Marti, 05.08.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Era 1998, iar puştiul blond, care părea că imită cariera lui Di Caprio, inclusiv look-ul acestuia, se pregătea să încaseze o bătaie zdravănă în The Rounders, filmul care îl aduce pe acelaşi platou cu actori monumentali ca John Malcovich, John Turturo, Martin Landau şi Edward Norton.
Puştiul blond se numea Matt Damon şi abia ce savura succesul din Good Will Hunting (1997), unde jucase alături de Robbin Williams. În „The Rounders” tânărul se aşeza la masa de poker alături de nume grele, încercând să mizeze totul pentru o carieră de succes la Hollywood.
Prins în vârtejul celui mai contagios joc de poker din lume, Texas Hold`em, Matt Damon joacă miza supremă împotriva lui John Malkovich şi vede în cărţile sale victoria. O iluzie dărâmată de „pocket rocket-ul” lui John Malcovich, care aşează pe masă un full de aşi.
Şi Renault s-a văzut câştigător înainte ca toţi să arate cărţile în segmentul hot-hatch-urilor subcompacte. O iluzie destrămată tot de un „pocket rocket”, venit din partea lui Ford. Cartea câştigătoare pe care Ovalul Albastru o flutură în faţa Rombului francez este, în cazul nostru, de culoare roşie şi se numeşte Fiesta ST.
Ford Fiesta ST facelift (2013-2016)
1.6 EcoBoost 182CP
- Pret de pornire 20.650 €
- Pret model testat 20.650 €
- Taxa auto 155 €
Motor / Transmisie
În ultimii trei ani, Ford a plecat mereu acasă cu distincţia pentru „International Engine of the Year”, oferită micului 1.0 Ecoboost. Conştient sau nu am obiectat de fiecare dată, convins că motorul anului nu se află în gama Ovalului Albastru. M-am înşelat. Recunosc. Motorul anului se afl[ ]n gama Ford, dar nu este unitatea Ecoboost de 1.0 litri. Este agregatul 1.6 Ecoboost instalat pe Fiesta ST. Cel puţin în opinia mea.
Motorul cu patru cilindri dispune de 182 de cai putere la 5700 de rotaţii şi un cuplu motor de 240 de Nm. Avantajul acestui propulsor este dat de plaja generoasă a cuplului motor, resimţită încă de la 1400 de rotaţii. Tocmai această trăsătură face ca micul Fiesta ST să tragă voiniceşte în orice treaptă de viteză îl aşezi. E ca un sac fără fund, în care găseşti mereu câte o rezervă de putere şi chiar un powerboost dacă eşti suficient de ascultător şi îngăduitor cu turbina. Am căutat, dar n-am găsit explozia vechiului Clio RS dincolo de 5000 de rotaţii. Poate aşa ecuaţia ar fi fost perfectă.
Pentru performanţe demne de invidiat, motorul a intrat în parteneriat cu o transmisie manuală cu şase trepte. Puţin cam lungi uneori, dar precise şi bine etajate. Chiar şi în treapta a şasea, dincolo de 120 de km/h, Fiesta ST se trezeşte la viaţă dacă piciorul tău bruschează acceleraţia. Senzaţia de saţietate nu conteneşte, este mereu acolo şi este acompaniată de un sunet plăcut al evacuării.
Consum
Nu am socotit motorul 1.0 Ecoboost demn de distincţia supremă pentru că, în ciuda comportamentului vioi şi plăcut, consumul era departe de cifrele oficiale. Cu noul 1.6 Ecoboost e altă poveste. Aş zice că motorul de pe Fiesta ST este la fel de economic ca cel din testul lui Dragoş.
AM TESTAT: Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Powershift - Automatică şi calculatoare
Să vă lămuresc. Cifrele oficiale promit 7.9 litri în mediul urban şi 4.8 în cel extra-urban. Cu o climatizare care s-a luptat cu cele peste 30 de grade din termometru şi cu un picior drept care s-a luptat la rândul lui cu tentaţia, eu m-am oprit la 10.5 litri în oraş.
În afara Bucureştiului lucrurile au depins mult de stilul meu: 6.2 litri/100 de km când abia am depăşit 100 km/h şi 8 litri atunci când acul a trecut de multe ori de 150 de km/h.
Dacă judecăm după media de consum anunţată oficial de Ford, doar 5.9 litri/100 de kilometri, Fiesta ST este mai cuminte decât Renault Clio RS şi Skoda Fabia RS.
La finalul acestui capitol, tot ce trebuie să reţineţi este că un plin vă poate aduce chiar şi 600 de kilometri autonomie.
Performanţe
Când vine vorba despre performanţe, Ford Fiesta ST nu se dă în lături de la o confruntare directă cu Renault Clio RS, vechiul etalon al segmentului.
Americanul europenizat poate să accelereze de la 0 la 100 de km/h în doar 6.9 secunde. Timpul este mai slab cu 0.2 secunde decât cel al francezului blazat, însă trebuie să ţinem cont că „pocket rocket-ul” nu dispune de launch control şi nici de 200 de cai putere.
Ajungem şi la Skoda Fabia RS, care este cel mai lent dintre toţi. Când vine vorba de viteză maximă însă, Fiesta ST şi cei 220 de km/h ai săi pică pe ultima treaptă a podiumului.
Interior
Dincolo de portierele mari, specifice unui model coupe, Fiesta ST ascunde un interior cu influenţe sportive plăcute, care vor face deliciul pasionaţilor.
Detalii precum volanul sport, cu logo-ul ST, pedalele cu suport metalic şi scaunele sport semnate de Recaro îţi amintesc că te afli într-un model eminamente sportiv.
E drept că planşa de bord şi decorul său de butoane aruncate parcă în ciuda oricărei reguli de ergonomie şi ecranul mic cocoţat în vârful acesteia ne amintesc de versiunea standard. Plasticul lucios, pielea folosită pe alocuri, inserţiile roşii asemeni caroseriei şi elementele cromate mai salvează din aparenţe.
Spaţiul interior este decent, chiar şi pe locurile din spate, unde vor călători confortabil alţi doi pasageri. Şi portbagajul cu cei 276 de litri ai săi este generos, însă nu într-atât de mult ca în cazul rivalilor Fabia RS şi Clio RS.
O să mă întorc puţin la scaunele Recaro, frumos conturate, puţin cam butucănoase, dacă vorbim strict din punct de vedere estetic. Ele oferă însă o susţinere laterală cum nu prea găseşti în segmentul hot-hatch-urilor. Din păcate, ele devin rapid obositoare şi solicitante, cel puţin pentru coloana mai sensibilă a subsemnatului.
Preţ de achiziţie
Cine vrea un montagne russe doar pentru el trebuie să caute ceva bani prin conturi. Nimic nu este ieftin în acest segment. Nici măcar Renault Clio RS, pe care îl ştiam ca fiind cea mai accesibilă opţiune. Dimpotrivă. După socoteli simple, este cea mai scumpă alternativă, cu un preţ de 22.000 de euro.
Mai ieftin decât el este Skoda Fabia RS, cu cei 20.100 de euro ai săi.
Fiesta ST se află chiar la mijloc. Ford a căutat o poziţionare intermediară, convins fiind că dacă trebuie să lovească în Clio RS are nevoie de un atac important şi la nivel financiar. Aşa a ajuns Fiesta ST să fie cu aproape 1500 de euro mai ieftină decât un Clio RS.
Siguranţă
Fiesta a mers la EuroNCAP în 2012 şi a obţinut scorul maxim de cinci stele, cu un punctaj de 91% pentru protecţia pasagerilor adulţi. Este unul dintre cele mai sigure modele de clasă mică, iar prin intermediul sistemului Sync maşina poate apela singură numărul de urgenţă 112 în caz de accident, cu condiţia ca un telefon mobil să fie conectat prin Bluetooth la sistem.
Cele şase airbaguri sunt prezente în dotarea standard, acolo unde regăsim şi o serie suplimentară de sisteme de siguranţă active şi pasive. Cum era şi normal, această moştenire se transmite şi versiunii sportive ST.
Ţinută de drum
Ford Fiesta ST şi drumurile din România nu fac o pereche foarte bună. Hot-hatch-ul este atât de îndârjit să-ţi arate ce poate şi cât de bine se înţepeneşte el în asfalt, încât uneori ar putea să devină deranjant de insistent.
Mai exact, suspensia, calibrată de ingineri strict pentru performanţă, ar putea să solicite mai multe decât recomandă doctorul coloana, rinichii şi alte organe interne afectate de zdruncinături. E drept că la astfel de simptome concură şi starea dezastruoasă a drumurilor noastre. Într-o ţară civilizată suspensia lui Fiesta ST mi s-ar fi părut senzaţională.
Recomandarea mea înainte de a urca la volan? Mai uşor cu mâncarea. S-ar putea să nu vă pice bine chiar şi în cazul unui drum drept.
Aş putea spune că afli cu adevărat starea drumurilor din România după ce te urci la volanul unui Fiesta. ST. Nu are rost să mai vorbim despre feedback, extrem de prezent. Totuşi, dacă a venit vorba despre direcţie trebuie să precizez că ea este poate la fel de bună ca acea a lui Clio RS. Dispune de o greutate echilibrată, de un răspuns excelent şi de o precizie care ar putea servi drept exemplu în acest segment. Ce nu ar fi trebuit să găsim este un uşor torque-steer resimţit la plecarea de pe loc şi la forţarea acceleraţiei pe carosabil ud.
M-am tot plâns de suspensia rigidă, deşi nu ar fi trebuit. Pentru că ea se dovedeşte incredibilă pe segmentele de drum virajate. Este o plăcerea de care nu te saturi nici măcar atunci când anvelopele scârţâie puternic, anunţând limitele fizicii.
Pentru cei care vor să le încalce cu orice preţ, există şi două setări ale sistemului ESP, care devine mai permisiv şi invită la joacă.
Vizibilitate
Despre vizibilitate nu este cazul să vorbim prea mult. Oglinzile laterale sunt mici, dar sunt bine încadrate în peisaj şi reuşesc să se achite de îndatoriri după o ajustare corespunzătoare. Luneta este şi ea destul de generoasă, deşi ultimul rând de montanţi numai discret nu este. Aşadar, în termeni generali, Fiesta ST rămâne o maşină uşor de manevrat în spaţiile înguste şi fără vizibilitate.
Tehnologie
La capitolul tehnologie nu sunt foarte multe de spus. Un hot-hatch are nevoie de mult mai multe sub capotă, nu în habitaclu. Aşa se face că Fiesta ST vine cu dotări esenţiale, fără artificii tehnologice şi gadget-uri care ar putea să-ţi distragă atenţia de la caracteristicile definitorii ale maşinii.
Avem totuşi o climatizare automată, un sistem audio performant, scaune faţă încălzite, închidere centralizată şi senzori de ploaie. E drept că lipseşte un sistem de navigaţie, dar clienţii vor putea trăi şi fără el.
Design
Sunt într-o dilemă teribilă. Sunt pus să aleg între galbenul francez şi roşul american. Cred că grila supradimensionată a lui Ford Fiesta ST mă face să aleg roşul. Negrul lucios care contrastează perfect cu galbenul e prea puţin din punct de vedere estetic. Fiesta ST pare, aşadar, mai atrăgătoare decât Clio RS, mai agresivă, mai potrivită conceptului de hot-hatch.
Judecând strict din punct de vedere estetic, Fiesta ST pare mai înţepătoare, gata să atragă privirile şi să incite mereu la o dispută copilărească de genul „hai să ne întrecem până la următorul semafor.”
Mi-a lipsit vechiul Clio RS. Era maşina de care eram îndrăgostit nebuneşte, iremediabil, ca un adolescent cu fluturi în stomac la fiecare întâlnire. Poate de aceea am şi fost extrem de trist la despărţire. Până acum, când am redescoperit un hot-hatch de care te poţi îndrăgosti la fel de uşor, la fel de pasional: Fiesta ST.
Ne-a placut
- Direcţia precisă
- Cuplul motor uniform
- Designul atrăgător
Nu ne-a placut
- Suspensia mult prea rigidă
- Ergonomia
Date tehnice - Ford Fiesta ST facelift (2013-2016) 1.6 EcoBoost 182CP | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Ford
-
Constructorul american de automobile schimbă șeful calității. În 2024, Ford a operat 62 de rechemări în service, iar costurile de garanție au crescut cu 800 de milioane de dolari. (Vineri, 20 Decembrie)
-
În cadrul unui eveniment care a avut loc la Craiova, departe de ochii curioșilor, Automarket a avut ocazia să vadă noul Ford Puma Gen-E sau, cu alte cuvinte, pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. Nu lipsește clipul de prezentare. (Marti, 03 Decembrie)
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (Vineri, 29 Noiembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
Comentarii (9)
Adauga un comentariu