Miercuri, 14.08.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Din când în când, BMW face câte un experiment. Fie că vorbim de motorizări, tehnologii, tuşe de design, caroserii sau nişe întregi, se întâmplă chestii interesante în clădirea cu patru cilindri din Munchen. Astăzi vă vorbim despre ultimul experiment al bavarezilor ajuns pe piaţa din România, BMW Seria 3 GT. Abrevierea GT vine de la Gran Turismo, dar ascunde în spate ceva mai mult decât o simplă versiune de caroserie nouă pentru Seria 3 F30.
Experimentul GT nu este nou la BMW, acesta fiind lansat iniţial în gama Seria 5, oferind un model cu spaţiu pentru picioarele ocupanţilor din spate similar cu cel oferit de un Seria 7, un portbagaj comparabil cu un Seria 5 Touring şi un design comparabil cu o operă artistică pe care puţini o înțeleg. Asta dacă o înțelege cineva.
De asemenea, BMW nu este la primul experiment în materie hatchback în gama Seria 3, ultima încercare de acest gen fiind codul de şasiu E36/5, cunoscut în popor sub numele de E36 Compact. Acesta a ajuns să dea naştere lui BMW Seria 1, singurul model la care ne gândim atunci când spui "compactă premium cu tracţiune spate".
Însă, pentru noi, Seria 3 GT a fost ceva mai mult decât un simplu hatchback bazat pe modelul de segment D al nemţilor. Într-un fel, este un BMW complet nou, iar noi l-am văzut ca fiind cea mai confortabilă versiune a lui Seria 3 creată vreodată.
BMW Seria 3 Gran Turismo (2013-2016)
325d 2.0 218CP Man
- Pret de pornire 36.642 €
- Pret model testat 58.454 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
BMW se aşteaptă ca versiunea 2.0 diesel a lui 3 GT să fie cea mai vândută din gamă, aşa că ne-am trezit la volanul acesteia în compania minunatei transmisii automate cu opt trepte dezvoltate de ZF. Cunoaştem deja motorizarea 2.0 diesel de 184 CP de la BMW, aceasta nefiind cea mai rafinată unitate din segment, dar fiind fruntaşă între rivali dacă ne uităm la performanţele obţinute şi la consumul de carburant anunţat. Există zgomot la rece în habitaclu - un huruit diesel demn de o cauză mai bună - însă lucrurile se schimbă imediat ce pleci de pe loc și motorul începe să se încălzească.
Transmisia, însă, recuperează cu vârf şi îndesat micile nemulţumiri, schimbând cu o rapiditate şi inteligenţă de invidiat. Singurul motiv pentru care ai cupla modul manual este lipsa de încredere în unitate, aproape nejustificată în condiţiile normale de condus, căci transmisia asta este mai rapidă şi mai eficientă decât un operator uman, iar rapoartele sale sunt etajate special să fie controlate de computer.
Reprizele sunt mai mult decât suficiente pentru un model de 184 CP, reuşind să nu facă de ruşine sigla alb-albastră de pe capotă şi oferind nivelul potrivit de dinamism necesar de la un Seria 3 diesel. Nu vei face întreceri la semafor, dar nici n-ai nevoie, pentru că 3 GT este genul de maşină cu care te duci relaxat într-o călătorie lungă.
Consum
BMW anunţă un consum mediu de 4.9 litri la sută pentru Seria 3 GT în versiunea 2.0 diesel. Pentru mediul extraurban, consumul este declarat la 4.4 litri la sută, pe când mediului urban i se atribuie un consum de 5.9 litri la sută.
Cum nu prea sunt foarte multe hatchback-uri de clasă medie în segmentul premium, ne vom uita la pseudo-echivalentul său din gama Audi, respectiv A5 Sportback. Acesta câştigă la mustaţă comparaţia, cu un consum mediu de 4.8 litri la sută pentru versiunea 2.0 TDI de 177 CP cuplată unei transmisii Multitronic. Versiunea S-Tronic a aceleiaşi motorizări aduce un consum mixt de 5.3 litri la sută, dar aceasta prezintă şi sistemul de tracţiune integrală quattro, ceea ce îi aducea un dezavantaj în comparaţie cu BMW-ul cu tracţiune spate despre care vorbim în testul nostru.
În cadrul testului Automarket am obţinut un consum urban de 7.3 litri la sută, mai mult decât rezonabil având în vedere efortul depus de instalaţia de climatizare pentru a menţine o temperatură confortabilă la interior.
În regim extraurban, consumul de carburant se apropie de cinci litri la sută, obţinut într-un regim de condus temperat şi cu modul Eco Pro activat. Pe autostradă, la 130 km/h, consumul de carburant se apropie de şase litri la sută, iar turaţiile sunt în jurul pragului de 2.000 rpm, totul graţie transmisiei automate cu opt trepte.
Cu jumătate de rezervor am putut parcurge 500 de kilometri fără să ne străduim prea tare, singura condiţie fiind respectarea limitelor de viteză impuse pe segmentele de drum pe care le-am abordat.
Performanţe
După cum explicam mai sus, Seria 3 GT nu este genul de maşină cu care să alergi de la un semafor la altul. Acest model inspiră şi parcă cere înapoi ceva mai multă înţelepciune din partea şoferului. Cu toate acestea, dacă ai nevoie să te grăbeşti, Seria 3 GT nu te lasă la greu.
Motorizarea testată de noi asigură un sprint 0-100 km/h în 7.9 secunde şi este capabilă să ducă hatchback-ul german de clasă medie până la 226 km/h. Totul fără ca şoferul să-şi bată prea tare capul referitor la momentul optim pentru a schimba treapta de viteză. Singurul competitor al lui Seria 3 GT este la fel de rapid până la sută, diferenţa dintre cele două fiind absolut insignifiantă, de un kilometru pe oră la viteza maximă în favoarea BMW-ului.
Interior
Habitaclul este principalul motiv de existenţă al acestei versiuni de caroserie a lui BMW Seria 3. Într-un fel, parcă totul a fost construit în jurul său. În raport cu versiunea berlină, 3 GT are în plus 40 de litri la nivelul portbagajului şi 70 de milimetri în plus pentru picioarele pasagerilor din spate, ca să nu mai vorbim de un plus de spaţiu pentru capetele acestora. Este ca și cum, în avion, ai fi prins locurile de la ieșirea de siguranță: pasagerii sunt pur și simplu răsfățați.
Celelalte atribute ale interiorului lui BMW 3 GT sunt bancheta spate aparent mai mare decât cea a lui Seria 5, deschiderea portbagajului mai amplă decât cea a lui Seria 3 Touring, ampatament de X5 şi poziţie la volan situată între un Seria 3 şi un X1.
Într-un fel, Seria 3 GT aduce puţin din fiecare model nou de la BMW lansat în ultimii ani. Este cel mai practic Seria 3 oferit vreodată fără să fie Touring. Din punctul de vedere al unui pasager din spate, Gran Turismo este cel mai confortabil Seria 3 pe care-l poţi cumpăra. Când ajungi pe locul şoferului, uiţi rapid de formele din spate şi te simţi aproape la fel ca într-un Seria 3 standard din punctul de vedere al orientării în spațiu. Materialele se încadrează fără probleme în standardele cu care ne-a obişnuit BMW, unul dintre cei trei jucători importanţi ai segmentului premium.
Totuși, poziţia la volan e ceva mai înaltă decât cea a unui Seria 3 standard, dar şoferul "stă mai jos" decât în cazul unui SUV sau crossover. Portbagajul este mare, având 520 litri, cu 40 în plus faţă de un A5 Sportback, iar volumul său poate urca până la 1.600 de litri, deschiderea mare asigurând şi posibilitatea transportării unor obiecte voluminos.
Preţ de achiziţie
Cel mai ieftin BMW Seria 3 GT pleacă de la 36.642 euro cu TVA inclus. Echivalentul său din gama Seria 3 Touring pleacă de la 35.092 euro cu TVA inclus, în timp ce berlina cu motorizarea echivalentă pleacă de la 33.294 euro cu TVA inclus.
Combinaţia de motorizare şi transmisie testată de noi, adică 320d cu transmisie automată, pleacă de la 42.835 euro cu TVA inclus. Echivalentul său din gama Audi, A5 Sportback, pleacă de la 35.400 euro în versiunea de bază şi ajunge la un preţ de pornire de 41.180 euro pentru motorizarea comparabilă. Deci, oricum o dai, nu-i mai ieftină decât un Seria 3 Touring, Audi A5 Sportback sau Seria 3 Sedan, fie el în versiune de bază sau în versiune echivalentă.
Exemplarul testat de noi costă 58.454 euro cu TVA inclus, fiind dotat cu echipamente opţionale care totalizează mai mult de 15.000 euro.
Însă lucrurile diferite vor costa întotdeauna mai mult, iar Seria 3 GT este ceva totalmente diferit. În primul rând, nu are partea frontală a lui Seria 3, cum se întâmplă cu Touring-ul şi cu majoritatea break-urilor de pe lumea asta. Este suficient să vă uitaţi cu atenţie la blocurile optice şi la grila faţă pentru a observa diferenţa dintre Seria 3 GT şi Seria 3. În plus, maşina oferă o altă ”aromă” de Seria 3, să-i zicem, încercând să formeze o nouă nişă. Nu știm dacă e de bine sau de rău, dar asta va decide publicul.
Siguranţă
EuroNCAP nu a lovit noul Seria 3 GT de stâlpi şi ziduri de beton, dar l-a lovit pe fratele său sedan, care s-a descurcat de minune, obţinând cinci stele de siguranţă. Tocmai pentru că Seria 3 are rezultate atât de bune la EuroNCAP, îi acordăm fratelui său Gran Turismo punctajul maxim la această categorie.
Lista de dotări de siguranţă este generoasă şi include, pe lângă banalele airbaguri, ABS şi sistemele de control dinamic al stabilităţii şi tracţiunii (DSC şi DTC), o mulţime de elemente de siguranţă activă: funcţie de avertizare la schimbarea şi la părăsirea benzii de mers pentru şoferii neatenţi şi somnoroşi, funcţie de recunoaştere a semnelor de circulaţie şi pilot automat cu funcţie de frânare.
Ţinută de drum
Seria 3 GT este cel mai puţin dinamic membru al gamei de segment D de la BMW. Însă, asta nu înseamnă că nu este deloc dinamic, ci ne aduce ceva special în plus şi, mai important, în schimb: este cel mai confortabil membru al gamei Seria 3. Reuşeşte să fie confortabil atât pentru şofer şi pasagerul din dreapta, cât şi pentru cei trei adulţi care pot ocupa bancheta din spate.
Graţie faptului că nu mai avem jante de 19 inch, ci de 18 şi echipate cu anvelope fără "talie joasă", modelul este foarte confortabil chiar şi pe drumurile româneşti. Testul nostru cu BMW Seria 3 GT s-a derulat, în principal, în modurile Confort şi Eco Pro, în încercarea de a ne abţine de orice intenţie de a călca până la fund pedala de acceleraţie, dar am avut şi câteva escapade în modurile Sport şi Sport Plus.
Ei bine, concluzia că Seria 3 GT este cel mai puţin dinamic membru al gamei Seria 3 vine de la direcţie, care pare să nu ofere acelaşi nivel de feedback precum cel găsit la Seria 3, preferând să mizeze pe partea de efort redus la bracare. Însă direcţia este departe de a fi imprecisă sau anesteziată, 3 GT trezindu-se la viaţă odată ce abordezi modul sport, cu toate că nu se simte la fel de "ascuţit" ca un Seria 3 "normal". Senzaţia redusă de dinamism este amplificată şi de modificarea centrului de greutate prin schimbarea ampatamentului şi a gărzii la sol, cu toate că BMW a reuşit să menţină ruliul caroseriei la nivelul minim, chiar şi pentru noua lor "struţocămilă".
Vizibilitate
Forma nouă adusă de Seria 3 GT în gama de modele de segment D a producătorului din Munchen nu a impus probleme pentru inginerii săi, aceştia având ocazia să-l echipeze cu o lunetă generoasă şi cu un set de oglinzi laterale de dimensiuni corecte.
Suprafeţele vitrate sunt mai mari decât la un Seria 3 obişnuit, iar singura sa problemă în materie de vizibilitate ar putea veni la nivelul parbrizului, a cărei înclinaţie duce la un set de montanţi A deranjanţi la virajele strânse.
Tehnologie
De la o vreme, toate modelele BMW pe care le testăm vin, în mare, cu aceleaşi funcţii la capitolul tehnologie. Toate au iDrive, toate au Connected Drive şi începem să găsim din ce în ce mai multe elemente comune între ele, de la aplicaţiile disponibile pe internet şi dedicate unor funcţii utilizabile în maşină, până la dotări ce ţin de confort la volan, cum este cruise control-ul adaptiv cu funcţie de frânare, asistentul "de fază lungă" şi sistemul avansat de camere şi senzori de parcare.
Dintre toate sistemele de mai sus, cele mai interesante sunt asistentul fazei de drum şi sistemul Surround View. Al doilea sistem include un set de camere video, care formează o imagine completă a tot ceea ce se întâmplă în jurul maşinii atunci când parchezi. Pe lângă ele, ai un set de senzori, sistemul PDC oferind o imagine de ansamblu foarte clară atunci când parchezi, distanţa faţă de obstacole fiind reprezentată printr-un set de plăci virtuale care îşi schimbă culoarea şi distanţa faţă de maşină în funcţie de distanţa faţă de obstacol.
Asistenul fazei de drum funcţionează doar atunci când este activat şi farurile sunt trecute pe modul automat. Acesta comută automat între faza de drum şi faza de întâlnire în funcţie de viteza de deplasare, unghiul de bracare al roţilor şi eventuala întâlnire cu alte vehicule care circulă din sensul opus. Dacă urmăreşti doar fasciculul de lumină pe drum, întregul spectacol este uimitor de precis şi de logic, sistemul arătându-ţi tot ceea ce te interesează să vezi mai clar. Însă, acesta pare să-i deranjeze pe ceilalţi participanţi la trafic, în special dacă circulăm cu el pe DN1 sau o arteră similară, caz în care vă veţi trezi cu o serie de "flash-uri" fără să aveţi vreo vină, dar s-ar putea să fie doar o problemă de obişnuinţă din partea celorlalţi şoferi, sistemul funcţionând fără reproş, închizând faza de drum înainte ca alt vehicul să apară direct în faţa lui 3 GT.
Design
Hai să spunem că Seria 3 GT nu este cel mai frumos BMW din istorie. E clar că formele sale nu vor construi fan club-uri, însă parcă nu-i nici cel mai urât de până acum. A existat epoca Bangle, au apărut fel şi fel de forme de atunci şi până acum, iar noţiunile de urât şi frumos s-au diluat în gusturi personale.
În plus, odată ce l-am văzut pe Seria 5 GT, parcă nu puteam să mai fim surprinşi cu garda jos, nu? Lăsând gluma la o parte, Seria 3 GT pare ceva mai închegat din punct de vedere estetic decât fratele său mai mare. Ne place că BMW a renunţat la ideea unui portbagaj care să se deschidă doar în partea inferioară, oricât de util ar fi fost acesta, preferând să opteze pentru o soluţie cu un beneficiu real.
Ne-a placut
- Consum de carburant
- Confort
- Spaţiu pasagerii din spate
- Transmisie automată inteligentă
Nu ne-a placut
- Preţ mai ridicat decât al singurului rival de pe piaţă
- Direcţia nu se simte la fel de responsivă precum la un Seria 3 standard
- Design-ul nu este pe placul oricui
- Portbagajul nu este pe atât de mare precum pare
Date tehnice - BMW Seria 3 Gran Turismo (2013-2016) 325d 2.0 218CP Man | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
... sa ne aducem, inca odata, aminte ca 550i costa 62000Euro in romania, varianta "stock", si ca este superior trotinetei asteia din cam toate punctele de vedere, chiar incepand de la varianta de baza.
De asemenea sunt de parere ca ideea de "spatiu" nu este vizibila la 3GT decat pasagerului din spatele unui sofer care are mai mult de 1.90m "altitudine" ... altfel, daca soferul este un om "mediu" de 1.75 si are scaunul tras in fata, spatiul ala maret cu care se lauda 3GT este absolut invizibil. Nu mai vorbesc despre faptul ca, pe datele tehnice de la BMW se vede cum 3GT este mai ingust decat 3 ... ceea ce ma duce cu gandul la "spatiul" oferit de un matiz ... oferit numai deasupra capului, exact acolo unde iti este cel mai folositor.
(puteti sa scrieti de doua ori "Design-ul nu este pe placul oricui" ... ca nu se supara nimeni)
XF facelift 3.0D v6 275 CP sa nu mai vorbim de Infiniti Q50 care apare la anu ....
Q50 da....XF e in clasa cu seria 5. evident ca masina este supraevaluata. Nu imi pot imagina ce e in mintea unui viitor propietar de asa ceva. Pe langa pretul enorm care nu il merita e si urata. Nu are sens masina....mai bine cumperi versiunea touring care e superb si il comanzi full si tot nu ajungi cu el la pretul asta.