de Bogdan Mirică
Luni, 13.07.2009
-
-
Trimite pe:
Mazda3 readuce in prim plan brandul japonez pe piata din Romania. Dupa succesul inregistrat de Mazda6, fratele mai mic vine sa se bata cu concurenti redutabili pe segmentul compact. Asii din maneca sunt designul, lista bogata de dotari si tinuta de drum foarte buna.
Motor / Transmisie
Despre motorizarea incercata de noi pe noua generatie a modelului Mazda3 nu se pot spune prea multe. Vorbim despre o motorizare entry-level, care ofera doar 105 cai putere, disponibili departe, departe, undeva pe la 6000 de turatii pe minut, cand deja incepi sa te plictisesti de zumzaitul motorului, care face galagie si nimic mai mult. Nici cuplul motor nu ajuta foarte mult compacta, fiind vorba de numai 145 de Nm disponibili abia la 4000 de turatii, ceva normal pentru un motor pe benzina. Desi la prima vedere resursele par suficiente pentru un model ce cantareste numai 1180 de kilograme, aparentele inseala. Motorasul cu patru cilindri devine neputincios atunci cand te "grabesti" intr-o depasire sau vrei sa pleci in forta de la semafor. Singurul aspect care mai salveaza prestatia dezamagitoare a modelului este cutia de viteze manuala, care se comporta ca aceea de pe un model sport. Cursa scurta si precisa si etajarea foarte buna sunt aspecte pe care cu greu le gasesti la modele mult mai scumpe. Practic manerul schimbatorului nu ti se poate dezlipi de mana, fiind tentat mereu sa urci si sa retrogradezi fara motiv. Din nefericire, transmisia exploateaza resursele unui motor lenes, care scapa din vedere atributele sportive pe care brandul Mazda le subliniaza numai prin rostirea numelui.
Consum
Desi vorbim de un motor cu o clindree de 1598 cmc, avem de a face cu un consum destul de mare. Motorizarea pe benzina isi cere drepturile, fie ca rulati in oras, fie ca rulati in mediul extraurban. Ca si in cazul altor teste, cifrele ideale, inscrise de Mazda in cartea tehnica, nu au coincis deloc cu cele reale, inregistrate intr-un trafic aglomerat, cum este cel din Bucuresti. Astfel, in conditii normale, fara a forta prea tare nota si fara a declansa o simfonie inutila a cilindrilor, hatchback-ul inghite 10.6 litri/100 kilometri (fara instalatia de climatizare activata), cu mult peste ceea ce japonezii afirma oficial: 8.3 litri/100 km. Nici in mediul extraurban lucrurile nu stau mai bine, motorasul inghitind in medie 7.5 litri/100 km, in conditiile in care acul vitezometrului nu a sarit de 130 km/h. Si aceasta valoare este cu mult peste ceea ce apare in cartea tehnica a masinii: 5.2 litri/100 km.
Interior
Mazda a stiut intotdeauna sa isi tina aproape clientii prin senzatia pe care o impune in habitaclu. Japonezii nu au facut rabat de la materiale de calitate, alegand un plastic moale, bine imbinat, care da un aspect placut celui de la volan si pasagerilor. Exista si cateva zone unde plasticul este de o calitate inferioara dar aceste detalii sunt greu de sesizat pentru ca Mazda a avut grija sa le acopere bine. Sportivitatea cu care Mazda ne-a obisnuit se resimte imediat ce iei loc in scaunele cu o pozitie de condus foarte joasa, asemeni modelelor cu multi cai putere. Senzatia este amplificata de ornamentele cromate si in special de ergonomia volanului si a schimbatorului de viteze. Ambele elemente, indispensabile soferului, sunt imbracate in piele si te fac sa te simti ca intr-un model de performanta. Afisajul de culoare portocalie, traditional pentru modelele Mazda, este completat cu succes de iluminarea placuta a instrumentelor de bord, dispuse si ele dupa un design sportiv.
Scaunele cu care Mazda3 isi trateaza pasagerii sunt confortabile la drum lung si incearca sa estompeze din rigiditatea suspensiei. In plus, sustinerea laterala este destul de buna pentru un model care nu emite pretentii sportive.
La nivel de spatiu Mazda3 ofera suficient loc pentru toti cei cinci pasageri, fie ca aleg locurile din fata fie ca aleg bancheta din spate. Dimensiunile generoase (4460 mm lungime, 1755 mm latime si 1470 mm inaltime) se oglindesc atat la interior cat si in capacitatea portbagajului, care poate inghiti pana la 340 de litri.
Preţ de achiziţie
Si pentru ca nimic nu vine gratis, se cade sa vorbim si despre pretul de la care porneste noua Mazda3 in Romania. Compacta pretinde 15.690 de euro cu TVA pentru cea mai ieftina versiune, cu 300 de euro mai putin decat rivalul Volkswagen Golf 6, echipat cu motorizarea 1.6 litri benzina 102 cai putere. Situatia sta la fel si daca comparam doua versiuni diesel entry-level, Mazda3 cu motor 1.6 de 109 cai putere fiind evaluata la 17.590 de euro, cu aproximativ 1000 de euro mai putin decat un Golf 1.6 TDI si 105 cai putere, care costa 18.415 euro. Versiunea testata de noi, echipata cu motorul pe benzina de 1.6 litri si 105 cai putere, in versiunea de echipare cea mai inalta TX Plus, va scoate din buzunarul clientilor 19.790 de euro. Un Volkswagen Golf cu aceeasi motorizare, o lista de dotari mai saracacioasa si cutie DSG va bifa insa un pret de 18.809 euro, la care se adauga si alte pachete de cateva sute de euro.
Siguranţă
Mazda a tinut cu tot dinadinsul sa ofere pasagerilor sai nu numai confort ci si siguranta. Compactul promite cinci stele la testele EuroNCAP si un pachet de dotari care inspira incredere pasagerilor multumita sistemelor ABS, EBD, EBA, DSC (sistem de control al stabilitatii dinamice) si TCS (sistem de control al tractiunii). Arsenalul de sisteme este completat de functia ESS (activare automata a luminii intermitente a lampii de frana simultan cu cele de avarie in cazul unei franari de urgenta) si 4W-ABS (sistem de antiblocare la franare pe patru roti). Nu lipsesc senzorii de avertizare sonora pentru fixarea centurilor de siguranta si airbagurile frontale, laterale, cortina fata si spate. Pentru situatiile in care un impact este iminent, Mazda a gandit un sistem de distributie si absorbtie a impactului completat de o caroserie in sistem tehnologic "Triplu H" pentru a ajuta la protejarea pasagerilor fata de fortele generate la impact.
Ţinută de drum
Modelele pe care Mazda si-a pus amprenta pana in prezent au oferit clientilor o tinuta de drum deosebita. Comportamentul japonezelor a fost intotdeauna laudat de presa de specialitate, ceea ce inseamna ca noua Mazda3 nu putea face o exceptie la acest capitol. Pentru o compacta cu tractiune fata, Mazda3 se tine foarte bine "pe picioare", oferind soferului si pasagerilor o siguranta deplina, indiferent de suprafata de rulare. Suspensiile destul de rigide au grija ca masina sa se mentina stabila indiferent de viteza cu care circula. La peste 180 de km/h, singurul lucru deranjant este zgomotul resimtit in habitaclu si nicidecum senzatia de nesiguranta. Aceeasi senzatie ii este indusa soferului si in virajele stranse, unde Mazda3 se inclina gratios fara a da semne de "dezechilibru". Comportamentul subvirator este prezent, ca in cazul oricarui model cu tractiune fata, insa efectul este resimtit destul de tarziu in viraj si estompat rapid de sistemele de siguranta. Bineinteles, suspensiile nu vor fi o incantare pentru cei care isi dedica majoritatea timpului lor "excursiilor urbane", unde gropile si sinele de tramvai vor zgaltai serios pasagerii.
Vizibilitate
Japoneza despre care vorbim astazi in rubrica de test se conduce usor, fara prea mari batai de cap, multumita in primul rand si vizibilitatii de care soferul se bucura. Oglinzile laterale sunt foarte bine proportionate si nu te lasa sa scapi nimic din ceea ce se itnampla in spatele tau. Acelasi lucru se intampla si cu oglinda centrala, a carei functie este obturata doar de grosimea montantilor posterior, detaliu care va crea ceva probleme soferilor neexperimentati cu parcarea in locuri stramte. Un detaliu foarte important la capitolul vizibilitate este modul in care blocurile optice fac fata beznei de pe drumurile autohtone, mai putin circulate. Farurile cu xenon asigura o iluminare optima si nu orbesc ceilalti participanti la trafic.
Tehnologie
Versiunea testata de noi, desi oferea un propulsor cu performante modeste, compensa mult la capitolul dotari, multumita nivelului de echipare inalt, botezat TX Plus. Asadar, pasagerul si soferul se pot bucura de un sistem de climatizare pe doua zone, care face fata cu brio caldurilor insuportabile din luna lui Cuptor, si de o instalatie de sonorizare marca Bose cu 10 difuzoare, inclusiv Richbass woofer, amplificator digital pe sapte canale si egalizare particularizabila. Daca vrei sa iti asculti compilatia preferata ai de ales intre o conexiune auxiliara pentru iPod si magazia de 6 CD-uri compatibile MP3 si WMA. La toate acestea se adauga un sistem de comanda Bluetooth pentru telefon si MP3 portabil, ale carui functii se regasesc si pe volan alaturi de cele ale sistemului audio, ale computerului de bord si ale pilotului automat. Si fiindca tot am ajuns la functia de cruise-control, trebuie sa mentionam ca, desi se dovedeste a fi foarte utila pe autostrada, reactia masinii la accelerare si decelerare lasa mult de dorit.
Soferul este ajutat la volan de senzorii de ploaie lumina si parcare, de stergatorul pentru hayon si instalatia de spalare a farurilor, de sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri, de oglinda retrovizoare centrala cu functie anti-orbire, de parbrizul incalzit si de volanul reglabil pe inaltime.
Design
Mazda a punctat intotdeauna placut la capitolul design, modelele constructorului japonez fiind o adevarata delectare vizuala pentru ceilalti participanti la trafic. Cum era si normal, Mazda3 a atras multe priviri, poate pentru ca este o noutate pe piata auto si poate pentru ca centrul de design al japonezilor a gasit inca o data reteta perfecta. Succesul repurtat cu Mazda6 a fost transpus la o scara mai mica si pe Mazda3, pentru a asigura inca o prezenta atragatoare in showroom-urile constructorului asiatic. Liniile sportive, ascutite si bine inchegate, combinate cu blocuri optice noi, care respecta filosofia de design Zoom-Zoom, ne fac sa credem ca Mazda3 este o masina frumoasa, cu un aspect exterior care nu se va perima multi ani de aici incolo. Robustetea compactei este subliniata de linia laterala a caroseriei, de spoilerul frontal cu o singura priza de aer supradimensionata si de liniile capotei. Jantele de 17 inch din aliaj, cu spite duble, si eleronul montat deasupra hayonului completeaza cu succes look-ul sportiv.
Ne-a placut
- Stabilitate
- Calitatea materialelor
- Lista de dotari
- Sonorizarea Bose
Nu ne-a placut
- Consum mare
- Motor lenes
- Performante slabe
1180 kg are varianta cheala cheala, fara AC fara altele, fara nimic
Conform specificatiilor fabricantului la 1.6 5 usi benzina, greutatea poate sa varieze in functie de echipare intre 1255 si 1332 kg.
de versiunea cu dsg,pai la 20000 imi iau golf tsi 160 cai si cu mai multe dotari....
am un prieten bine pus si datorita anumitor circumstante am vazut si eu masina asta si pe cat am putut si eu s-o vad cum se comporta, sunt de acord cu baietii de la automarket
Doar asa ca fapt divers, v-ati putea pastra obiectivitatea si sa incercati sa vedeti si ce model de compacta mai are ca optiune un diesel de 2.2 litri si 185CP, cu un cuplu imens. Pe tot parcursul articolului va plingeti ca motorul e lenes, pai ati ales varianta cu motorul cel mai lenes. In plus dati dovada de un TDI-ism stupid.
Nota data la calitate/pret este exagerata si subiectiva; una corecta era 4 sau 5. Mazda 3 costa foarte mult pt ce ofera (sa vedem ce reduceri vor baga) si pt ce concurenta are.
2. la ce va asteptati de la un motor 1.6 si 105CP? sa faca 0-100km/h in sub 10s ??
3. nu vad care e problema cu atinsul puterii maxime la 6000 rpm, avand in vedere ca nu e diesel (acel comentariu sunand ca si cand ar fi venit de la un TDI-st convins).
12,2 secunde pt 100 km/h e mult.
Pana si troaca mea de ignis 4x4 scoate 11 s pana la 100 km/h.
Totusi acceleratia nu e un moft. Este o chestiune de siguranta in depasiri. Degeaba ai Bose in masina daca apesi si apesi pe acceleratie si masina se chinuie pe contrasens sa depaseasca un TIR.
Informati-va prima data. Iar la capitolul intretinere 2.0i de la mazda vs TSi-u de la gf diferenta e de la cer la pamant, gf te usuca la bani.
Sa il comparam cu LEON?! : ))) asta e banc?? E un plastic curat Leonul. FOCUS? Scump. Lancer? La aceleasi dotari e aproape peste 20000+TVA.
Tocmai mi-am luat M3 2.0i si cele de mai sus le-am testat. Oricum singurul care intra in discutie a fost Lancerul, dar era prea mare/scump si consuma prea mult pt un 1.8 de 140cp.
Reduceri?! alt banc bun. Reduceri ai la echiparile chele submotorizate si atat. Adica ai reducere la Lancer de 100cp, gf6 la 13k E chel.
Mazda e o masinuta pe care nu o vezi pe toate drumurile si care nu a fost inca descoperita de sh-istii ce conduc nemtesti.
dezamagire pt motor benzina aspirat de 1.6l. mai omule, daca nu stii lasa meseria asta. ma angajez si eu acolo, ca am si ceva experienta in domeniu media, si vad cva standardele nu prea sunt inalte, sa ma plimb si eu cu diverse masini si sa mai primesc si ceva bani.
intr-adevar nu este varful tehnologiei, dar scuze, ca tot vorbim de vw, cat timp si la cate modele a fost prezent motorul de origine f f veche de 1.6 102 cp?
mai mult nu intru in detalii ca tot articolul sufera.
PS: trebuia sa noteze si ei mult raportul calitate pret ca altfel sponsorii mazda se suparau. probabil ca i-au cam tinut pe uscat si de aia notele mai proaste, ca sa se invete minte data viitoare.
PPS:
@mz - golf 6 tsi dsg cu 2 usi si cea mai slaba echipare costa ~16500 euro fara tva. comparat cu echiparea maxima de la mazda 3 manuala (asa ca mancam fructe si aici)
@Andrei.P - nu numai alfa are GTA. consulta putin google si apoi mai comenteaza
nu sunt fan mazda si nici contra, dar numai aberatii. pacat de ratingul care i se face la site, ca testele nu debordeza de profesionalism auto
Automarket nu are "sponsori". Faci acuzatii gratuite. Pentru ca pe internet e simplu sa acuzi dintr-un scaun.
Hai, cheer up. Te asteptam la un test cu noi, nu e interzis :)
Detin o mazda 3 1.6 diesel model 2011 si prin intermediul acestui forum doresc sa-mi exprim totala nemultumire fata de aceasta marca si chiar fata de producator si serviciile oferite de acesta.
Mai jos o sa enumerez cateva din problemele pe care le-am intampinat de la momentul achizitiei:
- de la 0 km scartie toate geamurile daca sunt deschise partial precum si alte elemente ale tapiteriei
- la 15000 km a inceput sa scartie si sa coboare in trepte pedala de ambreiaj urmata de un mic soc la cuplarea respectiv decuplarea treptelor de viteza. La revizia de 20000 de km a fost remediata problema pedalei nu insa si acel soc despre care reprezentantii au spus ca este normal intrucat NU MAI ESTE O MASINA NOUA.
- La 21000 s-a fisurat furtunul de turbo de la un defect de fabricatie sau montaj
- Intre 21000 km si 28000 km actuali am sesizat de nenumarate ori service-ului zgomote ciudate in cutia de viteza si amplificarea acelui soc simtit inca de la 15000 km. Dupa mai multe deplasari la service si interventii telefonice la call-center-ul mazda, au fost de acord sa-mi investigheze mai aprofundat problema reclamata. Au ajuns pana la desfacerea cutiei de viteze si astfel temerile mele s-au adeverit constatand urmatoarele ca urmatoarele piese trebuie inlocuite (nu-si explica cum la doar 28.000 km): grupul conic – 380 euro, rulmentul de presiune si alti ceva rulmenti de pe-acolo. Nu stiu ce valoare totala va fi dar daca treceam cu vederea pana la expirarea garantiei? Mentionez faptul ca masina o utilizez foarte putin urban, majoritatea kilometrilor fiind in urma unei navete zilnice de aprox.100 km. Trecem si peste toate acestea dar nu pot trece peste faptul ca de 2 saptamani masina este inca in service din lipsa pieselor necesare reparatiei. Oare cat voi mai avea de asteptat?
Am avut mai multe masini dar cu nici una asa de grave probleme si astfel ma intreb: se merita mazda? Se merita o japoneza la care nu sti cat astepti pentru piese de schimb?
Drumuri bune!
Producatorul da un 0 100 in 12.2 secunde.
Realitatea ? 10 sec......plus un 0 100 mult mai stabil si mai sigur decat orice e pe piata la pretu asta!