Vineri, 08.11.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Audi A3 Limuzină. Este denumirea aleasă de către constructor şi importator pentru versiunea sedan a noului model compact Audi A3. Este un exemplar frumos al clasei compacte premium, dar denumirea de limuzină este poate un pic prea pompoasă. Aşa că noi ne vom referi la el drept A3 Sedan. Pentru că până la urmă asta avem în faţă: versiunea berlină a unei compacte premium made in Ingolstadt. Personal mă aflu la al doilea contact cu acest model. Am avut ocazia să particip la lansarea internaţională din Ungaria, loc în care, pe parcursul unei zile, am condus patru sau cinci variante ale sale. Am ales atunci un Audi A3 Sedan 1.8 TFSI despre care v-am povestit la acel moment.
Între timp, A3 Sedan a ajuns şi în România. Iar importatorul ne-a pus la dispoziţie motorizarea de 1.4 TFSI şi 140 CP, probabil una din variantele care vor deveni un bestseller la noi în ţară. Mai târziu vom pune la încercare şi o versiune diesel, care are sub capotă clasicul TDI de 2.0 litri şi 150 CP.
Revenind la A3-ul 1.4 TFSI, am petrecut alături de el un weekend şi pot spune că maşina mi-a plăcut mai mult decât mă aşteptam. Are dimensiuni ideale pentru oraş dacă eşti fan al berlinelor iar caroseria de tip hatchback nu îţi este pe plac. Iar cuplul motor 1.4 TFSI - cutie automată S-Tronic se înţeleg aproape perfect.
Audi A3 Sedan (2012-2016)
1.4 TFSI 150CP Aut Ambition
- Pret de pornire 26.431 €
- Pret model testat 36.446 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Acum câţiva ani am fi pufnit la gândul că un Audi A3 ar putea avea sub capotă un motor de 1.4 litri. Prea puţin, am fi spus. Astăzi, în era turbo, este mai mult decât suficient, iar versiunea hatchback are chiar şi un 1.2 TFSI în portofoliu.
Cei care nu apreciază propulsoarele diesel dar îşi doresc un A3 Sedan normal alături de care să petreacă foarte mulţi kilometri vor alege cel mai probabil acest propulsor. Este vorba de 1.4 TFSI, un motor cu patru cilindri de 1.395 cmc supraalimentat prin sistem turbo. Cei 1.4 litri dezvoltă astfel 140 CP al 5.000 rpm şi un cuplu motor maxim de 250 Nm la 1.500 rpm. Cifre excelente pe hârtie care se regăsesc în acelaşi registru plăcut şi în realitate. Astfel dotat, A3-ul nostru este reuşit atât la turaţii mici, unde cuplul ridicat îşi spune cuvântul, dar şi spre zona roşie, când micul motor se trezeşte la viaţă cu un zumzăit hotărât. Motorul de 1.4 litri de la Audi oferă şi tehnologia Cylinder on Demand, ce permite dezactivarea a doi cilindri atunci când se rulează la viteze constante. Nu vei simţi diferenţa, nu se aprinde nici un martor la bord şi există şanse destul de mari ca unii clienţi să nu se prindă niciodată că beneficiază de această tehnologie. Pur şi simplu motorul "închide" doi cilindri, rulează mai eficient şi emite mai puţin CO2.
Cutia automată S-Tronic cu două ambreiaje este unul dintre cele mai bune lucruri din dotarea acestui model. Ar putea fi perfectă, dar ezită atunci când îi soliciţi un kickdown, de exemplu. Însă, în regim de exploatare normală, treptele sunt schimbate fulgerător de repede. Are şi un mod sport, care este activat printr-o simplă tragere înapoi de levier când acesta este în poziţia D. În plus, dacă simţi nevoia, poţi schimba şi manual treptele tot prin intermediul levierului.
Consum
Avem de-a face cu un motor pe benzină de 140 CP. Consumul oficial spune că este un motor căruia nu îi place să treacă pe la pompa de carburant. Astfel, Audi declară că un A3 Sedan va consuma în oraş 5.9 litri, iar extraurban 4.1 litri. Asta înseamnă o medie de 4.7 litri/100 km. În realitate, traficul de Bucureşti se impune şi computerul de bord a indicat un mult mai realist 7.8 litri/100 km în uz exclusiv urban. Dacă exagerăm cu mersul eco şi alegem să rulăm în modul Efficiency, pe care îl putem selecta din sistemul Audi Drive Select, consumul urban scade în jur de 7.3 litri/100 km. Acest mod modifică setările suspensiei, răspunsul motorului şi modul de schimbare a treptelor. Ba chiar decuplează transmisia atunci când este necesar prin funcţia Coasting pe autostradă. În plus, funcţia Cylinder on Demand face ca motorul cu patru cilindri să se transforme practic într-unul cu doi cilindri la viteze de croazieră. Ceea ce scade consumul.
La drum întins, Audi A3 Sedan 1.4 TFSI se descurcă admirabil, consumul scăzând spre 6.0 litri/100 km. Dacă am fi ales un traseu mai lung, sunt sigur că ar fi scăzut şi mai mult.
Performanţe
Audi A3 Sedan este practic singura berlină în segmentul compact premium. Singurul adversar calificabil ar fi Mercedes-Benz CLA, deşi Mercedes preferă să spună că acel model este un coupe cu patru uşi. CLA are motoare pe benzină de 1.6 litri în două variante de putere, cel mai apropiat fiind cel de 156 CP şi 250 Nm. Ei bine, în ciuda cailor în plus, Mercedes-ul CLA se dovedeşte a fi o idee mai lent la capitolul acceleraţie 0-100 km/oră.
Audi A4 1.4 TFSI 140 CP accelerează de la 0 la 100 km/oră în 8.4 secunde. Pentru acelaşi sprint, un CLA de 1.6 litri 156 CP are nevoie de 8.6 secunde. În schimb, în ceea ce priveşte viteza de top, Audi-ul pse lafonează la 217 km/oră, iar CLA-ul este mai rapid, atingând 230 km/oră.
Interior
La fiecare reîntâlnire cu modelul A3 mă ataşez mai mult de interiorul său minimalist. Cel mai greu este să faci un lucru simplu, dar elegant şi funcţional. Inginerii şi designerii Audi au reuşit acest lucru. A3 Sedan are unul dintre cele mai curate şi simple interioare din acest segment. Butoane puţine, dar foarte bine plasate, materiale plăcute la atingere, display retractabil care dispare complet în bord atunci când oprim maşina şi indicatoare perfect lizibile. Totul este acolo unde te aştepţi să fie, singurul element aparent anapoda fiind plasarea butonului de volum pe consola centrală, lângă schimbătorul de viteze. Dar, după ce îl foloseşti de câteva ori, ajungi să te întrebi de ce nu îl pun şi alţi constructori acolo. Pentru că îl acţionezi natural şi nu stai să îl cauţi printre alte zeci de butoane rotative de pe consolă.
Echiparea Ambition şi pachetul de inserţii argintii plus plafonul interior de culoare deschisă fac din interiorul lui A3 Sedan un loc foarte plăcut în care să te afli. Singurul lucru pe care aş putea să îl critic este lumina albă rece de la plafonierele LED. Pasagerii au loc suficient în spate, iar portbagajul este semnificativ mai spaţios decât cel al versiuni hatchback. Un A3 Sedan are un volum al portbagajului de 425 litri, suficient pentru a satisface şi o familie numeroasă şi notabil mai mare decât al oricărui alt model premium compact.
Preţ de achiziţie
Ajungem la sensibilul capitol al preţului. Deoarecem avem de-a face cu o marcă premium, este normal ca preţurile să nu fie mici. Un Audi A3 Sedan porneşte de la 26.400 euro, dar pentru unul de 140 CP în echiparea Ambition trebuie să plătim 32.500 euro. Apoi, pentru a echipa o maşină precum este cea din imagini, mai trebuie să adăugăm opţionale de aproape 5.000 euro. Preţ total: 36.450 euro. Exemplarul testat de noi era însă echipat aproape complet, singurul lucru care lipsea fiind camera pentru mersul cu spatele. Lipsă suplinită de un set de senzori de parcare.
După cum spuneam şi mai devreme, A3 Sedan este aproape singur în segmentul compact premium. BMW nu are reprezentat în acest segment, iar Volvo tocmai a retras modelul S40. Singurul pseudo-concurent este Mercedes-Benz CLA. Deşi acesta are o formă de coupe, are totuşi patru portiere şi un motor aproape similar la putere. Iar preţul e şi mai sus: CLA 200 de 156 CP are un preţ de pornire de 33.000 euro, mai mare faţă de un A3 Sedan Ambition.
Siguranţă
Audi nu se joacă cu siguranţa, iar testele EuroNCAP confirmă acest lucru. Sedanul nu a fost testat separat, dar modelul A3 a fost supus testelor de impact chiar anul trecut. Scorul de cinci stele general nu a fost o surpriză penrtu nimeni. Audi A3 a obţinut însă un punctaj foarte bun la protecţia pasagerilor adulţi: 95%. Pasagerii copii sunt protejaţi în grad de 87%, iar la impactul cu pietonii vorbim de un punctaj de 74%.
Setul complet de airbaguri este, bineînţeles, la locul său, implicit unul pentru genunchii şoferului. La fel şi gama de sisteme de asistare. Audi mai oferă o frână de parcare electromecanică care vine cu funcţie de menţinere automată în pantă. De asemenea, coloana de direcţie este deformabilă în caz de accident, având şi funcţie de amortizare pentru a completa protecţia oferită de airbaguri şi centurile de siguranţă.
Ţinută de drum
Audi A3 Sedan are una dintre cele mai bune suspensii din această clasă. Un mare merit îl are sistemul Magnetic Ride şi Audi Drive Select, sisteme care permit alegerea setărilor suspensiei şi modificarea acestora alături de cele ale motorului şi cutiei. Astfel, putem alege între Sport sau Confort, dar suspensia îşi dă senzaţia aceea rară de covor fermecat în aproape orice setare. Personal, am preferat să aleg modul Confort, acesta fiind cel mai potrivit pentru rularea în oraş. Direcţia este perfectibilă şi transmite un feeling uşor artificial către cel de la volan, deşi feedback-ul oferit este suficient de precis. Marea noutate este însă faptul că A3 Sedan are dimensiuni perfecte pentru cei care preferă o berlină şi vor să o folosească predominant în oraş, fiind alternativa premium la mult-iubitele sedanuri compacte de volum. Eventual următorul pas în viaţă după Octavia sau Jetta.
Vizibilitate
Fiind o berlină destul de joasă, de doar 1.400 mm înălţime, vizibilitatea în spate nu este cea mai bună, iar un hatchback este superior la acest capitol. Oglinzile compensează cât pot, însă lipsa camerei pentru marşarier poate deveni o problemă la manevrele în spaţii înguste. Senzorii de parcare reuşesc însă să facă faţă, astfel că te obişnuieşti repede cu dimensiunile exterioare ale acestui model. Vizibilitatea în faţă este ok, fiind obturată doar în anumite cazuri de montantul din stânga. Apropo de oglinzi retrovizoare exterioare, la modelul nostru de test acestea nu se rabatau automat, fiind nevoie de acţionare manuală.
Tehnologie
Audi reuşeşte să bifeze aproape toate segmentele la capitolul tehnologie la bord. A pus la punct un sistem multimedia reuşit, cu o calitate a sunetului excelentă datorită celor 10 difuzoare plus subwoofer, sistem opţional prezent pe modelul nostru de test. Display-ul este suficient de mare, este bine plasat în raza vizuală şi dispare discret în bord atunci când oprim maşina sau la apăsarea unui buton dedicat. Grafica a început însă să-şi arate vârsta, iar Audi ar trebui să facă un mic upgrade la acest capitol.
Sistemul de control prin intermediul butonului rotativ central este excelent şi funcţionează perfect, la fel şi butonul de volum amplasat pe consolă lângă schimbător. Telefonul poate fi conectat prin Bluetooth şi avem astfel acces şi la muzica de pe telefon. Partea pe care nu o înţeleg este de ce Audi refuză să pună o mufă USB la interior şi preferă să folosească slot pentru carduri SD.
Design
Cand a lansată această generaţie a modelului A3, Audi a preferat să meargă pe cartea unui design elegant, cumva clasic, fără prea multe înflorituri. Iniţial am crezut că este prea cuminte, dar noul A3 are un aer elegant aparte, specific lucurilor cu un design simplu, dar elegant şi funcţional. Este - permisă-mi fie comparaţia - ca forma unui iPhone: patru colţuri, eleganţă şi un singur buton.
În plus, sedanul este parca mai frumos faţă de fratele său hatchback cu cinci sau trei portiere. Este perfect integrat în familia compactelor Audi, deşi nu împarte cu fraţii săi niciun element de caroserie. În ciuda liniilor cuminţi de design, A3 Sedan atrage atenţia privitorilor, lucru datorat şi farurilor Xenon cu lumini de zi LED şi stopurilor ce folosesc aceeaşi tehnologie. Audi a ştiut mereu să creeze berline elegente, dar cu acest A3 parcă a reuşit să ofere şi un caracter aparte. Nu ne mai rămâne decât să aşteptăm varianta S3 Sedan, pentru ca eleganţa să fie dublată de dinamism.
Ne-a placut
- Calitatea generală
- Motor 1.4 TFSI foarte bun
- Cutie S-Tronic excelentă
- Dimensiuni perfecte
Nu ne-a placut
- Sistemul Start-Stop ezită uneori
- Grafica display-ului multimedia
- Lipsa mufei USB
Date tehnice - Audi A3 Sedan (2012-2016) 1.4 TFSI 150CP Aut Ambition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Audi
-
Peter D'hoore, purtătorul de cuvânt al germanilor de la Audi, a confirmat că producția uzinei din Bruxelles, Belgia, va fi stopată în data de 28 februarie 2025. (Luni, 16 Decembrie)
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
cilindrii,arbore de echilibrare,etc....
masinuta? frumoasa....
@flavius...de ce mai bine "Cylinder on Demand" decat 3 cilindrii? Ai informatii in acest sens sau e doar o parere personala?