Joi, 20.11.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Încă de la cea mai fragedă vârstă căutăm să ne asociem unor grupuri. Căutăm acceptare începând cu grădinița, continuăm cu familia, cu școala și terminăm cu locul de muncă.
După asimilare căutăm întotdeauna afirmare. Afirmarea în grupul în care am fost asimilați.
Tocmai acesta este și traseul pe care Fiat caută să îl urmeze cu noul 500X. Crossover-ul italienilor își propune să se integreze în grupul SUV-urilor mici, acolo unde activează în prezent nume cu greutate ca Nissan Juke, Peugeot 2008 și Renault Captur.
Acceptarea se va face relativ simplu, având în vedere că vorbim despre o propunere tentantă din punct de vedere estetic, însă 500X trebuie să și convingă. Iar afirmarea trebuie analizată atent și raportată la ce se întâmplă în segment.
Motor / Transmisie
Nu puteam face cunoștință cu 500X într-un loc mai potrivit decât Torino, orașul în care pulsează inima brandului italian. Iar dimineața înmuiată în ploaia de peste noapte ne-a adus față în față cu versiunea de 2.0 litri diesel a crossover-ului italian. Este cel mai puternic diesel din gamă și opțiunea celor care vor visa la un 500X gata să o ia razna pe coclauri.
Cei patru cilindri, cu o carieră impresionantă în spate, poate prea lungă ar spune unii, livrează 140 de cai putere la 4000 de rotații și un cuplu motor de 350 Nm. Acesta din urmă se face simțit încă de la 1750 de rotații, ceea ce imprimă un spirit vioi plăcut.
Plaja de cuplu nu este impresionantă, însă cineva are grijă ca tu să te situezi mereu acolo unde trebuie. Iar acel cineva este transmisia automată cu nouă trepte, o a doua premieră în segmentul SUV-urilor mici, după fratele de concern, Jeep Renegade.
Cutia de viteze este nouă și alternează liniar cele nouă rapoarte. În plus, este și destul de intuitivă, fiind capabilă să retrogradeze rapid două sau trei trepte dacă piciorul tău caută ceva mai multe resurse de la pedala de accelerație. Schimbarea cu ajutorul padelelor amplasate în spatele volanului grăbește lucrurile și oferă un sentiment de sportivitate.
Tot sportivitate încearcă să mimeze și dieselul atunci când se face auzit în habitaclu, însă rezultatul nu este același. Din punct de vedere al silențiozității ar putea fi preferat motorul mai nou, de 1.6 litri și 120 de cai.
Consum
Dieselul ar trebui să îi confere un avantaj celui de la volan: mai puține drumuri la stațiile de alimentare. Propulsorul de 2.0 litri promite să consume doar 6.5 litri în oraș și 4.9 litri în afara lui.
Cu o medie de 5.5 litri la 100 de kilometri, Fiat 500X nu este tocmai varianta cea mai economică din segment. Doar Opel Mokka poate fi comparat direct, întrucât vine cu un motor de 1.7 litri și 130 de cai putere. Acesta garantează însă o medie de numai 4.9 litri/100 de kilometri. Comparativ cu Jeep Renegade, fratele de platformă, consumul lui 500X este cu 0.2 litri mai mic.
Din păcate, ceilalți rivali nu beneficiază de motorizări diesel atât de puternice pentru a putea fi socotite în această ecuație de cosum.
Performanţe
Cei 140 de cai putere și colaborarea lor eficientă cu transmisia automată își arată beneficiile când vine vorba despre performanțe. Cu numai 9.8 secunde de la 0 la 100 de km/h, 500X este mai rapid decât un Renegade sau un Opel Mokka.
Viteza maximă este însă ceva mai mică decât în cazul unui Mokka și se oprește la 190 de km/h.
Interior
Cum era și normal, tradiția ludicului s-a transmis și în habitaclul lui 500X. S-a transmis de la actualul 500, bineînțeles. Deși trebuie să recunoaștem că fratele mai mare este și ceva mai matur, cu O spun liniile ușor conservatoare din interior, unde instrumentele de bord au devenit acum ceva mai serios și mult mai ușor de citit.
Avem parte și de un computer de bord cu afișaj color, care digitalizează atmosfera alături de ecranul multimedia din centrul planșei de bord. Butoanele și rotițele mari folosite de climatizare, precum și mânerele ușilor împrumutate de la Renegade conturează un habitaclu jucăuș. Unde mai pui că o parte din planșa de bord poate fi comandată în aceeași culoare cu cea a caroseriei.
La capitolul confort trebuie notat că zgomotul de vânt la rulare este unul foarte redus, având în vedere că vorbim despre cel mai bun coeficient aerodinamic în segment, după cum susțin italienii.
Scaunele sunt destul de confortabile, însă, cel mai important, am scăpat de șezutul afundat la baza spătarului, exact ca în cazul lui 500. Susținerea laterală nu este excelentă, însă designul subliniază înrudirea cu 500 prin tetiera rotundă.
Spațiul interior este destul de generos. Pe locurile din spate pot călători trei persoane, cu spațiu decent pentru picioare. Cu siguranță vorbim despre mai mult spațiu decât în cazul lui Nissan Juke. Din păcate, pentru un adult de peste 1.80 metri, plafonul nu este suficient de înalt, iar acesta va atinge cu capul.
Portbagajul are o capacitate de 350 de litri, ceea ce face din 500X un model care respectă vârful segmentului.
Preţ de achiziţie
Fiat nu a publicat momentan prețurile noului 500X pe piața din România. Va mai dura ceva timp, având în vedere că debutul comercial este așteptat abia în luna martie a anului viitor. Potrivit primelor estimări, el va fi cu siguranță mai ieftin decât fratele său cu pretenții off-road, Jeep Reneade, al cărui preț de pornire este de 22.200 de euro.
Oficialii italieni au declarat că Fiat 500X va costa mai mult decât rivalii săi convenționali, adică Nissan Juke și Peugeot 2008, dar nu va ajunge la nivelul lui Renegade. În condițiile în care Juke pleacă de la aprozimativ 15.500 de euro, putem anticipa că 500X va sări cu siguranță de 16.000 de euro, ceea ce poate însemna destul de mult pe o piață ca România.
Siguranţă
Un mic SUV trebuie să asigure și esențialul în materie de siguranță. Având în vedere că are la bază platforma lui 500L, etichetat cu cinci stele de EuroNCAP, ne putem aștepta la același comportament și în cazul lui 500X. LATER EDIT: Fiat 500X a primit patru stele la testele de siguranţă publicate de EuroNCAP în 22 aprilie 2015. Detalii aici.
Modelul vine cu o serie de tehnologii de siguranță esențiale în lumea modernă: avertizare la părăsirea benzii de mers cu ajustare a direcției și un sunet îngrozitor atunci când luați mâna de pe volan mai mult de 7 secunde; ar mai fi senzorii de monitorizare a presiunii în pneuri; Electronic Rollover Mitigation adică sistemul care împiedică rostogolirea; cruise control adaptiv și supraveghere a unghiului mort.
Ţinută de drum
Spre surprinderea mea, Fiat 500X s-a dovedit o mașină mai temperamentală decât am crezut inițial. Deși aș fi fost tentat să o cataloghez ca fiind extrem de relaxată, bazându-mă pe experiențe din trecut și pe intenția de a spori confortul, Fiat 500X m-a contrazis.
Este un crossover cu suspensii destul de rigide, dar echilibrate. E ceva mai rigidă decât mă așteptam și chiar abordează virajele cu aplomb. E drept că vorbim despre versiunea cu tracțiune integrală, care beneficiază de o fixare mai bună în viraje și de o aderență îmbunătățită chiar și pe carosabil umed. Avem de a face cu un ruliu prezent la smucituri de volan și cu o direcție care pierde din precizie.
În teren accidentat, 500X are unghiuri de atac și de dehajare curajoase. E departe de performanțele lui Renegade, dar asta nu înseamnă că nu poate aborda trasee cu dificultate ușoară spre medie.
Am încercat urcarea unei pante cu înclinație de 37%, în condiții de aderență scăzută, iar tracțiunea integrală nu a trădat. La coborâre lucrurile au stat la fel de simplu. E drept că am avut nevoie să trecem din modul auto al tracțiunii integrale în cel dedicat off-road-ului, cu ajutorul selectorului poziționat pe consola centrală.
Vizibilitate
Italienii au pus pe primul loc designul emoțional, care a consacrat micul 500 și au trecut în plan secund anumite aspecte legate de utilitate. Este și cazul suprafeței vitrate, nu foarte bine proporționată.
Spunem asta pentru că luneta este destul de îngustă, ultimul rând de montanți este mare, iar stâlpul A, de pe partea șoferului chiar poate fi un obturator vizual în situații dificile. Din fericire, 500X vine cu un set de oglinzi laterale generoase.
Tehnologie
Din punct de vedere tehnologic, Fiat și-a făcut temele. Am spus și mai sus că noul 500X vine cu o mulțime de dotări de siguranță. Lor li se adaugă și o cameră pentru marșarier, o dezaburire automată a parbrizului (atenție, fără a fi comandată de șofer), acces fără cheie, scaune încălzite pe două trepte, asisten la pornirea din rampă și frână de mână electronică.
O să mă opresc însă asupra sistemului multimedia, care vine acum cu un ecran de 5 sau 6.5 inch. Eu l-am încercat pe cel mai mare. Afișajul nu este printre cele mai fericite, grafic fiind oarecum depășită. Indicațiile sunt însă utile și respectă realitate. Utilizarea întregului sistem se vrea a fi simplificată, însă timpii de reacție sunt ușor lenți, de parcă totul se procesează mai greu acolo, în spatele ecranului. Probabil suntem noi obișnuiți cu rapiditatea telefoanelor inteligente.
Am apreciat însă multitudinea de conexiuni și suportul pentru diferite suporturi de stocare, cum ar fi MP3-uri, carduri SD și USB-uri. Ele sunt amplasate la baza planșei de bord, deasupra unui spațiu de depozitare generos, pentru orice telefon mobil.
Design
Veți fi de acord cu mine că italienii au deprins o rețetă și nu mai vor să-i dea drumul. Este motivul pentru care 500X seamănă atât de bine cu 500.
Reclama care susține că 500X s-a născut după ce o pastilă de Viagra a nimerit în rezervorul unui banal 500 este cât se poate de sugestivă. Crossover-ul este un 500 pe steroizi, cu o gardă la sol mai înaltă, cu pasaje ale roților generoase, cu faruri mai agresive și cu protecții pentru caroserie.
Este rețeta tipică a unui vehicul off-road ușor, capabil să dezvolte în sufletul viitorul proprietar ambiția de a ieși în teren accidentat.
Ne-a placut
- Cutia cu 9 trepte
- Cuplul motor
- Tracțiunea integrală
Nu ne-a placut
- Diesel zgomotos
- Precizia direcției
- Spațiul pentru cap în cazul pasagerilor de pe bancheta spate
Date tehnice - Fiat 500X 2.0 Diesel Turbo (Mjet) 140CP 4x4 Aut9 Cross | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Fiat
-
Cu ocazia aniversării celor 125 de ani de la înființare, Fiat a publicat o serie de informații noi despre Grande Pande. Acesta va avea o versiune electrică, cu 113 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile și celebra casă de modă Giorgio Armani și-au unit forțele pentru o ediție specială a modelului 500e. Aceasta va fi disponibilă pe mai multe piețe, inclusiv în Europa. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Grande Panda. Desenat în Italia, acest model va fi disponibil și într-o versiune pur electrică. (Vineri, 14 Iunie)
-
Șeful Stellantis a confirmat că actualul Fiat 500 va avea o versiune hibrid, echipată așadar cu un motor termic. Aceasta va fi produsă din 2026 la uzina din Mirafiori. (Miercuri, 29 Mai)
-
Fiat prezintă o nouă ediție limitată pentru modelul 500. Denumită 500 Tributo Trepiuno, aceasta este un omagiu adus conceptului care a stat la baza versiunii moderne a celebrului model italian. (Miercuri, 06 Martie)
Daca modelul de baza va avea in Romania un pret de 22 000 de euro, cat ar putea sa coste modelul testat? De asemenea, varianta de baza va avea tractiune integrala?
Eu asteptam aceste doua modele (Renegade si 500X) cu oareshce infrigurare ca inlocuitoare pentru SX4, dar m-am lecuit... :-((( Acuma astept sa vad preturile pentru noul Vitara si pentru CX-3.
Sunt modele coreene de la Kia/Hyundai la preturi mult mai ok care nu au hibele de care am pomenit.
In categoria de pret a acestui 500x vom avea modele noi care vor fi superioare: Mazda CX-3, Honda HR-V.
Acum fiecare isi cumpara ce doreste la banii pe care e dispus sa-i dea. Gusturile nu se discuta. Eu personal sunt mai practic/pragmatic.
am avut skoda octavia 1z5 2.0 tdi luata la 227000km,, excelenta masina, am bagat in jur de 1000 euro in ea doar piese de origine sau de marca in 3 ani. am vandut-o la 278000km, si mi-am luat un fiat 500x diesel de oras, nou pt ca cu ducatii de servici am trecut de 200000km la unul cu un rulment de presiune, valeo, si un senzor de diferenta de presiune FP, bosch, iar la celalalt cu un suport de roata de rezerva