Nu ne-a placut
- Suspensie prea rigidă
Date tehnice - Mazda 3 MPS (2011) 2.3 Turbo MPS | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Bafta
Mai oameni, ati mers vreodata cu un MPS? Un prieten, drive test, ceva acolo?
Am varianta anterioara si este violenta, dar poate fi si o masina normala. Cu o mica precizare, sa nu te uiti la consum!
In rest, senzatie, acceleratie, feeling ...u name it.
Pace
Te vei da mare vreo 2 zile ca ai 260 CP dar tot restul vietii vei merge cu maxim 80 km/h in oras si poate mai prinzi 120 pe autostrazile care nu le avem apoi cand vei avea nevoie de spatiu vei vedea ca "bolidul" tau de 30k nu prea are mult de oferit iar amicul tau cu un Logan SH de 2000 euro va avea din belsug.
Mai bine un sedan sau un SUV care pentru 30.000 iti ofera destule, eventual tractiune 4x4 si o garda la sol mare si utila in viata reala.
Adica aceleasi performante cu Megane Trophy - cea mai rapida masina cu tractiune fata (record Nurburgring).
Totusi judecand la rece poate ca alaturi de Megane RS si Seat Leon Cupra, masina asta e una dintre cele mai bune alegeri. Pana la pretul unul Golf GTI mai adaugi optionale de 3,4,5000 de euro. Eu zic ca e ceva, mai ales ca oricum astfel de masini sunt dotate destul de bine. Durerea vine daca te gandesti la revanzare, pentru ca e un segment care in Romania nu prea prinde si devalorizarea dupa 4,5 ani va fi usturatoare. Mai ales ca Mazda nu are aceasi imagine ca Megane RS sau Golf GTI in segmentul asta.
Ionut, comparatia chiar nu isi are rostul. Vorbim de cu totul altceva.:)
Nu o masina pt familisti.
Nu o masina pt cei cu portofelul subtire.
Nu o masina pt cei practici.
Mazda are clienti diferiti.
Dar stiti ce inseamna cuvantul "Mazda"?