de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Vineri, 14.08.2009
-
-
Trimite pe:
Oamenii se adapteaza iar societatea de consum incepe sa realizeze ca e timpul sa mai stranga cureaua. Poate de aceea marii constructori mondiali se gandesc si ei ca sute de cai putere nu folosesc la nimic atunci cand ai de strabatut un oras aglomerat, la o ora de varf. Solutia nu a intarziat sa apara si a venit, cum era si normal, din Germania, "tara sfanta" a industriei automobilistice.
"La inceput a fost cuvantul" spunea un vechi citat biblic pe care noi am putea insa foarte usor sa-l adaptam: "La inceput a fost Smart-ul si mai apoi iQ". Desi Toyota poarta meritul de a fi ramas in istorie ca un pionier in segmentul hibridelor, constructorul nipon calca pe un drum deja bine batatorit de Smart pe piata vehiculelor supermini. De aceea, pentru a putea convinge, niponii au avut nevoie de mai multi ani de cercetare si de o serie de inovatii, care sa atraga de partea sa cumparatorul lui Smart. Reteta a fost botezata IQ, un nume cu mesaje subliminale care ar putea suna cam asa: "Be smart, Buy an iQ!"
Motor / Transmisie
Un model urban nu are nevoie de prea multe pentru a-ti asigura transportul cotidian din punctul A in punctul B. De aceea folosirea unui motor mare, chiar si de 1.4 litri nu ar fi fost justificata. Japonezii au cautat sa dea nastere unei unitati de propulsie compacte, care sa livreze putere suficienta. A fost ales un motor de un litru, capabil sa dezvolte 68 de cai putere la 6000 de turatii. Cuplul motor este destul de modest, de numai 91 Nm, resimtiti pe la 4800 de turatii, ceea ce inseamna ca agilitatea la care ne-am fi asteptat a fost oarecum sub asteptari. "Bricheta" cantareste doar 845 de kilograme, ceea ce ar fi presupus inceputul unei frumoase calatorii dinamice. Nu a fost chiar asa, pentru ca lipsa unui cuplu motor mai mare si transmisia automata CVT cu un raspuns putin cam lent au facut din IQ un model lenes. Demarajul este destul de prompt, la fel ca si primele clipe petrecute in miscare, senzatiile de "somnolenta" ale motorului facandu-si simtita prezenta in treptele superioare. Motorul este cuplat, asa cum v-am amintit si mai devreme, la o transmisie variabila continuu, botezata Multidrive sau CVT, care impresioneaza prin liniaritatea cu care se succed rapoartele. Aceasta trasatura aduce un punct in plus la capitolul motor/transmisie desi raspunsul este putin intarziat. Etajarea treptelor de viteza se face foarte bine, transmisia fiind orientata catre obtinerea unui consum cat mai mic.
Consum
Toyota a incercat intotdeauna sa atraga de partea sa clientii interesati de consum. Japonezii s-au dat de trei ori peste cap si au mai nascocit un pachet care imbunatateste performantele si scade consumul. Se cheama Toyota Optimal Drive si se regaseste chiar si pe micul IQ. Motorul mic, chiar daca este alimentat de benzina, poate obtine valori foarte mici, atat in mediul urban cat si in cel extraurban. Sa vorbim asadar de Bucuresti, locul unde traficul aglomerat iti macina nervii marunt in fiecare zi. In conditiile in care vei forta aproape de fiecare data plecare de la semafor, vei accelera brusc sa te strecori printre benzile de mers si vei incerca sa depasesti chiar si mastodontii cu 1000 de kilograme mai grei decat japoneza ta, valoarea consumului nu va sari de 7 litri/100 de kilometri. Avand in vedere ca vorbim despre o transmisie automata, consumul este relativ bun, o exploatare mai cuminte a masinii apropiindu-ne de o valoare de 6.4 litri/100 km, in conditiile in care constructorul anunta 5.7 litri/100 km. In afara orasului, daca vrei sa dai bice celor 68 de cai, o viteza de 120 de km/h iti poate aduce un consum cu putin peste 5 litri/100 de kilometri, apropiat de cei 4.1 litri anuntati de producator. Desi consumul este mic, autonomia modelului japonez nu este foarte mare din cauza capacitatii rezervorului de numai 32 de litri. Comparand consumul versiunii echipate cu transmisie manuala cu cel al rivalului Smart pe aceeasi motorizare, observam ca IQ sta mai bine decat contra-candidatul german.
Interior
Interiorul noului IQ este o experienta pe care o recomandam tuturor celor pasionati de lumea auto. O vizita in habitaclul mignonei este identica cu cea a lui "Gulliver in tara piticilor". Nu ne referim neaparat la dimensiunile mai mici ale obiectelor ci mai mult la imaginea ciudata care ti se asterne in fata ochilor. Dezordinea interioara capata logica imediat ce iei loc pe scaun si te pui in pielea soferului. Totul este altfel de cum il stiai. IQ este orice altceva numai o masina conventionala nu. Motivul acestei asezari, asemanatoare cu cea a unui tablou de Picasso, este obtinerea unui spatiu interior suficient, macar pentru cei de pe locurile din fata, pentru ca daca nu stiati IQ se lauda cu o capacitate totala de 4 locuri. Practic vorbim de alte doua scaune, un fel de bancheta spate, pe care pot sta doar cei fara picioare sau copii de pana in 5 ani. Toyota a vrut sa revolutioneze segmentul supermini cu o masina care ofera patru locuri si chiar un portbagaj. Cam multe pretentii de la un model care masoara 2895 de mm lungime, 1680 mm latime si 1500 mm inaltime. In concluzie, avem de a face cu aceeasi problema de matematica intalnita la Qashqai+2. Daca atunci aveam adunarea 5+2=5, acum aflam ca se poate si 2+2=2.
Soferul si pasagerul vor avea doua solutii de compartimentare a spatiului: doi pasageri foarte inghesuiti pe locurile din spate sau un portbagaj de 168 de litri dupa rabatarea banchetei.
Ca de fiecare data, Toyota isi trateaza pasagerii cu materiale de calitate, un plastic moale si prietenos, intalnit la nivelul plansei de bord si al portierelor. Senzatia de confort este amplificata de scaunele foarte confortabile, imbracate in materiale de calitate, fie piele, fie tesatura, cu un suport lateral bun si foarte subtiri pentru a castiga spatiu pentru cei doi pasageri virtuali de pe locurile din spate, care, chiar daca vor incapea, nu vor avea parte de un confort deosebit. Tot la capitolul inovatii interioare se merita sa mentinam si prezenta unui torpedou improvizat dintr-o geanta nu foarte generoasa, in care actele si cartea tehnica isi gasesc insa usor locul. Chiar daca nu se tine de cuvant atunci cand promite patru locuri, IQ merita laudat pentru multitudinea de inovatii patentate de japonezi pentru a castiga cat mai mult spatiu interior.
Preţ de achiziţie
Chiar daca vine ca outsider in acest segment, IQ nu face compromisuri atunci cand vine vorba de pret. Toyota taxeaza destul de piperat inovatiile lansate odata cu noul sau model urban, pretul de pornire pentru "coeficientul de inteligenta" japonez fiind de 13.031 de euro, in cazul versiunii echipate cu motor de un litru si dotari standard. Concurenta germana se situeaza mai bine la acest capitol, un Smart Fortwo cu o motorizare asemanatoare pornind de la doar 10.900 de euro. Diferenta de pret este atat de mare incat, pentru cei 13.000 de euro platiti pe IQ-ul de baza, clientii pot primi varianta cabrio a lui Smart Fortwo. Analizand versiunea testata de noi, mai exact echiparea superioara a motorizarii de un litru cu transmisie CVT, putem afirma ca suma de 15.991 de euro este una ridicol de mare. Cu 1300 de euro in plus, fanii segmentului isi pot achizitiona versiunea Brabus a micului model german. Chiar daca inlaturam din ecuatie rivalul principal, si ne raportam la ceilalti rivali nu la fel de titrati din domeniu, Toyota IQ ramane lider absolut in ceea ce priveste pretul.
Siguranţă
Siguranta este un capitol la care, desi nu pare, Toyota IQ exceleaza. Testata recent de EuroNCAP, IQ a reusit sa obtina un punctaj impresionant, fiind etichetata cu cinci stele. Desi a fost testata in aceeasi serie cu modele mult mai mari, precum Mazda6, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis si Citroen C3 Picasso, IQ a reusit sa obtina cel mai mare procent pentru protectia adultilor si pentru sistemele de siguranta. Pentru cei care se intrebau cum s-a obtinut acest rezultat, merita sa mentionam faptul ca modelul japonez vine echipat cu airbaguri sofer si pasager, airbaguri laterale, airbaguri cortina, airbag pentru genunchii soferului, airbag anti-alunecare pasager fata si airbag cortina pentru luneta. La tot acest arsenal se adauga sistemele ABS, EBD, BA si bineinteles VSC sau sistemul de control al stabilitatii.
Ţinută de drum
Desi este o masina mica, Toyota IQ impresioneaza la capitolul stabilitate. Garda la sol foarte joasa, un dezavantaj pentru tara noastra, ajuta insa la pastrarea unei tinute de drum impecabile, chiar si la viteze mari. Masina inspira acelasi sentiment de siguranta si la 20 si la 130 de km/h. In plus, in viraje, chiar daca nu ai sub tine o herghelie de cai putere, vei observa ca IQ tine strans de asfalt, aderenta fiind rupta foarte greu. Atunci cand insa se intampla, sistemul de control al stabilitatii intervine cu succes corectand traiectoria. Una peste alta, IQ poate face cu succes oricarui mediu de rulare, urban sau extraurban, desi ii va zgaltai putin pe cei mai pretentiosi atunci cand vine vorba de confort, pentru ca suspensiile raman destul de rigide.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate, IQ se descurca acceptabil, multumita oglinzilor laterale proportionate, care te ajuta la parcare. De asemenea, oglinda retrovizoare cu functie anti-orbire constituie si ea un plus si se dovedeste foarte fidela in prezentarea a ceea ce se intampla in spatele masinii. Montantii posteriori au fost creati in asa fel incat sa poata oferi un camp vizual larg soferului, desi acestia obstructioneaza in anumite situatii manevrele in marsarier. Pe timp de noapte, farurile ofera o vizibilitate suficienta, indiferent ca rulati pe un drum national sau pe unul judetean.
Tehnologie
Desi nu impresioneaza prin dimensiuni, IQ tine cu tot dinadinsul sa isi surprinda pasagerii cu un intreg arsenal de echipamente tehnologice. Surpriza nu vine insa din partea echiparii bogate ci mai degraba din partea pozitionarii comenzilor si distribuirii acestora pe plansa de bord. Incepem cu sistemul audio, care este capabil sa redea MP3-urile stocate pe un CD sau pe un iPod destul de fidel. Noutatea o reprezinta insa pozitionarea afisajului sistemului audio, in stanga volanului, si comenzile acestuia, care stau doar la dispozitia soferului. Da, pasagerul din dreapta este privat de libertatea accesarii sistemului audio, singurele comenzi fiind plasate pe volan. Consola centrala nu prea exista, japonezii incercand sa faca loc picioarelor pasagerilor, sacrificand astfel designul conventional in favoarea unui mai revolutionar. Si instalatia de climatizare este de o simplitate iesita din comun, insa iti ofera un sentiment de satisfactie, pentru ca te afli intr-o masina originala si desteapta. Pe langa dotarile de bun simt enumerate mai sus, IQ vine cu senzori de ploaie si de aprindere automata a farurilor, cu luneta si geamuri laterale fumurii si electrice, inchidere centralizata, sistem Smart Entry si Push Start (pornire fara cheie), proiectoare de ceata, oglinzi laterale rabatabile si scaune incalzite.
Design
In mod cert Toyota IQ este o aparitie insolita pe strazile Romaniei. Multi trecatori privesc modelul bondoc ca pe o ciudatenie, chiar daca pe piata exista masini de dimensiuni asemanatoare. Poate la aceasta impresie generala contribuie si designul futurist, putin agresiv, care pastreaza insa o urma din filosofia Toyota la nivelul partii frontale. Aspectul general este imbunatatit de un set de jante de 15 inch cu finisaj argintiu, de mai multe ornamente cromate la nivelul pragurilor interioare, de un eleron pozitionat in partea superioara a hayonului si de un ornament al evacuarii finale.
PS-Chevrolet Beat e de 10000 ori mai bun.
In schimb la pret as fi dat 4 din 10. Este de-a dreptul exorbitant. Inteleg ca s-au bagat multi bani in dezvoltare dar preturile sunt chiar foarte mari.
Pe cand un test cu fortwo, deci?
Cred ca pentru ce ofera, merita cei 13,000 Euro.
Si inca ceva: Este o JAPONEZA, si nu orice japoneza, e Toyota, deci perfectiune.
E doar un exemplu. Si e poza facuta de mana mea :)
Fotografiile de alaturi sunt realizate de un fotograf care are contract cu noi.