Drivetest Ford Ranger facelift (2012-2016)
2.2 TDCi 150CP 4x4 Man XLTLuni, 10.03.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Un pick-up este un automobil utilitar. Rolul său este să care şi să ajungă în zone în care un automobil normal nu poate pătrunde. Este, dacă vreţi, un off-roader care poate duce în spate o încărcătură apreciabilă. De aici s-a plecat. Însă pasiunea pentru acest tip de automobile a crescut în timp. Mai ales peste ocean, unde pick-up-ul este un mod de viaţă. În Statele Unite se vând poate cele mai multe pick-up-uri faţă de orice altă ţară de pe glob. Iar dimensiunile vaste ale continentului nord-american ajută la acest lucru. În Europa, lucrurile stau ceva mai diferit. Nu avem loc pentru pick-up-uri full-size, dar avem din când în când nevoie de acest tip de automobil.
Ford oferă pentru aceste momente modelul Ranger, un pick-up ajuns la a cincea generaţie. Şi-a început drumul în viaţă ca un model Mazda cu embleme Ford, dar actuala generaţie nu mai are nimic de-a face cu fostul său frate geamăn. Are acum un design modern şi atrăgător, care tinde spre zona americană, care chiar reuşeste să întoarcă capete pe stradă, fiind în acelaşi timp robust şi abil, aşa cum orice pick-up ar trebui să fie.
Ford Ranger facelift (2012-2016)
2.2 TDCi 150CP 4x4 Man XLT
- Pret de pornire 25.475 €
- Pret model testat 33.659 €
- Taxa auto 1.256 €
Motor / Transmisie
Spre deosebire de alţi constructori care au asemenea modele în gamă, care se bazează în general pe un singur motor, Ford a decis să ofere două motorizări pentru noul său Ranger. Bineînţeles, ambele propulsoare sunt diesel, pentru că în Europa nu vrea nimeni un pick-up pe benzină. Putem alege înte un TDCI de 2.2 litri sau unul de 3.2 litri. Primul dintre ele este oferit în două variante de putere de 125 sau 150 CP, în timp ce mai marele 3.2 oferă 200 CP.
Modelul testat de noi, un Ranger XLT Double Cab, a venit dotat cu motorul de 2.2 litri şi 150 CP. Este probabil varianta care va fi aleasă de cei mai mulţi dintre clienţi, având dotări decente şi un motor de putere medie pentru un pick-up.
TDCI-ul de 2.2 litri cu patru cilindri nu este cel mai rafinat motor din lume, trădându-şi latura utilitară atunci când îl solicităm. Însă cei 150 CP dezvoltaţi la 3.700 rpm sunt suficienţi pentru a urni destul de sprinten cele peste două tone de pick-up american. Cuplul maxim este de 375 Nm la 1.500 rpm. Împreună cu cutia manuală cu şase trepte, al cărei prim raport este etajată scurt, avem reţeta câştigătoare pentru un pick-up muncitor pe drumuri desfundate şi pline de noroi.
Partea mai puţin plăcută este timoneria cutiei manuale. Levierul este lung, vibrează, şi acţionarea este greoaie. Este o cutie pentru oameni mari, care necesită o acţionare fermă. Din fericire, Ford oferă şi o cutie automată cu şase trepte, dar doar pentru nivelul superior de echipare, numit Limited.
Consum
Ford Ranger este o maşină mare. La propriu. Are aproape 5.4 metri lungime şi 2.1 tone greutate. În aceste condiţii, cifrele pentru consumul de motorină nu pot fi foarte mici. Cele oficiale spun că un Ford Ranger 2.2 150 CP va consuma în medie 8.6 litri/100 km. Consumul urban este cifrat la 10.3 litri, iar cel extraurban la 7.6 litri/100 km.
Noi am pus la încercare Ranger-ul la drum întins, între Bucureşti şi Valea Prahovei şi retur, şi am parcurs toate drumurile posibile: DN1, autostrada A3 şi DN1A. Plus ceva trasee urbane. Consumul înregistrat de computerul de bord a variat între 7.3 litri atunci când am rulat pe drumurile naţionale şi 9.0 litri atunci când ritmul a fost crescut pe autostradă sau când a fost pus să urce prin noroaie pe coama unui deal.
Cifrele sunt bune pentru aceste condiţii, uneori acestea fiind chiar sub cele indicate de constructor, însă dacă aruncăm un ochi în curta concurenţei, constantăm că majoritatea modelelor similare raportează cifre de consum mediu mai mici decât cele ale Ranger-ului de 2.2 litri.
Performanţe
Performanţele dinamice pe asfalt sunt cumva irelevante în cazul unui pick-up. Însă şi o astfel de maşină va petrece o mare parte din timpul său pe asfalt şi are nevoie să se mişte decent, fără a deveni un melc. Cei 150 CP sunt suficienţi pentru a imprima un suflu primăvăratic noului Ranger facelift, dar nu te vor da pe spate prin reprize fenomenale. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h nu este atât de importantă în cazul modelelor pick-up, de aceea majoritatea constructorilor nici măcar nu le comunică. Tot ce avem este viteza de top, care în cazul Fordului Ranger este de 175 km/oră.
Interior
Ranger are un interior interesant, inspirat de restul modelelor din gamă. Dacă ceasurile de bord au un design original, multe dintre elementele de pe consola centrală sunt adaptate după cele din modele ca Fiesta sau Focus. Scaunele sunt mari şi confortabile, iar poziţia de condus este foarte înaltă, aşa cum te aştepţi de la un astfel de model. Materialele şi finsările nu sunt fine, dar aici aveam de-a face cu un automobil utilitar, gândit să reziste cât mai mult la frecuş şi uzură.
Există suficiente spaţii de depozitare pentru diverse obiecte la bord, iar cotiera centrală este imensă. Avem suficient loc şi în spate pe banchetă, iar sub şezut se pot depozita cricul şi coarba. Dacă alegem să lăsăm bena aşa cum este, va fi un pic dificil să transportăm bagaje la un drum mai lung. În Ranger-ul de test au călătorit două persoane până la munte şi am reuşit să zidim bancheta din spate cu bagaje. Cu o benă acoperită, problema se rezolvă elegant.
Preţ de achiziţie
De la bun început trebuie să stabilim un lucru. Un pick-up nu este un automobil ieftin. Preţurile pentru noul Ranger încep de la 24.500 euro, dar vorbim despre versiunea cu cabină simplă. Pentru Ranger-urile cu cabină extinsă trebuie să scoatem din buzunar de la 28.000 euro în sus, iar pentru unul cu cabină dublă, ca exemplarul nostru de test, începem să discutăm de la 29.000 euro. Dacă dorim o echipare medie, ca XLT-ul nostru, preţul este de 33.500 euro. Preţurile nu se opresc aici: dacă dorim versiunea cu motor mai mare, sau o echipare mai generoase ca de exemplu versiunea Wildtrack, atunci un Ranger poate ajunge şi la 44.000 euro.
Concurenţa are oferte ceva mai bune dacă vorbim de modele Isuzu sau Mitsubishi la un nivel de putere similar, cu preţuri care se situează în jurul valorii de 30.000 euro. Toyota Hilux are însă preţuri similare cu Ranger-ul, iar Amarok-ul lui Volkswagen costă aproximativ 33.000 euro în echiparea Highline.
Siguranţă
Ford Ranger a trecut prin testele de impact EuroNCAP în 2012, atunci când a fost lansată noua generaţie. A trecut fără probleme, înregistrând un scor general de cinci stele, iar gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 96%. Ba chiar şi punctajul pentru protecţia pietonilor este foarte mare, Ranger înregistrând un scor de 81%. De altfel, Ranger este singurul pick-up cu cinci stele EuroNCAP în toată istoria organizaţiei independente europene. Pare surprinzător, dar aşa este.
Lista de sisteme de siguranţă este lungă pentru Ranger şi cuprinde absolut tot ce este necesar: şapte airbaguri, printre care şi airbag pentru genunchi, ESP, ABS, EBD, asistenţă la frânarea de urgenţă (EBA), controlul stabilităţii remorcii (TSC) şi controlul stabilităţii dinamice (ESP+TSC).
Ţinută de drum
Un pick-up se va simţi mereu diferit pe şosea şi viraje faţă de o maşină normală. Acest lucru se datorează suspensiei spate gândite pentru încărcare, nu pentru confort. Arcurile lamelare folosite sunt bune pentru a suporta multe sute de kilograme, dar nu prea te încântă atunci când vrei să conduci sportiv. În plus, modul natural de transmitere a puteri este către puntea spate, cea din faţă fiind cuplată doar prin intermediul unui buton de pe bord. Astfel, pe suprafeţe ude şi pe drumuri sinuoase, spatele devine "vesel" dacă alegem să rulăm în modul 4x2. Partea bună este că o simpă rotire a comutatorului amplasat lângă schimbătorul de viteze cuplează tracţiunea 4x4 dacă situaţia o cere. Feelingul general este însă unul de autovehicul mare şi cumva greoi, unul general pentru toate maşinile de acest gen. Singurul care poate scoate capul din turmă este Amarok, care a reuşit parcă să imprime o percepţie mai aproape de un SUV.
Pe de altă parte, Ford Ranger excelează pe drumuri fără asfalt. Acolo este în elementul lui, putând ataca fără probleme noroaie, vaduri de apă, denivelări sau orice îi mai poate ieşi în cale. Este un cal de povară care cere motorină în loc de ovăz şi d-abia aşteaptă să fie pus la muncă. Mediul său natural este la fermă sau pe munte, acolo unde e nevoie de o asemenea maşină. Nu îi plac oraşul şi nici drumurile de asfalt virajate. Preferă un drum forestier.
Vizibilitate
În Ranger urci. Ba chiar te caţări un pic. Stai sus şi vezi bine prin parbrizul mare, care în cazul echipării XLT este şi încălzit electric. Montanţii sunt destul de groşi şi pot jena uneori vizibilitatea pe viraje, dar nimic ieşit din comun. Luneta este eficientă atât timp cât lăsăm bena deschisă, însă dacă alegem să o acoperim devine aproape inutilă. Compensăm însă cu oglinziile retrovizoare laterale de dimensiuni mari.
Ar fi fost bună o cameră pentru mersul cu spatele. Sau măcar nişte senzori de parcare. Dar echipare XLT nu oferă aşa ceva. Astfel, ai multe momente în care îţi este dificil să manevrezi mastodontul de 5.4 metri în spaţii de parcare mai înguste. Necesită un pic de antrenament, dar în timp ajungi să îl stăpâneşti cu încredere.
Tehnologie
Aşa cum spuneam mai sus am simţit lipsa senzorilor de parcare sau a unei camere pentru marşarier. Nu există nici sistem Start-Stop, dar în cazul lui Ranger nu cred că ar face mare diferenţă. Avem însă mufă USB, un display monocrom preluat de la Fiesta, computer de bord şi parbriz încălzit. Pentru tracţiunea 4x4, Ford foloseşte acum un comutator electronic amplasat lângă schimbător, iar pentru a uşura treaba celui de la volan avem coborâre asistată în pantă şi pornire asistată în pantă. Şi o priză de 12V în benă.
Design
Noul Ford Ranger arată bine. Are un design rotunjit, dar cumva masculin. Este unul dintre cele mai arătoase pick-up-uri care există în acest moment pe piaţă. Pe de altă parte i se vede clar genă americană, grila cromată generos contribuind la acest look. Chiar şi aşa, în varianta stock, fără nici un fel de accesorii, Ranger-ul nostru albastru a reuşit să întoarcă suficiente capete pe stradă.
Ne-a placut
- Robust
- Design modern
Nu ne-a placut
- Cutie manuală greoaie
- Finisări problematice
Date tehnice - Ford Ranger facelift (2012-2016) 2.2 TDCi 150CP 4x4 Man XLT | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Ford
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
-
Constructorul american de automobile a publicat un teaser video cu viitorul Bronco Sport facelift. Debutul este programat pentru data de 26 august. (Marti, 13 August)
-
Constructorul american de automobile recheamă în service peste 30.000 de exemplare Mustang, produse în 2022 și 2023. Pe scurt, volanul s-ar putea roti dintr-o parte în alta fără intenția șoferului. (Joi, 04 Iulie)
-
Americanii de la Ford au câștigat legendara urcare de la Pikes Peak cu electricul F-150 Lightning SuperTruck. La volan s-a aflat nimeni altul decât Romain Dumas. (Marti, 25 Iunie)
Insurateii merg cu brecu', astia de 16-24 ani cu X4, pensionarii cu taiota, astia multumitii de viata cu merc, pitzi cu masini mini....romanisme d'astea si alte dume tipice spatiului carpato-danubiano-pontice
Pt. transportul copiilor la scoala ? Pai unde au scoala de ai nevoie de un offroad sa ii duci pana acolo ? Sau ai prea multi si ii pui in bena ? :))
Nu am momentan....sunt prea tanar sa ma insor :)