de Bogdan Mirică
Vineri, 22.05.2009
-
-
Trimite pe:
Lancia a tinut cu orice pret sa revina in forta pe piata auto europeana. Pentru acest lucru nu a avut nevoie decat de un grup de designeri cu imaginatie, de platforma popularului Bravo si de gama de motorizari a grupului Fiat. A luat astfel nastere Delta, un magnet vizual pe strazile din Romania si un hatchback cu potential in randul publicului tanar.
Motor / Transmisie
Atunci cand montezi un motor de 190 de cai putere pe un hatchback de numai 1400 de kilograme te astepti ca rezultatele sa fie impresionante. Si sunt, cel putin in cazul noii Lancia Delta, o masina care incearca sa te surprinda si dincolo de socul vizual placut pe care il creeaza. Italienii si-au dat toata silinta pentru a demonstra tuturor ca stiu sa faca si motoare. Dupa succesul repurtat cu generatia motoarelor pe benzina T-Jet, Fiat a venit de aceasta data cu un diesel foarte performant, un twin-turbo de 1.9 litri si 190 de cai putere, capabil sa livreze un cuplu maxim de 400 de Nm inca de la 2000 de turatii. Pentru performante deosebite, motorul a fost montat pe Delta, modelul cu care Lancia incearca sa revina in atentia publicului din Europa, rezultatul fiind unul deosebit de multumitor. Hatchback-ul se bucura de un aport de putere considerabil si de un cuplu motor regasit de obicei pe SUV-uri sau crossovere. Cei 190 de cai incep sa isi faca simtita prezenta abia pe la 4000 de turatii, insa pana atunci cuplul motor generos are grija ca soferii sa nu se plictiseasca. Diesel-ul a fost cuplat la o transmisie cu sase rapoarte, echilibrata, destul de liniara, care cupleaza rapid. Potentialul masinii se sitmte foarte bine in treptele a treia si a patra, la turatii inalte, cand masina iti da impresia ca este de neoprit. Avand in vedere ca vorbim de un comportament sportiv ar fi fost insa de preferat ca actuala cutie de viteze sa fi fost la randul sau sportiva, cu o cursa mult mai scurta si precisa.
Consum
Chiar daca vorbim de un motor diesel puternic, bi-turbo, valorile consumului nu sunt un subiect tabu. Se pare ca italienii au copiat reteta de succes a bavarezilor de la BMW, care presupune putere suficienta si consum foarte mic. Rapoartele destul de lungi ale transmisiei si injectia directa cu Common Rail au facut ca Delta sa inregistreze in aglomerarile urbane un consum de 8.2-8.5 litri/100 de km, cu putin peste valoarea oficiala anuntata de constructorul italian, 7.3 litri/100 de km. In mediul extraurban, lucrurile au stat aproximativ la fel, computerul de bord indicand o valoare cuprinsa intre 5.9 si 6.4 litri la 100 de km, in conditiile in care viteza de rulare nu a sarit de 120 de km/h iar treptele de viteza au fost schimbate corespunzator. In mod sigur valorile consumului real ar putea sa se apropie mai mult de cele inscrise in fisa tehnica daca exploatarea motorului este una mai cuminte fara apasari bruste ale pedalei de acceleratie.
Interior
Lancia incearca sa tinteasca un public premium, de aceea a avut grija ca interiorul noului Delta sa inspire senzatia de calitate, de bun gust si de exclusivism. Din pacate elementele imprumutate de la Bravo tradeaza oarecum originile "pamantesti" ale extraterestrului. Similitudinile sunt insa estompate atunci cand vine vorba de calitatea materialelor folosite si de finisajele decente. Pornind de la plasticul care imbraca bordul, continuand cu insertiile din inox de la nivelul portierelor si terminand cu pielea care imbraca fetele usilor, totul da impresia unui habitaclu prietenos cu accente sobre. Designul plansei de bord, copie fidela dupa cel intalnit pe Bravo este salvat de micile detalii cum ar fi forma butoanelor de la nivelul climatizarii sau al sistemului audio. Afisajul instrumentelor de bord castiga inca o bila alba pentru Lancia, multumita usurintei cu care poate fi citit, designului avangardist si culorilor calde. Scaunele sunt un capitol asupra caruia trebuie sa insistam, pentru ca asemeni celor regasite pe Alfa Romeo, sunt trasatura care individualizeaza cel mai bine modelul si il plaseaza in gama Lancia. Forma sportiva a acestora, pielea fina combinata cu alcantara si sustinerea laterala buna te fac sa te simti foarte confortabil si in siguranta. Volanul si schimbatorul,imbracate de asemenea in piele, cu un design atragator si functional, reusesc sa imprime si ele un caracter sportiv habitaclului. De un tratament bun se vor bucura si pasagerii de pe locurile din spate, bancheta fiind ajustabila. Astfel, cei trei ocupanti ai locurilor posterioare isi pot regla pozitia pentru o calatorie cat mai confortabila.
Si pentru ca tot am ajuns la capitolul confort se cade sa amintim de spatiul de care se bucura pasagerii spate la nivelul picioarelor. Italienii au reusit sa gestioneze foarte bine spatiul interior, reusind sa ofere un habitaclu generos pentru toti cei cinci pasageri. In plus, senzatia de spatiu se resimte si la nivelul portbagajului, care se lauda cu o capacitate totala de 380 de litri.
Preţ de achiziţie
Lancia Delta nu este insa un chilipir. Modelul italian incearca sa se plaseze in segmentul superior al clasei compacte in ceea ce priveste pretul versiunilor de motorizare superioare, atingand valoarea de pornire a unui model asemanator din segmentul premium. Mai exact, un exemplar Delta echipat cu dotari de bun simt si o motorizare puternica poate scoate din buzunarul clientului aceeasi suma pe care acesta ar plati-o pentru un BMW Seria 1 cu motorizare entry-level si fara prea multe optiuni.
Pretul de pornire pentru versiunea de baza a modelului Delta este de 19.490 de euro cu TVA, pentru versiunea pe benzina 1.4 litri T-Jet de 120 de cai putere. Cel mai ieftin diesel, cel de 1.6 litri Multijet, de 120 de cai putere scoate din buzunarul viitorului client cel putin 21.490 de euro cu TVA. Versiunea testata de noi, cea echipata cu puternicul motor diesel bi-turbo de 190 de cai, porneste de la 25.180 de euro, in varianta medie de echipare. In perioada 29.04 - 31.05 Lancia ofera insa un discount de 2500 de euro pentru Delta.
Siguranţă
Lancia imprumuta o serie de elemente de siguranta de la acelasi frate Fiat Bravo. Hatchback-ul italian ofera printre altele sisteme ca ABS, ESP cu Hill Holder, EBD, BAS, airbag sofer si pasager, airbaguri laterale si cortina, centuri de siguranta pretensionate si sistem antiincendiu. Toate elementele amintite mai sus echipeaza versiunea entry-level in echiparea standard Argento.
Ţinută de drum
Avand in vedere ca sub capota sta ascuns un motor foarte puternic, Lancia a incercat sa ii imprime modelului Delta o tinuta de drum mai sportiva. Suspensia destul de rigida nu va fi foarte apreciata in oras, unde soferul si pasagerii au ocazia de a simti fiecare groapa sau sina de tramvai. Avantajele acesteia incep insa sa se vada odata ce masina ruleaza pe trasee extraurbane, cu multe viraje sau portiuni de drum cu limita mare de viteza. Modelul italian se comporta exceptional atunci cand vine vorba de o rulare cu peste 170 de km/h, stabilitatea fiind foarte buna, fara a da impresia de nesiguranta. Virajele pronuntate, accelerarile puternice, schimbarile bruste de directie si alte manevre care pun in pericol traiectoria ideala sunt corectate cu succes de ESP. Din fericire, suspensia rigida asigura o stabilitate foarte buna in aceste situatii, astfel ca interventia ESP-ului este destul de rara.
Vizibilitate
Atunci cand au gandit designul futurist, inginerii Lancia au fost nevoiti sa faca compromisuri la nivelul suprafetei vitrate. Geamurile laterale nu sunt la fel de generoase ca a celorlalti rivali din segment, dar Lancia nu sufera din acesta cauza la capitolul vizibilitate. Oglinzile laterale mari, bine proportionate reusesc sa te tina la curent cu tot ce se intampla in spatele tau. Un dezavantaj la acest capitol ar putea fi considerat doar oglinda retrovizoare centrala cu dimensiuni mici si fara functie anti-orbire. Pe timp de noapte Lancia nu creeaza probleme, vizibilitatea fiind imbunatatita de farurile cu xenon si de proiectoarele adaptive.
Tehnologie
Exemplarul testat de noi a fost echipat cu dotari de bun simt, regasite pe orice compacta care se respecta. Confortul pasagerilor si al soferului este asigurat de o instalatie automata de climatizare, cu priza de aer si pentru cei trei ocupanti ai banchetei din spate si de un sistem audio cu MP3, care nu pastreaza insa o fidelitatea foarte buna atunci cand volumul urca. Lista de echipare este completata de geamurile elctrice, servodirectia cu doua tipuri de selectie (urban si extraurban), comenzile radio pe volan, sistemul "Follow Me Home", senzorii de ploaie si lumina precum si proiectoarele de ceata adaptive. In conditiile in care suprafata vitrata nu este foarte generoasa, ar fi de preferat ca viitorii clienti sa aleaga din lista de optionale si senzori de parcare.
Design
Designul noului model Lancia Delta este strict o chestiune de gust. Italienii au dat nastere unei masini care actioneaza ca un magnet pe strada. Lancia Delta intoarce capetele trecatorilor si starneste zambete sau uimire. Timp de trei zile Delta a functionat ca o aparitie insolita atat pentru copii, care de obicei raman cu gura cascata, cat si pentru adulti. Faptul ca designerii Lancia au riscat totul pentru a oferi publicului un model cu totul si cu totul deosebit merita aprecierea publicului si bineinteles nota maxima. Aspectul vizual capteaza prin forma blocurilor optice fata si spate, prevazute cu LED-uri, prin designul grilei frontale cromate si prin arcuirea robusta a caroseriei. Un alt detaliu demn de luat in seama sunt jantele de 18 inch care completeaza perfect aspectul neobisnuit al hatcback-ului. Privita din orice unghi, Lancia Delta inspira sportivitatea stramosilor sai, incununati cu lauri in competitiile de motorsport din Europa.
nu prea am asteptari de la o masina de aceasta marca...asa ca probabil pot fi surprins placut..
desi....highly unlikely...
din cate stiu urmatorul model testat trebuia sa fie noul polo. nu'i nimic rau in faptul ca ati mai testat inca un model inainte, dar pe langa asta ati shimbat si lista viitoarelor modele ce se lasau a fi asteptate(C3 picasso daca mai tin minte era imediat dupa polo, si mai era un model ce nu imi vine acum in minte dar observ ca vrei sa ne "intoxicati" cu un alt renault).
in fine. DELTA oricum ramane un model premium, un model bun, frumos si cu tot ce'i trebuie, l'ati depunctat cam mult la capitolu pret(se vrea a fi un model premium , si chiar este , deci e normal sa aiba si un pret pe masura)
vrei sa stii si ce conduc acum si cate probleme am avut cu ea?
Dar masina arata super, cel putin in film... are o personalitate aparte. Deh... Lancia este o marca cu o istorie aparte, intr-un film cu niste locatii cu istorii aparte :)