Marti, 29.01.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ford a ştiut mereu să profite de implicarea în motorsport. Marca Ovalului Albastru participă de multă vreme în diverse forme ale sportului cu motor, iar WRC-ul i-a adus multă notorietate. Pentru a nu lăsa acest lucru deoparte, Ford a dezvoltat mereu versiuni sportive pentru modelele sale de serie. Iar Focus, poate cel mai apreciat model compact produs de Ford, nu a făcut excepţie. Încă de la prima generaţie, cea lansată în 1999, Focus a primit nu una, ci două versiuni sportive: discretul ST170 şi mult mai agresivul RS. Apreciat în special în ţări ca Marea Britanie şi Elveţia, acest tip de compactă puternică a devenit rapid un concurent pentru modele cu ceva mai multă tradiţie, cum este VW Golf GTI.
Ford a continuat să dezvolte modele inspirate din lumea motorsportului şi pentru a doua generaţie Focus. ST-ul de 225 CP din 2008 a devenit celebru pentru culoarea sa portocalie şi consumul imens. A urmat apoi excelentul Focus RS, un etalon al hot hatch-urilor până în ziua de azi.
A treia generaţie este încă proaspătă, dar are deja un ST. Declinat de această dată în versiune hatchback şi break. Ford a ales să supună şi modelele sport curentului downsize, dar a reuşit să facă acest lucru fără a influenţa spiritul maşinii. Noul Ford Focus ST a pierdut un cilindru şi 500 cmc, dar furnizează cu 25 CP mai mult faţă de modelul anterior. Am petrecut aproape o săptămână alături de noul ST. Iată concluziile.
Ford Focus ST (2012-2014)
- Pret de pornire 29.000 €
- Pret model testat 32.350 €
- Taxa auto 426 €
Motor / Transmisie
250 CP. Este cifra rotundă cu care se laudă modelul portocaliu din faţa noastră. Puterea este furnizată acum de un motor de 2.0 litri turbo cu patru cilindri din familia Ecoboost. Ford renunţă astfel la motorul de origine Volvo de 2.5 litri cu cinci cilindri folosit de generaţia anterioară a modelelor Focus ST şi Focus RS. Noul propulsor nu este la fel de exploziv, livrând puterea mult mai liniar. Poate fi exploatat în mod absolut normal în prima parte a turometrului, ST-ul comportându-se aproape ce orice alt Focus în mediul urban. Peste 2.500 rpm, motorul se trezeşte însă la viaţă, puterea crescând aproape exponenţial. Totul este însoţit de un mârâit înfundat provenit de la evacuarea centrală.
Cei 250 CP sunt dezvoltaţi 5.500 rpm, iar cuplul maxim de 360 Nm este atins la 1.750 rpm. Puterea este transmisă doar către puntea faţă prin intermediul unei cutii de viteze cu şase trepte. Levierul este precis şi plăcut la acţionare, iar treptele sunt etajate relativ lung. Noul motor de 250 CP face însă casă bună cu transmisia manuală şi acest lucru se simte cel mai bine atunci când permitem ST-ului să îşi dezmorţească roţile şi îl scoatem din oraş pe un drum de munte.
Consum
Pentru un automobil de 250 CP, consumul de carburant nu este factor atât de important. Însă, contează, macar sub aspectul autonomiei. Generaţia precedentă a modelului Focus ST era destul de gurmandă în acest domeniu, mai ales atunci când motorul de 2.5 litri era torturat în traficul urban. Noul ST şi al său motor turbo de 2.0 litri sunt ceva mai îngăduitori cu portofelul proprietarului, dar nu vă aşteptaţi să consume o pipetă de benzină. Oficial, Ford spune că noul Focus ST consumă 9.9 litri/100 km în mediu urban, 5.6 l/100 km extraurban şi 7.2 l/100 km mediu. Cifre optimiste, care îl pun pe Focus ST pe un loc doi al consumurilor oficiale din lumea hot hatch-urilor compacte. Pe primul loc se situează Volkswagen Golf GTI 220 CP, cu un consum mediu oficial de 6.0 litri/100 km.
În viaţa reală. ST-ul a consumat mai mult. Media pentru o săptămână de uz preponderent urban a fost de 12.3 litri/100 km, iar la drum lung consumul a scăzut până la 8.2 litri/100 km. Cifrele nu sunt rele deloc, însă, având în vedere că un Ford Focus 1.6 benzină 100 CP de generaţie anterioară consuma în oraş aproximativ 11 litri/100 km. Progresul tehnologic se simte, mai ales în condiţiile în care maşina de test nu era dotată cu sistem Start-Stop.
Performanţe
Noul Focus ST are sub capota portocalie 250 CP, suficienţi pentru a face din acest model compact o maşină rapidă. După cum spuneam şi mai devreme, motorul de 2.0 litri turbo livrează liniar puterea, având o zonă liniştită în prima parte a turometrului şi mult mai sălbatică după 2.500 rpm. Mulţi vor găsi acest comportament nedemn pentru un hot hatch, dar personal îi găsesc preferabil. Este uşor să foloseşti maşina zilnic şi nu îţi va rupe spatele sau rinichii atunci când treci peste liniile de tramvai.
Însă atunci când ieşim la drum lung şi deschidem acceleraţia, Focus ST se transformă într-o rachetă portocalie cu acceleraţii solide şi reprize excelente. Pentru a atinge prima sută de km/oră, Focus ST are nevoie de 6.5 secunde, iar viteza maximă este de 248 km/oră. Deci puterea este acolo, dar stă ascunsă în spatele unei imagini de "băiat cuminte". Cei care îşi doresc un model compact "rău" până în măduva oaselor trebuie să caute în alte parte.
Interior
Spre deosebire de un Focus normal, ST-ul poate fi recunoscut printr-o serie de elemente de design. Interiorul are şi el partea lui de "bunătăţi". În primul rând, cel de la volan şi pasagerul din faţă se vor bucura de scaune Recaro Sport cu tapiţerie mixtă piele-textil specifică modelului ST în culoarea caroseriei. Avem apoi un set de trei indicatoare suplimentare amplasate deasupra consolei centrale, o semnătură specifică modelului ST păstrată de la modelul anterior. Cele trei indicatoare analogice ne dau informaţii despre presiunea şi temperatura uleiului şi despre presiunea în turbină. Acesta din urmă este gradat până la 1.8 bari.
Poziţia la volan este un pic înaltă, dar acest lucru a fost întotdeauna specific modelului Focus şi necesită doar un pic de obişnuinţă. Volanul este bine profilat şi are în partea de jos o inserţie metalică cu sigla ST. La fel şi partea de sus a schimbătorului de viteze, unde schema treptelor este gravată cu roşu pe un suport de aluminiu. Atunci când lumina de afară scade, observăm şi o lumină ambientală ce luminează discret pedalierul şi mânerele interioare ale portierelor creând o atmosferă foarte plăcută. Pragurile cu sigla ST sunt, de asemena, luminate. Mai puţin plăcută este consola centrală dominată de sistemul multimedia Sony. Acesta este identic cu cel regăsit pe modelele Focus sau Fiesta normale şi se remarcă prin multitudinea de butoane mici şi mărunte împrăştiate peste tot. Ne-am fi dorit ca Ford să aleagă altă soluţie pentru ST.
Trecând pentru elementele care subliniază personalitatea versiunii, avem de-a face totuşi cu un Focus hatchback cu cinci portiere. Pasagerii stau suficient de confortabil în spaţiu, iar portbagajul are un volum de 316 litri. Cei care sunt nemulţumiţi de acest portbagaj pot opta pentru varianta break a versiunii ST. Această varsiune de caroserie nu se regăseşte în listele oficiale Ford România, dar în caz de comandă fermă poate fi importată.
Preţ de achiziţie
Aşa cum era de aşteptat, Ford Focus ST nu este un automobil ieftin. Ford afişează un preţ de listă de 29.000 euro cu TVA inclus. Pe lângă aceşti bani mai trebuie adăugată suma sistemelor opţionale pe care le alegem. Vopseaua portocalie, numită Tangerine Scream, costă 900 euro, fiind cea mai scumpă nuanţă din ofertă. Pe lângă această culoare, mai puteam opta pentru negru, albastru, roşu sau alb. Farurile Bi-Xenon cu lumini de zi LED mai costă şi ele 750 euro, iar dacă dorim navigaţie trebuie să scoatem din buzunar 1.900 euro. Cu o serie de opţionale modelului nostru de test ajunge să coste aproape 32.500 euro.
Dacă ne uităm la concurenţă, putem vedea că preţurile pentru un Renault Megane RS, cel mai puternic concurent pentru ST din acest moment, pornesc de la 25.500 euro. Iar pentru un model configurat similar ajungem la 30.150 euro, preţ din care Renault oferă şi un discount de 1.400 euro. Preţurile pentru noul VW Golf GTI de 220 CP încep de la 26.500 euro, dar după o configurare decentă ajungem la 31.700. Cel mai nou venit în selecta lume a hothatch-urilor, Opel Astra OPC de 280 CP, are un preţ de pornire de 29.100 euro. Cel mai abordabil model la această oră în segmentul compactelor performante este Kia Cee'd GT, dar aceasta oferă un motor de 1.6 litri turbo de 204 CP. Preţul de pornire este de 21.000 de euro.
Siguranţă
Ford Focus a trecut prin testele EuroNCAP cu brio la cea mai recentă sesiune de crash teste. Bineînţeles, este vorba de versiunea normală a modelului Focus cu cinci portiere, dar nu există diferenţe structurale între acesta şi versiunea ST. Modelul Focus a obţinut un scor general de cinci stele, cu un grad de protecţie al pasagerilor de 92% şi 82% pentru pasagerii infanţi. Grandul de protecţie pentru pietoni a fost de 72%.
Focus-ul ST vine cu şase aibaguri în standard, ABS, EBA, TCS şi ESP plus sistem de asistenţă la plecarea din rampă. Pentru încă un set de sisteme de siguranţă, printre care Active City Stop, monitorizarea unghiului mort, avertizare la părăsirea benzii de rulare, trebuie achiziţionat pachetul opţional Driver Assistant pentru suma de 1.250 euro.
Ţinută de drum
Focus a fost mereu un etalon la capitolul ţinută de drum. Generaţia anterioară avea una dintre cele mai bune suspensii din segment, iar pe Focus RS ţinuta de drum a fost rafinată, inginerii reuşind un reglaj de invidiat în ciuda celor doar două roţi motrice. Noul Focus ST reuşeşte să impresioneze din nou, Ford reuşind să obţină un setup aproape perfect.
Suspensia sport folosită de ST este fermă, dar nu excesivă. Astfel, dacă folosim maşina în oraş într-un ritm normal, va fi aproape la fel de confortabilă ca un Focus normal, dar pe drumuri virajate şi în regim sportiv caroseria se va înclina extrem de puţin. Mai interesantă este direcţia. Extrem de precisă şi comunicativă, are însă neajunsul de a avea o demultiplicare scurtă. Astfel, raza de bracaj nu este cea mai eficientă din lume. Acest lucru se datorează sistemului folosit de Ford pentru a cotracara efectul de virare indusă de cuplu (torque steer).
La automobilele puternice, care transmit caii doar prin intermediul punţii faţă, poate apărea fenomenul de virare bruscă nedorită în fucţie de ce planetare prind iniţial puterea. Prima generaţie a modelului Mazda3 MPS era faimoasă pentru acest fenomen care necesita să ţii volanul cu mâini ferme. Ford a reuşit să contracareze fenomenul încă la vechiul Focus RS, iar acum, pe ST, a reuşit să obţină acelaşi rezultat, virarea indusă de cuplu făcându-şi simţită prezenţa în doze foarte mici. Trebuie doar să ne obişnuim cu o rază de bracaj mai mică şi cu mai multe întoarceri din trei mişcări. Nu este însă acelaşi sistem numit RevoKnukle pe care Ford l-a folosit pe Focus RS. Inginerii Ford au dezvoltat un nou sistem ce compensează efectele torque steer prin intermediul direcţiei asistate electric.
Vizibilitate
Nu sunt probleme majore la acest capitol, Focus-ul stând bine la capitolul vizibilitate datorită poziţiei uşor înalte la volan. Montantul faţă stânga poate jena uneori la viraje, dar nu în mod semnificativ, iar luneta oferă o perspectivă bună la mersul cu spatele. Modelul nostru a venit fără camera opţională pentru mersul cu spatele, dar avea un set de senzori cu afişare pe display-ul central ce ajută la manevrele de parcare cu spatele.
Tehnologie
Ford-ul ST oferă suficiente gadget-uri la bord pentru a-l face fericit pe cel de la volan. Sistemul infotainment Sony poate primi informaţii prin Bluetooth de la un telefon compatibil, iar sistemul Sync înţelege comenzile vocale şi te scoate din încurcătură atunci când trebuie să fii cu ochii la drum, dar vrei să pui o anumită melodie sau să suni pe cineva. În plus, sistemul poate suna automat la 112 în caz de accident. Se poate opta şi pentru un pachet de gadgeturi complet, care include sisteme de siguranţă pasive ca Active City Stop, monitorizarea unghiului mort în retrovizoare, avertizare la părăsirea benzii de rulare, fază lungă automată. Sistemul de pilot automat este şi el opţional pentru Focus ST.
Design
Pentru că este o versiune sportivă a unei compacte comune, Focus ST reuşeşte să exceleze la factorul "Uită-te la mine!". Jantele mari cu design specific ST, culoarea portocalie, eleronul, spoilerele mult mai profilate, inserţiile de plastic negru lucios şi siglele ST fac din Focus ST o vedetă pe stradă. Lăsând la o parte accesoriile de sportiv, Focus-ul de generaţie a treia are o siluetă cu care ne-am obişnuit şi pe care am acceptat-o după ce iniţial mulţi fani ai mărci au considerat-o prea diferită. ST-ul oferă o alternativă la liniile poate prea cuminţi ale unui Focus normal şi aşteptăm cu interes să vedem dacă Ford va deriva şi o variantă RS de peste 300 CP.
Ne-a placut
- Motor elastic şi versatil
- Suspensie excelentă
- Scaune Recaro
Nu ne-a placut
- Rază de bracaj mare
- Lipsa sistem navigaţie
- Preţ ridicat
Ştiri despre Ford
-
Constructorul american de automobile schimbă șeful calității. În 2024, Ford a operat 62 de rechemări în service, iar costurile de garanție au crescut cu 800 de milioane de dolari. (Vineri, 20 Decembrie)
-
În cadrul unui eveniment care a avut loc la Craiova, departe de ochii curioșilor, Automarket a avut ocazia să vadă noul Ford Puma Gen-E sau, cu alte cuvinte, pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. Nu lipsește clipul de prezentare. (Marti, 03 Decembrie)
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (Vineri, 29 Noiembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
Din exprimarea voastra reiese faptul ca solutia folosita la Focus RS este folosita acum si la noul ST, ceea ce este ERONAT! Focus ST nu foloseste suspensia “RevoKnuckle” a lui RS, ci suspensia clasica regasita si pe modelele normale, evident cu un setup mai rigid.
1.Astra J OPC
2.3 - ST&RS in orice ordine vreti , eu dupa opc aleg st-ul pentru cele 4 usi si design complet fata de rs care arata f bine la exterior dar interiorul este f slab pt o masina de 25-30 k