de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 10.02.2011
-
-
Trimite pe:
În campania electorală trecută, un partid cu etichetă verde folosea motto-ul "Dă-te cu tancul!" pentru a strânge o brumă de voturi din partea publicului din Bucureşti. Oarecum nepotrivit pentru un partid politic, sloganul s-ar potrivi mai bine maşinii pe care am testat-o săptămâna trecută, BMW X5 facelift. Într-adevăr, nu este cea mai mare maşină din segment, nici cea mai puternică, nici cea mai bărbătească. Are însă un spirit solid, pur german, care te face să te simţi în cel mai de temut tanc al celui de-al doilea Război Mondial, King Tiger. Cine mai crede că maşina nu poate fi o extensie sau o completare a ego-ului se înşeală.
-
Pret de pornire
59.210 €
-
Pret model testat
91.774 €
-
Taxa auto
800 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Ne-am urcat la bordul tancului din Munchen pentru că BMW a pregătit anul trecut un facelift discret, ce poate fi observat doar de un ochi avizat. Sub capota bavarezului nostru am regăsit un motor care continuă să facă furori în rândul pasionaţilor, împletind maximum de performanţe cu maximum de eficienţă. Este vorba despre dieselul bi-turbo de 3.0 litri, capabil să livreze un total de 306 cai putere la 4400 de rotaţii. Cuplul motor este iarăşi un motiv de laudă, mastodontul de peste două tone fiind animat de 600 de Nm, disponibil foarte devreme, încă de la 1500 de rotaţii pe minut. Aşadar, pe hârtie toate bune şi frumoase. În realitate? Este greu de descris. Practic vorbim de un paradox al tehnologiei. Un diesel atât de rafinat, silenţios şi docil, poate exploda violent atunci când forţezi pedala de acceleraţie. Practic, maşina se trezeşte la viaţă odată cu tine, simte instinctele şi intuieşte pofta de adrenalină. Eşti întrebat: "Cum se simte motorul? Cum se simte maşina?". Cauţi să-ţi alegi cu atenţie cuvinte mari, de genul "Extraordinar" sau "Incredibil", însă realizezi instant că cel din faţa ta nu poate înţelege cuvinte goale, câtă vreme nu a urcat la volan. Unitatea este asistată de o cutie automată cu opt rapoarte, populară deja în gama BMW, care se achită cu brio de succesiunea corectă a rapoartelor. Rafinamentul dieselului este completat de discreţia cutiei, care alternează pe nesimţite cele opt rapoarte, ajutându-te să obţii un consum cât mai mic. Răspunsul cutiei poate fi uneori blamat în modul normal, însă această senzaţie dispare cu desăvârşire atunci când mânerul schimbătorului se fixează în treapta Sport. Împreună, motorul şi cutia alcătuiesc un ansamblu perfect, gata să îţi ridice părul şi să îţi strecoare un fior rece pe şira spinării ori de câte ori cei şase cilindri în linie încep să sune baritonal.
Consum
Unitatea bavarezilor a fost apreciată de-a lungul timpului pentru performanţele sale în materie de consum şi emisii. BMW promite un consum de 8.8 litri/100 de km în oraş şi 6.8 litri în afara acestuia. Totul ar fi minunat dacă o rulare normală ar aduce aceste cifre înscrise şi pe computerul de bord. În realitate, X5 are nevoie între 12 şi 13 litri de motorină pentru a parcurge 100 de kilometri în mediul urban. Dacă se face uz de treapta Sport, consumul poate sări chiar şi de 14 litri/100 de kilometri. În afara oraşului lucrurile stau ceva mai bine, X5 dovedind că este o maşină care iubeşte asfaltul şi este gata să te delecteze cu o croazieră plăcută, ce nu îţi va scoate din buzunar prea mulţi bani. Vorbim de 8.5 litri atunci vitezometrul nu sare de limita legală şi de peste 10 litri/100 de km atunci când cel de la volan îşi propune să doboare recorduri personale de viteză. Comparat cu principalii săi rivali, Mercedes ML şi Audi Q7, care vin însă cu cilindree de 4 respectiv 4.2 litri, BMW X5 stă mult mai bine la capitolul consum.
Interior
Interiorul lui X5 nu a primit nimic nou odată cu faceliftul. Toate sunt la locul lor şi păstrează emblema calităţii. Acelaşi respect când păşeşti pragul cu inserţie de aluminiu, acelaşi iz de piele fină, acelaşi lemn nobil de bambus atent finisat, aceeaşi obsesie pentru perfecţiune. Materialele sunt de cea mai bună calitate, iar dacă optaţi pentru o finisare în piele a planşei de bord, veţi investi cu cap în răsfăţarea simţului tactil. Lemnul apare acolo unde trebuie, pentru a înnobila alături de pielea fină un habitaclu care a rămas la fel de conservator, dar din ce în ce mai tehnologizat. Liniile simple, ergonomia exemplară şi funcţiile intuitive sunt elemente care caracterizează tot ceea ce găseşti în interiorul unui X5. Scaunele sunt adevărate fotolii, gata să te răsfeţe cu încălzire sau ventilaţie, plus o mulţime de reglaje, trăsătură specifică segmentul premium. Spaţiul interior este suficient, fie că alegi să călătoreşti pe scaunele din faţă sau pe bancheta din spate. Portbagajul este şi el foarte încăpător, doar cel al lui Q7 depăşindu-l în capacitate. Cei 620 de litri ai bavarezului pot fi accesaţi foarte uşor cu ajutorul funcţiei electrice de deschidere a portbagajului.
Preţ de achiziţie
Pentru a putea respira un aer premium şi pentru a simţi din plin calitatea bavareză, românul trebuie să bage adânc mâna în buzunar. X5 nu este tocmai cea mai ieftină alternativă din segment, dar se poate dovedi fix opţiunea echilibrată pe care unii o caută. Preţul său de pornire este estimat la 58.776 de euro, valabil pentru versiunea entry-level xDrive30d. pentru cei 306 cai putere oferiţi de versiunea xDrive40d, testată şi de noi, clientul român are nevoie de cel puţin 62.992 de euro. La această sumă se pot adăuga multe opţionale, înşirate pe mai bine de patru pagini. În cazul versiunii testate de noi, la preţul de listă s-au adăugat o mulţime de elemente care au maximizat confortul, dar au urcat preţul final la o valoare de 91.774 de euro cu TVA. Cel mai ieftin Audi Q7 pleacă de la 56.410 euro, dar beneficiază de numai 204 cai putere. O versiune de 240 de cai, comparabilă cu cea entry-level de la BMW X5, ajunge tot la 58.360 de euro. Dieselul 4.2 TDI, inclus în comparaţiile noastre de mai sus, are însă un preţ de pornire de 75.940 de euro, cu mult peste ceea ce percepe BMW. Şi Mercedes ML dispune de un entry-level ceva mai ieftin, dar nu atât de puternic ca cel al lui X5. Este vorba despre o versiune de 204 cai, care costă 55.304 euro cu TVA. O versiune pe măsura entry-level-ului din gama lui X5 pleacă de la 58.776 de euro, dar dispune de mai puţină putere, doar 231 de cai. Un diesel de talia celui testat de noi, regăsit sub versiunea 450 CDI 4Matic, ajunge să scoată din buzunarul clientului autohton 77.004 euro, cu mult peste un X5 cu aceleaşi resurse. Aşadar, versiunea testată de noi, xDrive40d, este cu siguranţă cea mai atractivă ofertă a segmentului.
Siguranţă
Am asociat X5-ul testat de noi cu un tanc şi pentru că senzaţia de siguranţă pe care o resimţi în interior este greu de descris. Garda la sol foarte mare, ţinuta impunătoare şi aspectul agresiv au un corespondent eficient sub capotă. Tehnologiile de siguranţă activă şi pasivă sunt gata să îşi facă datoria ori de câte ori este nevoie. Pentru evitarea unui impact, cel de la volan dispune de controlul dinamic al stabilităţii (DSC), de controlul dinamic al tracţiunii (DTC), de modul M Dynamic (o funcţie extinsă a Dynamic Stability Control, care îmbunătăţeşte comportamentul dinamic) şi un sistem ABS, care include controlul frânării în curbe şi asistenţa la frânare. Pentru a evita situaţiile neplăcute, X5 vine în standard şi cu un indicator al presiunii în pneuri. Nu puteau lipsi cele şase airbaguri, frontale, laterale şi cortină, ultimele cu senzor împotriva răsturnării. La toate acestea se adaugă şi un sistem de tracţiune integrală xDrive, care se achită foarte bine de îndatoriri atunci când vine vorba de a ţine maşina pe traiectoria ideală.
Ţinută de drum
Şi fiindcă tot am adus vorba despre xDrive trebuie să vorbim şi despre ţinuta de drum a SUV-ului bavarez. Cei 306 cai putere galopează într-un ritm corect şi nu pun în pericol viaţa celor din interior pentru că sunt ţinuţi în frâu de o tracţiune integrală, care repartizează eficient şi corect resursele cuplului în fiecare moment. Senzorii care monitorizează aderenţa fiecărei roţi dovedesc o eficienţă de invidiat, orice pierdere a contactului ferm cu suprafaţa de rulare fiind corectată prin redistribuirea cuplului. Garda la sol şi ungiurile de atac şi degajare fac din X5 un SUV destinat mai mult asfaltului. Chiar şi aşa, bavarezul nu dă înapoi când vine vorba despre drumuri forestiere, şanţuri nu foarte adânci şi chiar cursuri de apă cu o adâncime de până la 50 de centimeri. Echipat cu un set de cauciucuri speciale, X5, cu al său xDrive, poate oferi celui de la volan experienţe off-road plăcute, câtă vreme limitele maşinii nu sunt împinse prea departe. Nu trebuie să uitaţi că bavarezul se simte cel mai bine pe asfalt, acolo unde dă senzaţia de siguranţă chiar şi când rulaţi cu mult peste limita legală. Unele viraje mai strânse vă vor aminti însă că vă aflaţi într-o maşină ceva mai înaltă, care trădează uneori ruliul.
Vizibilitate
Chiar dacă este o maşină de dimensiuni mari, X5 nu are probleme la capitolul vizbilitate. Oglinzile mari şi generoase şi luneta bine proporţionată te vor ajuta să vezi tot ce se întâmplă în jurul tău atunci când eşti la volan. Montanţii pot crea uneori probleme. Pentru a uşura şi mai mult sarcinile şoferului, BMW a instalat şi trei camere video, care îşi dau mâna pentru a crea o imagine panoramică a SUV-ului, similară celei brevetate de Infiniti pe al său FX. Pe timp de noapte, luminile bi-xenon adaptive vor găsi cu uşurinţă traiectoria ideală, indiferent de bezna în care rulaţi.
Tehnologie
E greu să vorbeşti despre un model care oferă absolut tot ce îşi poţi dori. Nu ştii de unde să începi şi cu ce să termini. Climatizarea pe două zone, sistemul audio profesional cu 16 difuzoare şi zecile de senzori care monitorizează ba picăturile de ploaie, ba gradul de lumină, ba apropierea de un obstacol, sunt dotări pe care orice pasionat le intuieşte. Trebuie să vorbim însă şi de artificii tehnice cum sunt scaunele încălzite şi ventilate pe trei zone, care te vor răsfăţa indiferent de anotimp. Tot la capitolul scaune trebuie să amintim de reglarea lor electrică, pe zeci de direcţii, comandată de o sumedenie de butoane, mai multe decât cele ale telecomenzii de acasă. Nu lipseşte nici pilotul automat cu funcţie Stop&Go, ceea ce se traduce în senzori de proximitate faţă de vehiculul din faţă, senzori ce măsoara constant distanţa şi adaptează viteza. Un alt element de fineţe, care va scoate din buzunarul celor pretenţioşi 537 de euro, este sistemul Soft-Close al portierelor. Atunci când eşti prea neglijent cu închiderea uşilor, sistemul preia portiera şi o apropie discret. Şi pentru ca totul să fie învăluit într-o lumină caldă de vară sau într-una rece de iarnă, este bine să comandaţi şi o trapă panoramică din sticlă, chiar dacă preţul său este de 1428 de euro.
Design
BMW X5 păstrează acelaşi look agresiv, la care designerii au adăugat o serie de elemente discrete pentru un aer proaspăt. Ne referim la blocurile optice faţă cu lumini de zi care folosesc LED-uri, tehnologie regăsită şi la nivelul stopurilor, pentru o mai bună vizibilitate şi pentru o mai bună individualizare. Aspectul robust şi bine închegat, profilul puternic şi jantele de 18 inch sunt elemente care conturează imaginea unuia dintre cele mai frumoase SUV-uri de pe piaţă. X5 nu are nevoie de un luminile unui pom de Crăciun, asemeni rivalului său din Ingolstadt, pentru a convinge publicul.
Ne-a placut
- Puterea motorului
- Calitatea interiorului
- Lista dotărilor
Nu ne-a placut
- Uşor ruliu în viraje
- Dimensiunea montanţilor
Date tehnice - BMW X5 (2010-2013) 3.0 xDrive40d auto |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
2993 |
Lungime mm
4857 |
Putere maxima CP (rpm)
306 (4400) |
Latime mm
1933 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
600 (1500) |
Inaltime mm
1776 |
Viteza maxima km/h
236 |
Greutate kg
2185 |
Acceleratie 0-100 km/h s
6.6 |
Ampatament mm
2933 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
85 |
Cutie viteze
A |
Volum portbagaj litri
620 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre BMW X5 (2010-2013)
"cat despre acceleratii,franari,stabilitate etc astea unde sunt?" -- in articol ;)
4.8 la design
5.0 la motor
BMW X5 are
4 la design
4.5 la motor
Halal Redactori.
Bine, ne-am obisnuit deja cu parerile lor partinitoare si departe de realitate.
conform listei de alte modele din aceiasi clasa de mai sus si tauregul este premium ... wtf ?
Am observat un lucru ca NOTELE care le dati marcii BAVAREZE sunt putin prea mici .
de ce mereu Audi ia 4,7 sau 4,9 si BMW in rare cazuri trece peste 4,5 ???
Si voi stiti foarte bine ca BMW-urile merita mai mult !!!
"Nu ne-a placut
* Uşor ruliu în viraje "
Oare chiar credeti ca noi credem toate mofturile voastre ?
Ce fel de ruliu frate cand X5 sta cel mai bine in viraje , sta mai bine ca Q7 si ML , despre ce "Usor ruliu in viraje" poate fi vorba ????
Hai fiti seriosi ca va apreciem ca revista dar testele voastre sunt facute de soferi incompetenti sau care nu prea le au cu motoarele .
Mentine sau imbunatateste calitatea acestor recenzii despre masini. Ma face sa le citesc, sa ma orientez intr-o anumita masura, sa revin,
Felicitari omule !
Cat despre masina , nimic de spus, doar de admirat . O frumusete !