Luni, 28.11.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Pentru a ieşi în evidenţă într-o familie cu mulţi fraţi ai nevoie de o atitudine ceva mai rebelă. Atrage muştruluieli, dar garantează clădirea unei personalităţi puternice. Am vrut să ne convingem de cel mai atletic membru al familiei compacte din Russelsheim şi am călătorit peste mări şi ţări până în însorita Mallorca.
Aici, într-o parcare îngrădită de palmieri, am făcut cunoştinţă cu el: noul Astra GTC. Pardon, GTC Astra, dacă e să ne luăm după noua denumire pe care merge brandul german. Am ales un exemplar vopsit în roşu puternic şi am pornit pe un traseu de 160 de kilometri, tăiat în stâncă şi presărat pe alocuri cu păduri pitice.
Motor / Transmisie
Am ales pentru testul nostru balear singura versiune diesel disponibilă în prezent pe GTC Astra. Este vorba despre dieselul de 2.0 litri, care a devenit ceva mai potent şi livrează 165 de cai putere la 400 de rotaţii. Cuplul este estimat şi el la 350 de Nm, putând atinge în regim maxim chiar şi 380 de Nm.
Din păcate, plaja de cuplu este una destul de redusă, cuprinsă între 1750 şi 2500 de rpm. Chiar dacă se trezeşte la viaţă devreme, coupe-ul pierde din suflu pe măsură ce urci către zone roşie. Dacă te concentrezi însă fix pe zona de cuplu maxim vei fi răsplătit cu o explozie de resurse, livrate controlat punţii faţă.
CDTI-ul devine zgomotos la turaţii înalte, însă se dovedeşte un agregat extrem de potrivit pentru rebelul german. Propulsia este completată de o transmisie cu şase trepte, pe care Opel a regândit-o. Trepte iniţiale scurte, care favorizează acceleraţia, o cursă mult mai precisă decât în cazul variantei cu cinci uşi şi o timonerie soră cu sportivitatea. O adevărată delectare.
Consum
Un coupe sportiv poate fi şi econom. Ne-o demonstrează GTC Astra în versiunea testată de noi. Chiar dacă l-am alergat vreme de mai bine de 120 de kilometri pe şosele sinuoase, extrem de solicitante, Astra GTC s-a mulţumit cu 7 litri/100 de kilometri. Climatizarea a funcţionat în permanenţă.
În mod oficial, versiunea consumă doar 5.7 litri în oraş şi 4.3 litri în afară. Nu am apucat să testăm aceste valori, dar premizele sunt interesante, având în vedere că GTC dispune de un mod de rulare Eco şi de un sistem start-stop.
Raportat la concurenţă, respectiv Volkswagen Golf GTD cu 3 uşi, GTC Astra stă mult mai bine. Dacă ne aruncăm ochii şi către segmentul premium, coupe-ul german depăşeşte chiar şi Volvo C30.
Performanţe
Ca un adevărat rebel al familiei Astra, noul GTC îşi propune să impresioneze atât prin look-ul agresiv şi nonconformist cât şi prin performanţe.
Dacă vă întrebaţi cât de repede aleargă un GTC până la 100 de km/h, vă spunem că versiunea noastră a avut nevoie de 8.9 secunde. Suficient pentru a lăsa în urmă un concurent imaginar la semafor sau pentru a hrăni ego-ul şoferilor mai sportivi. Viteza maximă are ca punct de oprire 210 km/h.
Comparativ cu rivalii, GTC este lăsat în urmă de Golf GTD şi de C30, însă ambele au ceva mai mulţi cai putere.
Interior
Rebeliunea designului exterior este lăsată puţin deoparte atunci când descoperi interiorul. O copie fidelă a fratelui cu cinci uşi, atât la nivelul planşei de bord cât şi al întregului habitaclu. Pentru cei care se aşteptau la un interior la fel de nebun ca exteriorul, o mare dezamăgire. Pentru cei care îşi doreau funcţionalitatea fratelui cu cinci uşi, o mare bilă albă.
Cu alte cuvinte vorbim de multe spaţii de depozitare, care însumează 35 de litri şi se alătură portbagajului care înghite 380 de litri, cel mai încăpător din segment.
Materialele sunt prietenoase, finisajele respectă normele de calitate, însă ergonomia nu este punctul forte. Amalgamul de butoane din partea centrală a planşei de bord creează probleme la primul contact cu maşina. Cu timpul intervine obişnuinţa.
Spaţiul interior este bine drămuit. Pe locurile din spate pot călători chiar şi trei pasageri, spaţiul pentru picioare fiind acceptabil pentru un coupe compact. Şi la nivelul capului se păstrează limite decente, cu condiţia să nu ai o înălţime prea mare.
Preţ de achiziţie
Opel nu a anunţat câţi bani va scoate din buzunar clientul noului GTC Astra. Modelul sportiv va fi probabil mai scump cu câteva sute de euro decât actualul Astra cu cinci uşi. În condiţiile în care actualul compact se vinde în România cu un preţ de pornire de 15.700 de euro, GTC ar putea costa cu puţin peste 16.000.
Dacă va fi aşa, preţul coupe-ului german va fi puţin mai mare decât cel al lui Kia Pro_cee'd şi VW Golf, apropiat de cel al lui Renault Megane Coupe şi infinit mai accesibil decât cel al lui Volvo C30. Rămâne însă să aşteptăm preţurile oficiale.
Siguranţă
Chiar dacă se vrea a fi un răzvrătit, GTC Astra nu face compromisuri în materie de siguranţă. Dacă stăm bine şi ne aducem aminte nici nu s-a uscat bine cerneala pe testele de impact executate de EuroNCAP, teste care i-au adus 5 stele coupe-ului din Russelsheim.
Protecţia oferită pasagerilor adulţi a fost una dintre cele mai bune din segment, cu un procent de 97%. Rezultatul nu este întâmplător, GTC Astra beneficiind de comunele sisteme ABS şi ESP, precum şi de şase airbaguri şi centuri pretensionate.
GTC plusează însă cu Opel Eye, sistemul care citeşte semnele de circulaţie, cu Intelligent Light Ranging, care adaptează faza lungă şi scurtă în funcţie de celelalte maşini, şi Following Distance Indicator, care măsoară distanţa faţă de maşina din faţă.
Ţinută de drum
Opel a realizat că rebelul familiei trebuie să aibă o personalitate puternică şi complet diferită de cea a fraţilor săi pentru a impresiona. Tocmai de aceea au căutat ajutor la inginerii diviziei OPC, care au pus piciorul în prag şi au decis să facă din GTC un model sportiv în adevăratul sens al cuvântului.
Rezultatul? O maşină antrenată pe Nurburgring, care nu te zgâlţie încontinuu, însă îţi oferă o experienţă plăcută la volan. Pentru puntea faţă s-a optat pentru un sistem HiPerStrut, furat de pe Insignia OPC, care garantează putere la ieşirea din viraje, precizie în abordarea lor şi feedback. GTC Astra se încolăceşte bine după orice curbă, chiar dacă pe spate lipseşte soluţia Multilink adoptată de rivalii Ford sau Volkswagen.
Soluţia de compromis este legătura de tip Watt, întâlnită şi pe Astra cu 5 uşi. Tot la capitolul plusuri enumerăm şi şasiul FlexRide, care oferă trei moduri de rulare: normal, Tourer şi Sport. Acesta din urmă este cel mai exploziv şi mai atrăgător dintre toate.
De departe, cea mai plăcută surpriză a fost direcţia. Extrem de sensibilă, cu un feedback bun şi o precizie demnă de modele premium, ea a fost creionul cu care am desenat trasele maşinii pe şoselele din Mallorca.
Vizibilitate
Silueta de coupe vine cu dezavantajele sale. Suprafaţa vitrată s-a redus ca tribut oferit aspectului general sportiv. Luneta a devenit mai zgârcită, însă dimensiunile oglinzilor au rămas aceleaşi, potrivite pentru dimensiunile maşinii. Ceea ce ne-a încurcat de nenumărate ori a fost însă montantul faţă. În curbele strânse a trebuit să privim cu atenţie pe după el.
Tehnologie
Pe lângă sistemele de siguranţă enumerate mai devreme, GTC Astra preia moştenirea tehnologică a fratelui cu cinci uşi. Plusează însă cu un sistem de navigaţie îmbunătăţit, ale cărui avantaje le-am testat pe drumurile din insula spaniolă. Noul sistem ghidează vizual şoferul către banda de circulaţie pe care trebuie să ruleze pentru a urma traseul corect.
Pachetul tehnologic este completat de un sistem audio cu numeroase conexiuni (iPod, USB, card SD, CD) fiind capabil să satisfacă orice pretenţii ale melomanilor. Climatizarea automată, scaunele încălzite, frâna electronică (total nepotrivită pentru un asemenea model) şi senzorii de ploaie, lumină şi parcare au completat pachetul de dotări.
Nu a lipsit nici tapiţeria din piele pentru scaunele cu o susţinere laterală excelentă. Pentru cei cu dare de mână GTC vine şi cu un acoperiş panoramic. Un detaliu discret, pe care fanii Opel îl vor aprecia, va fi portbagajul cu deschidere pe sigla constructorului din Russelsheim.
Design
Designerii germani şi-au făcut lecţiile. GTC Astra este fără îndoială cel mai atrăgător coupe compact al momentului. Atrage priviri, întoarce capete şi smulge zâmbete. Punct ochit, punct lovit.
Deşi aţi fi tentaţi să credeţi că reţeta lui Astra cu 5 uşi a funcţionat şi aici vă înşelaţi. Oficialii Opel au ţinut să ne precizeze că declinarea GTC nu păstrează decât carcasa oglinzilor laterale, mânerele portierelor şi "codiţa de rechin" de pe acoperiş sunt singurele elemente comune cu fratele în cinci uşi.
Blocurile optice cu lumini LED, jantele cu un design special, ce pot fi chiar şi de 20 de inch, liniile musculoase şi profilul unui coupe veritabil, fac din GTC Astra cea mai incitantă alegere a segmentului.
Ne-a placut
- Direcţia precisă
- Timoneria cutiei manuale
- Designul exterior
Nu ne-a placut
- Ergonomia
- Frâna de mână electrică
Date tehnice - Opel GTC Astra (2011-prezent) 2.0 CDTI 165CP M6 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Ca sa ce? Doar ca sa consumi mai mult si nimic altceva!
Dai un 5 la clasa mini, pt. ca la acea clasa o anumita masina este cea mai buna. Asta nu inseamna ca are vreo legatura cu un 5 de la vreun S-Class, sa zicem.
E chiar atat de greu de procesat?!
Off, cand ma gandesc ca aveti si drept de vot...!!!
Cat despre masina asta, la cum arata nu ai cum sa nu ti-o doresti.
Bv GM, brilliant work Opel. !
Daca ar fi sa imi cumpar una dintre aceste 3 masini , fara indoiala as alege GTD-ul
Stimate cititor află că stim in ce segment se bate Astra. Am facut o referire la C30, constienti fiind de segmentul din care face parte ("Dacă ne aruncăm ochii şi către segmentul premium, coupe-ul german depăşeşte chiar şi Volvo C30"), pentru a demonstra că GTC este un model ce poate face faţă chiar si unui produs Volvo.
@ConiD
Ti-as sugera să te uiti putin pe harta si sa vezi unde e pozitionată Palma de Mallorca si cam cate grade sunt acolo. Astfel ti se va parea justificata folosirea aerului conditionat.
Mulţumim că te-ai documentat. Nu iei în calcul şi faptul că fiecare are un prag de confort diferit. Nici eu nu sunt de acord cu folosirea sistemului decât atunci când este nevoie, adică vara, însă mai sunt şi excepţii. Ceea ce trebuie să înţelegi tu din test, fără să mai cauţi nod în papură inutil, este faptul că maşina consumă bine chiar şi cu climatizarea în funcţiune fiind astfel o recomandare bună pentru fanii dieselului.
e ca si cum ai compara Seria 1 de exemplu cu Golf GTI. Poate ca GTI scoate timpi mai buni pe circuit, insa nu asta e ideea. :)
E tare, ce mai... doua rotatii - un cal, doua rotatii - un cal...
Nu inteleg de ce se incrunta lumea pe aici: se duce omu' pana in tari straine, mancare, plimbare - normal ca scrie de bine. Vrei relism neaos? - intra pe forumul dedicat - si gasesti acolo impresii de user pe banul propriu...
exista suficiente motive pentru care, cei care vor o masina sportiva, sa apeleze la un motor pe benzina . . . si exista nenumarate motive impotriva folosirii de diesel-uri ca "sportive" .. principalul fiind ca ti-o furi la fiecare semafor de la banzinare cu capacitati si puteri mai mici ;)
si uite ca cei de la bmw te-au contrazis cu al lor m 5 diesel , sa nu mai vorbim despre porsche panamera diesel. intra-devar sunt la alt nivel ,dar performanta poate fi si cu diesel. pt ca nu tine totul la o masina de liniutele obsesive de la semafor.