Vineri, 11.11.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
În urmă cu trei luni zburam către Berlin pentru a face cunoştinţă cu un clasic în viaţă: Volkswagen Beetle. Broasca, aşa cum a fost ea alintată în România, a sărit în Dunăre şi s-a lăsat purtată de cursul râului până la Baziaş, unde a intrat oficial în România. Am reuşit să ne intersectăm cu Broasca în Bucureşti şi apoi am petrecut un weekend în pădurile deja arămii de pe lângă Braşov.
Volkswagen Beetle (2011-2016)
1.2 TSI 105CP Man Design
- Pret de pornire 15.462 €
- Pret model testat 20.035 €
- Taxa auto 75 €
Motor / Transmisie
De această dată am avut alături de noi o motorizare entry-level şi nu vârful de gamă testat la Berlin. Este vorba despre aclamatul 1.2 TSI, victimă fericită a procesului de downsizing la care sunt supuse propulsoarele grupului Volkswagen. Motorul cu patru cilindri şi turbocompresor oferă 105 cai putere şi 175 de Nm. Cuplul motor preia caracteristicile unităţii turbo şi se resimte extrem de devreme, încă de la 1550 de rotaţii, o calitate pe care VW pune foarte mare accent.
Un motoraş de 1.2 litri, cam cât o cutie de pantofi dacă deschizi capota, nu impresionează pe nimeni. Până când vezi că acul vitezometrului urcă rapid la 80 de km/h, iar evacuarea îţi smulge un zâmbet involuntar. La ralanti cei patru cilindri sunt mai tăcuţi ca peştii, însă pe măsură ce urci spre zona roşie a turometrului cântă melodios, aproape sportiv.
Pe măsură ce urcaţi către 120 de km/h unitatea îşi pierde din suflu şi începe să gâfâie. Este împinsă însă de la spate de o transmisie manuală cu şase rapoarte, extrem de precise, bine înşirate cu o timonerie sportivă.
Consum
Să vedem dacă downsizing-ul a funcţionat. Dacă ne uităm în fişa tehnică, aşa se pare. Beetle 1.2 TSI promite un 7.6 litri urban şi un 5 litri în afara oraşului.
Prin Bucureşti am fost răsfăţaţi cu un 8.7 litri/100 de km, în condiţiile în care temperatura de afară a scăzut mult iar noi nu am menajat pedala de acceleraţie. În afara oraşului am forţat puţin limitele eco şi am reuşit un 5.5 litri/100 de kilometri. Pe porţiunea de drum Predeal-Râşnov am lăsat însă în urmă un consum de 7 litri/100 de km.
Raportat la motorizările entry-level ale rivalilor Audi A1, Mini One şi CItroen DS3, Beetle este depăşit milimetric, preţ plătit pentru puterea ceva mai mare.
Performanţe
Aşa cum vă spuneam şi mai sus, Beetle este extrem de vânjos până la 80 de km/h, demarajul fiind extrem de plăcut. Reprizele cutiei ajută maşina să sprinteze de la 0 la 100 de km/h în 10.9 secunde, scurse destul de repede şi aproape insesizabil. Viteza maximă se opreşte la 180 km/h, suficientă pentru cei care aleg să depăşească tot pe autostradă.
Raportat la concurenţă, trebuie să spunem că Beetle este depăşit uşor de Citroen DS3 şi Mini One, deşi aceştia au ceva cai în minus. Doar Audi A1 este lăsat în urmă de colegul său de concern.
Interior
Când am testat Beetle la Berlin vă spuneam că nemţii s-au străduit să păstreze intact spiritul vechiului Beetle, dar nu au reuşit. După ceva mai mult timp petrecut alături de broasca nemţească în România am reevaluat situaţia şi am decis că simplitatea este o caracteristică încă evidentă în cazul noului Beetle. Este un avantaj şi o dovadă că valorile impuse de Kafer au fost respectate.
Ce-i drept ne-am fi dorit ca pe lângă simplitate să fi beneficiat şi de un plastic ceva mai prietenos, însă nu s-a putut. Atmosfera austeră a fost salvată de planşa de bord, învelită într-un plastic lucios vopsit în culoarea albă a caroseriei.
Am apreciat simplitatea ceasurilor de bord, lumina caldă şi deloc obositoare a tuturor instrumentelor şi ergonomia exemplară cu care Volkswagen ne-a obişnuit. Este extrem de uşor să te acomodezi cu orice comandă, mai puţin cu lipsa spaţiului destinat sticlei în portiere, suplinit de un elastic. Torpedoul convenţional este dublat de unul clasic, poziţionat deasupra, tribut plătit tradiţiei.
Pe locurile din spate vor încăpea, la limita confortului, doi pasageri, în timp ce în portbagajul de 310 litri vor intra mai multe bagaje decât în cel al generaţiei precedente (209 litri).
Preţ de achiziţie
Dacă îţi doreşti o maşină din acest segment, banii nu sunt neapărat o problemă. Preţu modelului german pleacă de la 15.462 de euro, valabil chiar pentru motorizarea testată de noi. Un nivel de echipare ceva mai generos, similar celui de care am dispus şi noi, creşte însă această valoare până la 16.377 de euro.
Dacă sunteţi suficient de largi la pungă puteţi opta pentru câteva pachete care vă aduc ecran LCD, climatronic, scaune încălzite şi alte elemente de confort. În cazul versiunii noastre, aceste pachete au urcat preţul final la 20.035 de euro.
În segment, preţul de pornire al rivalilor este cu mult mai mare. Doar Citroen DS3 se apropie de german. Surprinzător pentru mulţi contestatari Volkswagen, Beetle pare o maşină mai accesibilă decât concurenţa. Un Mini One pleacă de la 18.042 de euro, un Audi A1 în versiunea 1.2 TFSI Ambition costă şi el 18.879 de euro. Doar Citroen DS3 este suficient de aproape cu doar 15.600 de euro.
Siguranţă
Dezvoltat pe o platformă de Golf, Beetle era de la bun început un candidat perfect pentru cinci stele EuroNCAP. Distincţia i-a fost acordată fără probleme broscoiului contemporan, care beneficiază de una dintre cele mai bune valori ale rigidităţii torsionale din segment. Pe lângă acest atu, care are probabil nevoie de traducere pentru mulţi, Beetle vine cu ESP în standard şi airbaguri frontale şi laterale.
Beetle se poate lăuda cu unul dintre cele mai bune punctaje pentru protecţia pasagerilor adulţi şi a copiilor. Coloana de direcţie este singura problemă în caz de impact frontal, aceasta putând afecta pasagerii de diferite dimensiuni. Sistemul de control al stabilităţii este oferit în standard, iar Beetle are avertizare pentru cuplarea centurii de siguranţă pe toate locurile din habitaclu.
Ţinută de drum
Nu mi-am imaginat că te poţi distra atât de bine la volanul unui Beetle atât de contestat. Volkswagen a avut grijă să rigidizeze suspensia şi să îmbunătăţească răspunsul direcţiei pentru a atrage de partea sa şi fanii condusului sportiv. Totul a fost "îmbărbătat" pentru a ţine mai bine maşina pe viraje, pentru a păstra o aderenţă cât mai bună şi pentru a îndepărta senzaţia de ruliu.
Pe secţiunile de drum virajat Broasca s-a ţinut extrem de bine de trasa ideală, însă a mai pierdut din aderenţă în unele momente. A intervenit mereu prompt ESP-ul. Chiar dacă nu se apropie de Mini şi ţinuta de drum a unui cart de stradă, Beetle poate fi recomandat acum şi bărbaţilor.
Vizibilitate
Deşi moşteneşte designul exterior al străbunicului, cel puţin în linii mari, Beetle se bucură de o suprafaţă vitrată bună, chiar şi pentru pasagerii de pe locurile din spate. Oglinzile laterale, împrumutate parcă de la Scirocco, sunt bine proporţionate, iar luneta adoptă un design convenţional, mult mai practic decât cel generaţiei din 1938. Beetle nu ar trebui să pună mari probleme în parcările aglomerate nici măcar pentru domnişoarele care nu se pricep la acest "sport". Le vor sări în ajutor senzorii de parcare.
Tehnologie
Deşi am mai spus-o şi în cadrul testului trecut, Volkswagen are obiceiul de a transplanta tehnologia deja existentă pe orice model nou. Este o soluţie extrem de eficientă pentru un constructor care caută să-şi reducă costurile.
Era aşadar normal să regăsim pe Beetle ecranul tactil de 7 inch al fratelui Golf. El afişează funcţiile climatizării, ale sistemului audio şi are grijă de celelate setări ale maşinii. Sistemul audio are o magazie de 6 CD-uri însă ne-am fi dorit mai mult decât orice o conexiune USB. Şi poate şi nişte senzori de lumină, care să ne scape de zăngănitul continuu menit să-ţi amintească că ai uitat farurile aprinse.
Nu putem trece cu vederea scaunele încălzite, un pansament indicat pentru sezonul rece, alături de climatizarea pe două zone.
Design
Cum se vede Beetle pe străzile din România? Extrem de bine. Atât de bine încât sare mereu în ochii trecătorilor extrem de curioşi. Am crezut că noul Beetle seamănă prea mult cu vechea generaţie. Greşit. Reacţiile trecătorilor ne arată că ne-am înşelat. Mulţi s-au grăbit chiar să-i facă poze cu telefonul.
Şedinţa foto a atras mulţi bucureşteni curioşi de ce aveau în faţă. Aparatul lui Ciprian a fost la mare concurenţă cu camerele foto ale unor puşti, extrem de încântaţi de "gândăcel". Ce dovadă mai clară că Volkswagen a nimerit-o şi de data asta.
Designerii pot răsufla uşuraţi: chiar dacă au uitat puţin de vechiul Kafer, departamentul de marketing se declară mulţumit.
Ne-a placut
- Preţul de pornire
- Motor silenţios
Nu ne-a placut
- Calitatea materialelor
Date tehnice - Volkswagen Beetle (2011-2016) 1.2 TSI 105CP Man Design | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
Ati uitat sa faceti o mentiune importanta. DS3, Mini si Audi A1 au statut clar de masini premium. Broscoul a plecat in schimb de la statutul de "masina poporului" si a ajuns la statutul de broscuta trendy putin mai dichisita, dar intrata clar intr-un con de umbra. Era culmea ca Vw sa ne taxeze pt notiunea de premium inexistenta la gandac.
Dar pt ca e din curtea astora de ii preaslvaeste romanu' e clar ca e super masina. MI-e sila deja de cata prostie poate inghiti omul de rand doar din marketing..
Vw inca traiesc pe reputatia unui golf 4 sau a passat-ului b5.5
Masinilor lor actuale, desi au motoare si transmisii moderne sunt insipide, inodore si foarte perisabile.
Ma ingrozesc citind forumul VW cu "etalonul" Golf 6...
off-topic: Detin un Golf 6 Variant 4Motion din luna mai, anul curent si n-am nici cea mai mica problema, da' nici una!
Conduc un Beetle de 2 ani si nici o masina de clasa mica pe care am condus-o nu se apropie de tinuta de drum si senzatia de siguranta pe care ti-o ofera buburuza asta. In opinia mea sunt cele mai mari avantaje ale acestei masini. reversul este consumul cam mare (eu am 1.4 benzina) si evident spatiul interior (zilele astea tre' sa ma mut si nici nu am curaj sa incerc sa car cu Beetle-ul - 2 genti mai serioase si am umplut portbagajul. dar il iert, ca nu pentru asta a fost construit. :)
@mda, la fel de tampit cat sa dai 60000 de euro pe un Clasa S sau GLK in conditiile in care un Clasa C sau E ti-ar fi arhisuficiente. Sau la fel de tampit cat sa dai 50000 de euro pe un Porsche Boxter (unde e portbagajul?).
Ma refer in general, nu la beetle pentru asta ca nu se vinde.
Pai daca e sa ne luam dupa cum zici tu ar insemna sa nu avem atat de multe case de masini, sa nu existe oferte atat de variate, sa nu existe motoare mari pentru ca ar fi inutile etc.
Ca sa intelegi astfel de maini trebuie mai intai sa le conduci si sa le analizezi mai atent. :)
Daca te apuci sa zici "da la ce-mi trebuie mie fitzele astea" ajungi, invariabil, la Loganul asta... pentru ca urmatoarea "taiere" de pe lista de fitze ar fi automobilul, ca-i mai ieftin si mai practic cu RATA .. nu te doare de schimb de ulei, de asigurari, de locuri de parcare .. poti sa te faci muci si apoi sa pleci linistit acasa .. etc.
Ca sa fac o paralela e ca si cum ti-ai cumpara un Iphone 4S cu vreo 2500 de lei cand acelasi lucru il poate face si un telefon de 1500 de lei. Dar cu toate astea iti doresti si iti iei Iphone. Asa e si cu masinile de genul asta. Asa e si cu masinile sport, supersport, cabrio etc.
Ca tot s-a adus in discutie masinile frantuzesti, e ca si cum ai alege un Renault Wind sau un Peugeot RCZ cand un Megane de 150 sau un 308 ar fi mai practic, mai incapator, poate mai confortabil etc. dar cu toate astea masinile astea Wind si RCZ sunt pe piata. Te-ai intrebat vreodata de ce?
"Vw e cunoscut pentru masinile plictisitoare... " as adauga aici in privinta designului, iar asta nu se aplica tocmai la toate modelele (exceptii, cel putin in opinia mea, ar fi Passat CC, Eos sau, de ce nu, Beetle). Poate nu o mai fi Golf referinta clasei compacte, insa in privinta tinutei de drum e undeva sus. Si nu doar eu zic asta. Pai cate masini de clasa mica au tinuta de drum asemanatoare cu cea a uneia de clase compacte?! Foarte putine. Iar asta e una din caracteristicile lui beetle pe care le vezi dupa ce conduci unul. De-asta am zis ca astfel de masini le intelegi dupa o tura si o analiza mai atenta. Altfel ti se par o mizerie si ai fost prost ca nu ai ales Golf in loc de Beetle. :)