Joi, 05.04.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Se spune că îţi doreşti mai mult un lucru pe care nu-l poţi avea. Ei bine, noi ne dorim un Mazda RX-8 nou. Ghinion. Nu se poate. O directivă internă a reţelei Mazda nu le mai permite să mai comande acest model din primăvara lui 2009, iar vânzarea modelelor din showroom este exclusă, chiar dacă ar mai fi existat asemenea vehicule în portofoliul unor dealeri. Chiar dacă nu este o maşină uşor de obţinut, am primit cu braţele deschise invitaţia de a testa acest model iconic într-o ediţie specială de adio. De ce este special şi ce ne-a plăcut atât de mult la el aflaţi mai jos.
Mazda RX-8 (2009)
2.6i 231CP Revolution
- Pret de pornire 26,802 €
- Pret model testat 36.177 €
- Taxa auto 4796 €
Motor / Transmisie
Îl iubeşti sau îl urăşti. Motorul rotativ este esenţa acestui model şi motivul pentru care unii l-au cumpărat, iar alţii îl evită. Pe de o parte, este fascinant. Pe de altă parte, nu are atât de multă vlagă la turaţii joase, iar RX-8 se simte submotorizat în anumite momente. Oricum, sunetul pe care îl face atunci când îl turezi este desprins din cărţile de poveşti. Odată ce treci de 5.000 de rotaţii pe minut, începe să urle. Când ajunge aprope de 8.500 rpm, ţi se ridică părul pe mâini. Primele două întâlniri cu limitatorul de turaţie ar fi fost înfricoşătoare dacă nu erau atât de plăcute. Doar senzaţia asta merită orice.
Timoneria cutiei de viteze este scurtă şi precisă, cum trebuie să fie la orice model sport. Parcă te imploră să-l mişti cât de repede poţi când alergi de la o treaptă la alta. Cel mai surprinzător element la RX-8 este comportamentul până la 4.000 rpm. Până să ajungi acolo, se comportă ca un automobil normal, fiind extrem de docil. Mai mult decât atât, este foarte silenţios. Cred că este cel mai silenţios model sport pe care l-am condus până acum. Chiar şi noaptea, într-o parcare goală, motorul lui RX-8 abia se aude. Însă pe măsură ce accelerezi, începe să emită un sunet care îţi aminteşte de un motor electric, ca apoi să o ia razna şi să genereze senzaţiile trăite mai sus.
De dragul statisticii, unitatea Renesis dezvoltă 231 CP la 8.200 rotaţii pe minut şi 211 Nm la 5.500 rpm. Deoarece un motor rotativ are un ciclu de combustie la fiecare rotaţie, cilindreea fizică de 1.308 este dublată în toate documentele oficiale pentru echivalarea cu capacităţile unui motor otto, care are un ciclu de combustie la fiecare două rotaţii.
Consum
Nu te gândeşti la consum când vine vorba de un RX-8. Lucru general valabil, de altfel, pentru orice maşină sport. Ce-i drept, sunt unele care sunt surprinzător de economice, dar nu trebuie să te gândeşti la aspectul ăsta când cumperi aşa ceva. Uitaţi de pragmatism dacă vreţi un RX-8. Modelul acesta este destinat pasionaţilor înfocaţi ai motoarelor rotative, nu neapărat pasionaţilor Mazda. Cum scopul scuză mijloacele în multe situaţii, deţinerea unui automobil cu motor rotativ scuză, într-un fel, costurile ridicate ale alimentării cu carburant.
Dacă insistaţi să aflaţi, consumul urban este cotat la 15.7 litri la sută, consumul extraurban declarat este de 9.1 litri la sută, în timp ce consumul mixt este de 11.5 litri la sută. Cum rezervorul lui RX-8 are 62 de litri, autonomia nu-i tocmai punctul forte al acestei maşini. În caz că nu sunteţi familiarizaţi cu motoarele rotative, vă anunţăm că acestea au şi un consum specific de ulei, deci trebuie să aveţi mereu o sticlă de Dexelia în portbagaj şi să verificaţi sistematic nivelul uleiului. Altfel, vă paşte un motor nou. Pe cheltuiala dumneavoastră.
RX-8 nu are computer de bord, deci consumul de carburant înregistrat nu este afişat, cum nu este afişată nici autonomia. Într-un fel, e mai bine aşa. Dacă RX-8 afişa autonomia şi consumul mediu, probabil că mi s-ar fi albit părul în timp ce stăteam la semafor. Nu de alta, dar micile liniuţe de la indicatorul de carburant dispar al naibii de repede, în special în traficul urban. Judecând după numărul de kilometri parcurşi şi cantitatea de carburant dispărută ca prin minune din rezervor, estimăm un consum urban de 20 de litri la sută. Demn de un V8, dar cui îi pasă?
Performanţe
Mazda RX-8 are nevoie de 6.4 secunde să accelereze de la 0 la 100 km/h, iar viteza maximă a modelului este de 234 km/h. Mai bine decât unele hot-hatch-uri, dar RX-8 nu este exagerat de rapid. În schimb, modelul acesta te face să te simţi excelent când accelerezi. Atingi 100 km/h în treapta a doua aproape de limitatorul de turaţie, iar senzaţia de viteză este accentuată dramatic de sunetul motorului. Iar trecerea de la silenţilozitate la nebunia controlată (se pare) este ceea ce îl face mare pe RX-8.
Într-un fel, am fi vrut să ne mai întâlnim cu acest model şi într-o formă cu pistoane. Chiar ne-am întrebat cum ar fi fost dacă ar fi renunţat Mazda la ideea cu motoarele rotative şi ar fi pus, spre exemplu, motorul lui Mazda3 MPS. Ei bine, am mers cu RX-8 şi am înţeles de ce. Ar fi fost un compromis şi s-ar fi dizolvat senzaţiile de la bord. Iar pentru aceste senzaţii eşti dispus să renunţi la multe, odată ce le experimentezi.
Interior
În mod normal, modelele sport tind să-şi concentreze habitaclul în jurul şoferului. Să-l facă să se simtă cel mai important om din lume. Ei bine, la RX-8 nu-i aşa. Cel mai important lucru la un RX-8 este motorul, iar acest lucru se vede imediat după ce te uiţi la ceasurile de bord. Avem un turometru imens, care amplifică senzaţiile percepute de urechi şi care îţi captează atenţia din prima. Abia apoi vezi şi celelalte ceasuri de bord, trecute în planul doi după turometru. E şi un vitezometru pe acolo, dar nu o să te uiţi la el când urlă la tine motorul.
Prima impresie pe care-o ai când te urci la volanul lui RX-8 este ciudată. E un model sport, dar este spaţios. Surprinzător de spaţios, per ansamblu, dar uşor înghesuit dacă luăm fiecare loc în parte. În timp ce alţii au doar două locuri sau susţin că au patru locuri chiar dacă adulţii cnu le pot folosi dacă au peste 1.40 m înălţime, în RX-8 poţi să stai şi în spate dacă nu esti corpolent. Practic, maşina îţi vine ca o mânuşă cât timp nu depăşeşti o înălţime de 1.85 metri şi o masă de 100 kilograme. Portbagajul oferă 290 de litri, cât o subcompactă foarte spaţioasă sau o compactă mai mică.
Materialele de la bordul lui RX-8 nu-ţi lasă însă o impresie bună. Fie că vorbim de maneta de semnalizare, de plasticul lucios de pe consola centrală sau de undele butoane amplasate la bord, toate îţi dau senzaţia de ieftin. Parcă au uitat că trebuie să le facă şi au aruncat ceva componente în ultimul moment. În schimb, volanul, schimbătorul, pedalele şi scaunul, tot ce îţi trebuie ca să conduci, sunt exact aşa cum ar trebui să fie, iar acest lucru trece peste orice fel de plastic, indiferent cât de ieftin ar fi.
Preţ de achiziţie
Situaţia este complicată. Avem în faţă un model care se devalorizează mai rapid decât orice alt concurent din segment, cu un motor a cărui întreţinere este costisitoare şi complicată, care este destinat doar pasionaţilor. Un fel de nişă a nişei formate de modelele sport. Pe lângă asta, mai are şi patru locuri. Culmea, pretabile pentru adulţi.
Din păcate, Mazda RX-8 nu se mai vinde. Legislaţia europeană nu permite comercializarea automobilelor noi care nu respectă norma de poluare Euro 5. Iar RX-8 are doar Euro 4. Dureros de scump de înmatriculat în România, ţinem să completăm. Costă aproape 5.000 de euro dacă este luat drept maşină nouă - în cazul ipotetic în care ar mai exista un RX-8 "uitat" în curtea unui dealer Mazda din România. Dacă este luat ca o maşină second-hand, înmatricularea unui RX-8 costă aproape 3.000 de euro. Versiunea testată de noi costa 36.177 de euro cu TVA inclus pe piaţa din România la momentul în care a ieşit de pe piaţă. Cu cei 5.000 de euro destinaţi înmatriculării, costurile se ridică la peste 40.000 de euro, moment în care vă permiteţi un model sport "convenţional".
Cu puţin efort, puteţi cumpăra un Mercedes-Benz SLK, sau un Nissan 370Z pentru această sumă, în timp ce un BMW Z4 este ceva mai accesibil, fiind oferită şi o versiune care costă mai puţin de 40.000 de euro. Ce-i drept, niciunul dintre modelele de mai sus nu are patru locuri. Cu puţin efort, clienţii ar fi putut să cumpere un BMW Seria 1 M Coupe, model cu un preţ care trece de 40.000 de euro, dar care intra în categoria în care se află RX-8 şi oferea performanţe suplimentare. Nici BMW Seria 1 M Coupe nu mai poate fi însă comandat, fiind vorba de o serie limitată.
Din păcate pentru Mazda şi al său RX-8, pentru 40.000 de euro cumperi o compactă de performanţă de la orice constructor care oferă aşa ceva în portofoliu, iar multe din modelele disponibile acum sunt mai performante decât RX-8, deşi nu toate îţi oferă senzaţii comparabile.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat Mazda RX-8. În standard, modelul are ABS, ESP, airbag-uri frontale, airbag-uri laterale, centuri pretensionate cu limitator de forţă şi sistem de control al tracţiunii. Nu sunt multe de spus la acest capitol, mai ales că vorbim de un model care nu se mai află în producţie şi nici nu mai poate fi cumpărat de nou.
Ţinută de drum
Senzaţional. Acesta ar fi cuvântul care descrie cum te simţi după ce cobori din RX-8. Direcţia este precisă şi îţi oferă un nivel foarte bun de feeling, simţind fiecare crăpătură a şoselei, în timp ce se suspensia este fermă şi se încăpăţânează să te ţină pe drum. Totul se simte foarte bine legat, neexistând senzaţia de îndoială sau de greşeală. Cineva a făcut o treabă foarte bună cu RX-8, iar faptul că această maşină nu se mai vinde ne întristează, în special pentru că nu vom mai întâlni prea curând suspensia lui RX-8 şi cu sistemul său de direcţie. Sperăm ca ideea să nu fie aruncată într-un sertar, ci să meargă mai departe pentru viitoarele modele Mazda.
Vizibilitate
De obicei, un exponent al acestui segment nu stă foarte bine la capitolul vizibilitate. RX-8 face excepţie de la această regulă. Atât parbrizul, cât şi luneta sunt exemplare la vizibilitate, în timp ce oglinzile laterale sunt ceva mai mici decât am fi dorit. Chiar şi aşa, te obişnuieşti cu ele destul de rapid. Nici măcar configuraţia portierelor nu prezintă probleme, deşi ne-am fi aşteptat ca aceasta să ne încurce în unele momente. Singurul lucru cu care trebuie să se obişnuiască şoferul este înălţimea joasă la care se află atunci când este la volan, ceea ce solicită atenţie suplimentară în unele situaţii.
Tehnologie
Comenzi pe volan, cruise control, Radio CD cu MP3 şi conexiune AUX, climatizare cu reglare automată. Acestea sunt dotările tehnologice ale lui RX-8. Nu-i tocmai o maşină burduşită de tehnologie. Să ţinem cont, totuşi, că a debutat în 2003 şi de atunci a primit doar un facelift minor.
Oricum, nu avem de ce să ne uităm strâmb la lista de dotări a lui RX-8, pentru că nu asta căutăm la un model din acest segment. Cine vrea sportivitate, nu are nevoie de climatizare automată pe patru zone, sistem audio cu zeci difuzoare şi alte mofturi inutile în segment. Sigur, ar fi fost plăcut un sistem audio rezonabil, cel din echiparea modelului testat având fie o defecţiune neremediată, fie performanţe foarte slabe.
Design
RX-8 intră din start la categoria vedetă. În primul rând, este o maşină rară. În al doilea rând, arată de parcă ar fi un prototip desprins dintr-un film. Toată lumea se uită la tine când conduci un RX-8. Cel puţin asta am sesizat noi.
Ne-a placut
- Şasiu ferm şi generos în materie de feedback
- Suspensie precisă, surprinzător de confortabilă
- Patru locuri pentru adulţi
- Portbagaj generos
- Sunet spectaculos
Nu ne-a placut
- Consum ridicat de carburant
- Întreţinere şi exploatare complicată şi costisitoare
- Valoare revânzare slabă
- RX-8 nu mai poate fi cumpărat
- Unele plastice de la interior
Date tehnice - Mazda RX-8 (2009) 2.6i 231CP Revolution | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Deoarece un motor rotativ are un ciclu de combustie la fiecare rotaţie a rotorului, cilindreea fizică de 1.308 este dublată pentru echivalarea cu capacităţile unui motor otto, care are un ciclu de combustie la fiecare două rotaţii.
1,Capacitatea efectiva a motorului e 1308, dar incadrarea juridica se face la 2616cmc in RO, conform unei directive europene din 1970 privind masurile impotriva poluarii, desi la noi impozitarea se face pe cilindree si nu pe normele de poluare;
2.Consumul in Buc, mai ales daca e trafic, poate sari de 25l/100km
3.Masina bate la liniute compacte de pana in 210CP(Civic Type R, Golg GTI etc), iar in privinat acuratetii comportamentului rutier e un etalon in clasa sa(directia, franele si cautia de viteze sunt la superlativ)
).Consumul de ulei face parte din ciclul ei de combustie, in mod normal consumand cam 0,3-0,5l la 1000km, dar acesta poate creste daca mergi f turat.Oricum pana nu se incalzeste motorul nu e indicat sa treci peste 4000rpm, iar apoi nu e indicat sa schimbi vitezele sub 3500rpm.Cand opresti motorul trebuie turat pana la 3500-5000rpm 2-3sec, apoi iei contactul.Uleiul cel mai bun e Idemitsu 10W30-cam 12E-litrul.Daca respecti aceste reguli, motorul va functiona perfect si 200.000km
Consumul de ulei e undeva la 1l la 2500km, mers destul de turat.
In privinta uleiului, folositi numai Dexelia recomandat de Mazda(60lei/l)sau Idemitsu, daca puneti vreun full sintetic gen Mobil sau Castrol, in 3-4000km motorul e dus, deoarece rotativul isi face racirea si prin ulei, iar uleiul sintetic normal nu va arde complet, lasand o pelicula pe rotoare ce va duce la scaderea compresiei in timp.
In privinta intretinerii, eu fac schimbul de ulei la 6 luni sau 5mii km, recent am schimbat si uleiul din cutie si diferential, benzina e indicat sa folositi numai cu cifra octanica peste 98.Inainte de a porni la drum lasati motorul la relanti sa ajunga la temp optima de functionare, apoi macar 7-8min nu schimbati vitezele la mai mult de 4000rpm.Dupa aceea mergeti la minim 4000rpm pt a-si face ungerea adecvat.Cel putin o data pe zi-redline(9000rpm) pt a inlatura depunerile de carbon si pentru a utiliza si ultima pereche de injectoare ce intra in functiune la 7500rpm.Anvelopele stoc Bridgestone sunt cam slabute, eu le-am inlocuit cu Pirelli PZero de care sunt f multumit.In privinta tinutei de drum si a franelor, RX8 da clasa multor masini de renume, gen Audi TT, BMW Seria 3 Coupe etc, iar la liniute bate toate masinile pana in 220cai(fie turbo sau aspirate).
P.S. Un schimb normal de ulei la reprezentanta costa cam 500ron(360lei -6l ulei, dintre care 2 l de rezerva, 50lei filtrul de ulei si 80-100lei manopera).
Cu modificari gen:admisie AEM, fulii usurate, evacuare fara catalizator, modul de aprindere HKS sau BHR, volanta usurata poate fi dusa pana la vreo 220CP la roata.Turbo n-a pus nimeni in RO pana acum pe RX8
Motoarele cu piston in miscare alternanta(Otto/Diesel) desfasoara toti cei 4 timpi ai ciclului motor la 2 rotatii complete ale arborelui motor
Mulţumim pentru completări.
cand opresti motorul,accelerezi si iei contactul sau normal ?asa am auzit ca se face(nu sunt sigur)
Off-topic - e interesant de vazut pe piata romaneasca versusul dintre Mazda CX-5, Mitsubishi ASX si Nissan Qashqai ca si vanzari......
Nu sunt multe prin Romania si cele care sunt sper sa fie ale unor pasionati.
Masina este reusita, insa va dati seama ce scandal va fi cu nevasta cand va vedea cum se duc banii pe benzina si nu numai. :)).
Insa, desi consumul este mare, masina asta este altceva. De asta nici nu se gasesc atat de multe.
Ma intreb cum ar fi daca s-ar pune disi-ul de pe mps pe RX8. Oare cum ar fi?
Raportul calitate pret este unul foarte bun.
Intradevar, motorul are capacitatea cilindrica efectiva de 1308 cmc (2 camere de ardere a 654cmc fiecare). Legislatia il incadreaza ca avand 2616 cmc (654x2 x2, ultimul 2 fiind de la echivalarea cu otto).
Din fericire pentru posesorii de RX8, cu putina rabdare, dar efort minim, se poate schimba incadrarea, de la 2616, la 1308. Conteaza foarte mult la plata impozitului (de la 1881 la 51 lei), RCA aproape jumatate, taxa de timbru redusa considerabil.
Daca sunt cumva posesori de RX8 pe aici interesati de acest aspect, ii rog sa intre pe forumul clubului mazda, sa caute sectiunea dedicata si sa posteze acolo, sau sa dea un mesaj privat unuia din noi, care avem 1308 in carte (din cat stiu, suntem 6 pana acum in .ro)
O zi faina!