Drivetest BMW X5 (2010-2013)

3.0 xDrive40d auto
BMW X5 (2010-2013) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 10.02.2011
King Tiger
În campania electorală trecută, un partid cu etichetă verde folosea motto-ul "Dă-te cu tancul!" pentru a strânge o brumă de voturi din partea publicului din Bucureşti. Oarecum nepotrivit pentru un partid politic, sloganul s-ar potrivi mai bine maşinii pe care am testat-o săptămâna trecută, BMW X5 facelift. Într-adevăr, nu este cea mai mare maşină din segment, nici cea mai puternică, nici cea mai bărbătească. Are însă un spirit solid, pur german, care te face să te simţi în cel mai de temut tanc al celui de-al doilea Război Mondial, King Tiger. Cine mai crede că maşina nu poate fi o extensie sau o completare a ego-ului se înşeală.

BMW X5 (2010-2013)
3.0 xDrive40d auto

  • Pret de pornire 59.210 €
  • Pret model testat 91.774 €
  • Taxa auto 800 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ne-am urcat la bordul tancului din Munchen pentru că BMW a pregătit anul trecut un facelift discret, ce poate fi observat doar de un ochi avizat. Sub capota bavarezului nostru am regăsit un motor care continuă să facă furori în rândul pasionaţilor, împletind maximum de performanţe cu maximum de eficienţă. Este vorba despre dieselul bi-turbo de 3.0 litri, capabil să livreze un total de 306 cai putere la 4400 de rotaţii. Cuplul motor este iarăşi un motiv de laudă, mastodontul de peste două tone fiind animat de 600 de Nm, disponibil foarte devreme, încă de la 1500 de rotaţii pe minut. Aşadar, pe hârtie toate bune şi frumoase. În realitate? Este greu de descris. Practic vorbim de un paradox al tehnologiei. Un diesel atât de rafinat, silenţios şi docil, poate exploda violent atunci când forţezi pedala de acceleraţie. Practic, maşina se trezeşte la viaţă odată cu tine, simte instinctele şi intuieşte pofta de adrenalină. Eşti întrebat: "Cum se simte motorul? Cum se simte maşina?". Cauţi să-ţi alegi cu atenţie cuvinte mari, de genul "Extraordinar" sau "Incredibil", însă realizezi instant că cel din faţa ta nu poate înţelege cuvinte goale, câtă vreme nu a urcat la volan. Unitatea este asistată de o cutie automată cu opt rapoarte, populară deja în gama BMW, care se achită cu brio de succesiunea corectă a rapoartelor. Rafinamentul dieselului este completat de discreţia cutiei, care alternează pe nesimţite cele opt rapoarte, ajutându-te să obţii un consum cât mai mic. Răspunsul cutiei poate fi uneori blamat în modul normal, însă această senzaţie dispare cu desăvârşire atunci când mânerul schimbătorului se fixează în treapta Sport. Împreună, motorul şi cutia alcătuiesc un ansamblu perfect, gata să îţi ridice părul şi să îţi strecoare un fior rece pe şira spinării ori de câte ori cei şase cilindri în linie încep să sune baritonal.

Consum

Unitatea bavarezilor a fost apreciată de-a lungul timpului pentru performanţele sale în materie de consum şi emisii. BMW promite un consum de 8.8 litri/100 de km în oraş şi 6.8 litri în afara acestuia. Totul ar fi minunat dacă o rulare normală ar aduce aceste cifre înscrise şi pe computerul de bord. În realitate, X5 are nevoie între 12 şi 13 litri de motorină pentru a parcurge 100 de kilometri în mediul urban. Dacă se face uz de treapta Sport, consumul poate sări chiar şi de 14 litri/100 de kilometri. În afara oraşului lucrurile stau ceva mai bine, X5 dovedind că este o maşină care iubeşte asfaltul şi este gata să te delecteze cu o croazieră plăcută, ce nu îţi va scoate din buzunar prea mulţi bani. Vorbim de 8.5 litri atunci vitezometrul nu sare de limita legală şi de peste 10 litri/100 de km atunci când cel de la volan îşi propune să doboare recorduri personale de viteză. Comparat cu principalii săi rivali, Mercedes ML şi Audi Q7, care vin însă cu cilindree de 4 respectiv 4.2 litri, BMW X5 stă mult mai bine la capitolul consum.

Performanţe

Senzaţiile pe care le simţi atunci când calci pedala de acceleraţie nu pot fi rezumate de câteva cifre goale. Cu toate acestea trebuie să ne facem datoria şi să spunem că acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se realizează în 6.6 secunde, iar acul vitezometrului se opreşte la 236 de kilometri. Diferenţele dintre bavarez şi ceilalţi rivali arieni sunt infime şi nu pot fi simţite decât de instrumentele de măsură. ML reuşeşte să atingă 100 de km/h în 6.5 secunde, iar Q7 în 6.4 secunde. Viteza maximă se opreşte şi ea la 235, respectiv 240 de km/h. Aşadar, Q7 pare a fi cel mai sprinten din trioul germanic, însă trebuie să ţinem cont de faptul că modelul Audi beneficiază de 34 de cai putere în plus.

Interior

Interiorul lui X5 nu a primit nimic nou odată cu faceliftul. Toate sunt la locul lor şi păstrează emblema calităţii. Acelaşi respect când păşeşti pragul cu inserţie de aluminiu, acelaşi iz de piele fină, acelaşi lemn nobil de bambus atent finisat, aceeaşi obsesie pentru perfecţiune. Materialele sunt de cea mai bună calitate, iar dacă optaţi pentru o finisare în piele a planşei de bord, veţi investi cu cap în răsfăţarea simţului tactil. Lemnul apare acolo unde trebuie, pentru a înnobila alături de pielea fină un habitaclu care a rămas la fel de conservator, dar din ce în ce mai tehnologizat. Liniile simple, ergonomia exemplară şi funcţiile intuitive sunt elemente care caracterizează tot ceea ce găseşti în interiorul unui X5. Scaunele sunt adevărate fotolii, gata să te răsfeţe cu încălzire sau ventilaţie, plus o mulţime de reglaje, trăsătură specifică segmentul premium. Spaţiul interior este suficient, fie că alegi să călătoreşti pe scaunele din faţă sau pe bancheta din spate. Portbagajul este şi el foarte încăpător, doar cel al lui Q7 depăşindu-l în capacitate. Cei 620 de litri ai bavarezului pot fi accesaţi foarte uşor cu ajutorul funcţiei electrice de deschidere a portbagajului.

Preţ de achiziţie

Pentru a putea respira un aer premium şi pentru a simţi din plin calitatea bavareză, românul trebuie să bage adânc mâna în buzunar. X5 nu este tocmai cea mai ieftină alternativă din segment, dar se poate dovedi fix opţiunea echilibrată pe care unii o caută. Preţul său de pornire este estimat la 58.776 de euro, valabil pentru versiunea entry-level xDrive30d. pentru cei 306 cai putere oferiţi de versiunea xDrive40d, testată şi de noi, clientul român are nevoie de cel puţin 62.992 de euro. La această sumă se pot adăuga multe opţionale, înşirate pe mai bine de patru pagini. În cazul versiunii testate de noi, la preţul de listă s-au adăugat o mulţime de elemente care au maximizat confortul, dar au urcat preţul final la o valoare de 91.774 de euro cu TVA. Cel mai ieftin Audi Q7 pleacă de la 56.410 euro, dar beneficiază de numai 204 cai putere. O versiune de 240 de cai, comparabilă cu cea entry-level de la BMW X5, ajunge tot la 58.360 de euro. Dieselul 4.2 TDI, inclus în comparaţiile noastre de mai sus, are însă un preţ de pornire de 75.940 de euro, cu mult peste ceea ce percepe BMW. Şi Mercedes ML dispune de un entry-level ceva mai ieftin, dar nu atât de puternic ca cel al lui X5. Este vorba despre o versiune de 204 cai, care costă 55.304 euro cu TVA. O versiune pe măsura entry-level-ului din gama lui X5 pleacă de la 58.776 de euro, dar dispune de mai puţină putere, doar 231 de cai. Un diesel de talia celui testat de noi, regăsit sub versiunea 450 CDI 4Matic, ajunge să scoată din buzunarul clientului autohton 77.004 euro, cu mult peste un X5 cu aceleaşi resurse. Aşadar, versiunea testată de noi, xDrive40d, este cu siguranţă cea mai atractivă ofertă a segmentului.

Siguranţă

Am asociat X5-ul testat de noi cu un tanc şi pentru că senzaţia de siguranţă pe care o resimţi în interior este greu de descris. Garda la sol foarte mare, ţinuta impunătoare şi aspectul agresiv au un corespondent eficient sub capotă. Tehnologiile de siguranţă activă şi pasivă sunt gata să îşi facă datoria ori de câte ori este nevoie. Pentru evitarea unui impact, cel de la volan dispune de controlul dinamic al stabilităţii (DSC), de controlul dinamic al tracţiunii (DTC), de modul M Dynamic (o funcţie extinsă a Dynamic Stability Control, care îmbunătăţeşte comportamentul dinamic) şi un sistem ABS, care include controlul frânării în curbe şi asistenţa la frânare. Pentru a evita situaţiile neplăcute, X5 vine în standard şi cu un indicator al presiunii în pneuri. Nu puteau lipsi cele şase airbaguri, frontale, laterale şi cortină, ultimele cu senzor împotriva răsturnării. La toate acestea se adaugă şi un sistem de tracţiune integrală xDrive, care se achită foarte bine de îndatoriri atunci când vine vorba de a ţine maşina pe traiectoria ideală.

Ţinută de drum

Şi fiindcă tot am adus vorba despre xDrive trebuie să vorbim şi despre ţinuta de drum a SUV-ului bavarez. Cei 306 cai putere galopează într-un ritm corect şi nu pun în pericol viaţa celor din interior pentru că sunt ţinuţi în frâu de o tracţiune integrală, care repartizează eficient şi corect resursele cuplului în fiecare moment. Senzorii care monitorizează aderenţa fiecărei roţi dovedesc o eficienţă de invidiat, orice pierdere a contactului ferm cu suprafaţa de rulare fiind corectată prin redistribuirea cuplului. Garda la sol şi ungiurile de atac şi degajare fac din X5 un SUV destinat mai mult asfaltului. Chiar şi aşa, bavarezul nu dă înapoi când vine vorba despre drumuri forestiere, şanţuri nu foarte adânci şi chiar cursuri de apă cu o adâncime de până la 50 de centimeri. Echipat cu un set de cauciucuri speciale, X5, cu al său xDrive, poate oferi celui de la volan experienţe off-road plăcute, câtă vreme limitele maşinii nu sunt împinse prea departe. Nu trebuie să uitaţi că bavarezul se simte cel mai bine pe asfalt, acolo unde dă senzaţia de siguranţă chiar şi când rulaţi cu mult peste limita legală. Unele viraje mai strânse vă vor aminti însă că vă aflaţi într-o maşină ceva mai înaltă, care trădează uneori ruliul.

Vizibilitate

Chiar dacă este o maşină de dimensiuni mari, X5 nu are probleme la capitolul vizbilitate. Oglinzile mari şi generoase şi luneta bine proporţionată te vor ajuta să vezi tot ce se întâmplă în jurul tău atunci când eşti la volan. Montanţii pot crea uneori probleme. Pentru a uşura şi mai mult sarcinile şoferului, BMW a instalat şi trei camere video, care îşi dau mâna pentru a crea o imagine panoramică a SUV-ului, similară celei brevetate de Infiniti pe al său FX. Pe timp de noapte, luminile bi-xenon adaptive vor găsi cu uşurinţă traiectoria ideală, indiferent de bezna în care rulaţi.

Tehnologie

E greu să vorbeşti despre un model care oferă absolut tot ce îşi poţi dori. Nu ştii de unde să începi şi cu ce să termini. Climatizarea pe două zone, sistemul audio profesional cu 16 difuzoare şi zecile de senzori care monitorizează ba picăturile de ploaie, ba gradul de lumină, ba apropierea de un obstacol, sunt dotări pe care orice pasionat le intuieşte. Trebuie să vorbim însă şi de artificii tehnice cum sunt scaunele încălzite şi ventilate pe trei zone, care te vor răsfăţa indiferent de anotimp. Tot la capitolul scaune trebuie să amintim de reglarea lor electrică, pe zeci de direcţii, comandată de o sumedenie de butoane, mai multe decât cele ale telecomenzii de acasă. Nu lipseşte nici pilotul automat cu funcţie Stop&Go, ceea ce se traduce în senzori de proximitate faţă de vehiculul din faţă, senzori ce măsoara constant distanţa şi adaptează viteza. Un alt element de fineţe, care va scoate din buzunarul celor pretenţioşi 537 de euro, este sistemul Soft-Close al portierelor. Atunci când eşti prea neglijent cu închiderea uşilor, sistemul preia portiera şi o apropie discret. Şi pentru ca totul să fie învăluit într-o lumină caldă de vară sau într-una rece de iarnă, este bine să comandaţi şi o trapă panoramică din sticlă, chiar dacă preţul său este de 1428 de euro.

Design

BMW X5 păstrează acelaşi look agresiv, la care designerii au adăugat o serie de elemente discrete pentru un aer proaspăt. Ne referim la blocurile optice faţă cu lumini de zi care folosesc LED-uri, tehnologie regăsită şi la nivelul stopurilor, pentru o mai bună vizibilitate şi pentru o mai bună individualizare. Aspectul robust şi bine închegat, profilul puternic şi jantele de 18 inch sunt elemente care conturează imaginea unuia dintre cele mai frumoase SUV-uri de pe piaţă. X5 nu are nevoie de un luminile unui pom de Crăciun, asemeni rivalului său din Ingolstadt, pentru a convinge publicul.

Nu ne-a placut

  • Uşor ruliu în viraje
  • Dimensiunea montanţilor
Date tehnice - BMW X5 (2010-2013) 3.0 xDrive40d auto
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2993
Lungime mm
4857
Putere maxima CP (rpm)
306 (4400)
Latime mm
1933
Cuplu maxim Nm (rpm)
600 (1500)
Inaltime mm
1776
Viteza maxima km/h
236
Greutate kg
2185
Acceleratie 0-100 km/h s
6.6
Ampatament mm
2933
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
85
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
620
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW X5 (2010-2013)

Ultimele teste

Comentarii (20)

  • lol
    interesant.....voi ii dati 5 stele la consum in ciuda faptului ca urban consuma 13 chiar 14 litrii??pai e diesel cei drept turbo
    8 36
  • Vasilica
    Punct ochit
    O masina extraordinara.Bravo lor ca o vand si inca la greu in SUA.Abia astept "actionarii" de la marcile ieftine sa isi dea cu parerea si sa ne radem cu niste comparatii aberante gen Duster,Koleos etc
    24 4
  • da...
    cred ca i-au dat 5 * la consum raportat la concurenta.....
    20 1
  • @automarket
    am si eu niste of-uri la adresa d-voastra:daca tot testati masinile,atunci nu mai scrieti datele furnizate de producatori(consum,acceleratii etc) ci faceti voi insiva masuratorile (din pct meu de vedere asta inseamna un adevarat drive test).pe mine nu ma intereseaza cat spune producatorul ca consuma sau accelereaza sau franeaza ci datele in conditii de zi cu zi daca tot faceti teste(pot citi si eu datele tehnice de pe site-rile oficiale).asa teste cum faceti voi am facut si eu o gramada si nu-i mare lucru sa ma duc in showroom-uri si sa cer masina la drive-test si pe urma sa citesc consumul de pe computerul de bord si pe urma sa-mi fac un site si sa-mi scriu parerea mea despre masina respectiva(majoritatea oamenilor-sper eu- cand doresc sa-si ia masina noua, merg la drive teste cu mai multe modele);cat despre acceleratii,franari,stabilitate etc astea unde sunt?
    18 6
  • comparat cu 17-20 ai concurentei acei 13-14 chiar merita 5stele :)

    "cat despre acceleratii,franari,stabilitate etc astea unde sunt?" -- in articol ;)
    18 5
  • Tanc?!
    pana la a fi tanc mai are... poate e asa o conserva cu tabla dubla.
    6 24
  • Bentley
    Cum numai BMW stie sa faca...
    As vrea totusi sa vad un comparativ strict intre asta si Touareg 4.2 TDI, sa vad cat se justifica diferenta (consistenta) de pert.
    14 3
  • Binu astia de la Automarket
    VW Touareg 3.0 TDI are
    4.8 la design
    5.0 la motor

    BMW X5 are
    4 la design
    4.5 la motor

    Halal Redactori.

    Bine, ne-am obisnuit deja cu parerile lor partinitoare si departe de realitate.
    33 13
  • X5 vs Touareg
    vreau sa inteleg de ce ati punctat mai bine Vw decat Bmw-ul !!!
    27 2
  • Cel mai frumos SUV, este atat de mare si de bine proportionat incat nu iti vine sa crezi. Din orice unghi in privesti arata incredibil, arata foarte musculos. Cea mai tare faza a fost aceea ca BMW X5 nu are nevoie de luminite de Craciun ca Q7 pentru a convinge. Bravo BMW ati reusit ceva ce concurenta nu are.
    24 2
  • coloarea?
    culoarea la bmw-ul asta ii havanna brown..sau alta culoare?
    4 2
  • Intrebare intrebatoare
    NU este cam in clasa premium X5?comparativ cu Tuaregul care nu este?
    9 3
  • Siret
    Monstrul perfect! Pacat ca nu sunt vames la Siret.......!
    26 1
  • @VAsilica
    BMW x5 este cel mai frumos SUV si cel mai bun din multe puncte de vedere, dar am vazut si Touareg si pot spune ca este mai frumos ca ML si Q7.
    13 2
  • "NU este cam in clasa premium X5?comparativ cu Tuaregul care nu este?"

    conform listei de alte modele din aceiasi clasa de mai sus si tauregul este premium ... wtf ?
    6 4
  • bravo YO
    bravo Yo cam asta urlu si eu pe aici .....daca se face text ....pai sa fie cu informati de la text nu ce da producatorul ....... ma mir cum nu ti-au sters comentul
    4 0
  • @Automarket
    @Automarket.
    Am observat un lucru ca NOTELE care le dati marcii BAVAREZE sunt putin prea mici .
    de ce mereu Audi ia 4,7 sau 4,9 si BMW in rare cazuri trece peste 4,5 ???
    Si voi stiti foarte bine ca BMW-urile merita mai mult !!!

    "Nu ne-a placut

    * Uşor ruliu în viraje "

    Oare chiar credeti ca noi credem toate mofturile voastre ?
    Ce fel de ruliu frate cand X5 sta cel mai bine in viraje , sta mai bine ca Q7 si ML , despre ce "Usor ruliu in viraje" poate fi vorba ????
    Hai fiti seriosi ca va apreciem ca revista dar testele voastre sunt facute de soferi incompetenti sau care nu prea le au cu motoarele .
    17 4
  • despre ''review''
    Bravo BOGDAN !, ai facut o treaba buna, te-ai straduit sa fii echidistant dar, si pasional. Pasiunea pentru masini imi place.
    Mentine sau imbunatateste calitatea acestor recenzii despre masini. Ma face sa le citesc, sa ma orientez intr-o anumita masura, sa revin,
    Felicitari omule !
    5 3
  • anonim
    ruliu in viraje
    Ce usor ruliu in viraje visati? Masina de test e echipata cu suspensie Adaptive Drive, care are amortizoare si bare de torsiune controlate electronic, ceea ce face ca ruliu sa fie minim(nu doar in teorie cu si in practica). Apasati butonul Sport de langa schimbator si veti vedea!:))))
    3 1
  • slv83 are cel mai bun coment de pe automarket :))))))))))))))))) sa stii ca acelasi regret il am si eu .
    Cat despre masina , nimic de spus, doar de admirat . O frumusete !
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru