Drivetest Opel Adam (2013-prezent)
1.4 Benzina 100CP S/S Man5 SlamJoi, 23.05.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Am fost mereu curios să văd de aproape şi să pun la încercare un Opel Adam. Pentru că mereu am apreciat automobile de oraş, mici şi uşor de parcat. Mereu am considerat Smart-ul Fortwo maşina ideală pentru un mare şi aglomerat mediu urban, însă soluţia Smart are o mare limitare: doar două locuri. Când Opel a decis să intre în segmentul mini, am sperat să fie un model atât atractiv cât şi cât se poate de practic. Şi Opel aproape a reuşit. dar îi va fi greu să concureze contra unui simbol ca Fiat 500 sau a eternului Mini Cooper. Însă, pentru a avea cât mai multe şanse, Opel a creat un model extrem de versatil şi cu posibilităţi infinite de customizare. În plus a ignorat complet zona retro, sau inspiraţia din trecut, aşa cum fac cei doi puternici concurenţi. Ne-am fi dorit însă un motor ceva mai puternic. Să detaliem.
Opel Adam (2013-prezent)
1.4 Benzina 100CP S/S Man5 Slam
- Pret de pornire 12.200 €
- Pret model testat 17.630 €
- Taxa auto 75 €
Motor / Transmisie
Pentru Adam, inginerii de la Opel au ales doar motoare pe benzină. Nu există alternativă diesel, cel puţin deocamdată. Se poate alege dintre două motorizări şi trei variante de putere. Pentru Adam-ul entry-level există motorul de 1.2 litri şi 70 CP, iar apoi putem alege între versiunile de 85 sau 100 CP ale propulsorului de 1.4 litri. Nu există, cel puţin, momentan, motor turbo pe benzină. Modelul primit de noi la test a venit echipat cu cel mai puternic motor din actuala gamă: 1.4 EcoFLEX 100 CP. Este un propulsor cunoscut proprietarilor de Opel de pe alte modele precum Astra sau Corsa. Pentru Adam, motorul oferă suficient suflu, dar cei 100 CP sunt o idee cam anemici. Pentru reprize civilizate, motorul trebuie turat spre zona roşie. Puterea maximă este atinsă la 6.000 rpm, iar cuplul maxim de 130 Nm este atins la 4.000 rpm. Pentru uzul urban, motorul de 1.4 litri îşi face bine treaba, transformând Adam-ul într-un automobil suficient de agil.
Un motor de cilindree mai mică, dar supraalimentat cu sistem turbo ar rezolva problema cuplului mic la turaţii scăzute. Probabil că Opel va rezolva această problemă în viitor, pâna atunci va trebui să ne mulţumim cu motoarele aspirate. Propulsorul de 1.4 litri este asociat cu o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, suficient de precisă la utilizare.
Consum
Pentru a îmbunătăţi consumul de carburant, precum şi a reduce emisiile de CO2, Opel şi-a dotat modelul Adam cu sistem Start-Stop. Astfel dotat, Adam-ul reuşeşte să obţină un consum mediu oficial de 5.1 litri/ 100 km. În mediu urban, acolo unde va petrece cel mai mult timp, Adam 1.4 100 km consumă oficial 6.6 litri. În lumea reală, lucrurile stau, bineînţeles, ceva mai diferit. În mediul urban, cu aerul condiţionat pornit şi cu sistem Start-Stop, Adam-ul nostru a consumat 8 litri/100 km. Pe autostradă, la 120 km/oră, consumul se stabilizează la 7.4 litri/100 km. Dacă rulăm pe un drum naţional, iar viteza medie este în jur de 80-90 km/oră, consumul scade până la 5.4 litri/100 km.
Comparativ cu concurenţa, Opel Adam stă bine. Cei mai apropiaţi concurenţi sunt Fiat 500 1.4 100 CP şi Mini One 1.6. Fiat-ul are un consum mediu oficial de 6.1 litri, în timp ce Mini consumă în medie 5.4 litri pentru fiecare 100 km parcurşi. Restul modelelor concurente din această clasă nu oferă un motor cu o putere similară.
Performanţe
Dotat cu motorul de 100 CP, Opel Adam poate parcurge sprintul de la 0 la 100 km/oră în 11.5 secunde şi atinge o viteză maximă de 185 km/oră, cea mai mare din acest segment de clasă şi putere. Rivalii săi sunt ceva mai rapizi la accelerare, Fiat 500 1.4 poate atinge "suta" în 10.5 secunde, la fel şi Mini One 1.6. Restul concurenţei foloseşte motoare de cilindree mică şi puteri inferioare ce se traduc şi prin timpi lungi de accelerare.
Interior
Opel a mizat pe atragerea unui public nou şi tânăr pentru noul model Adam. Şi pentru a face asta, a creat un sistem de personalizare impresionat cu denumiri haioase pentru elementele maşinii. Adam s-a transformat astfel într-o mică vedetă care atrage instant privirile pe stradă. Vom reveni la designul exterior şi ne vom concentra momentan pe interior. Adam este spaţios în partea frontală, cei doi ocupanţi ai locurilor din faţă având suficient loc. Modelul nostru a venit în echiparea Slam, interiorul fiind dominat de elemente în culoarea caroseriei. Instrumentele do bord sunt uşor lizibile, iar consola centrală era dominată de ecranul generos al sistmeului IntelliLink. Decorul interior ales pentru modelul de test este opţional, se numeşte James Blond şi costă 100 euro. Pentru încă o sută de euro primim şi iluminarea interioară multicoloră, iar plafonul printat în steag cu pătrăţele costă 200 euro şi se numeşte Go.
Pentru accesul la locurile din spate este nevoie să rabatăm spătarului scaunului din faţă, lucru care se face facil. Unul sau chiar doi pasageri de dimensiuni medii pot călători confortabil în spate, iar portbagajul, deşi nu are o deschidere impresionantă, este suficient de adânc pentru a primi o geantă de dimensiuni mari. Volumul total al portbagajului este de 170 litri, însă, la nevoie, bancheta se poate rabata pentru a crea spaţiu suplimentar.
Preţ de achiziţie
Am ajuns la delicatul capitol numit preţ de achiziţie. Pentru a putea parca un Opel Adam în faţa casei sau a blocului, trebuie să punem de-o parte o sumă ce începe de la 12.200 euro. Este preţul de bază pentru un Adam 1.2 70 CP în echipare Jam. Pentru un Opel Adam Slam cu motor 1.4 de 100 CP preţurile încep de la 14.200 euro (TVA inclus). Modelul din imagini mai conţinea o serie de dotări opţionale ce duc preţul modelului testat la 17.630 euro (TVA inclus).
Dacă dorim un model similar de la concurenţă, Fiat este ceva mai bine plasat cu simpaticul 500, preţul de pornire pentru un 500 1.4 100 CP în echipare Lounge fiind de 13.600 euro. În schimb, Mini este în continuare în altă galaxie, dovedindu-se a fi unul dintre cele mai dorite modele din acest segment, dar şi unul dintre cele mai scumpe. Un Mini One 1.6 de 98 CP costă 18.350 euro (TVA inclus). Există însă alternative mai ieftine din partea unor mărci ca Suzuki. Hyundai, Kia, Chevrolet, Citroen, Ford sau Renault. Însă nici unul nu oferă un motor de 100 CP, singurul model care se apropie de această putere fiind Suzuki Splash 1.2 de 92 CP, cu un preţ de 11.340 euro în echiparea GS.
Siguranţă
Opel Adam nu a trecut încă prin testele de impact organizate de EuroNCAP. Însă o va face probabil în scurt timp. La momentul respectiv vom updata această secţiune cu rezultatele obţinute. Inginerii Opel au spus că se aşteaptă ca Adam să obţină scorul maxim de cinci stele. Modelul vine dotat cu airbaguri frontale, laterale şi cortină plus ESP, aşa cum îi stă bine oricărui automobil modern.
EuroNCAP a anunţat rezultatele testului cu Opel Adam în sesiunea din septembrie 2013. Rezultatul obţinut este însă dezamăgitor, scorul general fiind de doar patru stele. Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi este de 87%, iar pentru pasagerii copii 72%. Gradul de protecţie pentru pietoni este de 65%. Zona unde Adam a avut cel mai mult de suferit a fost testul de impact lateral cu stâlp unde pieptul manechinului a fost expus unui risc mărit de accidentare.
Ţinută de drum
Noul Opel Adam este mic şi agil, suspensia gândită de către inginerii de la Russelsheim fiind bine realizată. Filtrează bine denivelările şi transformă Adam-ul într-un mic kart urban la nivel de agilitate. Problema vine de la tributul plătit imaginii glossy. Adam-ul în echipare Slam vine în standard cu jante de 17 inch, iar modelul nostru de test a venit echipat cu jante de aliaj de 18 inch, o rara avis în segmentul mini actual. De altfel, 18 inch pe un model de clasă mini mi se pare un mic prea mult. Chiar dacă aspectul exterior este interesant şi devine un punct forte, ţinuta de drum şi confortul pasagerilor au de suferit. Direcţia nu este strălucită la capitolul feedback, dar nici nu putem spune că ne-a dezamăgit. Pentru cei care vor să nu facă nici un efort la manevrele de parcare, Adam oferă şi un buton ce trasformă volanul într-un fulg. Probabil că nu va fi apăsat niciodată.
Vizibilitate
Fiind un automobil cu dimensiuni exterioare reduse, Adam se poate strecura şi parca fără probleme aproape oriunde. Parbrizul şi geamurile laterale nu sunt foarte mari, dar sunt suficiente pentru a vedea bine ce ne înconjoară. Luneta este destul de mică, dar ne-am obişnuit repede. În schimb, nu am înţeles de ce la acest nivel de echipare nu există senzori de parcare. Şi nici cameră pentru mersul cu spatele. Nu că ar fi nevoie de ele, un set de senzori ajută pentru o parcare perfectă.
Tehnologie
Pentru că se adresează unui public tânăr şi pasionat de gadget-uri, Adam nu putea rămâne în urmă la acest capitol. Punctul central al sistemelor de la bord este display-ul tactil al sistemului IntelliLink de pe consolă. Este un sistem de infotainment înrudit îndeaproape cu cel folosit de Chevrolet şi denumit MyLink. Sistemul permite conectarea telefonului mobil prin cablu sau Bluetooth şi accesarea prin intermediul unei interfeţe prietenoasă a muzicii, imaginilor şi agendei telefonului. De asemenea, există aplicaţii pentru navigaţie ca BrinGo ce funcţionează prin intermediul telefonului mobil.
Mai avem un computer de bord care îşi afişează informaţiile pe display-ul dintre turometru şi vitezometru, plus climatizare automată, lumini de zi LED, sistemul audio bun, scaune încălzite ca opţiune, ba chiar şi volan încălzit.
Design
Când am văzut micul model Opel în poze, nu am fost convins că este o maşină frumoasă. Dubiile au dispărut atunci când am fost faţă în faţă cu acest foarte galben Opel Adam. Designerii Opel au reuşit să creeze o mică vedetă, iar faptul că poate fi personalizat şi culorile sunt extrem de vii atrag instant toate privirile de pe stradă.
Am surprins multe exclamări: "Uite ce Opel!" Dar pentru că denumirea modelului nu este amplasată convenţional pe hayon, ci pe montanţii spate, multă lume încă nu asociază numele Adam cu acest model. Am primit felicitări şi la spălătorie pentru alegerea mea, lucru care m-a bucurat, dată fiind multitudinea de automobile noi şi vechi ce trec prin mâinile unui spălător de maşini. Una peste alta, Opel Adam m-a convins: arată bine, este mic şi manevrabil şi oferă suficient spaţiu. Îi mai trebuie un motor pe benzină turbo şi poate lupta de la egal cu oricare din concurenţii săi.
Ne-a placut
- Design atrăgător
- Materiale de calitate
- Suspensie
- Posibilităţi de personalizare
Nu ne-a placut
- Motor depăşit
- Performanţe modeste
Date tehnice - Opel Adam (2013-prezent) 1.4 Benzina 100CP S/S Man5 Slam | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Prima impresie , dupa articol: o masina foarte proasta, scumpa , cu motor depasit, spatiu mic, consum mare....dar cu efect coolness!!!
Ha,hha,hhha
hmmm... si voi spuneti ca nu mai exista motor pe benzina aspirat mai puternic in gama asta de pret? Eu zic ca exista. La 16.000 iti poti lua un Renault Twingo RS normal aspirat cu 133 CP.
Twingo e o legenda in segmentul sau fiind una dintre putinele optiuni competente in anii '90. E catalogata ca una dintre cele mai fiabile masini din lume (nu numai din segment), iar versiunea RS sau Gordini e cel putin la fel de tare la interior ca Opel Adam. Ca sa nu mai vorbim de performante...
http://www.caricos.com/cars/r/renault/2012_renault_twingo_rs/1024x768/3.html
Din pacate ca in multe alte situatii discutia a deviat, Adam e o masina super interesanta cu principalul scop sa preia din musterii lui Mini si 500.
Si referitor de durabilitatea interiorului din Logan bordul e un plastic dur... nu are ce sa pateasca. Daca ar fi fost tratat cu niste sibstante speciale de exemplu, care sa-i ofere o senztie mai placuta la atingere sau un aspect mai placut cu siguranta vorbeam de altceva. insa este o masina low cost si asta nu prea a contat.
Fiabilitatea lui Twingo din anii '90... nu zic, a fost o masina fiabila. Insa daca sustii ca a fost cea mai fiabila din clasa probabil nu ai auzit de Toyota Starlet. Ca sa nu mai spunem ca nici Peugeot 106 nu prea a fost o dezamagire.
Nu vad de ce va crizati atat. Nu s-a facut nicio exagerare. Omu' si-a spus o parere cu privire la o alternativa. Ok,sunt de acord ca nu se poate compara Adam cu o versiune standard de Twingo, dar de ce n-ar fi Twingo RS chic si de lifestyle? Sa fim seriosi, e o alternativa de bun gust. Orice ai spune, o masina de lifestyle implica o anumita doza de sportivitate. Este deasemenea "fun" si originala - un alt aspect care defineste o masina de lifestyle. La 16.000 nu e ieftina deloc pentru clasa mini, dar ofera multe satisfactii la banii astia.
Toyota Starlet?! Aici ai deraiat... in primul rand nu prea era mini, se incadra cu Clio la acea vreme, in al 2-lea rand a fost cvasiinexistenta in Europa, vanzarile fiind slabe si de aceea nu o prea gasesti in niciun top de fiabilitate respectabil. A fost atat de mare "succes" incat la sfarsitul anilor 90 i-au schimbat denumirea. Realitatea vremurilor e alta. La acea perioada Clio facea furori in Europa, fiind arhetipul masinii mici si fiabile de oras. De aia se si spunea ca Renault e specialistul clasei mici. Acum la cate masini au aparut s-a mai diluat din acea aura bineinteles. Oamenii uita, copiii vin din urma dupa cum spunea cineva mai sus. Peugeot 106? A avut fiabilitate ok, dar nu mai buna decat Twingo. In Franta, pentru francezi prima optiune e Twingo, nu Peugeot.Si nu poti sa spui ca-i vorba de pret pentru ca au cam aceiasi valoare. Situatia la vanzari e generalizata si-n Europa: pe primele 2 locuri sta Fiat cu Panda si 500, dupa care urmeaza Twingo. Pengeot e mai jos ca vanzari pe segmentul asta.
Concluzia mea e urmatoare : alegi acest Adam doar daca esti mare fan Opel, caci la ce ofera concurenta la acelasi pret sau mai mic, dce ex Alfa Romeo Mito, Fiat 500, Citroen DS 3 si chiar Mini One ( pt o mie in plus ai emblema, tehnologia si efectul Mini & BMW )
Am avut 2 Loganuri (2005 si 2006)care au facut suta de mii si crede-ma ca stiu ce vorbesc...masini "subtiri", care troncane, usile se lasau..etc. (l-a usa s-a rupt si roata am chemat platforma), care le-am dat la pret de nimic doar sa scap de ele.
Am mers si cu alte Renaulturi, cel mai comic a fost Fluence varianta de baza, mergea schimbatorul chiar ca la 1310.
Nu asociez eu cu Dacia, ci ei se asociaza, parca scria pe spate "by Renault".
Iar Twingo, e o comicarie de masina, buna ca buget de oras, dar cine se uita la Mini, 500, Adam nici macar nu se gandeste la Twingo.
Iar discounturi, vezi ca in ianuarie ajung lejer la 15%
Iar la cate likeuri negative am, se vede "traditia" Renault din Romania de care vorbeam :))))))))
Si stai tu linistit, Dacia n-are nevoie de confirmarea unor tarani autohtoni ce rup roti la masini (desi la alde astia ca tine inventiile sunt la ordinea zilei). Dacia face masini fiabile apreciate peste tot in Europa (Romania inclusiv).
Faptul ca Starlet nu a avut vanzari mari in Europa nu inseamna ca trebuie sa arunci in ea cu bolovani cum ca nu ar fi fiabila. Aici vorbim despre ceva ce nu prea intelegi, cultura auto adica. Ca sa ma fac mai bine inteles, Toyota nu a avut vanzari foarte mari in Europa niciodata. Insa cand vine vorba de fiabilitate lucrurile stau cu totul altfel.
Ma asteptam sa nu te legi de schimbarea denumirii modelelor. Hai sa ne amintim cate denumiri a schimbat Renault din anii '70 pana in prezent. Altii (chiar din Europa) folosesc aceiasi denumire de aproape 40 de ani. Ca sa nu mai spunem ca avem exemple si la asiatici (Corolla sau Civic de exemplu).
Si nu, o masina lifestyle nu implica neaparat o doza de sportivitate. Masini precum Mini, Fiat 500, Adam pot fi considerate diferite fata de o simpla masina de clasa mini. Pentru ca, spre deosebire de celelalte primeaza mai mult aspectul, impresia pe care o lasa pe strada (acea pata de culoare in trafic daca vrei), in detrimentul atentiei la organizarea spatiului interior, consumului sau performantelor dinamice. Twingo nu poate fi considerata o masina lifestyle pentru ca nu a fost gandita in directia asta. De exemplu nu ti se ofera asemenea grade de personalizare a ei. Captur in schimb este o masina lifestyle.
Pe de alta parte vanzari mai mari nu inseamna neaparat ca masina x e mai buna decat masina y pentru ca s-a vandut mai bine.
PS: pentru cel de mai sus, nu uita un lucru. Indiferent de domeniu nimeni nu e perfect. Faptul ca individul a rupt o roata la Logan nu inseamna neaparat ca masina Dacia Logan e proasta, ci ca se poate intampla si asta. Evident ca nu la toate masinile (Logan in cazul de fata), insa sanse ar fi. Si eu am vazut acum 2 ani un Clasa S cu partea electrica facuta praf, in conditiile in care S a fost considerata a fi printre cele mai bune masini din lume. Acum ar fi o aberatie sa generalizam, cum ca Clasa S e o masina proasta.
PS: n-a spus nimeni ca performantele dinamice "primeaza", dar sunt o parte intriseca a masinilor de lifestyle. Asta apropo de cultura auto...
Vad ca Romanasii (care oooo da isi merita din plin soarta ca natie), catalogheaza pe cineva tzaran prin faptul ca i s-a rupt roata si fara sa stie defapt ce s-a intamplat acolo.