de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 13.04.2011
-
-
Trimite pe:
Sunt unii şoferi care s-au întrebat întotdeauna cum e să te afli la volanul unui autobuz. Fără permisul de conducere cu categoria potrivită, această curiozitate rămâne însă la stadiul de vis neîndeplinit. Doar dacă nu cumva aveţi ocazia de a urca la volanul unui model lansat la începutul acestui an în România. Nu este vorba despre un autobuz ci despre o maşină la fel de încăpătoare şi generoasă, care poate fi condusă de către oricine: Chevrolet Orlando. Maşina americanilor este un familist convins, care pune mare preţ pe confortul celor din interior, dar mai ales pe spaţiul oferit pasagerilor.
-
Pret de pornire
16.430 €
-
Pret model testat
23.750 €
-
Taxa auto
475 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Pentru a putea face dintr-un model familist o maşină vânjoasă, gata să care cu stoicism şapte pasageri şi bagajele lor, Chevrolet oferă un propulsor diesel capabil, cu care ne-am mai întălnit până acum. Este vorba despre unitatea 2.0 de 163 de cai putere şi 360 de Nm, resurse foarte generoase în segment, unde unii rivali se prezintă doar cu motoare de 130 de cai, cum este cazul lui Grand Scenic. Bagajul de putere implantat de Chevrolet sub Orlando este mai mult decât generos, însă nu este suficient de rafinat pentru clienţii mai pretenţioşi. Practic, subsidiarul GM oferă multă putere, împachetată ceva mai rudimentar. Spunem asta pentru că dieselul este destul de zgomotos şi tinde să devină deranjant atunci când urcaţi spre zona roşie a turometrului. În plus, atunci când pornirea se face în dimineţile reci de iarnă, se simt oarecare trepidaţii până când temperatura urcă. Dacă ne referim strict la performanţe, trebuie să subliniem faptul că cei 360 de Nm resimţiţi la doar 2000 de rotaţii sunt fix ce îi trebuie unei maşini de familie. Cuplul generos reprezintă garanţia unei maşini care nu va gâfâi niciodată, nici atunci când va fi încărcată la capacitate maximă. Din acest punct de vedere, dieselul este de departe cea mai bună alegere din gamă. Ar fi indicat însă să optaţi pentru o cutie manuală şi nu una automată cum am testat noi. Agregatul automat cu şase rapoarte schimbă bine, etajează corect treptele şi nu creează o senzaţie de disconfort, ba dimpotrivă contribuie la o rularea relaxantă. Din păcate, transmisia nu este atât de promptă pe cât ţi-ai putea dori. Timpul de răspuns este destul de mare, senzaţia fiind parţial estompată doar atunci când decideţi să schimbaţi treptele în modul manual.
Consum
Deşi vorbim de un diesel destul de economic, cutia automată poate schimba multe. Rularea relaxată, fără grija alternării rapoartelor corespunzătoare, vă poate costa mai mult nu numai la achiziţionare ci şi în exploatare. Chevrolet anunţă un consum urban de 9.3 litri/100 de kilometri, însă noi nu am reuşit să coborâm sub 11 litri/100 de kilometri în Bucureşti. Am avut împotriva noastră traficul capitalei, temperaturile scăzute şi apăsarea fără menajamente a pedalei de acceleraţie. Surprize plăcute însă în afara oraşului, unde o rulare decentă pe Drumul Naţional 1, cu o viteză maximă de 110 km/h, ne-a adus în jurul valorii de 6.5 litri/100 de kilometri, nu departe de ceea ce anunţau şi oficialii în cartea tehnică, 5.7 litri/100 de km. Raportat la concurenţi, Orlando este depăşit de Citroen C4 Grand Picasso şi de Ford Grand C-Max, ambele modele lăudându-se cu valori mai bune.
Interior
Asemeni celorlalţi constructori de volum şi chiar premium, Chevrolet a transplantat interiorul best-seller-ului Cruze şi pe Orlando. Monovolumul preia filosofia de design regăsită deja şi pe Captiva facelift, cu o planşă de bord sculptată plăcut, ergonomică şi uşor plonjată înainte pentru a uşura accesul la butoane. Materialele sunt destul de neprietenoase şi dure. Ne referim aici la plasticul care îmbracă planşa de bord şi feţele uşilor, salvat pe alocuri doar de inserţia de material lucios din zona centrală şi de elementele cromate, cum ar fi mânerele uşilor. Plasticul de culoare argintie de la nivelul volanului şi al uşilor înviorează atmosfera şi mai înlătură din senzaţia de austeritate. Volanul îmbrăcat în piele este de departe cel mai plăcut element de design al interiorului, alături de partea bordului care înglobează sistemul multimedia. Plonjarea părţii centrale permite instalarea unui schimbător de viteze care nu incomodează cu nimic accesul la butoane. Iluminarea bordului rămâne plăcută, mulţumită culorilor moştenite de la ceilalţi fraţi. Scaunele sunt destul de confortabile, specifice unui model familist. Susţinerea laterală este bună iar poziţia înaltă la volan te transpune rapid în interiorul unui crossover şi îţi oferă o senzaţie de control. Pentru călătoriile pe distanţe lungi, mânerul de susţinere a mâinii va fi foarte util şoferului. Păcat că nu se regăseşte pe ambele părţi ale scaunului şi că pasagerul nu dispune de unul. Principalul atu al noului Orlando, în raport cu clienţii săi, este spaţiul oferit celor şapte pasageri. Loc suficient pentru picioarele celor care ocupă primele două rânduri de scaune şi o poziţie decentă pentru cei de pe al treilea rând. Vorbim despre locuri pe care se poate sta normal, fără prea mari dificultăţi, chiar dacă accesul prin rabatarea rândului numărul doi se face oarecum mai greoi decât la celelalte modele. Orlando nu este însă un pseudo-familist asemeni crossover-elor cu şapte locuri, fiind capabil să suporte numărul de pasageri înscris în cartea tehnică şi chiar să ofere un spaţiu decent pentru bagaje. Şi pentru ca ecuaţia să fie perfectă, trebuie să ştii că în Orlando o să-ţi pierzi toate lucrurile mărunte prin spaţiile de depozitare generoase.
Preţ de achiziţie
Chevrolet Orlando porneşte de la 16.430 de euro cu TVA inclus, preţ valabil pentru versiunea pe benzină de 1.8 litri şi 141 de cai putere cu nivel de echipare LS. Dieselul testat de noi, cu cel mai mare motor din gamă, 2.0 DOHC de 163 de cai putere, şi cutie automată ajunge să coste 21.850 de euro, însă preţul poate creşte cu până la 1900 de euro atunci când se optează pentru nivelul maxim de echipare. Comparat cu rivalii din segment, Orlando este un adevărat chilipir. Ford Grand C-Max pleacă de la 19.000 de euro cu TVA şi ajunge să coste 25.570 de euro cu TVA în versiunea 2.0 TDCI de 162 de cai, cu transmisie automată Powershift şi nivel de echipare Titanium. Aceeaşi ecuaţie şi pentru Grand C4 Picasso facelift, care costă începând cu 19.065 de euro. Pentru o versiune comparabilă cu cea testată de noi, 2.0 Hdi de 160 cai putere şi nivel de echipare Exclusive, preţul ajunge chiar şi la 27.020 de euro cu TVA inclus. Dacă ne raportăm la un rival mai slab motorizat, cum este Renault Grand Scenic, Orlando este de asemenea mai ieftin, unica versiune a francezului fiind evaluată la 22.850 de euro.
Siguranţă
Orlando nu a ajuns pe bancul de testare al belgienilor de la EuroNCAP, însă promite un comportament admirabil, comparat cu cel al fraţilor săi mai mici. Dacă luăm în calcul faptul că modelul a fost dezvoltat pe platforma lui Cruze, iar sedanul compact a obţinut cinci stele la testul de siguranţă, atunci ne putem aştepta la un rezultat similar. În plus, echiparea standard a modelului american garantează asta: şase airbaguri, ABS, centuri pretensionate, ancorare Isofix şi ESC (sistem de control al stabilităţii). Lipsesc însă alte sisteme de siguranţă mai avansate, cum este cel de monitorizare al unghiului mort de pe rivalul Ford.
Ţinută de drum
Un monovolum trebuie să dea dovadă de confort. Această trăsătură este pusă deasupra tuturor celorlalte atribute. De aceea, Chevrolet a mizat pe un tren de rulare discret în cazul lui Orlando, capabil să absoarbă cât mai bine neregularităţile şoselei. Nu a reuşit să egaleze rivalul Citroen Grand C4 Picasso, dar a căutat să ofere un compromis optim. Spunem compromis, pentru că Orlando se prezintă bine şi atunci când vine vorba de stabilitate. Nu poate lipsi senzaţia de ruliu în cazul unui model de asemenea dimensiuni, însă aderenţa se menţine bine chiar şi în curbele abordate ceva mai strâns. Suspensiile lui Orlando îi permit să abordeze mai multe tipuri de viraje, chiar dacă nu este ajutat foarte mult de direcţie. Din acest punct de vedere, monovolumul moşteneşte boala manifestată de generaţia pre-facelift a modelului Captiva, direcţia fiind destul de moale şi imprecisă, cu un feedback modest.
Vizibilitate
Chiar dacă este o maşină mare, Orlando nu prezintă probleme la capitolul vizibilitate. Suprafaţa vitrată este destul de mare şi bine conturată pentru a oferi celui de la volan un câmp vizual bun. Mai mult deâct atât, poziţia înaltă, oferită de scaunul şoferului, contribuie la o bună vizibilitate. Oglinzile şi luneta sunt bine proporţionate, reuşind să surprindă tot ce se petrece în spate. Pentru cei care se obişnuiesc mai greu cu lungimea maşinii de familie, Chevrolet oferă şi un set de senzori de parcare spate.
Tehnologie
Orice mijloc de transport care încearcă să facă pe plac copiilor trebuie să fie distractiv şi să alunge plictiseala. Pentru asta, Chevrolet a pus la dispoziţie părinţilor normele minime de confort şi a plusat cu o serie de echipamente de ultimă generaţie. Aşadar, pe lângă banala climatizare automată, pe o singură zonă însă, americanii oferă un sistem multimedia cu multe funcţii, menite să îi ţină ocupaţi pe cei din habitaclu. Sistemul este o interfaţă prietenoasă pentru comenzile sistemului de climatizare şi audio, oferind pentru acesta din urmă conexiuni auxiliare, cu ajutorul cărora se pot reda poveşti de adormit copiii sau cântece vesele de drum lung. Pentru şofer şi pasagerul faţă, Chevrolet oferă scaune încălzite pe trei niveluri de reglare. Cel de la volan va găsi foarte utili senzorii de lumină şi ploaie, comenzile de pe volan, pilotul automat şi acţionarea electrică a tuturor geamurilor şi oglinzilor, precum şi butonul de blocare a uşilor spate.
Design
Orlando nu îşi propune să fie tratat ca Făt-Frumosul segmentul. Vorbim mai degrabă de un monovolum serios, sobru, care adoptă ceva din spiritul pragmatic, dar dezinvolt al americanilor. Filosofia brandului din Detroit se regăseşte din plin la exterior, unde a fost combinată cu linii dure, masculine, total opuse celor folosite de rivalii săi, care merg pe ideea de design fluid. Aspectul pătrăţos al modelului aminteşte de cel al unui SUV, cel puţin dacă privim din spate. Bosajele ceva mai largi şi puternic profilate întăresc această imagine.
Ne-a placut
- Spaţiul interior
- Scaune confortabile
- Motor puternic
- Preţ de achiziţie
Nu ne-a placut
- Plasticul planşei de bord
- Răspunsul cutiei automate
- Consumul urban
Pretul si optiunile standard te face sa iei aceasta masina, are tot ce trebuie: pret imbatabil, interior modern, design patratos tocmai pt a ajunge la un spatiu mare, din cate se vede in poza spatiu din randul 3 de scaune este bine realizat.
@Automarket
La rubrica Nu ne-a placut: singurul lucru pe care il iau in considerare este plasticul care nu v-a placut, va cred pe cuvant, dar celelalte 2 sunt tipice acestui tip de masina (grea, mare si nu prea de mers in oras zi de zi).
Astept un test si cu Grand C-Max.
Informatiile din test sunt destule si binevenite, dar ma asteptam, eu unul chiar mi-as fi dorit, ca acest drive test sa fie inclinat mai mult spre renault grand scenic (ati mentionat pretul apropiat), din pacate nu ati facut lucrul asta si nici nu ati facut vreo comparatie directa, ca doar se bat in acelasi segment si mai mult renault este, cica, capu' la acest segment!, inca am indoieli...