Miercuri, 14.12.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Fiat are mari speranţe de la acest model. Alături de stilatul 500, Panda este cel mai important model al italienilor de la Fiat. Este un model de volum pe piaţa autohtonă, dar şi în vestul Europei, fiind cel mai bine vândut model din acest segment în ultimii ani. A treia generaţie a fost lansată la Salonul de la Frankfurt din acest an, iar acum, în decembrie, Fiat ne-a chemat îla Napoli pentru a ne arăta uzina "Gianbattista Vico" de la Pomigliano D'Arco. Acolo se asamblează noul Panda şi acolo, în miezul Italiei adevărate, am condus pentru pentru prima dată acest nou model de oraş.
Fiat Panda
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Noul Fiat Panda va fi disponibil pentru început cu patru motorizări: trei pe benzină şi un diesel. Viitorii clienţi pot alege dintre 1.2 Fire de 69 CP, 0.9 TwinAir 65 CP, 0.9 TwinAir 85 CP şi dieselul 1.3 Multijet de 75 CP.
Noi am ales cea mai puternică versiune pe benzină. Este motorul cu doi cilindri de 0.9 litri turbo ce dezvoltă 85 CP. De fapt, este propulsorul cu care Fiat vrea să revoluţioneze clasa mini. A fost introdus iniţial pe modelul Fiat 500 şi, mai nou, pe Lancia Ypsilon. Fiat are încredere în acest motor cu doi cilindri turbo, aşa că pe noul Panda este motorizarea de top. E şi normal: unitatea italiană este motorul anului în lume în 2011.
Primul lucru cu care trebuie să te obişnuieşti la acest propulsor atipic este zgomotul. Are un sunet ciudat, asemănător cumva cu cel al motoarelor boxer, dar ceva mai nerafinat. Este inconfundabil. Indiferent dacă te afli în maşină sau în afara ei, vei şti că acea Panda are sub capotă un motor cu doi cilindri. Versiunea turbo de 85 CP pe care am condus-o în Italia este suficient de puternică pentru reprize interesante. Nici condusul pe autostradă nu îi ridică probleme. Însă nu am reuşit să mă obişnuiesc cu zgomotul. Motorul este eficient dar sunetul pare venit din altă epocă. Astăzi, când motoarele se întrec în rafinament şi silenţiozitate, propulsorul Fiat este prea zgomotos.
Cei 85 CP sunt livraţi la o turaţie de 5.500 rpm iar cuplul maxim este destul de mare pentru o cilindree atât de mică: 145 Nm la 1.900 rpm. Motorul turbo de 0.9 litri este asociat cu o cutie manuală cu cinci trepte care are timoneria OK şi rapoartele lungi, cu excepţia primei trepte.
Consum
Dacă cu zgomotul ciudat va trebui să ne obişnuim, cifrele de consum cu care se laudă motorul cu doi cilindri Fiat sunt impresionante. Constructorul italian spune că acest motor va consuma 5 litri/100 km în mediu urban şi că vorbim de doar 3.8 litri/100 km la drum lung. Media ar fi de 4.2 litri. Acest motor are doar doi concurenţi la această oră în clasa mini: Chevrolet Spark 1.2 de 81 CP şi Kia Picanto 1.2 85 CP. Ambele au patru cilindri şi, deci, un consum mai ridicat. Consumul mediu pentru Spark este de 5.1 litri/100 km, iar pentru Picanto este de 4.5 litri/100 km.
Noi am condus noua Panda pe autostradă şi într-o serie de orăşele italiene din apropiere de Napoli. Stilul de condus a fost destul de sportiv, deoarece localnicii nu te lasă se te relaxezi. Se conduce haotic şi trebuie să o faci la fel. Computerul de bord a arătat o medie de 5 litri pentru o sută de kilometri parcurşi.
Performanţe
În ciuda sunetului atipic (sau poate chiar datorită acestuia), versiunea turbo a motorului TwinAir se dovedeşte a fi extrem de vie. Micului motoraş îi plac turele înalte, deşi nu are prea multe. Prima treaptă este cam scurtă şi motorul rămâne fără suflu pe la 5.000 şi un pic de ture. Alimentarea este tăiată şi dai în nas încercând să schimbi a doua. Cutia este una dintre problemele acestui model. Este etajată un pic ciudat. Treptele doi, trei şi patru sunt lungi şi în anumite situaţii acest lucru devine enervant. În oraş, te vei găsi în situaţii în care vei folosi mult timp treapta a doua.
Una peste alta, Fiat Panda cu motor de 0.9 litri turbo are nevoie 11.2 secunde pentru a ajunge la 100 km/h iar viteza maximă este de 177 km/h. Însă o face cu bucurie şi exuberanţă, bolborosind din cei doi cilindri de sub capotă. Fratele său mai frumos, Fiat 500, este o idee mai rapid, accelerând de la 0 la 100 km/h în 11 secunde, iar viteza de top este de 173 km/h. Concurenţa are motoare mai mari, de 1.2 litri cu patru cilindri, dar nu reuşeşte să obţină performanţe mai bune. Chevrolet Spark de 1.2 şi 81 CP are nevoie de 12.1 secunde pentru a atinge o sută de kilometri la oră, iar Kia Picanto 1.2 85 CP se apropie destul de mult: 0-100 km/h în 11.4 secunde şi 171 km/h viteză maximă.
Interior
Pentru interiorul noului Panda, designerii italieni s-au inspirat de la prima generaţie a acestui model. Dar au renunţat la formele colţuroase în favoarea unora cu colţuri rotunjite. Şeful de design Fiat numeşte această formă "squircle". Adică un joc de cuvinte dintre cerc (circle) şi pătrat (square). Şi, într-adevăr, este forma care se regăseşte peste tot la interiorul şi exteriorul noului model Panda. Căpăcelele de la roţi pe care scrie Panda au această formă, indicatoarele de bord sunt pătrate cu margini rotunjite, butoanele, aproape totul.
Plasticul folosit la interior nu este cel mai moale, dar ne-a cucerit prin faptul că suprafaţa este plină de mici inscripţii Panda. Pentru modelele de top, bordul foloseşte şi plastic negru lucios iar tapiţeriile din stofă pot avea diverse culori. Este un interior vesel, dar nu ascunde şi anumite probleme. Spaţiul în spate este limitat la genunchi iar spătarul banchetei se rabata dintr-o bucată pe modelele testate de noi.
Preţ de achiziţie
Deocamdată nu există preţuri pentru piaţa românească. Le vom afla în luna mai a anului viitor, atunci când noua Panda va putea fi cumpărată şi la noi. Cei de la Fiat ne-au asigurat că preţul de pornire va fi sub 10.000 euro. Pentru calitatea oferită şi motorul cu doi cilindri, pare un preţ bun. Vom reveni cu ocazia testului naţional cu acest model.
Siguranţă
Noul Fiat Panda a fost testat de EuroNCAP şi a obţinut un scor general de patru stele. Deşi s-a comportat bine la testele de impact, Panda a fost depunctată pentru că nu oferă sistemul ESP în standard. Cei care vor controlul electronic al stabilităţii trebuie să plătească extra pentru acest lucru. Situaţia se poate schimba de la piaţă la piaţă, dar în Italia ESP-ul este opţional. Panda oferă în schimb patru airbaguri în serie, ABS şi EBD. Opţional va fi disponibil şi sistemul LSCM (Low Speed Collision Mitigation) care îi permite lui Panda să frâneze automat în cazul unui impact iminent.
Ţinută de drum
Panda are o silueta înaltă, similară cu a generaţiei anterioară. Acest lucru este responsabil pentru un pic de ruliu la virajele abordate mai în forţă. Însă să nu uităm care este terenul de joacă preferat al acestui model. Panda este un model care va fi folosit 95% în mediul urban. Iar Panda excelează la acest capitol. Are cinci portiere şi dimensiuni reduse. Deci este practică şi poate fi parcată şi în cele mai mici spaţii. Motorul mic asigură suficientă putere pentru acceleraţii rapide de la semafor iar portbagajul de 225 litri este suficient pentru uzul zilnic.
La drum lung, Panda nu este cel mai rafinat automobil. Motorul este puţin cam zgomotos pentru standardele actuale, dar ţinuta de drum este bună. Maşina este stabilă la manevre bruşte, iar confortul interior este suficient de ridicat. Direcţia este uşoară, dar mult mai comunicativă decât cea de la actuala generaţie.
Vizibilitate
În Panda ai o poziţie de condus înaltă. Aduce aminte un pic de cea dintr-un monovolum. Parbrizul nu este cel mai amplu din această clasă, aşa că Panda suferă un pic la acest capitol. Mai trebuie să te obişnuieşti cu faptul că butoanele pentru geamurile electrice sunt amplasate pe consola centrală şi nu pe portiere, element deja clasic în segmentele inferioare la Fiat, dar în rest nu sunt probleme. Oglinzile retrovizoare sunt suficient de mari. Ba chiar pe modelele de top avem sezori de parcare pentru manevrele cu spatele.
Tehnologie
La capitolul tehnologie, Panda vine cu un sistem audio suficient de performant dotat cu mufă USB şi tehnologie Blue&Me de a doua generaţie. Noua Panda a renunţat la capacul clasic pentru rezervorul de carburant în favoarea unui smart cap. Nu este o noutate, mulţi concurenţi folosind acest sistem de ceva vreme. Mai avem opţiunea unui parbriz încălzit electric, sistemul opţional de evitare a coliziunilor de care pomeneam mai sus, sistem start-stop şi buton pentru mod city care înmoaie direcţia şi buton eco pentru o mai mare economie şi bineînţeles acest motor cu doi cilindri turbo, unic deocamdată în lumea auto. În Italia există şi opţiunea pentru un sistem de navigaţie TomTom.
Design
Panda este Italia. Este Vespa, Moka, Cubo. Toate elemente de cult ale designului italian. Plus Panda originală din 1980 şi silueta actualei generaţii de Panda. Stiliştii italieni au combinat totul şi a rezultat o Panda mai veselă, mai atractivă. Se poate alege dintre 10 nuanţe pentru culoarea caroseriei iar interiorul poate fi configurat în nouă moduri diferite. Silueta exterioară este inconfundabilă. Acelaşi profil înalt similar cu cel al generaţiei actuale dar cu o parte frontală mult mai rotunjită şi simpatic. Partea fronată seamănă cu o faţă zâmbitoare. Succesul pare garantat pentru acest model. Mai ales în Italia şi pieţele cu mari aglomerări urbane din sudul şi vestul Europei. Nu ne mai rămâne decât să aşteptăm listele de preţuri şi reacţia publicului din România.
Ne-a placut
- Stil funky
- Ţinută de drum
- Raport putere/cilindree
Nu ne-a placut
- Spaţiu redus pentru pasagerii din spate
- Motor TwinAir zgomotos
Ştiri despre Fiat
-
Cu ocazia aniversării celor 125 de ani de la înființare, Fiat a publicat o serie de informații noi despre Grande Pande. Acesta va avea o versiune electrică, cu 113 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile și celebra casă de modă Giorgio Armani și-au unit forțele pentru o ediție specială a modelului 500e. Aceasta va fi disponibilă pe mai multe piețe, inclusiv în Europa. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Grande Panda. Desenat în Italia, acest model va fi disponibil și într-o versiune pur electrică. (Vineri, 14 Iunie)
-
Șeful Stellantis a confirmat că actualul Fiat 500 va avea o versiune hibrid, echipată așadar cu un motor termic. Aceasta va fi produsă din 2026 la uzina din Mirafiori. (Miercuri, 29 Mai)
-
Fiat prezintă o nouă ediție limitată pentru modelul 500. Denumită 500 Tributo Trepiuno, aceasta este un omagiu adus conceptului care a stat la baza versiunii moderne a celebrului model italian. (Miercuri, 06 Martie)
Asa ce va mai place s-o "ardeti" aiurea, voi astia, viteji pe site-uri, cand in realitate, se loveste lumea de voi pe banda de langa ax, la 80 km/h, si rupeti frana in curbe. Astia-s cei mai viteji pe site-uri.
Ai cuplul maxim la 1900. Prin urmare, ca sa ajungi la 5000, tre' sa fii doar curios, ori sa fii jurnalist auto, altfel e inutil.
Ce problema mare era! Zgomotul la 5000 rpm!
Este un motor excelent. Cilindree f. mica, costuri de intretinere extrem de mici( asigurare, impozit, schimburi de ulei, etc), iar ca performante este mai mult decat decent.
Cuplu mai mult decat suficient pt. greutatea masinii, livrat la turatie destul de joasa, specific motoarelor turbo, etc.
Ca masina....e Fiat....si cam atat. Dar ca motorizari, au cateva motoare destul de reusite, printre care si asta.
E adevarat ca nu stiu sa conduc cum o fac altii mai ales aia care nu pun frana deloc pana la destinatie.Numai meseriasi in romanica nu va mirati ca suntem la nivelul asta!
Vin si cu un exemplu , 3 motoare ale unui renumit producator : 2.0 184 cp , 1.6 136cp, 1.6 170cp , toate benzina, 4 cilindri , ghici unde se regaseste puterea maxima....la 5000, 4400, respectiv 4800 rot/min ...unde crezi ca ‘se taie alimentarea ‘ ????. In concluzie , inginerii Fiat , Bmw, Audi , etc sunt vai de capul lor iar voi , jurnalistii auto sunteti cei mai masura sa criticati un motor sau altul .
Ce ma intriga e pretul. Nu am inteles de ce sunt asa scumpe fiaturile astea Panda...
Interesant de stiut ar fi ce viteza arata la 2000 rpm in fiecare treapta.
Ma gandesc ca daca tot au facut treptele mai lungi ar trebui sa aiba macar 90km/h in tr. 5. Si daca tot e lunga tr. 2 mai bine mergi numai cu a 2-a, chiar si parcata o lasi direct intr-a doua...
"Motorul turbo de 0.9 litri este asociat cu o cutie manuală cu cinci trepte care are timoneria OK şi rapoartele lungi, cu excepţia primei trepte."
Dupa care:
"Cutia este una dintre problemele acestui model. Este etajată un pic ciudat. Treptele doi, trei şi patru sunt lungi şi în anumite situaţii acest lucru devine enervant."
Deci cum e?
Pe de alta parte ma asteptam la altceva de la motorul asta, recunosc. Ok, o fi revolutionar, in 2 cilindri, dar daca e asa cum ziceti voi, zgomotos si ruleaza aspru nu prea vad care ar fi avantajele lui, mai ales sa fie ales motorul anului. O diferenta de 0.5-1 l/100 km fata de un 1.0 sa zicem nu cred ca ar fi un argument suficient.
Si acum puneti-ma la zid si aruncati cu rosii. :))
Tu dai verdictul asupra unei masini dupa testul dintr-o SINGURA publicatie?? Aiurea....si extrem de subiectiv!
" O diferenta de 0.5-1 l/100 km fata de un 1.0 sa zicem nu cred ca ar fi un argument suficient."
Mai adauga cuplul mult mai mare, livrat mult mai jos, sub 2000 rpm, specific motoarelor turbo, ceea ce se traduce prin consum mai mic, confort si eficienta in exploatare, nefiind nevoit sa turezi prea tare ca sa simti "viata" motorului, asa cum tre' sa faci in cazul motoarelor aspirate.
Ce nu-mi placee deloc la Panda este volanul care este oribil...in rest e ok:)
O motorizare buna pt panda este cea de 1.3 Multijet...mie imi place si modelul anterior:) sunt ff dragute masinile si se fac vazute in trafic ...nu ca 500:)) mai glumesc si eu...
Pretul este acceptabil ...dar daca era un pret de la 8.800 E poate avea o crestere de vanzari ridicata
Concluzie: este o masina buna...si cred ca este gandita cu cap:)
Oricum este superior Ka-ului sau renaultu-lui:)
Numai bine!