Drivetest Lexus IS (2013-2017)
2.5 Hibrid (300h) 223CP Aut1 F-SportMarti, 28.01.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Japonia are o tradiţie de 1300 de ani în pescuitul cu ajutorul cormoranilor. Dintr-o practică folosită pentru a asigura hrana familiilor, ea s-a transformat într-o atracţie turistică desfăşurată în intervalul mai-octombrie, pe râul Nagare.
De-a lungul secolelor, obiceiul a fost ridicat la rang de artă şi privit cu nobleţe de însuşi împăratul Japoniei. Nu e de mirare că tehnica pescuirii cu ajutorul cormoranilor a fost transmisă din tată în fiu şi este păstrată cu sfinţenie şi astăzi.
Cu un inel legat de gât, pentru a nu înghiţi peştii mari, cormoranii se aruncă lacomi în apele râurilor. Pescarii îi mânuiesc cu o dexteritate uimitoare, trăgându-i înapoi în barcă ori de câte ori văd că în gâtlejul lor se zbate un peşte. Aţele care îi aduc înapoi în barcă îi fac pe acei pescari să semene cu maestri păpuşari, capabili să controleze fiecare gest al păsărilor nobile.
Pe cât de îndrăgostiţi de tradiţie pot fi unii japonezi, pe atât de refractari pot fi alţii. Vorbim de cei care au abandonat orice urmă a trecutului în favoarea unei deschideri către tehnologie, către progres, către evoluţie.
Sunt acei japonezi care preferă să mănânce sushi într-un restaurant elegant, fără să le pese dacă peştele din farfuria lor a trecut mai întâi prin gâtlejul unui cormoran.
Surprinzător sau nu, tocmai pe aceşti japonezi îi vom lăuda astăzi. De ce? Pentru că graţie lor oamenii din Ţara Soarelui Răsare au acum ocazia de privi cu mândrie către Europa. Mai cu seamă către Germania.
Lexus IS (2013-2017)
2.5 Hibrid (300h) 223CP Aut1 F-Sport
- Pret de pornire 36.100 €
- Pret model testat 56.900 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Lexus IS: o viitoare nucă greu de spart de către trio-ul german, până mai ieri invincibil. Odovadă că şi abandonarea tradiţiei în favoarea progresului poate fi calea către succes. Demonstraţia clară că în segmentul premium e loc şi de tradiţionalişti, dar mai ales de futurişti.
Şi Lexus IS este un futurist, mai ales când privim sub capotă. Aici, niponii au vrut să dărâme mitul dieselului aşezat în vitrina premium a europenilor. Pentru asta a fost nevoie de un ansamblu hibrid, compus dintr-un motor pe benzină, de 2.5 litri şi 181 de cai putere, asistat de o unitate electrică de 143 de cai.
Îngemănarea celor două soluţii de propulsie s-a făcut după reţeta hibridă clasică a părintelui Toyota. Au rezultat astfel 223 de cai putere.
Cu momentul motor este altă poveste. Dacă „benzinarul” aspirat normal nu oferă decât 221 de Nm la 4200 de rotaţii, unitatea electrică este gata să îţi livreze 300 de Nm încă de la start. Este o combinaţie fericită, care îi asigură ansamblului un suflu puternic, similar dieselurilor de capacitate mare. Tocmai această caracteristică face ca berlina japoneză să se simtă bine chiar şi la peste 1600 de kilograme.
Despre senzaţiile oferite de IS 300h nu sunt foarte multe de spus. Cert este că te poţi trezi că rulezi, pe nesimţite, cu o viteză foarte mare. Asta spune multe despre liniaritatea cutiei CVT.
Am recunoscut de nenumărate ori că, deşi o consider eficientă, cutia de acest tip (E-CVT în cazul hibridului), nu este cea mai fericită alegere. Pe Toyota Corolla motorul scotea un zgomot infernal la turaţii mari. Pe Lexus IS 300h, reţeta se schimbă. Niponii au educat bine ansamblul şi, la turaţii înalte, ai un sunet plăcut, sportiv. Cam artificial ce-i drept.
Pentru a sugera sportivitatea inspirată şi de design, maşina vine cu padele în spatele volanului. Utilitatea lor însă, este destul de limitată pentru că nu reuşeşti să simţi retrogradările atât de plăcut ca în cazul unei transmisii clasice. Se mişcă însă destul de repede.
Consum
Nu am crezut foarte mult în tehnologia hibridă. Până acum. Trebuie să recunosc că Lexus IS are mare parte din meritul de a mă convinge. Aşa cum spunea şi Mircea după testul european de presă cu Lexus IS, japonezii au reuşit să aducă un motor pe benzină de 2.5 litri foarte aproape de performanţele unui diesel.
Nu ştiu de ce aş alege un diesel în favoarea hibridului. Mai ales atunci când IS promite să consume undeva la 7.5 litri în oraş, în condiţii normale de exploatare. Şi aproximativ 6.5 litri în afara lui, chiar dacă viteza maximă de deplasare se apropie şi de 130 de km/h.
Consumul mediu anunţat de producător? 4.7 litri/100 de km. Pentru cârcotaşi, spun că e chiar mai bine decât cifrele lui BMW 325d (4.9 litri), Audi A4 3.0 TDI Multitronic (4.9 litri) şi chiar decât ceea ce indică noul Mercedes C250 CDI (4.8 litri). Aş încerca să mă raportez şi la versiunea hibridă a lui Seria 3, însă aceasta oferă 340 de cai putere şi un consum pe măsură: 5.9 litri/100 de km.
Performanţe
Când a gândit noul IS, Lexus şi-a propus să aducă în faţa publicului un atlet. A început cu designul exterior şi a încercat să completeze cu restul. Motorul versiunii hibride este fâşneţ, te afundă puţin în scaunele cu susţinere laterală bună şi chiar garantează o propulsie decentă.
Maşina are însă nevoie de 8.3 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Este o valoare decentă, dar departe de ceea ce oferă rivalii diesel. Poate că aici ar trebui să vă mai gândiţi. Nu mai fac referire din nou la ActiveHybrid 3, care ajunge la 100 de km/h cu 3 secunde mai devreme decât modelul Lexus.
Despre viteza maximă... Nu sunt multe de spus. IS300h ajunge la 200 de km/h. Ceilalţi rivali diesel au cel puţin 40 de km/h peste.
Interior
Era nevoie de teleportare ca să ajungi în interiorul navetei Start Trek. Acum e nevoie doar să deschizi uşa lui Lexus IS pentru a-ţi aduce aminte de creaţia futuristă a căpitanului Jean-Luc Picard. Totul este supertehnologizat, împachetat într-un design nonconformist.
Planşa de bord este etajată diferit de celelalte modele convenţionale şi este îmbrăcată într-un plastic prietenos, moale, cu o textură ce promite să nu se degradeze în timp Nu acelaşi lucru l-aş putea spune despre consola centrală, îmbrăcată într-un plastic lucios, care începe să îşi piardă din strălucire odată cu vremea.
Finisajele sunt demne de obsesia unui model japonez, iar pielea care îmbracă scaunele este de calitate. Şi fiindcă tot am ajuns la scaune, trebuie să menţionez că oferă printre cele mai bune susţineri laterale din sgment. De asemenea, poziţia de condus extrem de joasă te face să te simţi într-un model cu adevărat sportiv.
Până acum am tot lăudat ergonomia celor de la BMW. A venit timpul să lăudăm şi ergonomia celor de la Lexus. Cel puţin la nivelul consolei centrale şi al volanului. Aspectul futurist este împachetat într-o formă extrem de comercială. Am rămas impresionat de instrumentele de bord colorate, împrumutate de la supercarul LF-A şi de volanul cu padele.
Spaţiul interior este decent. Pe locurile din spate e loc pentru doi adulţi şi un copil. Spaţiul pentru picioare este generos, mai generos chiar decât în cazul unui BMW Seria 3 cu o reglare potrivită a scaunelor faţă. Există însă o problemă cu spaţiul pentru capul pasagerilor spate. Dacă aveţi aproape de 1.80 s-ar putea să simţiţi plafonul destul de aproape.
Cât priveşte spaţiile de depozitare, ele există. Cotiera centrală este încăpătoare, torpedoul nu prea (dar are o deschidere interesantă), iar buzunarele create în uşă sunt relativ încăpătoare. Mai greu cu găsirea unui spaţiu pentru telefonul mobil.
Portbagajul este încăpător, capacitatea lui ajungând la 450 de litri. Este însă greu de accesat fiind destul de adânc şi cu o gură de încărcare nu foarte generoasă. Totodată, este şi mai puţin generos decât în cazul rivalilor germani.
Preţ de achiziţie
Noul Lexus IS pleacă de la 36.100 de euro pe piaţa din România. Vorbim despre o motorizare convenţională însă, pe benzină, de 208 cai putere.
Ceea ce ne-a interesat pe noi, alternativa hibridă, regăsită sub indicativul 300h, este ceva mai piperată. Socotelile încep de la 40.100 de euro, însă un nivel de echipare F-Sport urcă valoarea de achiziţie până la 57.000 de euro cu TVA inclus.
Deşi unii dintre voi nu ştiau, BMW are un răspuns la noul Lexus IS. Se numeşte ActiveHybrid 3 şi, deşi nu-l vedem foarte des pe stradă, promite performanţe mai atrăgătoare decât cele ale lui IS 300h. Modelul german garantează 340 de cai putere şi 400 de Nm. Totul pentru „numai” 56.700 de euro. Deci uşor mai ieftin decât modelul japonez. E drept că şi lista de dotări ar fi ceva mai redusă decât în cazul japonezei, care vine deja cu un pachet F-Sport şi un design impecabil.
Pentru cei care încă mai fac paralela între un diesel şi un hibrid, trebuie să vă spun că printre variante mai puteţi să vă gândiţi la un Audi A4 3.0 TDI de 204 cai putere, care pleacă de la aproape 40.000 de euro.
Siguranţă
Lexus IS a obţinut cinci stele EuroNCAP, rezultatul maxim fiind atins şi de generaţia anterioară a modelului japonez, undeva prin 2006.
De această dată, IS vine în versiunea standard cu 8 airbag-uri, implicit pentru genunchii şoferului şi pasagerului şi cu o serie de acronime care denumesc armata de sisteme montate cu scopul de a te ajuta când te afli la ananghie: PCS sau Pre-Collision System pregăteşte maşina de impact atunci când senzorii simt că acesta nu poate fi evitat, iar PCBA sau Pre-Collision Braking Assist frânează la maximum dacă maşina simte că poate reduce viteza de impact în cazul unui accident. Avem şi BSM sau Blind Spot Monitor, echivalentul monitorizării continue a unghiului mort cu toate elementele de alertă de rigoare, dar şi Rear Cross Traffic Alert (RCTA), un sistem prin care eşti anunţat dacă cineva trece prin spatele tău atunci când vrei să ieşi în marşarier din parcare. Lista de sisteme continuă cu AHB (Automativ High Beam - faza lungă automată), LDA (Lane Departure Alert - avertizare la părăsirea accidentală a benzii de rulare) şi AL-TPWS (Auto Location Tire Pressure Warning System - monitorizarea presiunii în anvelope). Nici pietonii nu au fost uitaţi de Lexus, noul IS venind în standard cu un sistem care ridica automat capota maşinii în cazul unui impact cu un pieton pentru ca urmările acestuia să fie minime.
Ţinută de drum
De foarte multe ori este greşit să te baţi cu etalonul segmentului încercând să-i copiezi calităţile. E un păcat pe care îl săvârşesc mulţi construcoti. Lexus a înţeles asta şi a încercat o strategie diferită.
A încercat să vină şi cu altceva, conştient că oamenii din segmentul premium mai au nevoie şi de o maşină confortabilă, tehnologizată, nu numai direcţia precisă şi suspensia lui BMW Seria 3. Motiv pentru care Lexus a încercat să îşi aleagă singur trasa ideală.
Ţinuta de drum încearcă să împace ambele tipologii de client. Suspensiile încearcă o fixare bună şi, în acelaşi timp, transmiterea a cât mai puţine denivelări şi senzaţii nepotrivite. Chiar şi aşa vor exista situaţii în care suspensia va deveni deranjantă pentru cei cu rinichi sensibili. Mai ales atunci când jantele sunt unele generoase.
Ruliul este uşor prezent, însă nu va deranja pe nimeni atât de tare. E posibil ca pierderea tracţiunii pe puntea spate să-i mai sperie pe unii. Sunt acele situaţii în care asfaltul nu este în cele mai bune condiţii sau cel de la volan preferă un stil sportiv de şofat. Avem însă un ESP care intervine părinteşte, prompt şi oportun.
Dacă chiar sunteţi dominaţi de un spirit ludic, dezactivaţi sistemul ESP şi lăsaţi valurile de edorfine să curgă liniştite. E o senzaţie plăcută. Şi poate ar fi fost la fel de plăcută ca într-un... Dacă direcţia nu ar fi avut un feeling artificial şi nu ar fi fost atât de asistată
Vizibilitate
Îmi plac maşinile cu un habitaclu luminos. Îmi plac însă şi cele care au un design sportiv, cu linii curajoase. Se pare că este destul de greu să le ai pe amândouă. Lexus IS adoptă o siluetă atletică, cu un design ce întoarce numeroase priviri, însă beneficiază de o suprafaţă vitrată nu foarte mare. Luneta este destul de îngustă şi are o înclinare mare, ca şi parbrizul de altfel. Oglinzile laterale sunt şi ele destul de restrictive, însă există loc de acomodare după o reglare atentă. Montanţii sunt şi ei destul de generoşi.
Tehnologie
Mi-am notat atât de multe la capitolul tehnologie încât nu ştiu cu ce să încep. Prefer totuşi să vă derulez povestea pe un fundal sonor plăcut, liniştit, redat perfect de un sistem audio Mark Levinson, capabil să citească două suporturi USB şi alte suporturi de stocare de ultimă generaţie.
Povestea începe cu instrumentele de bord. Ceasul principal glisează în partea dreaptă, la simpla apăsare a unui buton. E greu să vă descriu funcţia care lasă să se întrevadă şi alte funcţii ale instrumentelor. Este un gadget preluat de la LFA pentru a smulge sunete de uimire. Şi smulge.
Ca de altfel şi ajustarea tactilă a temperaturii pentru şofer şi pasager. Este o funcţie a climatizării asupra căreia aveam rezerve. Am fost însă uimit de răspunsul funcţiei tactile. Mai ceva ca în cazul unui telefon mobil inteligent.
Navigaţia, tradusă în româneşte de o doamnă care tocmai şi-a dresat vocea cu vreo cinci păhărele de sake, nu este chiar o delectare vizuală. Afişajul pare învechit, în deplină antiteză cu restul habitaclului. Cred că s-ar fi potrivit mai bine o navigaţie 3D, ca în cazul lui...
Îmi place în schimb „mouse-ul” gândit de cei de la Lexus pentru a putea naviga prin sistemul multimedia. Este uşor de folosit, cu o singură excepţie: atunci când trebuie să scrii o adresă, trebuie să fii Speedy Gonzales ca să poţi nimeri literele corect.
Lista de dotări include scaune încălzite şi ventilate. Am fost uimit de cât de rapid funcţionează ambele funcţii şi de cât de mult te ajută atunci când sunt temperaturi extreme de o parte şi de alta a termometrului. Ca şi volanul încălzit de altfe.
Nu aş trece cu vederea nici scaunele reglabile electric, cu trei trepte de memorare, şi nici parbrizul încălzit electric, extrem de util în această perioadă a anului.
Pentru cei care nu pot trăi fără internet nici atunci când se află în mişcare, Lexus pune la dispzoiţie o conexiune wi-fi. Am încercat cumva să împerechez conexiunea lor cu hot-spot-ul creat de iPhone-ul meu, dar fără succes. Probabil nu m-am străduit suficient.
Era să uit de accesul fără cheie. E acelaşi de la Corolla, deci foarte inteligent. Lumina din habitaclu şi LED-urile din oglinzile laterale se aprind încă de când tu te apropii de maşină, cu cheia în buzunar. iar atunci când îndrepţi mâna către mânerul portierei, deschiderea uşilor se face aproape instant.
Design
Curajos. Aşa aş descrie cel mai bine designul lui Lexus IS. Chiar dacă la început, atunci când am văzut primele fotografii, mi s-a părut că japonezii s-au străduit, poate, prea mult. Am calificat totul ca o încercare forţată de a fura faţa rivalilor conservatori.
Acum, după ce l-am văzut pe viu şi l-am sorbit din fiecare unghi, pot califica totul ca fiind cel mai curajos act de creaţie din segmentul premium, de la era Bangle încoace.
IS nu numai că este o dovadă de curaj, dar este şi o continuare de succes a vechiului model, la fel de frumos şi după aproape nouă ani de activitate.
Liniile caroseriei sunt agresive, sportive, ascuţite, perfecte, cursive, sinonime şi aşa mai departe. Pe scurt, e un pachet care atrage privirile celor din jur ca un magnet. Şi odată cu privirile un set nesfârşit de întrebări.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Calitatea materialelor
- Interiorul tehnologizat
- Promptitudinea scaunelor încălzite
Nu ne-a placut
- Gura de încărcare a portbagajului
- Direcţia uşor artificială
- Preţul piperat
Date tehnice - Lexus IS (2013-2017) 2.5 Hibrid (300h) 223CP Aut1 F-Sport | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Lexus
-
Constructorul nipon de automobile anunță o nouă versiune de bază pentru SUV-ul cu zero emisii RZ. Denumită RZ 300e, această oferă până la 480 de kilometri autonomie și o configurație cu roți motrice față. (Luni, 20 Mai)
-
Noul Lexus LBX, cel mai mic model din portofoliul niponilor, a ajuns în România. SUV-ul a fost prezentat în cadrul unui eveniment special, la care am luat și noi parte. Prețurile pornesc de la 38.200 de euro cu TVA inclus. (Joi, 18 Aprilie)
-
Monovolumul Lexus LM a debarcat, în premieră, pe Bătrânul Continent. Acesta este disponibil în versiuni cu 4 sau 7 locuri, iar singura motorizare este una hibrid, cu 250 de cai putere. (Marti, 03 Octombrie 2023)
-
Euro NCAP a publicat rezultatele celei mai recente sesiuni de teste de siguranță. Lexus RZ, primul model cu zero emisii al mărcii nipone, a primit punctaj maxim. (Miercuri, 06 Septembrie 2023)
-
Constructorul japonez de automobile anunță o serie de îmbunătățiri pentru electricul UX. De departe cea mai importantă noutate este o baterie mai mare, mulțumită căreia autonomia a crescut cu 40%. (Luni, 26 Iunie 2023)
Mi-a placut prima generatie de IS...acesta mi se pare prea agresiv si SF...poate este 10 ani o sa ma obisnuiesc cu el.
Mie imi place aceasta masina.
Sa auzim numai de bine !
Dupa lipsa bunului simt nu as putea crede ca faci parte din categoria de cunoscatori cu buna credinta. Lasa asa, nu are rost sa mai continui cu tine. Ia permisul, condu masini, creaza-ti o parere, dupa aceea iti fac cinste cu un Schweppes sa stam de vorba. Salutare !
Tot nu am inteles la ce s-a referit userul de jos. Ce Toyota ? Ce Lexus ? Ce mafie ? Unde suntem aici in jocuri video unde sa visam si sa ne acuzam fara scrupule unii pe altii din motive bizare fara nici cea mai mica legatura cu realitatea ? Eu cred ca redactia Automarket, are datoria de a ne proteja noua utilizatorilor logati, demnitatea si calitatea de membri cu drepturi depline. Va rog mult nu mai lasati sa se scrie off topic, fiindca nu le vad rostul la astfel de comentarii care sunt paralele cu informatiile auto.
deeeci ce ziceti ca face in realitate motorul ala ?
acu sa-i vad pe fanii japonezi cum spun ca motorul asteia cuplat la electric au o mega fiabilitate si ca nu ai nici o sansa sa ti se strice ceva dintr-un ansamblu cu (probabil) 1000 de componente ... dap, va stabili noi recorduri de fiabilitate (dar ce stiu eu ... care chiar am o masina japoneza :)) )