Drivetest Ford Tourneo Custom Van (2012-prezent)
2.2 Diesel Turbo (TDCI) 125CP Man6 Amp. Scurt TrendVineri, 31.08.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ford Tourneo Custom este o apariţie neaşteptată pe piaţa auto, aspectul său fiind extrem de spectaculos în raport cu scopul existenţei sale. Ceea ce părea să fie doar un experiment, respectiv aplicarea limbajului Kinetic design pe un vehicul comercial, a devenit un model de serie, iar Ford a mers şi mai departe şi i-a dat lui Tourneo un interior foarte apropiat de cel al unui autoturism.
Pe lângă faptul că arată ca un autoturism, are dotări de autoturism şi un interior care se simte precum cel al unui turism, iar Ford Tourneo Custom se şi conduce precum un astfel de model. Cei de la Ford spun că modelul nu va înlocui încă actuala gamă Transit/Tourneo, ci o va suplini în vederea unei înlocuiri treptate.
Ford Tourneo Custom Van (2012-prezent)
2.2 Diesel Turbo (TDCI) 125CP Man6 Amp. Scurt Trend
- Pret de pornire 36.896 €
- Pret model testat 40.467 €
Motor / Transmisie
La prima vedere, gama de vehicule comerciale de la Ford s-a complicat dramatic odată cu apariţia modelelor care poartă sufixul Custom. Ford a făcut însă ceva inteligent şi a simplificat procesul de alegere al unui nou model, cu toate că nu toţi clienţii vor fi satisfăcuţi de această decizie. Gama Transit Custom/Tourneo Custom şi toate derivatele sale este oferită în compania unei singure motorizări, un TDCI de 2.2 litri, doar cu tracţiune faţă şi doar cu transmisie manuală cu şase trepte.
Motorul este disponibil în mai multe niveluri de putere, de la 100 până la 155 CP. În standard, Transit are un mod ECO, activat automat la pornire, care limitează viteza maximă la 110 km/h şi are o funcţie start-stop. Pe lângă asta, modelul are şi un sistem de gestiune a încărcării bateriei, care stabileşte când este momentul oportun pentru încărcarea acumulatorului.
În cadrul testului din Germania, am condus versiunea de 155 CP a unicii motorizări din gamă, care s-a dovedit a fi sprintenă. Motorul este antifonat destul de bine, marcând o îmbunătăţire dramatică faţă de generaţia precedentă, cu toate că se face auzit până la urmă în habitaclu la turații ridicate. Graţie nivelul ridicat al cuplului motor oferit încă de la 1.600 rpm, de 385 Nm, reprizele furnizate de Tourneo Custom sunt bune chiar şi atunci când avem pasageri la bord sau o încărcătură "sănătoasă" în spate. Am avut ocazia să-l încercăm şi pe fratele său, Transit Custom, alături de o încărcătură de 450 kilograme, care ne-a dovedit şi el că poate fi un atlet grasuț atunci când este încărcat.
Consum
Sistem Start-stop, funcţie de limitare a acceleraţiei, limitator de viteză, indicator de schimbare a treptelor de viteză, sistem de monitorizare a încărcării acumulatorului, pompă de ulei cu debit variabil şi pompă de vacuum montată în chiuloasă. Acestea sunt modificările aplicate de Ford pentru a-l face pe Tourneo Custom mai eficient. Pe scurt, vorbim despre tehnologiile ECOnetic, denumirea comercială utilizată de Ford pentru sistemele sale de reducere a consumului de carburant.
Modificările nu s-au oprit aici, Tourneo Custom şi Transit Custom având un coeficient aerodinamic cu 7.5% mai bun faţă de predecesorii lor, atingând valoarea de 0.37. Transmisia are rapoarte optimizate pentru un consum redus de carburant, iar etrierii au fost reproiectaţi pentru a reduce rezistenţa la rulare. Anvelopele lui Transit Custom şi Tourneo Custom au două strategii de presiune, clienţii putând alege între echilibrul dintre confort şi manevrabilitate oferit de presiunea recomandată şi consumul de carburant cel mai redus, fără să afecteze în niciun fel capacitatea de încărcare.
Consumul mediu declarat al lui Ford Tourneo Custom este de 6.6 litri la sută în regim mixt, cu emisii de CO2 de 172 grame pe kilometru. Această valoare este valabilă pentru toate modelele din gama Transit Custom/Tourneo Custom, indiferent de nivelul de putere, iar cei de la Ford susţin că este cea mai bună din segment, afirmaţie confirmată de datele tehnice ale concurenţilor.
În cadrul testului nostru din Germania, derulat în principal pe autostrăzi care au avut porţiuni fără limită de viteză, unde nu ne-am sfiit să încercăm viteza maximă a lui Tourneo Custom, am obţinut un consum de 9 litri la sută într-un stil de condus foarte alert. Dacă temperăm ritmul şi păstrăm funcţia ECO activată, consumul lui Tourneo Custom scade simţitor, atingând valori situate între 7 şi 8 litri la sută în regim mixt.
Performanţe
Nivelul ridicat de putere oferit de motorul Duratorq de 2.2 litri al lui Ford Tourneo Custom permite un nivel interesant al performanţelor pentru un vehicul comercial. Spre exemplu, Citroen Jumper în versiunea 2.2 HDi, unul dintre cei mai apropiaţi rivali, are 130 CP şi 320 Nm, ceea e înseamnă cu 25 CP şi 65 Nm mai puţin decât oferă noul Tourneo Custom în versiunea de top. Deşi pare impresionant, nu este cel mai puternic motor oferit pe un vehicul comercial. Italienii de la Iveco au un diesel de 2.999 cmc care oferă 177 CP şi 400 Nm, iar nemţii de la Mercedes-Benz au un 2.2 CDI de 163 CP şi 360 Nm, care se dovedeşte a fi surprinzător de rapid.
Ei bine, Jumper-ul menţionat mai sus poate să atingă o viteză maximă de 148 km/h, în timp ce timpul 0-100 km/h este nespecificat. Tourneo este mai rapid decât majoritatea rivalilor, dar aici apare Mercedes-Benz Viano de 163 CP, care fură coroniţa pentru premiul întâi cu o viteză maximă de 188 km/h şi un timp 0-100 km/h de 12.1 secunde. Tourneo ajunge astfel pe locul doi al podiumului.
Interior
Ford a făcut un pas îndrăzneţ cu interiorul lui Tourneo Custom şi Transit Custom. Mai exact, americanii şi-au echipat modelele cu elemente de interior găsite în gama sa de autoturisme. Avem un volan ca al lui Focus, ceasuri de bord cum găsim pe aproape toată gama Ford, consolă centrală cu comenzi pentru multimedia care au un format identic cu cel găsit în gama Focus şi multe alte elemente de acest gen. Până şi maneta de semnalizare şi maneta de control a ştergătoarelor de parbriz au o formă şi o textură comună cu cele găsite în gama de autoturisme Ford. Ambele modele au o planşă de bord identică şi numeroase componente identice, situaţia fiind schimbată abia după ce trecem de scaunul şoferului.
Pe lângă senzaţia plăcută de familiaritate pe care o aduce o asemenea alegere, avem şi o senzaţie de calitate percepută la întregul interior al lui Tourneo Custom. Foarte multe materiale sunt de calitate demnă de un autoturism, absolut lăudabil pentru un vehicul comercial. Totuși, ciudat sau nu, singurul aspect de criticat la această iniţiativă este... același bord. Motivul: versiunile furgon ale lui Transit Custom nu ar fi avut nevoie de asemenea finisaje şi plastice moi, deoarece ridică semnificativ preţul de achiziţie şi calităţile lor actuale le fac mai sensibile la uzură în timp în comparaţie cu plasticele dure găsite într-un Transit actual.
Poziţia la volan poate să fie destul de joasă, amplificând senzaţia că eşti la bordul unui autoturism mai ciudat, şi nu într-un vehicul comercial. Scaunul şoferului este profilat agreabil şi are şi o cotieră poziţionată într-o poziţie ergonomică. Cei doi pasageri din faţă stau pe o banchetă înaltă, aceştia nefiind "binecuvântaţi" cu o senzaţie la fel de puternică de "cred că sunt într-o maşină, de fapt".
Pasagerii din spate au spaţiu suficient, iar portbagajul nu dispare nici măcar în configuraţia cu 8+1 locuri. Am fi dorit ca pasagerii din spate să aibă accces la câte un set de mânere de viraj, după cum a primit pasagerul din dreapta. Cât timp stai pe scaunul din faţa volanului, poţi să spui că Ford a aplicat cu brio ideea de autovehicul comercial care îţi dă senzaţia de autoturism.
Preţ de achiziţie
Am testat nivelul de echipare de top al gamei Tourneo Custom, numit Limited. Cea mai ieftină versiune are un motor de 125 CP şi pleacă de la 39.351 de euro cu TVA inclus, în timp ce versiunea cea mai scumpă, cu ampatament de 3.300 milimetri şi cu un motor de 155 CP, are un preţ de pornire de 41.087 euro cu TVA inclus. Cel din urmă este şi cel mai scump membru al gamei Tourneo Custom/Transit Custom oferit spre vânzare de Ford.
Cel mai ieftin Ford Transit Custom cu 8+1 locuri pleacă de la 27.280 de euro cu TVA inclus şi reprezintă versiunea Kombi, nivelul de echipare Base şi are 100 CP. Versiunea Bus pleacă de la 34.788 euro cu TVA inclus în nivelul de echipare Base, iar preţul urcă la 36.896 euro pentru nivelul de echipare Trend. Exemplarul testat de noi reprezenta nivelul de echipare Limited şi pleacă de la 40.467 euro cu TVA inclus pe piaţa din România.
De dragul statisticii, cel mai ieftin Transit Custom, adică versiunea furgon, costă 24.428 euro cu TVA inclus şi se mândreşte cu aceleaşi forme şi aceleaşi elemente interioare (unele componente vor lipsi, evident, diferența fiind făcută de nivelul de echipare).
Siguranţă
Indiferent de versiunea de echipare, gama Transit Custom/Tourneo Custom are ABS în standard, 4 discuri de frână, ESP, Asistenţă la Plecarea din pantă, control adaptiv al greutăţii, asistenţă la frânarea de urgenţă, avertizarea la frânarea de urgenţă, protecţie anti-rostogolire şi airbag şofer. În funcţie de versiune, airbag-ul pasager, airbag-urile laterale şi airbag-urile cortină sunt oferite fie standard, fie ca dotare opţională. Oricum ar fi, trebuie să le apreciem prezenţa în oferta unui vehicul comercial.
EuroNCAP nu testează vehicule comerciale precum Transit Custom şi Tourneo Custom, dar trebuie să le dăm celor de la Ford o notă bună pentru efort şi pentru faptul că oferă ESP în standard.
Ţinută de drum
Încă din faza incipientă, cei de la Ford au dorit să-l facă pe Tourneo Custom şi pe fratele său, Transit Custom, să se simtă ca o un turism pe şosea. Fizic vorbind, era aproape imposibil să fie la fel, dar setările potrivite pot oferi o experienţă interesantă la volan şi într-un vehicul de acest tip. Din punct de vedere al moştenirii, Ford Transit era printre cele mai dinamice modele din segmentul său, dacă nu chiar cel mai dinamic. De fapt, vehiculul comercial era atât de dinamic încât Jaguar a folosit un şasiu de Transit pentru a testa propulsorul supercarului XJ220, model care a ajuns să obţină recordul de viteză pe Nurburgring pentru modele de serie şi să-l păstreze vreme de opt ani, după ce a reuşit să-l surclaseze pe deţinătorul precedentului record cu aproximativ 30 de secunde.
În cazul lui Tourneo Custom, cheia unei experienţe plăcute la volan stă în amintirea constantă că eşti la volanul unui vehicul comercial. Cât timp nu uiţi nicio clipă că vehiculul pe care îl conduci are mai mult de cinci metri lungime şi aproape doi metri înălţime şi nu ai impresia că eşti la volanul vreunui Focus RS, ai toate şansele să rămâi pe şosea şi să nu produci vreun carambol. Mai mult decât atât, direcţia va fi suficient de precisă cât să-ţi dea de înţeles ce se întâmplă cu puntea faţă şi fără să te obosească la o călătorie mai lungă. E greu să dai senzaţia unui vehicul dinamic cu o punte spate cu arcuri lamelare, dar cei de la Ford au reuşit să obţină unul dintre cele mai atletice modele din segment.
Vizibilitate
Tourneo are oglinzi laterale mari, geamuri laterale mari, o poziţie înaltă la volan şi o cameră video pentru marşarier. Camera video are un mic afişaj integrat în oglinda centrală a lui Tourneo Custom şi a lui Transit Custom, ceea ce te ajută foarte mult la manevrele cu spatele. Atât din punctul de vedere al siguranţei efective, cât şi la reducerea timpului necesar unei garări corecte.
Această cameră video costă 992 de euro cu TVA inclus, relevă lista de preţuri a celor de la Ford.
Tehnologie
Ford a echipat modelele Transit Custom şi Tourneo Custom cu o serie de elemente tehnologice avansate. De la cruise control şi limitator de viteză până la sistemul SYNC, vehiculele comerciale ale constructorului american oferă numeroase elemente interesante. Cu toate astea, nu toate sistemele sunt standard, multe rămânând doar opţionale costisitoare pe care nu le va alege nimeni. Computerul de bord şi aerul condiţionat nu sunt oferite standard pe toate versiunile.
Spre exemplu, sistemul SYNC are o funcţie SOS, care funcţionează doar dacă şoferul şi-a conectat telefonul mobil prin Bluetooth la sistemul handsfree integrat. În cazul unui accident, vehiculul apelează automat serviciile de urgenţă. Dacă şoferul nu va putea comunica din orice motiv, sistemul le va transmite autorităţilor poziţia GPS a vehiculului în limba vorbită de reprezentanţii serviciului de urgenţă.
Design
Designerii Ford au întors limbajul Kinetic pe toate părţile şi s-au străduit să facă un Transit, respectiv un Tourneo cât mai atrăgător şi cât mai apropiat de identitatea mărcii. Cu chiu, cu vai, au reuşit să integreze o serie de elemente de design, cum ar fi grila faţă, pe o caroserie care numai dinamism nu inspira.
Apoi, au umflat bosajele aripilor, au montat stopuri cu un design sofisticat şi au pregătit comunicatul de presă. În cadrul acestuia, ne spuneau cu tărie că geamurile din spate sunt făcute să arate precum cele ale unui autoturism Ford şi că inclusiv profilul inspiră sportivitate.
Deşi experimentul lor devenit realitate a fost încununat cu succes, Transit Custom şi Tourneo Custom rămân vehicule comerciale, care sunt departe de a fi frumoase, prin definiţia lor.
Date tehnice - Ford Tourneo Custom Van (2012-prezent) 2.2 Diesel Turbo (TDCI) 125CP Man6 Amp. Scurt Trend | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Ford
-
Constructorul american de automobile schimbă șeful calității. În 2024, Ford a operat 62 de rechemări în service, iar costurile de garanție au crescut cu 800 de milioane de dolari. (Vineri, 20 Decembrie)
-
În cadrul unui eveniment care a avut loc la Craiova, departe de ochii curioșilor, Automarket a avut ocazia să vadă noul Ford Puma Gen-E sau, cu alte cuvinte, pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. Nu lipsește clipul de prezentare. (Marti, 03 Decembrie)
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (Vineri, 29 Noiembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
Voi insirati detalii despre viteza maxima si consumul in regim de mers "foarte alert", pe autostrazi fara limta de viteza, pt. un vehicul comercial, utilitar?
Mult mai multa lume era interesata de cel mai bun consum pe care-l poate scoate, avand in vedere functiile specifice...ECO, indicator de schimbare al treptelor( care pt. voi este obligatoriu), etc....plus ca este un vehicul comercial care va rula pe distante lungi, ceea ce face consumul extrem de important.
Ei insira bazaconii despre regim de rulare "foarte alert" , acceleratie 0-100 si viteza maxima...la un vehicul comercial, utilitar :)))). Doamne, mare ti-e gradina!
Ar mai fi fost interesanta o vedere de ansamblu a interiorului, nu numai in fata. Niste dimensiuni ale portabagajului, pt. ca singura poza cu el este facuta dintr-o pozitie irelevanta.
Tinuta de drum cu toata masina plina, sigura sau nu?
Astea sunt lucrurile importante la o astfel de masina. Ati batut drumu' pana-n Germania ca sa testati ce? Sa "va dati" cu un Ford utilitar pe autostrada fara limita de viteza si cica asta se vrea un test, LOL.
Mda, bani destui de la taticu...minte putina de la natura!
urata cu spume
Foarte stabila (are 2m latime si desi are tot vreo 2m inaltime, centrul de greutate este situat destul de jos si astfel inspira multa incredere).
Autorul articolului a cam batut campii (trebuiau spuse mai multe lucruri despre spatiul interior, despre intervalele de revizie care - atentie!! - la acest model sunt de 50.000 km sau doi ani, de spatiile de depozitare care fac viata usoara la bord si multe altele).
Dar se vede treaba ca dumnealor urca foarte rar la volanul unor utilitare si atunci nu se gandesc decat la 0-100 km/h si viteza maxima. Puneti burta pe carte baieti si documentati-va!
Oricat de interesanta ar parea o plimbare la bordul unei astfel de masini, trebuie sa stii ce sa-i ceri si la ce sa te astepti. Voi inca nu aveti experienta asta. In rest, pozele oficiale arata foarte bine.
In primul rand aceasta utilitara, care nu are portbagaj, te-ai intrebat macar o secunda de ce are un motor de 155 CP? Gandeste-te ca este o putere care se poate compara cu a unui Ford Mondeo. O astfel de camioneta pentru pasageri este conceputa si pentru o viteza mare, pentru ca altfel iti iei un motor mult mai slab care sigur va face fata si el. Insa la condus un motor precum cel din test va fi mai placut, mai ales pe distante lungi.
Si referitor la volumul portbagajului... nu este precum un autocar care sa aiba cala de bagaje. Pentru distante de mii de km astfel de automobile au un portbagaj atasat fie in partea din spate, fie gen remorca. O astfel de masina nu este conceputa sa iei multe bagaje inauntru, doar strictul necesar, precum o geanta de mana, un rucsacsau o servieta.
Deci inainte sa spui cat de prosti sunt cei de la Automarket (bine ca nu ai spus cat de prosti sunt cei de Ford ca ofera un Turneo de 155 CP), incearca sa-ti rapunzi la intrebarea "de ce e asa cum nu cred eu ca e bine". Stai linistit ca o astfel de camioneta poate da "fum" celui mai puternic Logan de exemplu. Pentru ca are cu ce. Ai prins ideea? La asta se refera si Automarket.
Sa stii ca toti soferii de vehicule comerciale cu care am vorbit erau foarte multumiti de Transit si de Ducato. Cred ca si PSA ofera optiuni foarte asemanatoare cu Transit. Iar dintre dubele compacte cred ca Doblo e cel mai apreciat.
Nu e nicio rusine sa faci greseli dar in cazul vostru, nu prea se iarta, pentru ca se presupune ca sunteti profesionisti. Sfatul meu: conduceti mai multe utilitare, realizati o rubrica permanenta cu astfel de masini si atunci veti putea scrie articole de calitate.
@LauCalin: masina testata NU este camioneta; este o duba (sau van); intra pe siteul Ford, la sectiunea Vehicole comerciale>Transit autosasiu si vei vedea cum arata o camioneta. Portbagajul atasat, de care pomenesti se foloseste la autobuze/autocare si mai putin sau chiar deloc la astfel de utilitare (deoarece acestea au hayon si incomodeaza accesul). Si crede-ma, in masina asta nu-ti iei strictul necesar: in spatele ultimului rand de scaune ai loc sa depozitezi cate un geamantan pentru fiecare din cei 8+1 pasageri. Am un Ford Transit si este extrem de spatios.
Pot spune ca ajungi sa bagi bani intr-o masina atunci cand nu ai grija de ea sau chiar ai ghinion.
In rest, faptul ca ii vad pe ceilalti participanti la trafic "de sus" imi confera un mare avantaj in anticiparea traficului.