de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 18.04.2011
-
-
Trimite pe:
Un meci de fotbal jucat între o echipă mare şi una venită din calificări, va face ca, de cele mai multe ori, simpatia publicului neutru să se îndrepte către lotul cu mai puţine şanse de câştig, pornit din postura de outsider. Pe acest scenariu s-a bazat probabil şi Audi atunci când a lansat A7, un coupe cu patru uşi, venit să se bată de la egal la egal cu mult mai titratul Mercedes CLS, pionierul segmentului. Pentru a putea ţine piept somităţii din Stuttgart, A7 s-a prezentat pe teren cu cele mai noi tehnologii introduse pe nava amiral A8, cu un design discutabil şi cu o "galerie de marketing" gata să facă suficientă gălăgie pentru a atrage atenţia publicului pasionat.
-
Pret de pornire
52.150 €
-
Pret model testat
61.250 €
-
Taxa auto
722 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Am fost răsfăţaţi de noul A7 vreme de două zile, timp în care am făcut cunoştinţă cu pachetul tehnologic impresionant, dar şi cu deja popularul agregat diesel creat de inginerii grupului Volkswagen. Este vorba despre unitatea TDI de 3.0 litri, capabilă să dezvolte 245 de cai putere, disponibili la 4000 de rotaţii. Pentru a imprima un caracter dinamic celor 1845 de kilograme, unitatea livrează şi 500 de Nm, un cuplu motor generos, care îţi trimite un impuls puternic foarte devreme, încă de la 1400 de rotaţii. La prima vedere, datele de pe hârtie pot părea modeste şi complet impersonale, însă totul se trezeşte la viaţă atunci când pedala de acceleraţie este apăsată cu putere: cei şase cilindri sunt puşi la treabă, iar evacuarea începe să murmure un cântec vesel. Zgomotul dieselului este practic inexistent în interior stârnind admiraţia celui de la volan. Ceea ce nu stârneşte însă motorul este emoţia, pentru că sunetul resimţit la turaţii înalte nu se poate compara în tonalitate cu ceea ce gâdila urechea în cazul unităţilor rivale, semnate de BMW şi Mercedes. Pentru a exploata cum se cuvine resursele, A7 dispune de o cutie automată S-Tronic cu şapte rapoarte, care impresionează prin liniaritate şi prin alternarea treptelor fără pierderi de cuplu sau putere. În condiţii normale de rulare, impulsul acceleraţiei nu aduce după sine o retrogradare instantă, timpul de răspuns fiind ceva mai mare. Odată aleasă funcţia Sport lucrurile se schimbă în bine, conexiunea dintre cel de la volan şi motorul de sub capotă fiind mult mai bine înnodată. Cele trei moduri ale sistemului Audi Drive Select pot avea o influenţă directă asupra acceleraţiei şi răspunsului cutiei în funcţie de opţiunea celui de la volan: Comfort, Automatic, Dynamic şi Individual. Acesta din urmă permite o configurare proprie a parametrilor de răspuns ai maşinii. Referindu-ne în termeni generali la unitatea de propulsie a modelului testat putem spune că dieselul se simte foarte bine sub caroseria coupe-ului, fiind o alegere rafinată şi potrivită celor care pun mare preţ pe confort.
Consum
Dieselul se poate dovedi o alegere bună şi atunci când vine vorba de consum, cei şase cilindri fiind destul de zgârciţi, mai ales atunci când rulaţi cuminte în afara oraşului. Dacă ne raportăm însă la Bucureşti, valorile înscrise în cartea tehnică pot fi date uşor peste cap de temperaturile scăzute, de traficul aglomerat şi de exploatarea agresivă a pedalei de acceleraţie. În aceste condiţii, computerul de bord poate indica uşor 10.5 litri/100 de kilometri, cu mult peste cei 7.2 litri anunţaţi de autorităţi. În afara oraşului, cei 5.3 litri din fişa tehnică pot ajunge la aproape 7 litri/100 de kilometri, fără prea mari eforturi. Comparat cu cifrele de consum ale omologului său din curtea Mercedes, motorul lui A7 este mai economic în mediul urban, dar înregistrează o valoare medie identică, de 6 litri/100 de kilometri. Trebuie să luăm însă în calcul şi faptul că neamţul din Ingolstadt este echipat în plus şi cu tracţiune integrală.
Interior
Pentru cei care aveau încă dubii, interiorul lui A7 este o copie mai mică a celui regăsit pe nava amiral A8. Aceeaşi senzaţie de calitate, de cockpit supertehnologzat şi de atenţie la detalii. Fiecarea colţişor încearcă să-ţi şoptească delicat "bine ai venit" şi să îţi gâdile simţurile. Plasticul moale de pe planşa bordului, inserţiile de aluminiu, pielea fină, care îmbracă toate obiectele cu care mâinile tale iau contact, sunt detalii de mare fineţe. Audi a croit un interior deosebit, cu o dublă tonalitate a nuanţelor, bejul tapiţeriei fiind combinat cu un maroniu roşiatic la nivelul volanului. Senzaţia de abundenţă nu-ţi dă pace şi îţi hrăneşte excesiv ego-ul. Obez de atâta stimă de sine, nu poţi refuza un zâmbet discret, de automulţumire, atunci când pornirea motorului scoate la înaintare toată artileria tehnologică, şi, din linia planşei de bord, se ridică triumfător LCD-ul de 10 inch, iar în fiecare colţ al habitaclului răsar, precum ghioceii primăvara, două lentile acustice ale sistemului Bang&Olufsen. Coupe-ul cu patru uşi oferă un spaţiu interior destul de generos, unde pot călători în deplin confort patru pasageri. Pe locurile din spate se stă confortabil, spaţiul pentru picioare este generos, iar linia plonjată a plafonului nu creează probleme la nivelul capului. În portbagaj, A7 promite cu 15 litri mai mult spaţiu decât în cazul lui CLS, volumul total însumând 535 de litri. Cifra este sinonimă cu un spaţiu foarte generos pentru bagajele pasagerilor.
Preţ de achiziţie
Preţul nu este un subiect tabu pentru clienţii din acest segment, chiar dacă reprezentanţii pleacă de la aproape 60.000 de euro. Cea mai accesibilă versiune a noului A7 este cea propulsată de un motor 2.8 FSI de 204 cai putere, al cărei preţ de pornire a fost fixat la 52.150 de euro. Dieselul testat de noi, care însumează 245 de cai şi vine cu tracţiune integrală quattro şi transmisie S-Tronic, ajunge însă să coste 61.250 de euro cu TVA. La acest preţ se mai pot adăuga însă elemente opţionale de zeci de mii de euro. Numai un sistem audio Bang&Plufsen cu 15 incinte acustice poate scoate din buzunar peste 7000 de euro. De cealaltă parte, ecuaţia este oarecum similară. Versiunea CLS 350CDI BlueEfficiency pleacă de la 66.092 de euro cu TVA, însă opţionalele pot creşte şi mai mult preţul final. În segment ar mai putea fi luate în calcul şi opţiuni ceva mai piperate, cum este Porsche Panamera, al cărui preţ pleacă de la 84.508 euro cu TVA.
Siguranţă
Deşi nu a ajuns pe masa de operaţii a celor de la EuroNCAP, Audi A7 garantează performanţe excelente la testele de siguranţă. Ansamblul sistemelor active şi pasive promite celui de la volan siguranţă deplină. Funcţiilor deja uzuale, ABS, ESP, EBV, ASR şi EDS li se adaugă un diferenţial blocabil electronic (EDS) şi o armată de sisteme de asistenţă. Cel mai avansat dintre ele este cel botezat "Pre Sense", care anticipează iminenţa unui impact şi pregăteşte maşina: strânge centurile, îndreaptă spătarul, închide geamurile, creşte eficienţa la frânare şi aprinde luminile de avarie. Nu puteau lipsi nici sistemul de monitorizare a unghiului mort şi pilotul automat adaptiv.
Ţinută de drum
Pentru a putea aşterne bine pe şosea cei 245 de cai putere, Audi a echipat noul A7 cu deja tradiţionala tracţiune integrală inteligentă quattro. Rolul său este acela de a fixa cât mai bine maşina de suprafaţa de rulare, monitorizând în permanenţă aderenţa şi distribuind cât mai bine cuplul motor generos. Beneficiile sistemului se simt cel mai bine pe o secţiune de drum virajată. Aici puteţi încerca ruperea aderenţei coupe-ului cu patru uşi, care se ţine însă cu dinţii de asfalt şi dă dovadă de o foarte bună stăpânire de sine. La doza de adrenalină au ajutat şi cele patru moduri de selectare a comportamentului general al maşinii. Selectarea funcţiei Dynamic este sinonimă cu amplificarea senzaţiilor: direcţia devine foarte precisă, numai bună pentru a croi o trasă ideală, suspensiile devin foarte ferme, senzaţia de ruliu este pe cât posibil estompată, însă nu complet, iar răspunsul acceleraţiei şi transmisiei este îmbunătăţit simţitor. Practic vorbim de un coupe cu patru uşi care se dezbracă de costumul elegant, pentru a intra într-un combinezon de cursă. Prestaţiile sunt plăcute chiar dacă A7 poate da impresia unei maşini greoaie şi mari. Pentru cei care se întreabă însă cât de confortabil este noul A7 trebuie să spunem că opţiunea Comfort este pansamentul potrivit pentru drumurile denivelate, pline de gropi sau cu alte neregularităţi. Suspensiile pe pernă de aer, reglabile electronic pe fiecare roată, disponibile opţional pentru 2319 euro, filtrează foarte bine orice neplăcere şi contribuie la senzaţie de confort maxim din habitaclu. Pentru situaţiile în care alegeţi să rulaţi cu viteză ceva mai mare, Audi oferă un eleron retractabil, care garantează o apăsare aerodinamică mulţumitoare, asigurând astfel o stabilitate mai mare.
Vizibilitate
A7 beneficiază de o suprafaţă vitrată bine proporţionată, care asigură o vizibilitate bună. Şoferul este ajutat de oglinzile laterale bine proporţionate, dar oarecum încurcat de luneta nu foarte generoasă în ceea ce priveşte vizibilitatea. Mulţumită senzorilor de parcare şi a camerei pentru mersul cu spatele nu vor fi însă probleme. A7 nu putea face rabat de la gadget-uri de ultimă generaţie nici la acest capitol. Maşina beneficiază de un head-up display, gata să ofere informaţii utile pe parbriz, dar şi de un sistem de vedere pe timp de noapte, care vine cu un marcaj special pentru recunoaşterea pietonilor. Tot pentru situaţiile de deplasare nocturnă, A7 vine cu un sistem de lumini adaptive, care se reglează automat în funcţie de viteza cu care rulaţi. Astfel, nu-i veţi mai deranja pe ceilalţi participanţi la trafic şi veţi putea avea un câmp vizual generos.
Tehnologie
Sunt atât de multe sisteme de enumerat la acest capitol, încât este greu să începem cu ceva anume. Vom vorbi mai mult despre acele funcţii împrumutate de pe fratele mai mare A8, menite să uşureze activitatea celui de la volan şi să dea o aromă de înaltă societate celorlalţi pasageri. Începem cu sistemul multimedia Audi MMI, care în cazul versiunii testate de noi a venit şi cu funcţie tactilă. După cum probabil aţi intuit, este vorba despre uşurarea interacţiunii celui de la volan cu sistemul multimedia. Interfaţa tactilă recunoaşte scrisul de mână, chiar dacă aţi lipsit la orele de caligrafie din şcoala generală. Pe înţelesul tuturor? Recunoaşte până şi scrisul de doctor. Adresa este introdusă astfel mai repede, iar sistemul de navigaţie, foarte bine pus la punct, vă îndrumă uşor către destinaţie. Pe lângă navigaţie, ecranul de 10 inch serveşte ca suport pentru celelalte funcţii ale maşinii, printre care sistemul audio. În cazul nostru, am avut la dispoziţie un sistem audio pentru cei cu ureche fină, un Bang&Olufsen, cu 15 difuzoare şi o putere finală de 1200 Watt. Alt detaliu de fineţe este masajul disponibil pentru scaunele faţă, funcţie împrumutată de asemenea de la fratele A8. Multitudinea opţiunilor de personalizare a masajului şi caracterul pronunţat al acestuia va face din A7 o maşină pansament, la volanul căreia poţi experimenta fără probleme o sedinţă de masaj relaxantă. Ca dotări de confort foarte întâlnite în acest segment notăm prezenţa scaunelor încălzite şi ventilate, climatizarea pe patru zone, conexiunile auxiliare numeroase ale sistemului audio, trapa. Trebuie însă să taxăm acţionarea electrică a scaunelor, care nu permite o reglare atât de amănunţită ca în cazul Mercedes şi BMW.
Design
Designul este o caracteristică foarte importantă în acest segment. De aceea, oamenii de creaţie ai constructorului din Ingolstadt au încercat să ofere un model revoluţionar, foarte frumos, care iese din tiparele convenţionale şi conservatoare Audi. Nu au reuşit. A7 se confundă foarte uşor cu celelalte modele din gamă, doar linia discretă a plafonului şi eleronul ascuns amintind tuturor că stai în faţa unui coupe cu patru uşi. Sentimentul de exclusivitate, de apartenenţă la o anumită categorie de clienţi, resimţit în cazul lui Mercedes CLS, lipseşte aici. Fără îndoială, Audi A7 este unul dintre cele mai frumoase modele construite în Ingolstadt, însă este departe de ceea ce au reuşit ceilalţi în segment. Până şi Panamera, îndelung criticat pentru deisgnul său, oferă un impact vizual mult mai puternic decât A7. În concluzie, dacă din punct de vedere tehnologic A7 se ridică la nivelul lui Mercedes CLS, din punct de vedere estetic fratele lui A8 mai are mult de muncă pentru a putea egala etalonul din Stuttgart.
Ne-a placut
- Sistemul audio
- Calitatea materialelor
- Cuplul motor
Nu ne-a placut
- Răspunsul transmisiei
- Designul cuminte
Date tehnice - Audi A7 Sportback (2010-2014) 3.0 TDI 245CP clean quattro Stronic Sportback |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
V |
Nr. locuri
4 |
Cilindree cmc
2967 |
Lungime mm
4969 |
Putere maxima CP (rpm)
245 (4000) |
Latime mm
1911 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
580 (1750) |
Inaltime mm
1420 |
Viteza maxima km/h
250 |
Greutate kg
1860 |
Acceleratie 0-100 km/h s
6.4 |
Ampatament mm
2914 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
75 |
Cutie viteze
A |
Volum portbagaj litri
535 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Audi A7 Sportback (2010-2014)
P.S.: Eleronul ala este orbil si strica tot farmecul masinii.
In ceea ce priveste aspectul pe care il critica... eu spun ca e chestiune de "parere personala". Sa nu uitam ca Mercedes a inventat aceasta idee. Sa ne uitam la vechile C classe si E classe ... aproape identice, insa total diferite. Totul consta in concept apartenenta stilistica unitara, progresiva in clasa fara sa te socheze prea mult saltul.
@AM - cam poetice articolele recente . . . si cate odata va apuca asa o stare de "melalcolie" de zici ca citesti cinestie ce roman siropos pe teme auto :) . As fi de parere (personala, evident) ca articolele sa aiba un aspect mai dur, mai tehnic si poate un pic mai lipsit de "sentimentalism".
Nu stiu dacă ai observat, dar sunt doar câteva maşini care inspiră stări din astea "poetice", pentru că restul sunt doar produse de volum, tratate foarte fair-play, strict şi la obiect.
Mulţumim că ne urmăreşti!
Evident sunt masini la care nu te mai uiti cu aceiasi ochi ca la "marea masa", dar ce sa-i faci, nu o sa ai niciodata mesenii satisfacuti in totalitate.
keep up the good work ;)
@Max - as spune ca la capitolul motoare sunt un pic in urma, cam "jumatate de ciclu" fata de Mercedes. Compara datele tehnice afisate de cei doi producatori, o sa observi un plus de partea Mercedes pe cam toata gama de motorizari, iar acest 3.0TDI este surclasat destul de clar de corespondentul de la MB.
Bravo Audi.
Foarte bune observatiile de la capitolul Design, de acord in totalitate.
Trecand peste celelalte plusuri ce vin odata cu incadrarea modelului in clasa premium cred ca este sub CLS din mai multe puncte de vedere, unele precum design, motorizari si mai ales personalitate.
Avand aceasta optiune ( CLS-ul ) nu inteleg de ce si-ar achizitiona clientul un A7; desi modelul impresioneaza si fura ochiul "la prima strigare" ( pe strada, in poze, in reclame etc. ) dar cand intri in showroom nu e chiar usor de reperat, realizezi ca toate sunt cam la fel de frumoase lucru ce te poate dezorienta si face sa te gandesti de doua ori, fiind necesar un studiu amplu de cateva zile pe acasa cu brosurile in mana;
Mergand in showroom-ul Mercedes e foarte posibil sa semnezi comanda pe loc.
Aceeasi parere ( mai mult decat personala ) o am si despre celelalte modele Audi in comparatie cu Mercedes sau BMW insa, judecand dupa volumul de vanzari al ultimelor luni, e clar ca ceva imi scapa.
Masina din imagini cu interior piele, navigatie, sistem de sunet, etc. e cel putin 85000 euro.